Magyar Szó, 1957. szeptember (14. évfolyam, 239-268. szám)

1957-09-01 / 239. szám

f C. «Mal Rudinszki portása: Viktória- a szubolk­ai Minerva nyomda — TELJESÜLT R­ÉGI VÁGYAM ! — A tengerparti nyaralás már régi, nagyon régi ál­mom volt 1920 óta dolgozom a Minerva nyomdában. A há­ború előtt a Fenyvesek tu­lajdona volt, és mindig hal­lottam, hogy a „főnök,, Ab­báziába megy nyaralni. Én is szerettem volna látni ezt a híres tengerparti nyaralót de eddig nem volt alkalmam. Abban reménykedtem, hogy majd nyerek a sorsjegyen és azzal elmehetek. Egyszer nyertem is, mégse mehettem el, mert a pénzt elnyelte a ház, a háztartás. Aztán vég­re, 1950-ben megláttam a tengert. Eljutottam Abbáziá­ba is mint rohammunkás és akkor megfogadtam, hogy ha csak tehetem, mindig leme­gyek a tengerre nyaralni. Fizetésem nem nagy, mind­össze 8.000 dinár, mégis le­mentem az idén Orebicsre, ahol a Minervának külön nyaralója van. Nem bántam meg. A kétheti nyaralás 5.225 dinárba került 5 kilót híz­tam ez idő alatt. Mindennel nagyon meg voltam elégedve csak nagyon hiányzott a jó szuboti­ai gyümölcs. Füröd­­hettem kedvem szerint, jobb szórakozást nem is tudok el­képzelni. Jövőre is a tenge­ren töltöm évi szabadságo­mat Barsánszki Mária, a becses Proleter munkásnője:­­ ELŐSZÖR NYARALTAM TENGEREN . Első ízben vált lehetővé számomra az idén, hogy lás­sam a tengert, és ott nyaral­hassak. Vállalatunk ugyanis a textilüzemmel közösen az Isztriai tengerparton lévő Vrszar helységben nyaralót vásárolt, és ott nekünk mun­kásoknak igen kedvező kö­rülmények között lehetett évi szabadságunkat eltölteni. Ha ez nem lett volna, ta­lán ismét elmúlik egy év éle­temben anélkül, hogy meg­látom a tengert. Napi ötszö­ri étkezés és a szállás 350 dinárba kerül személyen­ként Nagyon jól éreztük magunkat, egészségemnek nagyon használt az ottani levegő. Nekünk nyomda­munkásoknak különösen jó ez a levegőváltozás. Már most tervbe vettük, hogy jö­vőre is ott töltjük szabadsá­gunkat IRTA: Törköly István, Magda, Thurzó és Sóti Oszkár, Marjai Miklós. MAGYAR SZÓ Hol töltötte évi szabadságát Beváltak a vállalati nyaralók? Körkérdés a munkásokkal, alkalmazottakkal Bizonyára minden dolgozó ember számolja a na­pokat évi szabadságának közeledése előtt­ Várja a törvényszabta fizetéses szabadságot, hogy egy kis időre kikerüljön a munka zajéból, a gépek közül avagy az Íróasztal mellől, és megszabadulva a kötele­zettségektől, felfrissüljön. Amikor aztán megkapja a szabadságot, valószí­nűleg nem minden gond nélkül kezdi el. Sokan azon törik a fejüket, hová menjenek nyaralni, lesz-e elég­ pénz tengerre menni, vagy be kell érni szeré­nyebb helyekkel. Ezen a téren már a múlt évben gazdaságos nyítást vezettek be egyes üzemek: vagy egyedül vagy pedig többen összefogva nyaralót vásá­roltak a tengerparton, s ott olcsó áron biztosítanak helyet munkásaiknak- így azután különösen az idén sok dolgozó tölthette évi szabadságát a tengeren. De ahány ember, annyi szokás — mondja a köz­mondás —, és ez nagyjából az évi szabadság eltölté­sére is érvényes. Tengeren sem mindenki érzi magát jól. Van, aki odahaza sokkal jobban