Magyar Szemle, 1888-1889 (1. évfolyam, 1-54. szám)

1889-06-30 / 28. szám

1530 való visszaemlékezés egyedüli jelét. Keblében hevesen küzdött a gyermeke boldogságát óhajtó szív a büszkeség szellemével, de a szív társul vette maga mellé a keresztény felebaráti sze­­retetet és diadalmaskodott. Szaláry a fia iránti, György pedig az Olga iránti szeretetétől in­díttatva, a legnagyobb áldozatot is képesek ettek volna megtenni. (Folyt, köv.) Az agglegény. Irta: Váradi János. — Vigyázz a csipkéidre, össze ne tépjék a felénk hajló ákáczok. — Óvakodjál a fűbe lépni, mert telera­gad a ruhád apró bogáncscsal. — Ügyesen m osonj át a buja egresek közt, nehogy végig karczoljanak. — Rózsát ne tépj, mert megcsíp a csalán. — Görnyedj meg jól, ha be akarsz jutni a nyári szobába.­ — Jaj, ne bámuld annyira­ azt a zöld gyepet, mert ha sokáig nézed, ráismersz, hogy az csak a lóhere . . . No, már ez valóban gyönyörű park lehet! Pedig hát mégis park bizony. Az isten is annak teremtette s hajdanában sok emberkéz fáradhatott azon, hogy a gazdája is annak tekintse. Százados fák vetnek árnyat a ka­nyargós utakra, melyeket egy idő óta a ker­tész elfelejtett megfésülni. Karcsú tamariszkok, törpe tulyák, illatos fenyők körítik a legszebb damaszkusi rózsákat. A nyári ház orgona­bokrok közé van rejtve, falain a vad szőlő indái kúsznak a tetőzetig, melyen bekandikál a hegyes napsugár. Park volt ez valamikor húsz esztendő előtt, de most már csak olyan átokverte fészek. A­hány fordulója van, any­­nyifelé jószándék látszik meg rajta. A szelíd cyprusok mellett terjedelmes baraczkfák vi­rulnak és a kedves ibolyákat vastag dinnye­szárak fojtják el. Az ártatlan szegfüvek szom­szédságában otromba káposztafejek terpesz­kednek és a selyemfüvet megöli a gyom. A dudva még a kavicsos porondon is megterem s nincs a ki irtogassa. A gyümölcsfák köré korhadt füztörzsek vegyülnek A kut­­ágas romjaiban hever. A kutban zöld kérgü viz tesped. A padokat még a múlt évtizedben kiszagatta valamelyik jámbor paraszt tüzelő­nek. Az egészséges kökény kiveszett. A seny­­vedt bodza virágzik. A dombos hely kemé­nyebb a kősziklánál, míg a lapályosabb részen álló pocsolyák képződtek. A kerítés létezését itt ott néhány léezdarab hirdeti meg; ma holnap az is a falusi gyerkőczök prédá­jára jut. És az elrongyolódott kert közepén ros­kadozik az öreg ház. A fakapu az utcza felől be van szögezve, kocsi arra nem járt ember­­emlékezet óta. A ház fala vakolatlan az abla­kok betördösvék s finom pókhálóval vastagon beszőve porosan tiltakoznak az ellen, mintha ők a világosság bebocsátására volnának ren­delve. Puszta, elhagyott ház ez. De az udvarra néző nyílt folyosón mégis egy-két elhullott kukoriczaszem sárgállik és rossz burgonya­vágók, szántóvető gépek, morzsolók, szerelők vannak rend nélkül egymás fölé halmozva- A jobb ajtó kilincsén pedig meglátszik az emberkéz nyoma s a folyosó közepén egy nagyobb ajtó előtt, mely valószínűleg a pin­­czébe vezet, feltűnően ki van koptatva a tégla. Ezek a csalhatatlan jelek bizonyítják, hogy a kastély még­sem egészen kihalt. Le­hetnek takarékos emberek, a­kik a külsőre mitsem adnak; talán belől van a rend és tisztaság. Ah, egy dohos, sötét folyosó! Falai tele aggatva kopott szerszámmal ; a szöglet­ben hamistrángok, gabonamérczék, kettétört patkók és egérrágta zsákok . . . Jörünk to­vább. Megrepedezett szárnyas ajtó nyílik az első terembe. Ez aztán igazi terem. Itt haj­dan a dicső ősök tanácskozhattak ... A bútorok ? . . . A bútorokat képviseli egy bedőlt komáromi kályha és egy garmada búza. Az egész terem üres. A nedves falak­ról letépve a czifra papírréteg s a szoba közepén némi hulladék a házi macska léte­zését hirdeti. A második, harmadik és a többi szoba nem sokban különbözik egymás­tól. Itt egy őskori bunda, ott néhány lyu­kas czipő, amott nagy botok, csutoraszárak, fegyvertöltések, kulacs, kócz, lopótök, zsíros kalapok össze-vissza. És minden szobában valami gabonamaradék vagy élelmiszer. Végül az utolsó szoba, egy homályos, kis barátságtalan zugoly következik. Egyik szöglete valóságos zsibárus bolt. Fölakasztva, földre hányva, székre gyűrve