Magyar Szárnyak, 1943 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1943-01-01 / 1. szám

amelynek méltóságteljességét a merészen ívelt fasorr, a vörös orcák, a vastag áll és a hatá­rozott állkapcsok emelték. Az első látásra vezetésre termett f­érfimnak­­ látszott, valami ipar­mágnásnak vagy miniszternek. Néhány komoly kinézésű úr kísérte, akik tiszteletteljes magatartással folytattak esz­­mecserét vele. »Megértettük egymást, ugye? Három nap múlva benyújtják a javaslatot a szenátusban. Minden egyéb tevékenységet abba kell hagyni. A párt ké­szüljön a közeli választások­ra ...« — mondta a nevezetes személyiség. Hangja ércesen, mégis simulékonyan zengett, a római néptri­bünokéhoz hason­lóan, akik behízelgő hangon elmondott üres szavakkal hoz­zák önkívületbe a tömeget. Ő volt Mersson szenátor, a hírhedt demagóg, aki Skandi­náviában tartotta kezében az ellenzék gyeplőit. Személye még a kormány előtt is súlyo­san esett a latba és ennek tu­lajdonítható, hogy most igen fontos megbízatással küldték az Óceánon túlra, Brazíliába. Rendkívüli követként utazott, hogy való képet szerezzen az új politikai helyzetben a gaz­dasági l­­ehetőségeikről. Ennek az útinak a sikerétől függött egész jövője. Erősen törtető természete volt és nem sajnált semmiféle eszközt sem politi­kai céljainak elérésére. Nem mindenki helyeselt neki, sokan féltek tőle, jó páran pedig egyenesen gyűlölték. Külön vonat hozta Stockholmból Hamburgba és itt ünnepélye­sen fogadták- Jelenlegi kísére­tét nem csupán politikusok, hanem kereskedelmi és ipari szakemberek is alkották, akik bíztak küldetése sikerében és azt remélték, hogy ezután újra virágzó üzletieket köthetnek, mert e nagy gazdasági ver­seny egyre jobban s az egyre hátrányosabban éreztette ha­tását. Sven Mersson szenátor min­den kérdésre ügyes választ adott s közben arra is maradt ideje, hogy közvetlen személy­zetével törődjék:­­ »Peters! Rendben van min­den?« ‘ Karel Peters, az első tit­kárja, állandó kíséretéhez tar­tozott. Most is vele tartott a repülőúton. Sovány, szőke ifjú volt koravén ábrázattal A sze­nátor kérdésére szolgálatkészen ellenőrizte a podgyászt és je­lentette: »Rendben van, szenátor úr!« »Akkor szálljon be és ön is, Elisa!« Karcsú, átlag kinézésű leány vált ki a szenátort körülvevő csoportból és a kikötőhíd felé indult. Elisa Bou­sson titkár­nője, egyben gép- és gyorsíró­­nője volt a nagy férfiúnak és erre a fontos •' 'útra őt , is ma­gával hozta 'Mersson. ,,+■ Az újságírók természetesen a szenátort ire megrohanták és a nap hőse a büszkeség meg­személyesítő­jeként állta az ob­­jektívok kereszttüzét. Szemből, oldalról," hátulról kattogtak reá a fény­rekeszek " és ő gondo­latokba mélyedt arccal oszto­gatta feleleteit. Mersson szenátor brazíliai útja előtt tájékoztatja a saj­tót­­ — sercegtek a ceruzáik a riporterek jegyzetfüzetén. A délamerikai kérdés, az európai semleges államok viszonya Dél-Amerikához . * ■ ÚIj . nagyi­­jelentőségű gazdasági egyez­mények __ A megbízott rend­kivüli feladatai...' . Míg Mersson igérethullám­­mal árasztotta el hallgatósá­gát, a kék egyenruhába­­ és tenyérsapkába öltözött­­ repülő­gépvezetők elfoglaltak helyet. . két. A szerelők megindították a motorokat és a légcsavarok üres járatban szelték a levegőt. »Jó leszállást, Huber!« — üd­vözölte a­. kikötőparancsnok az Ezüstkondor kapitányát. »Nyolc nap múlva viszont­látjuk egymást!