Magyar Salon, 7. kötet (4. évfolyam, 1886-1887/2)
csak folyton önmagát adja, s azért a párisi közönség el van ragadtatva, mert Judit-nek olyan végtelenül kedves az egyénisége, s ebben a műfajban alakítást alig követel. A harmadik kategóriába (bár ezt kellett volna elsőnek tennem) pedig azon színészt sorozom, kinek erős, határozott az egyénisége és mégis annyira felmegy szerepeiben, hogy nem csak megalakítja azokat, hanem transponálni is tudja bennök magát, s így ezt a szerepet mintegy a saját vérmérsékletén, egyéniségén keresztül, a saját művészetével mutatja be nekünk. Ebből az osztályból fakadnak (ha t. i. e két elem összhangban van náluk) a nagy, az úttörő színészek és színésznők, ez osztályba sorozom én Jászay Marit. Vizsgáljuk csak őt kissé közelebbről. Egyéniségének alapját formázó jegyek közösek a magyar nép fő jellemvonásaival, s ez magyarázata annak, hogy művészetének klassicitása igazán hat. Mert a magyar nép derült, nyugodt harmonikus, csak nagy vonalakban nyilatkozik, s így világnézete a régi görögök világnézetéhez nagyon hasonló. Tán innen van az is, hogy a magyar paraszt alakja annyira emlékeztet az antik szobrok nyugodt méltóságára. Van valami fenségesen egyszerű egy öreg alföldi telkes gazda nyugodalmas alakjában, amelyen keresztül szinte egy régi görög szobor körvonalait életben, de azért nyugalomban véljük megpillantani. És Jászay Mari egyesíti magában a magyar nép leányának egyszerű és széles mozgását s a Dianák nyugalmas összhangzatos plastikáját, mintegy az egyik által magyarázva meg a másikat. Már alakja is klassikus (s ez pedig lényeges, mert a színésznél az alak egyike a legfontosabb tényezőknek), középmagasságnál csak valamivel magasabb, olyanféle termetű, mint amilyeneknek Taine a velenczei iskola férfias társo ja, nyílt tekintetű és merészen őszintén érzékies Venusait leírja. Alakján a finomultságnak, elpuhultságnak nyoma sincs. Szabadon, merészen nagy mozdulatokkal nyilatkozik mint aszszony, így mint színésznő. És művészete is ilyen. Erős, férfias, magyar földből fakadt, magyar és soká népies volt, azonban népiessége idők folytán az egyéniségét befolyásolt írók, s játszott szerepek kettős hatása alatt lágyabb és színesebb lön. Alakításaibansohasem szed szét kis részekre, sohasem a részletek festésére fekteti a fősúlyt, hanem az egészet nagy vonásokban adja: az egyszerűt és az egységest keresi; alakításainak alapja a magyar néppel azonos nyugodt, harmonikus derült világnézete, amely erős a nélkül, hogy durván nyilatkozna, amely megkapó hatásvadászat nélkül. Mindig csak pár nagy vonásban adja a megtestesítendő szenvedélyt, elkerülve alakításában a modern felszíneket és subtilitásokat, amelyek például Sarah Bernhardt-ot a legjellemzetesebb s legkiválóbb modern színésznővé emelik. Különben e művésznővel állítható leginkább szembe s így vele is lehet leginkább kimagyaráznunk egyéniségét. Ellentétek, mert Sarah Bernhardt a legmodernebb, s Jászay Mari (nézetem szerint) a legklassikusabb színésznő Európában. Sarah Bernhardt a finomultság olyan fokát érte el, hogy bárhol is játszék.