Magyar Szó, 1953. szeptember (10. évfolyam, 240-269. szám)

1953-09-01 / 240. szám

Iliiül a lifiisii i$riaó(lohr01 Zrenyanínban készülnek a római ünnepségre A Harcos Szövetség zre­­nyanini városi szervezete a többi tömegszervezet közre­működésével élénk munkát száz­ad a vajdasági brigádok tízéves évfordulójának meg­ünneplésére. A Szocialista Szövetség alap­szervezetei­­­ben Zdravko Nemes őrnagy tartott néhány jólsik­erert elő­adást a vajdasági brigádok harci útjáról. A gyárakban és üzemek­ben is értekezdeteket szer­veznek, s ezeken a dolgozók megbeszélik a volt harcosok részvételét a szeptember 27-én, Romám megtartandó em­lékünnepen. Amennyiben a közlekedési lehetőségek meg­engedik, a vállalatok autó­buszokon és teherautókon is szállítják a résztvevőket az ünnepségre. Ha a noviszádi hídon át biztosítani tudják a közlekedést, akkor mintegy 1000—1200 résztvevőre számí­tanait. Ha ez nem sikerül és a résztvevőknek Beográdon keresztül kell menniük, a beográdi-zrenyantoni út rossz állapota miatt csak mintegy 500—600 emberre számíta­nak. A Szocialista Szü­zetség járási bizottságának plenáris ülése Becsén A Szocialista Szövetség be­csei járási bizottsága a na­pokban plenáris értekezletet tartott. Az értekezleten meg­­alakították a vezetőséget és a szövetség járási bizottságá­nak elnökévé Bojanics Milen­kót, alelnökévé Cirok Sán­dort titkárává pedig Kele­men Mátyást választották. A vezetőség megválasztása után szó volt a választási előké­születek kérdéséről, megvitat­ták a rendelet-tervezetek ta­nulmányozását a falvakban. Az értekezleten hangsúlyoz­ták, hogy a Szocialista Szö­vetség alap­szervezeteiben, va­lamint a más tömegszerveze­­tek és társadalmi szervezetek értekezletein többet kellene foglalkozni ezekkel a kérdé­sekkel. Az értekezleten az a vélemény alakult ki, hogy minél több kisebb vita-össze­jöveteleket kell tartani, ame­lyeken részletesebben és ala­posabban lehet vitázni a ren­delet-tervezetről, a képvise­lők arculatáról stb. Ez alka­lommal megalakult a Szocia­lista Szövetség járási válasz­tási bizottsága is, amelynek tagjai Boján­ka Mitenko, Ke­lemen Mátyás, Nonin Vito­­mir, Glavaski Marina, Cirok Sándor, L­ovi­cs Mela, és Pot­­parics Csedomir. A telek­könyv szerinti megadóz­­tatás előkészületeiről Melyik szerv állapítsa meg a földadókönyvi favédelmet M­ár huzamosabb IDEJE előkészülete­ket tesznek arra, hogy áttérjenek a mezőgazdasági termelők telekkönyv szerin­ti megadóztatására. Az elő­készületi munkálatok elhú­zódásának alapokát a jöve­delem módszere elszámolá­sának és a táblázat jóváha­gyására vonatkozó illetékes­ségnek módosítása képezik. Az elsődleges elgondolás szerint minden járásban egyénenként kellene kiszá­molni a jövedelmet, azt tart­va szem előtt, hogy minél pontosabban megállapítsák a jövedelem fészegét. Nem le­hetett több járás jövedelmét együttvéve kiszámítani, mint ahogy azt régebben 1928-ban megtették, hisz már abban az esetben is eltérés mutatkozik a kiszámított és valódi jöve­delem között, ha csupán egy járást vesznek figyelembe, mert a járásban az egyes kultúrák utáni átlagos meg­határozott jövedelem eltér a valódi jövedelemtől. Érmek elkerülése céljából előirányozták, hogy minden járás területén részletesen elszámolják a jövedelmét. A telekkönyvi jövedelem köz­­társasági és szövetségi bi­zottságainak az a szerepük, hogy kiegyenlítsék az elszá­molási módszert és arra tö­rekedjenek, hogy a hozamok költségének normái reálisak legyenek. Az elsődleges elgondolás szerint a telekkönyvi, azaz kataszteri jövedelem tábláza­tának jóváhagyására a szö­vetségi szervek illetékesek, ez azonban nehézségbe üt­közik, mert a szövetségi szerv csak úgy tudja jóvá­hagyni a táblázatot, ha ellen­őrzi a jövedelem elszámolá­sát, ezt pedig úgy teheti meg, ha megfelelő adatokkal rendelkezik. Adatok azonban­­ nem voltak. Ezért megkísé­relték, hogy