« — integetett vissza Dániel Huber és fel­szállt a gépbe. Egyike volt a legöregebb és legtapasztaltabb óceánközi pilótáknak. Mersson beszédáradatát el­nyomta a motorpróba zaja. El­búcsúzott kísérőitől és meg­indult a kikötőhíd felé. A gép bejárata előtt visszafordult és felemelt karral intett isten­­hozzádot barnáiéinak. Mosolyra nyílt szájából elővillant a kaj­­mánéhoz hasonló, bár néhol arannyal toldozott fogazata és szívélyes ábrázatot igyekezett erőltetni magára az utolsó fényképfelvételek számára. Ez­után őt is elnyelte a gépbe ve­zető, sötéten tátongó ajtó­nyitás. Az újságírók már dolguk vé­geztét látták, amikor egyikük hirtelen felkiáltott: »Nini, Serbius! Mégse­ hajó­val utazik!« Megérkezett az utolsó utas. Magas, sovány alak volt kiálló pofacsontokkal. Orra messzire előrenyúlt, szemei villogtak, mint a kés pengéi és­­­hatalmas homloka fénylett, mintha ele­fántcsontból lett volna. Egész lénye kíméletlen támadó ter­mészetét tükrözte vissza. Ha­nyag mozdulattal jött a kikötő­­hídhoz és kissé kesernyésen mosolygott: ^ " , ^Tudhattam volna, hogy itt talállak benneteket, moszkitók. Hát nem kaptátok be a hor­got? Egyiktek sem ment a pályaudvarra?« — A hajó jóval később indul és feltétlenül kimentünk volna, Selbius mester — zúgták kar­ban az újságírók. — És most legyen kegyes, ereszkedjék le kisképességü kartársaihoz! — Mit akartok? Tudjátok mindannyian, hogy Dél-Ameri­­kába indulok. Azt a hétoszlo­­pos templomot keresem, ahol az inkák áldoztak a napisten­­nek. — A mi kitűnő kollégánk, Edgar Serbius, Brazíliába megy, de nem az inkák temp­lomát felfedezni, hanem azért, mert egy hatalmas lapvállalat megbízta, hogy cikksorozatban számoljon be a délamerikai helyzetről. Ismerve éleslátását és gúnnyal átszőtt stílusát, amelyről most is meggyőződ­hettünk és amelyet a közönség már jó pár éve közki­ncsül tud, nem kételkedhetünk... — Beszállni, uram! — sza­kította félbe a beszéd fonalát egy alkalmazott. Serbius oda­hajította poggyászát a hordár­nak és egy ugrással áthaladt a kikötőhídon­ . — Viszontlátásra, gyerekek! A kikötőhidat felszedték, a gép ajtaja bezárult. — Kész! — kiáltotta a kikö­tőparancsnok. Egy karlendítés és a motor­csónak hangos puffogással vontatta el a gépet a part­tól. Amint megfelelői távolságra ért a mólótól, a motorcsónak lekapcsolt és a hatalmas gép­madár saját erejével úszott tovább Háromágú légcsavar­jaiba kapaszkodva, a szél el­lenébe fordult és ezután teljes gázzal nekilendült. Először a két vízlépcső, majd fokozato­san az egész csónaktest kiemel­kedett a vízből és néhány má­sodperc alatt az Északi-tenger alig sós hullámaiból átcsúszott a levegőbe. A felszállást mesteri kézzel maga Huber hajtotta végre és amikor levegőbe emelkedtek, a tanár sokatmondó tekintetével kacsintott oda Rustrai, a má­sodpilótára: — Látod, így kell! Visszavette­ a gázt utazóse­bességre és enyhe balforduló­­val nyugati irányba állította a gép orrát. Alacsony magas­ságban haladt át a város fe­lett s zaja kikanyarodott a t­en­­ger felé.­­ Közben egyre emelkedett, ha­marosan elhagyta az Elbe tor­kolatát és kiért a nyílt ten­gerre. Huber rögzítette a r­e­­pülési irányt s azután áten­gedte a kormányt a másod­pilótának. — Nesze, Rust, úgy látszik, minden rendben van! — Keresve sem kívánhatnánk kedvesebb időjárást, parancs­nok úr. (Folytatjuk.) MU LAKKOK FESTÉKEK Jag­er GYÁRBÓL MEGBÍZHATÓAK BUDAPEST,* VÁCMIT 34 LI­BI­K és TÁRSA Budapest VI., dr. Zichy Jenő­ u. 30. Telefon: 118-927 MOTORSZ­ELEPEK,MOTOR-ÉS REPÜLŐGÉP ALKATRÉSZEK CSAVAROK, ALUMINIUM ÉS DURALUMIN SZEGECSEK stb. 21

Next