Magyar Szalon, 19. kötet (10. évfolyam, 1892-1893/2)

Tartalomjegyzék

IRODALOM ÉS MŰVÉSZET. MAGYAR IPARMŰVÉSZETI KIÁLLÍTÁS PÁRISBAN. Emlékeznek még olvasóink, nemde, azokra a szép hímzés-mintákra, melyeket a régi magyar hímzések ereklyéinek képei közül a „Magyar Szalonéban bemu­tattunk, s melyek oly méltó feltűnést keltettek ? A remek hímzéseknek még nagyobb diadaluk volt Párisban, a­hol hagyományosan fejlesztett műérzék uralkodik, nem úgy, mint, sajnos, nálunk, a­hol ezt az érzéket még mindig exotikus növényként kell lassan-lassan növesz­teni és fejleszteni. A közönség nagy része nálunk kö­zömbös azokkal a műipari kincsekkel és ritkaságokkal szemben, melyek a külföld bámulatát magukra vonják. Párisban női iparműkiállítást rendeztek s meghívást kapott Magyarország is. Részünkről az iparművészeti múzeum jelent meg több magántulajdonossal együtt, a­kiket a vallás- és közoktatási miniszter által kinevezett rendező-bizottság nyert meg e czélra. S az eredménynyel büszkén lehetünk megelégedve. Egy tekintélyes művészi folyóirat, a „Revue des Arts decoratifs“ e czímen „L’Autriche et la Hongrie a Paris“ első helyen méltatja kiállításunkat. Azt sem szabad figyelmen kívül hagy­nunk, hogy Magyarország külön állását már a czímben helyesen meg tudják különböztetni, a­miben a külföldön, fájdalom, épen nem szoktak rigorózusok lenni, s még az Autrichehez is csak úgy kegyelemből szokták kötni azzal a kis törékeny ólomhíddal a Hongrie nevet. Ennél azonban nagyobb elégtétel az nekünk, hogy a­míg Ausztriával elég kurtán végez a czikk írója Delamarre- Didot, hazai kiállításunkkal hosszasan és melegen fog­lalkozik ; látszik tollán, hogy műértői lelkesedés, rokon­­szenv, alapos tájékozás vezeti. Az osztrák kiállításból pedig egy képet sem közöl a folyóirat, de annál többet ad a magyar kiállításból, nemcsak a szöveg közt, hanem külön színnyomatú mellékleten is, a­mivel azt tanúsítja, hogy komoly figyelemre méltónak tartja mű­ipari tárgyainkat arra, hogy a legkedvezőbben ismertesse meg a franczia közönséggel. A czikkben először is Csáky Albin gróf miniszternek fejezi ki elismerését, a ki ezt a kiállítást pártfogolta s megengedte, hogy „a mi javunkra — írja a franczia czikkező — megfoszszák kincseiktől a nemzeti múzeu­mokat.“ Rokonszenves képet fest a miniszter egyéniségéről, arról a kiváló helyzetről, melyet a magyar társadalom­ban elfoglal. Udvarias, sima ember, kissé tartózkodó, ellensége a hirtelen elhatározásoknak, de minden hatá­rozatát komoly megfontolás előzi meg, de ha egyszer döntött, nem tér el többé tőle. Dicséri parlamenti ké­pességeit, érdemeit, melyeket a művészet támogatásában szerzett, ő az, a­ki az iparművészeti múzeumnak is új palotát emel, hogy Budapesten is ép úgy, mint Páris­ban, legyen az iparművészetnek is otthona. Szerencsének tartja azt, hogy az iparművészeti mú­zeum élén oly férfiú áll, mint kutasi Radisics úr, egy­kori tisztviselője a közoktatásügyi (a franczia czikkíró szerint szépművészeti) minisztériumnak. Mikor ő belé­pett a múzeumba, csak kevés tárgyat talált, melyek alig voltak rendezve. Tréfort miniszter, a­ki főnöke volt, megértette, hogy cselekvési szabadságot kell neki adni. Radisics bejárta Európát, kopogtatott minden ajtón, fel­hívásokkal