Magyar Salon, 10. kötet (6. évfolyam, 1888-1889/1)

ragadott a való világából . . . magával vitt, megérzett álmainak honába! * Albumából játszott, a Prätorius által 1609-ben írt dallam változatait. Azt a kiváló, mély hangulatú művét, a­mely­nek szűk keretébe beleszorította a saját lelkén keresztül oly csodálatosan vissza­vert megváltás történetét. Lassan, tisztán, naivan hangzik az eredeti d­orál, tisztán mint a kristály, áttetszően, áhitatosan. Majd alig hallható akkordok csendül­nek, a dallam egyszerűsége még nő s vele subtilitása is. Az angyal híradása hangzik félhangon, lágyan. Most egy naivan, bár szintén akkordok által vitt melódiába megy át. Szent áhítattal játszik a művész, le­konyult fejjel hallja a hallgató. Az el­múlt, rég elmúlt idők Madonnájának hófehér árnya rebben át lelkünkön, patyolat köntösével végig simítva lágyan, anyailag a lelkünk sebeit. Annak az anyának imáját halljuk, a ki szűz maradt, mi a modern idők beteg gyermekei, kiknek ma már ideálja sem tiszta. . . . Csak hallgatunk, lekonyult fejjel, önmagunkba mélyedve, komoran. . . . Most meg üvegszerűvé válik a dal, zen­­dül az «égi hadak» kara, s íme hogy ez is elhal, hálaima emelkedik az ég felé; előbb szélesen, nagy vonásokban, magasztosan, méltóan ahhoz, a­kihez a dal szól, majd elfinomulva, s végül a széles nagy arányokban tartott melódia lágy, zengzetes dallá olvad fel. . . . Csengnek a harangok, feltűnik a csil­lag, megint a Mária motívuma hallik, mélyebb, egyszerűbb még, mint az­előtt ■— imádkozzunk! király és pásztor leborulva egymás mellett, naivan tele hittel, reménynyel, szeretettel. A szűz­anyának mosolya boldogságot, az Isten gyermeke örök életet ígér. Majd hatalmas, kemény canon követ­kezik, a szigorú katholikus dogma, a kérlelhetetlen erény dogmája, nyersen, durván, hatalmasan tanít meg arra, a­mit oly nehezen tanul meg az ember, s a­mi oly kevéssé emberi e tanban. E tanítás után a passio-ra térünk, a zenész kifejezése mind keserűbb lesz, műve mind subjectívebb. Hiszen min­den művész végig járta a Golgothát, s így lelke mélyében vannak rések ez érzések számára is fentartva. Jajgat a dal, fájdalmas szaggatott akkordok jel­zik azt, hogy az előbb hirdetett tanítás megfordítottja az élet. Nem hogy el­lenségeinket keresnénk, hanem a­ki jót tesz velünk, feláldozza magát értünk, annak sebeit öntözzük be eczettel, azt feszítjük keresztre! Mind sötétebb lesz a dal, komor, túl­áradó, meg-megszakított, kiáltásszerű akkordok, majd a h­aotikus fájdalom alakot ölt, elégiaszerű dal formáját kapja, a­melyet erős, bár tompa, rövid akkordok kísérnek. Most a forma ismét elfolyik, ideges jajgatásszerű felkiáltá­sok, nyugtalanul csapkod a dallam, vé­gül egy kiáltás: «Eli, éli lama saba­­thani!» Mélységesen, szívrendítően ko­mor akkordok, az angyalok alig hall­ható karától kisérve. Consumatum est! És a zongora lelket kap s szárnyain emel minket, a való világ elmosódik körültünk, a két gyertya lángja mystikus fénynyel hinti be a művészetét így te­remtve, átszenvedő művész fejét. És most futamok, folyton emelkedő futamok következnek, emelkedünk föl, föl, fölül az űrön, a végtelenen, oda.

Next