Magyar Szárnyak, 1938 (1. évfolyam, 1-6. szám)

1938-07-01 / 1. szám

Magyar lobogó alatt észak repülőterein Írta: Dr. Szegheő István Felejthetetlen élményben volt része a magyar-len­gyel légügyi tárgyalásokra Varsóba kiutazott bizott­ságunknak. A lengyelek minden képzeletet felülmúló me­leg vendégbarátsága nekünk juttatta azt a szerencsét,, hogy elsőnek repülhettük végig az éppen letárgyalt Bu­dapest—Varsó-i vonal csatlakozó nagy északi vonalát, a Varsó—Helsinki vonalat, magyar lobogót viselő for­galmi géppel. Sorjában menve, május 11-én indultunk Varsóba, h­ogy a csehszlovák delegációval sikeresen befejezett tár­gyalások után letárgyaljuk lengyel barátainkkal a ma­gyar-lengyel vonalak függő kérdéseit. Az utat mindjárt próbajáratnak használtuk fel a Budapest—Varsói vona­lon, mert ezen a nehéz kárpáti útvonalon légiforgalmat még senki sem bonyolított le; néhány sportgépen és kü­lönjáraton kívül itt még nem igen repült senki s ki kel­lett próbálnunk, hogy a tervezett magyar—csehszlovák és csehszlovák—lengyel határkapuk, valamint az útvo­nal rádióirányítás stb. szempontjából hogyan válik majd be. Mégis máskép tárgyal az ember egy vonalról, ha ezt először végigrepülte s nemcsak a térképen látja ma­ga előtt. Az út nem a legjobb kilátások között indult. 10-én egész nap szakadt az eső, arra, hogy másnapra kitisz­tuljon, semmi kilátás sem volt, annál több azonban arra, hogy az egész utat »tejben« repüljük végig. No dje forgalmi vonal berepülését terveztük s így mindjárt­ kitapasztalhattuk, mit tudnak a vonalon fekvő rádió-­ állomások. 11-én szemergélő esőben, földig lógó fellegek alatt jött össze a Malert Dorottya­ utcai helyiségében a kis magyar expedíció, vitéz Laborczffy Rezső, a Légügyi Hivatal főnökének helyettese, a delegáció elnöke, a »mi­niszteriálisok« közül Ladomérszky felügyelő és e sorok írója, Csepey­­konzuli attad­é, a külügyminisztérium légügyi referense, a Malert részéről dr. vitéz Grosschmid elnök és dr. Istvánffy ügyvezető igazgató. Mint vendég csatlakozott hozzánk báró Perény-Lukáts, aki a külügy­minisztérium részéről az ugyancsak Varsóban folyó ma­gyar­-lengyel gazdaság tárgyalásokra utazott ki s mind az aviatikának s különösen a régóta áhitott varsói vo­nalnak törhetetlen­­híve, jött velünk a vonal első repü­lésére. A várakozás percei, amíg a »busz« előállt, a min­den ilyen nemzetközi tárgyalásra indulást megelőző, már megszokott »végintézkedések« — t. i. ilyenkor még legalább tízféle dologban jönnek az emberhez intézkedés végett, amikor pedig magának az útnak az utolsó elő­készítő teendőivel úgyis éppen elég dolga van — között gyorsan teltek el. Nagy derültséget keltett, amikor meginterpelláltuk Grosschmid elnök urat, hogy itt van-e a párizsi­­esernyője (t. i. Párizsban a tavalyi IATA ülé­sen az ő esernyőjéből éltünk) és kisült, hogy a magyar delegáció minden egyes tagja esernyővel indul. En­nél jobb »kabala«, hogy jó időnk lesz, nem is kellett. Kiérve a repülőtérre, hol már az indítólapon várt a jó öreg Ju. 52., azzal az időjárásjelentéssel fogadtak, hogy a Kárpátok teljesen felhő alatt vannak, legalább­­3000-en kell repülni s Kielcénél szabad csak a felhő alá menni. Gyerünk Isten nevében, 10 órát mutatott a forgalmi épület órája, amikor az indító csendőr meg­adta a jelet s Krúdy Ádám, a Malert kitűnő »hosszú­távú forgalmi pilótája« gázt adozíti s­­az út kezdetét vette. A Gellérthegy táján már benne vagyunk a felhő­ben. Pest felett a Duna egyszer-kétszer még felcsillan hozzánk, utána becsukódik alattunk a világ és úszunk a tej­szerű felhőben. 1500 méter körül jár a gép, amikor kijutunk a teljesen zárt felhő fölé. Felhőlyuk —­ amit pedig az időjárásjelentés beígért — nincs, ellenben mindig ma­gasabbra kell kapaszkodnunk, hogy a felhő felett ma­radjunk. A rádiós kiad egy kis cédulát, Dobsina felett já­runk, 3000 méter magasságban. Balra előttünk a zárt felhőben hatalmas kipúposodás mutatja, hogy ott van valahol a Magas-Tátra. Kassa és Krakkó irányít, nehéz körülmények között igen jól. A nekünk az átrepülési engedélyben meg­adott útvonalat olyan pontosan repüljük, mintha teljes látás mellett repülnénk. A felhő mindig magasabb lesz, felhőhegyeken tö­rünk át, hosszú perceken át teljesen vakon repülünk. Vi­gyázni kell, mert jegesedésre van kilátás. 4200-an va­gyunk, a szárnyon és a csűrön vékony jégréteg rako­dik le. Ismét egy cédula, Orló felett vagyunk, átléptük a lengyel határt, még egy fél óra és megkezdjük a fel­hőáttörést. Ismét 1500 méter magasságban jutunk ki a felhőből és előttünk van Kielic. Radom után radiogrammot veszünk fel: »Legyetek üdvözölve lengyel földön. Lot.« (Lot. a lengyel légi­­forgalmi vállalat nevének rövidítése). Varsó. A repülőtér zászlódíszben, lengyel és ma­gyar lobogók a forgalmi épületen. Az épület előtt vá­rakozók között sok kedves ismerős, Domesz ezredes, a lengyel polgári repülés főnökének helyettese, Zeyffert, a Lot. igazgatójának helyettese (Makowski vezérigaz­gató Amerikában volt és a Lot. új gépét egész Ame­­rika és a Délatlanti Óceán átrepü­lésével légi úton hozta haza) és még sokan mások. Igazi lengyel baráti fo­gadtatás. A repülőtéren közös bajtársi ebéd, este a Lot. va­csorája, másnap reggel megkezdődnek a tárgyalások. Már az első napon mondották­ a lengyel urak, hogy nekik 14-én, szombaton Helsinkiben kell lenniök az ot­tani új közforgalmi repülőtér megnyitásán és a repülő­kiállításon. Végezni úgysem tudunk addig, tartsunk velük. Mi szabadkoztunk, hogy az időnk ki van szabva és ellentét köztünk úgysem lévén, mint a lengyel urak­nak menniök kell, készen leszünk. A lengyelek moso­­lyogtak, de belementek az egyébként szokatlan ex­pressz­­tárgyalásb­a . Csak annyit jegyeztek meg, hogy nem elég egy egyezményt letárgyalni, azt meg is kell szövegezni és formába önteni. Amikor csütörtökön este 9 órakor, egész napi tár­gyalás után felkeltünk a tárgyalóasztaltól és megálla-

Next