Magyar Szemle, 1893 (5. évfolyam, 1-53. szám)
1893-01-01 / 1. szám
MAGYAR SZEMLE Előfizetési árak : Egész évre . . . (1 írt. — kr. = 12 kor. Laptulajdonos és kiadó : SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL. Budapest, VI.I .-utcza 14. sz. Félévre .... 3 fit. — kr. =■ 1* kor. Negyedévre . . 1 fit. 50 kr. =13 kor. KACZVINSZKY LAJOS: Megjelen minden vasárnap. Egyes szám ára 15 kr. 1 30 till. SZÉPIRODALMI, KRITIKAI ÉS MŰVÉSZETI HETILAP. A kereszténység és a művészeti eszmény. Ha van religió, mely a művészetek jelentőségét a földi s érzékfölötti eszmekörben egyaránt elismeri, mely tartalmának föltétlen, egyetemleges jellegét a művészet remekeiben mint visszatükröződésben láttatja s mely a művészeteknek a valódi, örökérvényű eszményeket nyujta : ez ... csak a keresztény religió lehet, mint az egyetemes, feltétlen igaznak, szép és jónak egyedül közvetlen nyilatkozata. A görögök szellemi életfolyásának főtényezője a művészetek voltak, mint a földi létnek a nép benső életerőiből kifejlődő disze, zománcza. A görög művészetek a vallással szoros összefüggésben lévén, tárgyukat nagyrészben a vallás eszmeköréből merítették, de a mely szinte a földi élet légkörében mozogván, legmagasztosabb eszményük se emelkedett az általános emberi fölé; a művészi momentum annyira háttérbe szokta a vallásit, hogy ez maga is tisztán esztétikai jelentőségűvé lön. A művészet pótolta a vallást. Az antik művészet czélja nem lehetett más, mint a természetes ember apotheozisa, külső, érzéki jelenségének tökélyében. A keresztény művészet tárgyi köre határtalan. Kiterjed a földöntúli életre, melyben a keresztény eszmény végnélküli tartalma befejezetten ragyog. A keresztény világnézlet szerint Jézus földi élete a világtörténet legnagyobb ténye, melyre az emberiség egész múltjának fejlődése irányult s melyből minden haladás kiindul; mert ő általa, ő benne jön megszüntetve az ellentét a szellemi és anyagi világ, az eszményi és a realizmus között. Keresztény világnézet az, hogy a lélek önmagában végnélküli, önálló, szabad s mint ilyen, a természetnél magasztosabb. E szerint a keresztény művészetnek legmagasztosabb tárgya az Isten-ember, az összes történeti eszmekörrel, mely ezen központ, mint eszmény körül csoportosul. Továbbá a valódi keresztény műremekben nemcsak a lélek és test, az alak és anyag jelentkezik kellő összhangban, hanem a szellemi életnek titokszerű sejtelme és végnélküli teremtőereje is. Azért a keresztény szépségeszmény követelménye az, hogy a művész művében kifejezze a szellem túlsúlyát a külső, az alaki, az érzéki fölött és a szemlélőben az eszményi tartalom előtüntetése által azon tudatot ébreszsze, hogy a valódi szép legkülönbözőbb jelenségeiben is örök, változatlan érvényű alapokon nyugszik. Ez az oka, hogy a keresztény művészet legnagyobb remekei bizonyos titokszerű, kimagyarázhatlan sejtelmet, vágyakozást ébresztenek bennünk egy magasabb világ, a szépnek örök, bevégzett tökélyükútforrása iránt, ellentétben a görög remekművekkel, melyek egy vágy vagy érzés kielégítésének békeérzetét nyújtják. A keresztény művészet az emberit az istenihez emeli föl, a föltétlen eszménynyel egyesíti, megnemesíti s a nézőben a túlvilági öröklét utáni vágyat ébreszti. Azért a keresztény religiót a művészet bármily magas fejlődésében nemcsak háttérbe nem szoríthatja, de nem is nélkülözheti, mert a mi a művészetek lételeme, a valódi eszmény, az örök szép , épen az a keresztény religió lényege és forrása. A valódi művészet az örökbecsű művészi alkotásokhoz a tiszta eszményt ma is a keresztény religióból nyeri. Az Istenember eszmekörének legkimagaslóbb eszménye a Mária-eszmény. Mária, mint a Megváltó Istenember szűzanyja, elválaszthatlanul összefügg a