egymás hátán­­hegyen feküsznek a legkülönbözőbb ruha­darabok. Ettől jobbra áll az ágy, előtte sző­nyeg, mely valaha lótakaró lehetett. A szoba másik szögletét egy üvegszekrény díszíti tele paszulymagokkal, avas szalonnával, ismeretlen származású szeméttel. Ennek a tündérszekrénynek folytatása az asztal, melyen a mosakodás és a pipatisztítás emlékei összekeveredtek. Az asztalon nyitott kés, bajuszpedrő, hétnapos kenyérdarab, olló, fésű, szennyes pohár, nyakkendő, csibuk, csizmahúza, borjúkötél, pörös akta s tudja Isten még mi minden nagy békességben ösz­­szefér. Ezeknek kiegészítéséül szolgál két nyikorgó szék s a szoba legsötétebb részén, az ajtó és ablak között, egy kiszolgált ódon bőrpamlag. Ezen a pamlagon ül egy hosszú fekete kísértet. Mereven bámul egy helyre; úgy tesz, mintha aludnék, de bozontos szemöldöke alól kivillog az a két mogorva szem, mely igazán ijesztő. Haja­­megolvasható hajszálak !; gyéren simul fejére. Szája mozdulatlanul szorítja a füstölgő havannát, bocsánat — kurtaszivart. Egek ura ! Hiszen ez nem kisértet. Ez a szuszogó szurtos, komor alak a kastély tulajdonosa. Kajári Dénes hatvan esztendős, római katholikus, köszvényes, hurutos agg­legény. " Az ám, az istenadta agglegény. Ez most az egyedüli foglalkozása Volt azonban egyéb is, de kicseppent mindenből, vénségére dör­­mögő bagoly, illetőleg ránczos képű agglegény maradt. Tizenöt-húsz év előtt még játszotta ezt a szerepet s akkor a lányos mamák előtt ér­dekes volt; de mióta az idők súlya nemcsak a lelki­is­meretét nyomja, hanem a lábair­a is leszálloit, Kajári uram keservesen érzi, hogy nehéz a sirhoz vánszorogni mankó nélkül. Mert ő már most csak egy jó mankóról ál­modozik. Szive úgy elfásult, hogy feleséget csak azért kívánna, hogy sirhoz segítő man­kója legyen. Szerinte az asszony arra van teremtve, hogy a férfinak engedelmeskedjék és szolgáljon, a férfi örömét, kényelmét, bol­dogságát a saját öröme, kényelme, boldog­sága árán is előmozdítsa. A nő nem egyéb, mint a férfi eszköze. A nő mind csalfa, két­színű, kígyótermészetű, nem méltó tehát másra, mint hogy a férfi szigorúan paran­csolgasson neki. Ezek Kajári úr mindennapi elmélkedései. Ezeket kiabálja a gazdasszonya fülébe ; ezek­kel mulattatja rokonait, vendégeit és ezeket ismétli, hangsúlyozza, mikor tanácsokat osz­togat. De azért napszámfizetéskor egy „kigyó­természetű“ parasztlány se kerülheti el, hogy az arczát meg ne csipdesse és nincs egy üde arcz, egy tüzes szempár, melyre Kajári hamis szándékkal ne kacsintgatna. ígér pálinkát, uj kendőt, köves gyűrűt, ezüst paszpalánta rokolyát, de hasztalan, mert senki se veszi többé komolyan. Késő már ! Kinevetik vagy kigunyolják. És az ő kedélye már úgy megrozsdásodott, hogy a tréfát nem bírja visszavágni, hanem harag­szik és dörmög. Az agglegények sorsa ez ! Hejh, pedig egykor Kajári Dénes a leghíresebb gavallér volt a vármegyében, mire a jogot elvégezte, kevés lett a tíz ujja a „kedves“-ei fölsorolá­sára. A­hol megfordult, hódított. Legalább igy beszélte és beszéli ő maga. De a fiatal­kori bolondságok korszaka is lejárt, jöttek a higgadt évek, midőn a vágyak nem csapong­­nak szilajon többé s a férfi lelke czélt tűz ki magának, melyhez komoly törekvés vezeti. Kajári Dénes úgynevezett szerencsés kópé volt, szülei korán elhaltak, nagy nevet és vagyont hagyva fiókra. Akkor néztek ám jó szemmel rá min­denütt ! Bálok hőse, szép kisasszonyok elő­­tánczosa volt. Hangverseny, lófuttatás, csóna­kázás nem mehetett végbe nélküle. Pompás fogatot, vidám estélyeket tartott s ezért kis híja volt, hogy meg nem választották — alispánnak ! Tanácsolták neki, hogy házasod­jék meg. Jaj, de az oly nehezen ment! A­hol szép volt a ház, csúnya volt a lány, másutt a „bájos“ hölgyhöz nem lehetett ráadást remélni. Egyszóval nem akadt alkal­mas partnie. Végre is, mint mondani szokás, megszeretett egy angyalt, a­kinek szépsége, szellemessége, ifjúsága mellett még az az előnye is volt, hogy a papája kétszázezer forintot nyert egy sorsjátékon Kajári Dénes a „húzás“ után nyomban megkérte és elje­gyezte a leányt. Meg is történt volna , az MAGYAR SZEMLE, 28. szám.

Next