úgy végezzék el­ az ellenőrzést, hogy egy já­rás számvetéseit egybzeves­­­sék hasonló járások számve­téseivel. Ez az összehason­lítás megmutatta, hogy kü­lönféle normákat alkalmaz­nak. Ezek a különféle nor­í­mák bizonyára a valódi hely­­zetre alapozódnak, de ezt nem lehetett megfelelően al­kalmazni, ezért hozzáláttak­­ ahhoz, hogy a hasonló járá­sok számára a kiegyenlített­­ norma alapján végezzék az elszámolást, vagyis kiegyen­lítsék az ilyen járások te­lekkönyvi jövedelmét A­­­Z EGYES JÁRÁSOK jövedelmének ilyen a­­lapon történő kiszá­molása nem lehetett megfe­lelő minden járás számára, így az egyik járásnak nem hássága, melyet kiszámoltak, védelmének meghatározása­­a másik elégedett volt saját jövedelme összegének meg­határozásával, de nem egye­zett más hasonló járások já­val, stb. így a járások ész­revételeket tettek a szövet­ségi bizottság által javasolt táblázatra. Ilyen helyzetben csak a következő két eshetőség kö­zül választhattak: vagy a Szövetségi Végrehajtó Ta­nács, hozzon határozatot a megtett észrevételek alapján és a jövedelem elszámolásá­ra új táblázatot tegyen köz­zé, vagy pedig az egész mun­kát bízza a népbizottságok­­ra, vagyis felhatalmazza ő­­ket, hogy minden népbizott­­ság saját területén állapítsa meg a földadók­önyvi jöve­delmet. Elfogadták a második meg­oldást. E mellett több érv szól. Mindenekelőtt a hata­lom decentralizálásával össz­hangban van az, hogy a­­ka­taszteri jövedelem táblázata meghozatalának illetékessé­gét átruházzák a járási nép­­bizottságra. Ezzel a rendsza­bállyal úgyszintén növelik a járások felelősségértelmét a jövedelem elszámolásának tekintetében, arra késztetik őket, hogy többet törődjenek a jövedelem magasságának meghatározásával, mint a­­mennyit ezzel törődtek, az ak­kor még az volt a helyzet, hogy a szövetségi szervek hagyják jóvá a táblázatot. E­nnek a kérdésnek rendezése céljából rendeletet készítenek, amellyel megállapítják a nép­bizottságok jogait és köteles­ségeit, a telekkönyvi jövede­lem meghatározása tekinte­tében. Ezzel a rendelettel szabályozzák a járások és felső állami szervek egymás­­közti viszonyát, különösen az állami szervek észrevéte­lének tekintetében. Várható, hogy ezt a rendeletet még szeptember elején meghoz­zák.­­ Számos új vívmány a bűnvádi perrendtartásban A bűnvádi perrendtartás­ról szóló törvényjavaslat tíz­­napi megvitatása után a Szövetségi Né­oszkupszina mindkét tanácsának törvény­hozó bizottsága befejezte a javaslat részleteinek meg­tárgyalását is. Ez a törvény­­javaslat, a meglévő bűnvádi perrendtartásról szóló tör­vényhez viszonyítva százas olyan új vívmányt tartal­maz, amely demokratikus va­lóságunk eredményeképpen jött létre, így a bűnvádi perrendtar­tásról szóló új törvényjavas­lat szerint törvénykezési rendszerünkben most először jelenik meg a károsult most vádló. Ezt a jogot az képe­zi, hogy az a személy, aki­nek jogait megsértették, vagy bűntettel veszélyeztet­ték, saját védelmében vádol­hat, ha ezt nem tette meg a közvádló, vagy pedig, ha az elállt ettől. A bíróságok illetékességé­nek tekintetében a javaslat több módosítást irányoz elő, melyek közül legfontosabb a következő kettő: először ki­terjesztették a kerületi bíró­ságok elsőfokú tényleges il­letékességét, úgyhogy bizo­nyos kivételek esetében min­den bíróság illetékes az o­­lyan bűntettek tekintetében melyekért a törvény több mint kétévi fogházbüntetést ír elő. A második jelentős módosítás az, hogy a bíróság a helyi illetékesség tekinte­tében nem függ a közvádló javaslatától, hanem maga méri fel saját illetékességét. EGYES BÍRÁK ÉS ÖTÖS TANÁCSOK A bíróságok összetétele te­kintetében a törvényjavaslat a járási bíróságok hatáskö­rébe tartozó könnyebb bűn­tettekért előirányozza egyes bírák illetékességét a kerü­leti bíróságoknál pedig a ja­vaslat alapján bevezetik az ötös­ tanácsot,­­amikor