Magyar Szalon, 19. kötet (10. évfolyam, 1892-1893/2)

Tartalomjegyzék

541 INDIAI JEGYZETEK 542 fia születése után hetedik napra meghal. A fiú, mint ksatrya, katonai nevelésben részesül, mindazonáltal már korán a kon­­templáczióra adja magát. A hindu törvények szerint korán házasodik. Egyetlen nejének neve Jasodhava, fiának Bahula. Mint házas ember egy gyönyörűséges tropikus kertben él, hol mindent megtalálhat, mi szép és jó a földön. És itt, a földi szerencse ölében, szállja meg négy látomány. Az első egy öreg kol­dus személyében. — Ki ez ? Ilyen embert nem láttam még, — kérdi Gautemala egyik udvaronczától. — Ez egy öreg ember, — felelte kísérője. — És mit jelent e szó «öreg» ? — valaki, a ki elpusztuláshoz közel áll. — És ezen törvény alá mind alá vagyunk vetve ? — Igen, — felelte kísérője, — ez általános törvény, a ki születik, meg is kell hogy haljon Második látománya egy beteg ember volt. Majd egy holttestet lát, végül egy aszkétát, ki a mások javáért feláldozza magát. E négy látomány öntudatra hívja Gaute­mala lelkét, s más járatlan utat lát maga előtt, mely keskeny, meredek, de a mely a világosság felé vezet. Nemsokára ez események után fia szüle­tik, de hiába minden, magasabb czélokat lát, ott hagyja a szerencsét s elindul a boldog­ságot keresni. Egy koldussal ruhát cserél, s elmegy ha­zulról. Mara, a rossz istenség kisértetbe hozza, de Buddha az erősebb s csak megy magá­nyos útján. Első állomása Raja-Grrsha (ma Rajgir) volt. Itt két brahmin megtanítja a brahma­­nákra, a brahmán filozófiára. Az önsanyar­gatást is megkísérti, de ebben megnyugvást nem talál, újra útra kel . Buddha Gayában egy szent fa, a bodhi fa alatt eljut az igaz megismerésre. Az első éjjel tudatára ébred annak, hogy mi volt azelőtt, másodikban, hogy mi ma, harmadikban az ok és az okozat közötti összefüggést találja meg, végül az összes létező dolgok ismeretét, így lesz harminc­öt éves korában Buddha. Ez az éjjel a buddhisták szent napja, a bodhi fa pedig, mint a katholikusoknak a kereszt, jelvényük lesz. E fa alatt jó öntudatára annak, hogy az élet csak nyomorúságból áll, s a szenvedés­nek csak a vágytalanság, a boldogság egyet­len formája áll ellen. Sháh Jehán sírja Agrában. * A hindu második kaszt, melyhez a rajáhk (fejedel­mek) s katonák tartoznak.

Next