Magyar Szó, 1901. március (2. évfolyam, 52-78. szám)

1901-03-20 / 68. szám

4­68. szám. MAGYAR SZÓ Március 20. Bak­ay Árpád dr., az orvostudományi kar dé­kánja tegnap magához kérette Benárd Ágost orvostanhallgatót és mindjárt elöljárójában kije­lentette, hogy ellene ezennel az egyetemen tör­tént tüntetésekből kifolyóan, a fegyelmi eljárást megindítja. Fölszólította, nevezze meg mindazo­kat, különösen az orvostanhallgatókat, akik a kereszt­tüntetést előkészítették és abban egyéb­ként is részt vettek. Benárd Ágost az erre vo­natkozó felvilágosítást a leghatározottabban vis­­­szautasította és tagadó álláspontján maradt ak­kor is, a­mikor Bókay tanár kilátásba helyezte neki, hogy az ő fegyelmi ü­gyét enyhébb el­bánásban hely­esítteti, ha a tetteseket megne­vezi. A keresztyén egyetemi ifjúság nagybizott­­tsága, a­mikor a kereszt­ mozgalmat megindította elhatározta, hogy minden eshetőséggel szemben szolidaritást vállal. A végrehajtó bizottság a ke­reszt­ ügyében tegnap este ismét értekezletet tartott és előzően hozott határozatához képest elhatározta, hogy minden egyes tagja, a­ki a keresztnek az egyetemen való kifüggesztő­­i­seben bármily módon is közreműködött, tartsa kötelességének, hogy önként jelent­kezzék az egyetem rektoránál. Azonban eddig még egy sem jelentkezett. Érdekes a női izraelita bölcsészettanhallgatók­­nak faktizáló álláspontja a kereszt kérdésében. — A keresztyéneknek szent jelvényük a kereszt — mondották — tehát kötelességünk tisztelni. Előttünk a keresztnek nincsen je­lentősége s így nem lehet kifogásunk ki­függesztése ellen. Az Egyetemi K­ör-ben a tegnapi kereszt­­tüntetésből kifolyóan Mokry Ferenc egyetemi hallgató a következő interpellációt jegyezte be a kör interpellációs könyvébe: „Az egyetem termeiben ma ismeretlen tet­tesek kereszteket függesztettek ki. Sürgős in­terpellációt jelentek be a legközelebbi bizott­sági ülésre, a keresztnek föltétele ügyében. Mokry Ferenc:“ Délben a kör elnöksége még nem intézke­dett az iránt, hogy a bizottsági ülést össze­hívja. Illetékes helyről a következőknek kijelentésére kértek föl bennünket: „Az ifjúsági egyletek mint ilyenek nem vettek részt a keresztnek az egye­temen való kifüggesztésében, annál kevésbbé azok vezetői.1­ * Felkérettünk a következő sorok közlésére: — Nyilatkozat. Az egyetemi keresztügyben kibocsátott hírlapi közleményekben és pedig a „Fester Lloyd“ március 18-iki esti lapjában a „Magyar Szó“ m­árcius hó 1S-iki, az „Egyetér­tés“ és a „Budapesti Napló“ március hó 19-iki számaiban az áll, hogy én kértem volna vagy parancsoltam volna az ifjúságnak, hogy a kifüggesztett keresztet vegyék le, — erre nézve kötelességemnek is merem kijelenteni, hogy ezen ügybe úgy kerültem be, mint Pilátus a krédóba, mert hétfőn nem lévén előadásom, nem is voltam az egyetemi épület­ben és nyilvánvaló, hogy ezen ügyben tévesen említették nevemet Margittal egyetemi iroda­­igazgató ur neve helyett. Ezen nyilatkozatom közlését kérvén, tisztelettel vagyok a t. szer­kesztőségnek alázatos szolgája. Budapest, 1901. márc. 19-én. Dr. Margalits Ede, egyetemi tanár, születtél, mint a földi­gaz, — és hivatásod ugyanaz a társadalomban, mint a földi gazé : minden zsíros csizma megakad benned és a lakktopán is megakad. A csizma is megrug és a lakktopán, és nem változtat a dolgon semmit, hogy a csizmában és a lakktopánban apáid járnak. * * * A belügyminisztériumban szorgalmasan dol­goznak a törvényjavaslaton, amely megvédel­mezni fogja az utca