Magyar Salon, 9. kötet (5. évfolyam, 1887-1888/2)

474 JUSTH ZSIGMOND. Salonja (ha lehet erre ezt a szót használnunk) organizálva van. «Em­berei» osztályozva vannak. Vagy nyolcz­­száz ember látogatja őt rendesen, ezeket hétfőn délutánonkint fogadja. E nyolcz­­száz emberből vagy kétszáz minden hónap első péntekjén tartott nagy esté­lyére mindig, vagy kétszáz csak egyes ilyen estélyekre hivatalos. Mert az «első osztályú nagy pénte­­kesekből» egyesek a minden hét pén­tekjén tartott irodalmi estélyekre is hivatalosok, vannak aztán olyanok (tán ötvenen), kik minden péntekre meg vannak híva hozzá (s e társaság a salon quintessentiája), s végül olyan boldog halandók (ezek száma alig megy a húszra), kik hétfőnként a Sully Prud­­homme által praesidiált ebédekre is be­jutottak. Hogy valaki ezen nyolcz terítékű ebédre meg legyen híva, annak valóban át kellett a «Cours de conversation» minden nehézségén esnie, az képesítve van arra, hogy büszkén a Comtesse Diane «honfitársának» vallhassa magát a szellem birodalmában. Mert a grófné igen szigorú biró, s a formára a­mint valaki valamit mondott, majd nem annyit ad, mint annak a sú­lyára, a­mit mondott. Azért nem igen tűri meg a hallgatag embert sem, mert a­ki hallgat, úgymond, magával ragadja a többit is, már pedig (s ebben egészen igaza van) nem ezért jöttek itt össze a nagy márvány kandalló körül. S tán ezt egy kissé túlozza is, alig érti meg a hallgató embert, így egy helye azt mondja: «A hallgatás azon ostobák mentő szála, a­kik nem bambák». Hogy a szellemre igen sokat tart, ezen maxime-ből is kitetszik: «A szel­lemnek köszönhetjük a vitatkozás utolsó szavát.»* De . . . a «Cours de conversation» elkezdődött, kísérjük figyelemmel. Háziasszonyunk ott áll a salon egyik sarkában a kandalló előtt. Fekete bár­sony ruhája végig hullámozza terme­tét, fürtöi ráborulnak homlokára. Mély szemeivel maga elé néz, merészen, ön­tudattal, mint csak az teheti, ki számot adhat mindarról, a­mit érez, a­mit gon­dol. Hófehér vállai élesen válnak el a fekete bársony ruhától, nyakán láng­vörös keskeny szalag, így festette le Henne­ is, kinek legkiválóbb arczképe ez, a mester és a minta halála után a Louvreba jutó festmény. Visszaadta a nagy festő mindazt, a­mi oly kiváló e nőben. Szemei merészek, szembenéz a férfival, megérti s megbo­csátja gyengeségeit. Szembe néz Isten­nel s nem süti le szemét előtte sem, mert hiszen «mindent tud». Szembe néz az asszonynyal, azoktól, kiknek nincs mit megbocsájtani, nem fél, amazokat pe­dig érti és szánja. Szembe néz a társasággal, s törvé­nyeinek ellenébe oda dobja kis köny­vét s merészen így kiált fel: «több va­gyok nálatoknál, mert én nem ítélek el, hanem megértek és megértetek». Előtte többen, többnyire őszbecsa­­varodott férfiak, kiknek minden egyes ősz haja érdemekről beszél. Ez itt egy híres tudós, Boissossin, ez Monton (kit Merinos név alatt ismer a közönség), ott a kandalló mellett az a simára borotvált kissé fanyar kifej­ezésű férfi Eduard Hervé, a «Soleil» szerkesz­­tője az első journalista,ki bejutott a «hal­hatatlanok közé», mellette Camille Dou­­cet, a franczia akadémia titkára, meg Louis

Next