Magyar Szalon, 22. kötet (12. évfolyam, 1894-1895/1)

Tartalomjegyzék

401 JUSTIN ZSIGMOND 402 Ez a színház az ő eszméje volt. Mindig hirdette, hogy modern színészek nem bírják visszaadni a klasszikus korszak embereinek egyszerű természetességét, egyszerű érzéseit és egyszerű mozdulatait. Sűrűen hangoztatta azt is, hogy például a görög temperamentum­hoz legközelebb áll a magyar paraszt é­s végre is elhatározta, hogy ezt be is bizo­nyítja. Kiválasztott «gányói» közül pár ér­telmes legényt, néhány csinosabb, ügyesebb parasztleányt és menyecskét és betanította őket arra, vagy nem is igen tanította őket, csupán megmagyarázta a dolgot, aztán rájuk bízta, csinálják meg, a­hogyan érzik. Az érzés, az volt nála kútfeje mindennek, min­dennek a világon. És azok megcsinálták. A nyáron, hogy meglátogattam, bemutatta nekem a Plautus «Fecsegő»-it. Nem szégyenlem bevallani, hogy a bécsi Burg-színházban töltött órák alatt nem részesültem akkora műélvezetben, mint azon délután. Azok a parasztok vagy színész­gem­ek valamennyien, vagy szegény, boldogult Just­it új lelket öntött beléjük — de az a játék nem közönséges valami. Az az igazi verizmus a művészetben. Akkor azt hitte, hogy az az előadás csak erre a szezonra búcsúelőadás, pedig lám akkor örökre búcsút kellett vennie az ő kedves színházától. Vájjon lesz-e, a­ki meg­őrzi továbbra is emlékének ezt a pantheonját ? * Két hónappal ezelőtt még Szent-Tornyán időzött, de már akkor rossz sejtések kínoz­ták, sőt teljesen belenyugodott a halál gon­dolatába. «Tíz nap óta megint nagyon rosszul vagyok» — írja egyik hozzám írott levelé­ben — «azt hiszem, bajom rohamosabb jelleget öltött. De egy cseppet se bánom. Láttam sokat, újat alig fogok már láthatni, fáradt vagyok s pihenni nem lesz rossz.» Csak azon aggódik, attól fél, hogy orvosai megint külföldre küldik, valami­nt, enyhébb éghajlatú üdülő­helyre s nem maradhat továbbra is az ő szeretett parasztjai között. «Lássa» — írja tovább — «ez az én tragikumom. Ott nem lehetek, ahol szeretek lenni, a hol tán még a halál se lenne nehéz, mert oly természetesnek teszi a faj, mely körülvesz . . . Pedig olyan jó lenne itt élni az életet!» Ezt a szót élni, aláhúzta; élni szeretett volna ott Szent-Tornyán, az ő gányói kö­zött, pedig az ő élete örökös haldoklás volt. De a sors sem élni nem engedte, sem odahaza meghalni. Elkergette messze ide­genbe, Cannes-ba, az örök tavasz örökké mosolygó hazájába, hogy neki, a­ki egész életében a fényt, a világosságot kereste, legalább halálos ágyát aranyozza be a nap­sugár . . . * Alig öt hete, hogy lenn voltam nála Szent- Tornyán, még lázas tevékenység köze­pette találtam. A «Fuimus»-t, ezt a hatal­mas regényt, mely a magyar arisztokrácziát ostorozó kíméletlen hangjával bizonyára nagy feltűnést fog kelteni, már befejezte, de hátra volt még kedven ez műve, a magyar poéták franczia anthológiájának összeállítása. Polignac gróffal, egy párisi grand seigneur­­rel, egy hozzá hasonló irodalmi maecenás­­sal együtt dolgozott ezen a hatalmas mun­kán, melyben több mint száz magyar poéta lett volna francziára átültetve, Aranytól kezdve máig. Ő lefordította a magyar szö­veget francziára, Polignac gróf pedig, a magyar irodalomnak Justh révén lelkes barátja, versbe szedte a szöveget, úgy, mint a franczia versek legtöbbje írva van, rímes prózába. A nagy mű szépen haladt előre, mikor Justh állapota egyszerre csak válságosra fordult. Polignac hirtelen elutazott haza, nem sokkal ezután Justh is követte őt Párisba, konzultálni a világ legelső orvosaival. Azok mindjárt tovább is küldték Cannes-ba, a halálba . . .* A v-Káprázatok■», «Paris elemei», « Művész­­szerelem», a A puszta könyven, v-Golnyó Julcsa» «Delelő» és «Fuimus» szerzője most már csak — fűti. Micsoda tragikus sejtelem vehetett erőt a lelkén, hogy ezt a regényét írta meg utoljára s azt a czímet adta neki: Fuimus ? Megérezte, hogy mire ez a könyve napvilágot lát, akkorra ő is csak fűit; bizo­nyára megérezte. És ha megérezte, micsoda küzdelmet folytathatott a halállal, mely any­­ngi nagy eszméjét akarta belefojtani ! Hiszen agyában egy egész élet tervszerű munkájá­nak programmja élt, lelkében az ő ideái szerint alakult külön világ képének kör­vonalai rajzottak s lázas álmainak közepette talán még halálos ágyán is megjelent előtte az új, erős, ifjú Magyarország képe, mely­nek megépítésén, a «kiválás» proczeszusának elősegítésén dolgozott ő mindhalálig. Ő maga nem érhette meg­­« kiválás genezisé»-nek végét, de neve örökkön ott fog ragyogni az előharczosok nevei között. Rózsa Miklós: 26 Magyar Szalon XXII.

Next