olyan bűnözés felett ítélkeznek, amelyért a törvény alapján halálos í­télet, vagy pedig húsz évig tartó szigorú fog­házbüntetés mondható ki. Ami pedig a közvádlót il­leti, a törvényjavaslat korlá­tozta eddigi jogkörét, így például nem tartozik többé a közvádló illetékességébe a vizsgálat irányítása, mert az új törvényjavaslat szerint az csak a nyomozás megindításá­ra terjeszthet be követelést. A bűnvádi perrendtartás­ról szóló új törvényjavaslat előirányozza, hogy a vádlott a perrendtartás egész idején védőt fogadhat, míg az ed­digi törvények szerint csak a bíróság előtt lehetett védő­je. VÁLTOZTATÁSOK a bizonyítási ELJÁRÁS­BAN Kétségtelen, hogy az ed­digi törvényekhez viszonyít­va a legjelentősebb változta­tásokat a bizonyítási eljárás szervezése és végrehajtása, továbbá az előzetes letartóz­tatás és vizsgálati fogság te­kintetében irányozták elő. A törvényjavaslat jelentős új vívmánya az, hogy a vád­lott észrevételeket tehet a vádiratra és erről a kerületi bíróság háromtagú tanácsa dönt. Ami pedig a halálos ítélet, valamint az életfogy­tiglani fogházbüntetéssel kap­csolatos kegyelmi kérvényt illeti, az elítélt számára le­hetővé teszik, hogy harmad­fokon is fellebbezzen, illetve kegyelmi kérvényt nyújtson be, illetve kérje az életfogy­tiglani fegyházbüntetés csök­kentését. Az új törvényja­vaslat azt is előirányozza, hogy az eljárás felújítását követelheti mindkét érdekelt fél, mégpedig mind az elí­télt, mind pedig a közvádló. Új vívmánya a törvényja­vaslatnak, hogy előirányozza azt is, hogy­ a jogtalanul el­ítélt kártérítést követelhet. A meglévő törvények ezt nem teszik lehetővé, míg az új törvényjavaslat az érint a jogtalanul elítélt személy követelheti, hogy térítsék meg mindazt a vagyoni kárt, amelyet az elítélés következ­tében szenvedett. Végül pedig a törvényja­vaslat és az érvényben lévő törvények közötti különbsé­get képezi az is, hogy a tör­vényjavaslat külön fejezet­ben tartalmazza a kegyel­­mezésről szóló rendelkezése­ket, míg az eddigi törvény­­könyvekben ezek a rendel­kezések a közkegyelemről szóló törvény­ben, valamint a megfelelő köztársasági tör­vényekben voltak találhatók. felelt meg a jövedelem ma­ A kereskedelmi kamarák egyre jelentősebb szerepet töltenek be gazdasági éle­tünkben és hathatós mun­kát végeznek a szocialista szellemű kereskedelem ki­alakítása terén. Hasonlókép­ I­gen jelentős munka bámul a többi gazdasági kamarára is,­­ így az iparosok és a vendég-­ látóipar szerveire. Ezek a kamarák lényegükben csak , új szellemet vittek működé­­ssülébe, mert a régebbi keres­­­kedők, iparos és vendéglős­­szervezetekre alapozódnak. (Ezzel szemben az ország la­­ikosságának jelentős része, a­­földművesek, eddig nélkü­lözték azt a szervezetet, a­­mely hivatott lenne képvi­selni érdekeiket. A szövetke­zetek nem voltak érdekkép­viseletek, hanem termelési társulások és a földműves szövetkezetek, valamint a szövetkezeti szövetségek is szinte kizárólag a termelé­­kenység, értékesítés és szer­vezeti kérdés képviselői vol­tak. Tehát hiányzott egy me­zőgazdasági érdekképviselet, amely olyan hivatást tölt be, mint a többi foglalkozási ág kamarái (kereskedelmi, ipari, orvosi, ügyvédi, gyár­ipari stb.) A mezőgazdasági kamarák létesítése most már igen idő­szerűvé vált. Ez azonban ko­molyabb kérdés, mint bármi­lyen más hasonló érdekkép­viselet megteremtése. A me­zőgazdasági kamarákat nem előzték meg bizonyos ha­sonló hivatást betöltő pa­­rasztszervezetek. Noha a régi Jugoszlávia utolsó évei­ben működ­­ek mezőgazdasá­gi kamarák, de azóte telje­sen kapitalista jellegűek vol­tak, és kizárólag a nagybir­tokosok érdekképviseleteinek hivatását töltötték be. Ezek semmiféle formában nem szolgálhatnak alapul. A töb­bi helrajellegű szervezet mint a gazdakörök, mezőgaz­dasági egyesületek stb., szín­tén nem töltötték be elgon­dolt, érdekképviseleti