ostromolta a hírlapokat, érintkezésbe lépett az összes hazai és külföldi művészi körökkel és társa­ságokkal, s a múzeum gyűjteményei gyorsan gyarapod­tak. Mikor már elég gazdag volt, hogy teljes szövet- és fajansz-gyűjteményt állíthasson össze, megjelent minden kiállításon, hogy csere útján a múzeumot gaz­dagíthassa. Párisban, a­hol több kiállításon szerepelt már a múzeum, Radisicsnak sok barátja van, s a franczia kormány tekintélyes sevresi-gyűjteményt ajándékozott a budapesti múzeumnak, Radisicsot pedig a becsületrend keresztjével ékesítette föl. A czikk ezután elismeréssel sorolja föl, hogy minő műipari tárgyakat őriztek meg az elkallódó drágaságok közül a jövőnek, selyem- és arany­ hímzéseket, külön­böző rajzú fehér hímzéseket, csipkét, rojtos munkát, süvegeket, misemondó ruhákat. Különösen tetszenek a magyarországi népfajok különböző háziipari hímzései. Felsorolja azokat a tulajdonosokat, a­kik kiválóan szép tárgyakat engedtek át a kiállításra, mint például gróf Andrássy Gézáné, a ki csodásan szép mivű ezüstcsip­két állított ki; Zichy Irma grófnő, a ki hasonlóképen remek csipkékkel díszítette a magyar kiállítást. A magyar miseruhák, melyeket a 15. és 16. században vagy magyar nemes asszonyok, főúri hölgyek, vagy apáczák hímeztek, általában remekek. Végül a magyar kiállítási bizottság tagjait mutatja be a párisiaknak. Elnök : Keglevich Istváts gróf, a budapesti operaház volt intendánsa, igen finom és művelt szellem, telve eredeti eszmékkel, a­ki személyesen künn volt Párisban, hogy a kiállításra felügyeljen. Az alelnök a már említett Radisics igazgató. Tagjai közül méltatja a következőket: gróf Csekonics Jánosné, a nagy ízlésű és műértő főúri nő, a­kinek buzdítása tette lehetővé, hogy a párisi kiállításon egy egész fal tele volt különböző háziiparilag készített szőnyeggel, mely mozaikszerű mintájával a keleti szőnyegekre em­lékeztetett. Herich Károlyné, a ki horvát nők kézimun­káit gyűjtötte, gróf Károlyi Viktorné, Hampelné-Pulszky Polixéna, Pejacsevich Katinka grófnő, Révay, Andrássy grófnők, a kik mind gyönyörű magyar hímzéseket küld­tek a kiállításra. A magyar női iparoktatásról is meg­emlékezik, s kiemeli Szukováthy Ottilia és Zirzen Janka érdemeit. Egy Francziaországban jól ismert nevet is emlékezetükbe juttat olvasóinak; ez Bubics Zsigmond kassai püspök, a­ki már 1881-ben állított ki ott pompás holicsi és tatai fajanszokat, most pedig a kassai székes­­egyház tulajdonát képező, 14-ik századbeli remek mise­mondó ruhát, mely általános megbámulás tárgya volt. Végül az iparművészet terén való sokszoros buzgal­mukért elismeréssel fonja körül Hadik Endre gróf, Pasteiner Gyula, Egger Dávid, Beck Dénes, Lechner Ede, Justh Zsigmond és Fittler Kamill neveit s azt mondja végül: Egy bizonyos, és ez jól ki van érdemelve, megnyer­ték jutalmukat a hosszú és fáradságos munka, a kuta­tás után : ez a siker. A kiállítás teljes volt, számtalan látogató jött napon­kint a női iparműkiállításba, hogy megcsodálják azokat a szép gyűjteményeket, a­melyektől a nagylelkű gyűj­tők megfosztották magukat egy időre, hogy ide küldjék nekünk. Szerencsésnek érezzük magunkat, hogy a mi központi egyesületünk közlönye, a „Revue des Arts decoratifs“, visszhangot adhat ennek a bámulatnak.

Next