gyermekeit. Bűnösök és ártatlanok egyformán örülnek, hogy a kis gyer­­­­mek, akinek fogantatásához nekik közük van,­­ ezentúl az állam gyermeke lesz. A mátrikulába­n beírják az állam nevét az apai sorba, — ahogy­­ a fegyencnek is gondoskodó apja az állam. Az állam szívére fogadja az elhagyott gyer­­­­meket, de a társadalom nem. A görög bölcsek óta ismerjük a tételeit a háborúnak, ami az állam és a társadalom között folyik. A görög demokrácia és arisztokrácia ma egy szürke fogalomba olvadt, amit társadalom­nak hívunk. Az állam puritán szigoruságu és nagylelkű, a társadalom könnyelmű a megbocsá­tásban és az aljas koszura hajlandó. * * A kis lelencet minél inkább szivére szorítja­­ az állam, a társadalom annál messzebb rúgja­­ magától. Az állam gondoskodásában és egyszerűségé­ben nem törődik azzal, hogy a gyermeket, akit megment, egyben örök életére megjelöl. Mintha bélyeget nyomna a homlokára, amikor kis tes­tről a szennyet lemossa a menedék­házban. A megmentett gyermek erkölcsi bizonyítványát az államtól kapja, az az erkölcsi bizonyítvány pe­­­­dig arra jó, hogy a társadalom bezárja kapuit­­ a gyermek elől. Az állam csak a testét menti meg a gyer­­­­meknek. A lelke az a társadalomé marad és ez­­ a boszúálló hatalom ezerszer veri a gyermeket s apja bűneiért.* * * Mi lesz a kis lelencből, ha embernyi emberré­l nőtt ? Születésének titkát hiába akarja elfelejteni, a­­ társadalom mindig eszébe juttatja. Jár-kel a vi­­­­lágban, tán kiváló lélekkel, tán tudatában nagy­szerű tulajdonságainak és megvetetlen minden­­­­kitől, akinek apja vagyon. Ha erős lélek lakó­­­ i­zik benne, örökös harcot vívni indul a társada­­­­­lommal, bujdosik, idegen földre megy ismeretlen­­ emberek közzé és megpróbálja érvényesíteni ki­válóságait. De ott lovagol mögötte a sötét ár­­­­nyék szüntelen, s ha magas polcra jutott is,­­ egyszerre a mélybe zuhan, ha születésének titka, s apátián árvasága kisül. Ugyan ki szorítana ke­zet szívesen egy lelenccel ? Melyik apa adná oda­­ örömmel leányát a lelencnek ? Melyik az a fo­­­­kozat a társadalomban, amelyik a lelencet jogo­san megilleti? A legutolsó, mindjárt a szabadult­­ rabok előtt egy lépéssel. Megborzad a lélek, ha elgondolja, hogy­­ mennyi erkölcsi kiválóság és lelki nagyság megy­­ tönkre a születési bűnök miatt. Az üldözések­­­­ben, ha kifárad a lélek, mi lesz belőle ? Jön a­­ moral insanity, amikor már nem törődünk sem­­­­mivel, se apával, se anyával, se keresztlevéllel. A lelki élet az erkölcsökkel együtt eltűnik és­­ pusztán a testi élet örömeinek, szenvedéseinek­­ él a társadalom falain kivül járkáló. * * Igazán nagyszirfi ember volna az, aki a kis 1 lelencnek nemcsak a testét, de a lelkét is meg­­­­mentené és bélyeg nélkül bocsátana földi útjára­­ az állami menedékből. Egy lángoló és csudálatos elme, akit Bona­­l­parte Napoleon névvel jegyez fel a történetíró,­­ a róla elnevezett törvénykönyvben szívével, a­­­melyről azt mondták, hogy nincs, a kis lelenc­­ felé hajlik, midőn azt mondja, hogy e szabályo­­­­kon kívül született gyermeknek apját nem sza­­­­bad keresni. Bébel Frigyesem, akitől a társadal­­­­mat szeretni és gyűlölni megtanultam, könyvé­­­­ben magasztalja a törvényt, de egyben hátrá­nyait is megmutatja: francia földön nem tudnak elég lelencházat építeni a törvénytelen gyemme­­­­kek számára. Werbőczy apánk nyomán élő törvényeinkben lehetetlennek látszik a matrikulát úgy megszer­keszteni, hogy abban az apa és anya neve üre­sen maradjon. De ha a társadalom átalakul