Magyar Szemle 41. kötet (1941. 7-12. sz.)

Gróf Kálnoky Hugó: Tisztázzuk a fogalmakat

A MAGYAR SZEMLE 1941 köszönhette­ az 1789-es és 1848-as forradalmaknak, mikor a felháborodott nép támadt fel a korlátlanul uralkodó hatalom ellen. A liberalizmusnak sikerült ugyan a kiváltságos társadalmi osztályokkal szemben az emberi jogokat elismertetnie, de megbukott akkor, amidőn a valósággal és az emberi természettel nem számolva, egyoldalú szabadság-eszményt hirdetett és képtelen volt megvédelmezni a gazdaságilag gyengébbek jogait a kor leg­hatalmasabb haszonélvezőjével, a tőkével szemben. A társadalmi szerke­zeteknek ez a kiegyensúlyozatlansága éles megvilágítást kapott a világ­háborúban, midőn az általános hadkötelezettség mindenkire egyforma köte­lességeket rótt; a háború után pedig olyan megmozdulásokra vezetett, melyek a gazdaságilag hátrányosabb helyzetben lévők kezébe akarták letenni az egyeduralmat. Ez nem volt más, mint a másik végletbe való mene­külés. Természetesen azok, akiket egyrészt a liberalizmus gazdasági és szociális bajai, másrészt az ezekre bekövetkező reakció válságai sújtottak, nem tűrték szó nélkül a szenvedéseket, szükségképen a válaszuk a nemzeti forradalom volt. A nemzeti forradalmak, ámbár nagy vonásokban egyeznek, különböző időpontokban indultak meg és a nemzeti léleknek és történelemnek meg­felelően, sajátosan eltérnek egymástól. Például az a harc, melyet Németor­szág és Olaszország más és más okból indított meg Versailles ellen, a világ­háborúban részt nem vevő Spanyolországban nem juthatott szerephez, ámbár a spanyol nemzeti forradalomnak azokkal a hatalmakkal is szembe kellett szállnia, amelyek Versailles-ban hangadók voltak. Érdekes, hogy ugyanakkor az a Portugália, amely híven kitartott az öröklött angol szövetség mellett, a nemzeti Spanyolországot ismerte el, nem a másikat. Ha a nemzeti mozgalmak belső szervezetét, a nemzeti léleknek megfe­lelő belpolitikai célokat egyenként vizsgáljuk, a közös vonások mellett még erősebben kidomborodnak a különbségek. Minden nemzeti mozgalomban közös követelmény az államhatalom fokozottabb tekintélye. Közös bennük az is, hogy nemzeti és szociális prog­rammot hangoztatnak. Erőteljesen hangsúlyozzák saját állami és nemzeti függetlenségüket, saját népük természetes és elvitathatatlan jogát az Isten­től nekik kijelölt darab földre vagy földrészre, nevezzék azt akár hazának, akár élettérnek. Közösen hangoztatott felfogásuk az is, hogy a saját erejük­ből, saját elgondolásuk szerint, a nemzeti sajátosságok szellemében és a külön­böző nemzeti szükségleteknek megfelelően alkotott államforma nem export­áru, holt sablon, melyet rá kell húzni, vagy rá lehet kényszeríteni más fajú népekre is. Az egyes tekintélyuralmi országokban az államformák annyira magukon viselik az illető nép sajátos bélyegét, annyira visszatükrözik a néplelket és a máshol fel nem lelhető, meg nem ismételhető történelmi fejlődést, hogy már csupán a szóban forgó országok alkotmányaiban mutatkozó szembe­ötlő különbségek kereken megcáfolják azokat, akik a mozgalmakat egy kalap alá fogják. Például amíg Olaszország kitartott a királyság öröklött állam­formája mellett és új alkotmányát a fasiszta korporációk rendszerére épí­tette fel, addig Portugáliában a rendi kamara mellett még nemzetgyűlés is van, melynek tagjai választott népképviselők. E két ország tehát az osztály­képviselet elvét valósította meg. Ugyanakkor Spanyolországban a Caudillo mellett a falangisták tanácsa áll, melynek tagjait maga a Caudillo nevezi ki. Németországban általános választások alapján összehívott birodalmi gyűlés szankcionálja a Führer és a miniszterek gesztióját. Minél alaposab­ban vizsgáljuk továbbá, hogy az egyik vagy másik tekintélyuralmi ország hogyan oldja meg gazdasági problémáit,­­pl. az aranystandard esetében, amely mellett Portugália kitart, a többi tekintélyuralmi állam pedig nem. a

Next