megváltás tényével. A megváltás titka és a szűzanyaság titka egyenlően nagyszerű és szép. E titok szépségét fokozza a Máriában kifejezésre jutott „nőiség“, „szüzesség“ és „anyaság“ eszménye, az emberi szívnek e három magasztos érzület forrása, melyek a legmélyebb tisztelet, a legnemesebb küzdelem és legtisztább szeretet érzelmeit keltik fel kedélyvilágunkban. Ez lélektani oka azon, az eszmények történetében páratlan hatásnak, melyet a Máriaeszmény a keresztény világnézetben az erkölcsök és esztétikai érzület megnemesítésére s ezáltal a képzőművészetekre, az emberi képzelem e legmagasztosabb költészetére, főleg a festőművészetre gyakorolt. A görög-római közművelődés keretében a nő az érzéki szép kifejezője volt és az érzéki elvek eszközévé sülyedt. A görög-római nőiség isteni ideálja, „Venus“, „Aphrodite“ nem volt sem szűz, sem feleség, sem anya. Mi sem volt meg benne abból, a mi a nőt megnemesíti, fölmagasztalja, eszményíti; de mindaz megvolt benne, ami a nőt lealacsonyítja. Az érzéki szépségi fegyverével leigázó isteneket, embereket egyaránt. Ez eszménynyel szemben, melynek tisztelete századokon át a nőiség sülyedését jelenté, — a kereszténység a szüzességet mint a legmagasztosabb eszményt állitá fel és az erkölcsi tisztaságot, a szemérmet a családi szentély őrangyalává tevén, magában az érzékek világában a szűzies szemérmet emelő uralomra. „Kedvesség fölötti kedvesség a szent és szemérmes asszony.“ (J. S. fia.) Az érzéki szépség eszménye rombadőlt; a kereszténység a külső szépségnek megadó tartalmát, az erkölcsi jóságot s ezáltal a „valódi szép“ eszményét tünteti elő. Ez eszmény legmagasztosabb megvalósulása Mária, kiben a szűz, feleség és anya a nőiség apotheozisává emelkedik. És igy Mária, mint az eszmények teljessége, a kereszténység életfolyásában a legmélyebb tisztelet és követés tárgya, a szépészeti érzelemnek is leggazdagabb forrásává lön, mert a Mária-eszményben a művészet a legtökéletesebb tisztán emberi ideált, az örök nőiség legmagasztosabb kifejezését ■— és a szép és jó szűzies egyesülésének realizmusát nyeri a művészi érzékítés tárgyául. Mária a katakombáktól napjainkig 18 századon keresztül a képzőművészetek, főleg a festészet állandó eszménye, melynek érzékitése a legnagyobb üvészek leghőbb vágya és törekvése volt. S igazán agasló művész egy sincsen, aki ez eszmény megörökítését meg nem kísértette volna. Andrássy Kálmán: Gyermekirodalom. Régi igazság, hogy az irodalomhoz, annak a szó szoros értelmében való élvezéséhez a szoktatást már a gyermekszobában kell kezdeni. Itt fejlesztheti ki a helyes és okszerű nevelés és irányítás a legnagyobb művészetet, az olvasás művészetét. Ritka ember az, aki elmondhatja magáról, hogy jól tud olvasni és nemcsak mennyiséget, hanem minőséget is olvas. Az anya szabhat leginkább gyermekének irányt, ő hajlíthatja a gyenge nádat. Akinek az anyja jól tud olvasni, az elsajátíthatja ezt a művészetet. Az anyát ebben a jóakaratában a gyermekirodalom támogathatja, amely most a lehető alacsony fokon és vonalon áll, ugyannyira, hogy nem érdemes bírálni sem. Az úgynevezett karácsonyi könyvpiac teszi ki a gyermekirodalmat, hozzávéve az egynéhány gyermekújságot. Egyenként és együtt csupa silányság valamennyi és nem alkalmatos a gyermek kedélyéhez. Elrontott férezművek. Csodáljuk, hogy a tanítók és tanárok nem találnak itt tért törekvésüknek és ambícziójuk kielégítésének. Ki művelhetné ezt az irodalmat, ha nem a szakemberek ? Az egész közoktatás kevés súlyt fektet a gyermekirodalomra. Lelkiismeretlenül vágják, hadarják össze az ifjúsági iratokat, csak úgy szakmányban. Ihlet és hivatás egyet sem teremt a mai időben és csak a régiek a jók. Milyen bűn ez ? Hiszen az olvasás kedvelésén alapszik az