Zádori János szerk.: Magyar Sion 1886. (Uj Magyar Sion 17. évfolyam)

I. Értekezések. - Ki a mi közbenjárónk?

882 tehát nincs több közbenjáró, kitől az emberek üdvös­ségüket várhatnák, hanem csak egy, akit az Atya-Isten rendelt, következőkép Isten minden embert csu­pán általa akar üdvözíteni. Az érv ereje Simon Mágus és követői ellen irányult, a­kik Plátó után azt taní­tották, hogy nem Krisztus Urunk, hanem az angyalok vagy az ördögök viselik a közvetítő szerepét Isten és az emberek között.­ Innen következik, hogy Krisz­tus Urunk valóban az, aminek mondatik, közbenjáró, más szóval megváltó, vagyis a legelső közvetítő, aki mástól függetlenül esdi ki számunkra Isten irgalmát és jótéteményeit. Amiért is mondja ez értelemben sz. Péter: „És nincs másban senkiben üdvösség , mert nem is adatott más név a föld alatt az embereknek, melyben nekünk üdvözülnünk kellene(Apóst, cselek. IV. 12.) Mindezek daczára Krisztus Urunk ellen jogtalan­ságot el nem követünk, ha a szenteket is közben­járóknak tekintjük. Ugyanis, három mód áll hatalmá­ban a közbenjárónak az egyet nemértők kiengeszte­lésére : a) kinyilatkoztatni kinek részén van az igazság, b) kiegyenlíteni az adós tartozását a hitelezővel szem­ben, c) harmadszor, megkérlelni a hitelezőt, hogy az adósságot engedje el. Az elsőnek, mely nem áll egyébből, mint véle­mény nyilvánításból, itt nincs helye, mivel tudva levő dolog, hogy Isten lett megbántva az emberek által. A második módon egyedül Krisztus Urunk közbenjáró Isten és az emberek közt, és ily értelemben kell venn­ i a szavakban: „Senki se vezessen tévútra benneteket" a bölcsészek hibái és az angyalok tisztelete körül elkövetett babonaságok ellen óvja a hiveket. Az angyalok alatt azon közvetítő isteneket érti, akikkel lépten­nyomon találkozunk a platonikusok munkáiban. Lehet, hogy Apollót s más bölcsészeket is meg akart c­áfolni (a 8. versben) akik ez időben ép ugy mint az apostolok bejárták az egész világot, hogy a népet Krisztustól ma­gukhoz hódítsák. A Valentinianok „neonoknak" nevezték isteneiket. L. Cor­neliust s Bellarmint­o de Eclia Triumphante X. 20. Operum Tom. III. pag. 189. Editio Vives.

Next