hivatá­sukat, habár a kisparasztok szervezetei voltak, mert azok­ban mindenről volt szó, csak nem parasztvédelemről és az italfogyasztáson volt a hang­súly. Ez alól igen kevés volt a kivétel, így tehát az ország egyik legerőteljesebb termelő­ereje érdekképvisel­e­tének, a mezőgazdasági kamarák meg­szervezéséhez sokkal széle­sebb alapon kell hozzáfogni. A mezőgazdasági kamarák szervezése megvalósulás e­­lőtt áll és már megkezdték az előkészítő munkálatokat. A tervezetek szerint a me­zőgazdasági kamarák lesz­nek hivatottak, hogy a föld­művesek érdekképviseleté­ne­k­­hivatását töltsék be, hogy a földművelés, állat­tenyésztés és általában a mezőgazdaság fejlődésének távlati kérdéseivel foglalkoz­zanak. A mezőgazdasági kamara — a tervezet szerint, minden más mezőgazdasági szervet átfogó kötelező szervezet len­ne, tehát tagjai a gazdasági egyesületek, szövetkezetek, szövetségek, birtokok, intéz­mények lennének — sőt egyes elgondolások szerint, még azok a vállalatok is ka­marai tagok lennének, me­lyek a mezőgazdasági termé­nyek forgalmával, vagy a­­zok feldolgozásával foglal­koznak. Az ilyen széles alapokra fektetett mezőgazdasági ka­marák feladata, hogy az e­­gyes, a kamarán belül kép­viselt gazdasági ágak érde­keit a közösség szempontjá­ból szükségszerűen össze­hangolják. A kamarák lesz­nek hivatottak, hogy az álla­mi szervek munkáját a me­zőgazdaságra vonatkozó ada­tokkal, előterjesztésekkel, vé­leményezéseikkel támogassák, tehát a mezőgazdaság hely­zetére vonatkozó részletes ismeretekkel rendelkezzenek. Természetesen a kamara egyik elsőrendű feladata a mezőgazdaság minden irányi fejlesztésének kérdése lesz. Ezen a téren összekötő ka­pocsként működik az érde­keit termelők és a többi ér­dekelt gazdasági ág között azok érdekképviseleteivel összhangba igyekszik hozni a többi gazdasági ág érdekeit, mindenkor a közösség érde­keit tartva szem előtt. A mezőgazdasági kamarák lesznek hivatottak, hogy be­vezessék a megfelelő tanács­adó, felvilágosító és oktató szolgálatot, valamint gondos­kodjanak a megfelelő erköl­csi színvonal megtartásáról. A társadalom számára káros jelenségek kiküszöbölése szín­tén a kamarák hatáskörébe tartozik. Általában a mező­­gazdaság, mint az egyik leg­fontosabb gazdasági és szo­cialista fejlődésével kapcso­latos feladatokat hivatott el­végezni. Az ország egészséges gaz­dasági viszonyainak kiépíté­se terén a legszorosabb kap­csolatokat tartja fenn e ha­sonló m­ás gazda­sági szer­vekkel. Ezek szerint a mezőgazda­ságii kamarákra igen nagy és komoly feladatok hárul­nak, úgyhogy ezek megter­vezése a legalaposabb tanul­mányozást és körültekintést igényli. Rövidesen elkészül a ka­marák rendelettervezete, me­lyet azután nyilvános vitára­­bocsátanak, hogy az ország földművesei hozzászólhassa­nak érdekszervezetük meg­alakításához. O.­L Rövidesen megalakulnak a mezőgazdasági kamarák V­ermes clme Is v­olt! Instof Károly zoonbori kereskedelmi utazd levelet irt Winston Churchill írnek, amelyben az angol kormányős nők­től pecashorgot kér. Avagy: Hogyan képzeli el Churchill! Inhof Ká­­roly... .­­ Ünnepélyes megmgzás a kikindai „Fejős" Klára" nyolcosztályos iskolában A kikindai „Fejős Klára” nyolcosztályos iskolában ma hirdetik ki a pótvizsgák e­­redményét. Ugyancsak ma kezdődnek a beiratások is, és szeptember 5-éig tar­tanak. Az iskola óvodája is ezidő alatt végzi az 1947-ben és 1948-ban született gyer­mekek beiratását. Mint ismeretes a »Fejős Klára« iskolát a nyári szün­időben tatarozták és szépen rendbehozták. Az új iskola­év megnyitását ünnepélyes keretek között szeptember 7-én rendezik meg. A meg­nyitó után szülői értekezletet tartanak, s ezen a szülök megismerkedhetnek az 1953- 54-es iskolaév tantervével és az előadókkal. A szülők ez alkalommal választ kaphat­nak minden kérdésre, gyer­mekeik iskoláztatásával kap­csolatosan. H. O.

Next