egykor s a születésnek csupán ténye lesz fontos­ és körülményei számba nem jönnek, a törvény­telen gyermek homlokáról is eltűnik a bélyeg. Hogy minden becsületes embernek forró kí­vánsága az, hogy az apátián árvákat a társada­lom szivére fogadja, bis­szjik, ám tudjuk, hogy a becsületes emberek megvetéssel fordulnak el a zabi gyermektől. " K. A Pulszky Gusztáv novellája. Justitius óta minden jogtudósnak az az am­bíciója, hogy legalább egy novellát nevezzenek el róla. Az a novella azonban, amelyről most leszen szó, nem olyan novella, mint amilyent a jogtudósok szoktak gyártani a maguk dicsősé­gére és a társadalmi rend meggyarapodására. Nem bizony, afféle igazi novella az, amely azzal kezdődik az ősi hagyományok szerint, hogy Jancsi meglátta Juliskát és azzal végződik, hogy Jancsi elveszi Juliskát. Minden írni-olvasni tudó ember múltjában ott sötétlik legalább egy­ ilyen novella emléke és tegnap kisült, hogy a rideg tudós elméjű J’uiszky Gusztáv sem foly­­tatl­an előéletű. Úgy esett, hogy a boldogult Csernátony Lajos hagyatékát árverelték az elhunyt végső akarata szerint Az árverések ismert hiénái már jókor­ ott szorongtak, de hamarosan elzavarták őket: — Itt nincs semmi keresni valójuk. Itt csupa­ méltóságos és kegyelmes urak fognak licitálni.­ A hiénák sopánkodva vonultak vissza. — Aj, aj! Igazán nehéz az élet, ha már a­ mi mesterségünkkel is konkurálnak az urak. Persze megmagyarázták nektek, hogy ez más­­ licitáció, mint a többi. Itt nem élettelen por­tékákat érvérelnek, hanem halhatatlan emlékeket, amelyek azokban rejtőznek. Aki a lapok „Ve­­­gyes“-ét olvasni szokta, nagyon jól tudja, hogy­ Parisban az ilyesmi mindennapos dolog és a bolond án­gliusok csak úgy dobálják az ezrese­­­ket, hogy egy-egy nagy ember valami lim­­iomját magukhoz váltsák. — Egy körömkefe a megdicsőült mosdó­­ asztaláról! — Háromezer frank! — Egy plomb-töredék a megdicsőült szem­fogából ! — Ötezerötszáz frank! így megy ez Páriában és ezek a magasztos­­ példák lebegtek, a tegnapi árverezők szemei előtt is. A kikiáltó egy fakó könyvet vett fel a cso­móból és harsány hangon kiáltotta: — Egy könyv a Pulszky Gusztáv novellájával, négy korona! A méltóságos licitálók mosolyogva néztek egy­másra. — Nini! A kegyelmes úr novellát irt! Pulszky Gusztáv szerényen lesütötte a szemeit és érezte, hogy az írói szerénység törvényei szerint most neki nem illik fölcsigáznia a saját könyve árát. A kikiáltó ismételte : — Egy könyv a Pulszky Gusztáv novellájával, négy korona. Pulszky Gusztáv lesütött szemekkel suttogta:, — Két koronát adok érte ! Aztán szívdobogva várta, hogy majd mások licitáljanak a novellájára. Elfelejtette, hogy excellencies úr, csak arra gondolt, hogy az író áll a közönségével szemben. De az árverezők nem akarták a kegyelmes úr vásárjait meg­­­ rontani és csak maguk közt suttogták: — No bizony, elég smucig az öreg! A kikiáltó pedig ismételte: — Egy könyv a Pulszky Gusztáv novellájával. Strófák a kis lelencről. Te kis árva, apátián gyermek, akinek sírását álmatlan éjszakákon sokan hallják az utcáról, feléd most szakállas komor emberek érdeklődve fordulnak. A gyülésterem ajtajában, mikor ron­­s­ngos ruhácskádba megjelensz, úgy néznek rád, mintha idegen volnál itt, mintha nem ismerné­nek. Pedig sürü fekete véréből fogantatál te a társadalomnak, és, jaj, kevesen tehetik a szí­­­­vükre a kezüket, hogy téged nem ismernek. Néha gróf volt az apád és anyád munkásleány, máskor nem tudni születésed titkát, a porból

Next