Trikál József - Prohászka Ottokár szerk.: Magyar Sion 1904. (Uj sorozat 18. évfolyam)

I. Értekezések. - Tanítóképzőink vallástanitásának reformtervezete. Siposs Antal.

TANÍTÓKÉPZŐINK VALL­ÁSTANÍTÁSÁNAK REFORMTERVEZETE. 581 „feltételezhetünk" (on ne peut faire que des conjuctures.1 Ő nem állítja fel a dilemmát, nem sorakozik az imádók közé, nem vallja be tudatlanságát, hanem feltételez. És ezzel értekezésemnek végére értem. Arra töreked­tem, hogy szembe állítsam a történelem diadalmas Krisztus alakját Loisy abbé színtelen, minden jellemző erőt nélkülöző rajzával szemben. Nem a hívők, hanem az úgynevezett ra­czionalisták tanúságára támaszkodtam, kik Jónás prófétához hasonlólag kénytelenek hirdetni Jézus dicsőségét. Elismerik emberfölötti nagyságát, de ez a nagyság előttük titok marad. Örök titok marad nemcsak előttük, hanem mindenki előtt, aki nem alázatos hivő lélekkel közeledik feléje, mert csak ezeknek szól a Megváltó szava : Vobis datum est nosse mysterium regni Dei. TANÍTÓKÉPZŐINK VALLÁSTANÍTÁSÁNAK REFORMTERVEZETE. Irta SIPOSS ANTAL FELIX. Sajnosan kell tapasztalnunk, hogy sok hiány, ferdesé­g és mulasztás észlelhető magyar népiskolai hitoktatásunk terén.—­Ezek egyik legfőbb oka nyilvánvalóan abban rejlik, hogy nincsenek, nem képezünk hitoktatásra alkalmas egyéni­ségeket. — Meg kell vallanunk, odáig jutottunk, az sincs világosan körvonalazva : ki és hogyan köteles azt teljesíteni s milyen jog illeti meg hitoktatás terén a kath. tanítóságot? Papnöveldéink nem helyeznek elég súlyt a hitoktatói kikép­zésre s azok legtöbbje e czimen alig tesz egyebet, mint egy­szerűen letárgyal s beemléztet évtizedekkel ezelőtt kiadott, régen lejárt és meghaladott módszertani elveket hirdető kézi­könyveket, de nem tudják, nem akarják észrevenni, hogy 1 Ev. et l'Égl. p. 49.

Next