kipiheni ma­gát- különben alábbi ankétunkban meglátjuk, hány­féleképpen töltik el az emberek évi szabadságukat. Gortva Lajos, a becsei Zsifopromet alkalmazottja: ENNYIT ÉRDEMES RÁÁLDOZNI 4 noviszádi munkás: EGY KICSIT GYENGE VOLT AZ ELLÁTÁS — Nálunk a vállalatban igen mozgalmas az élet, ren­geteg a munka, s ez nem­csak elf­áraszt­ja, hanem ide­gessé is teszi az embert. Ezért, mint minden évben, az idén is nagyon jól esett a nyári pihenő. Az idén va­lóban teljes mértékben ki­használtam. A felszabadulás óta ugyanis először történt meg, hogy családommal együtt közösen nyaralhat­tam. Vállalatunk nyaralót vásárolt az Abbázia melletti­­Voloszkóban. Körülbelül húsz napig voltunk ott . El sem tudom mondani, ki milyén" jól kipihentem ma­gam. Tizenkétágyas nyara­lónkban a napi étkezés sze­mélyenként 200 dinárba ke­rül. Ennyit igazán érdemes rááldozni tengeri nyaralás­ra, s munkaközösségünk dol­gozóinak közel 50 százaléka ki is használta ezt a lehető­séget Biztosra vehetjük, hogy jövőre legalább 90 szá­zaléka ellátogat ebbe a nya­ralóba. Szerintem ez igen fontos a termelékenység szempontjából is, s ha több­ször nem, hát legalább két­­három­ évenként egyszer mindenkinek tengeren kelle­ne töltenie évi szabadságát. Valószínűleg okul az üzem az idei­ nyaraláson, s mivel már amúgy is jelentős pénzt költ a munkások nyaralta­­tására, jövőre bizonyára tesz valamit az ellátás javítására is. A noviszádi Petar Drap­­sinnak­­ugyanis egy horvát­országi vállalattal közösen Szrebmen­i munkásnyaraló­­ja van. Napi 270—350 diná­ros áron lakást és teljes el­látást biztosított munkásai­nak. — Én 10 napot töltöttem családommal ebben a nyara­lóban — mondta VARBAI LÁSZLÓ, a gyár munkása —, és mindannyian jól érez­tük magunkat. A gyerekek­kel ugyan volt baj, mert tudja, hogy van: a gyerek mindenütt gondot okoz. Az­tán egy kicsit gyenge volt a koszt Az egésznapi für­dés, kirándulás bizony olyan étvágyat ad, hogy erősebb táplálkozásra volna szük­ség. Ebéd után 2—3 órával már éhesek voltunk. Külön­ben a pihenési és a szórako­zási lehetőség kifogástalan: kajakoztunk, pingpongoz­tunk, teniszeztünk, hálólab­dáztunk. Nem is került sok­ba: napi 920 dinárt fizet­tünk feleségem, két csalá­dom és magam után. Dedics Dusán is kedvező­en nyilatkozott a szrebrnói nyaralásról. Különösen a ha­jókirándulásokat emlegette. Sok élményben volt részük ezen a hosszú úton és a gya­kori kirándulásokon. Bugarszki Ljubica és Len­csina Sztoján húsz napig pihentek az üzemi nyaraló­ban a közösség költségén, őket ugyanis a gyár orvos­nője tengeri pihenőre küldte szabadságuk alatt, mint fi­zikailag gyenge munkásokat Költségüknek felét a társa­dalombiztosító, felét a gyár fedezte. Azt állítják, hogy erőntétük érezhetően javult, de máskor több hazait kell vinni, akkor bizonyára sok­kal kellemesebb lesz a nya­ralás. Ők voltak Szceb­nón: (balról jobbra) Vardai, Bugar­­ szki Lyubica, Dedics és Loncsina Gyönyörű napsütésben élvezet csónakázni a tengeren Romzáver Ferenc, a szubosteai MetáRa bátorlakatosa: A SZŐLŐMBEN NYARALTAM — Van fél hold szőlőm, és minden szabad időmet benne töltöm — mondotta Romzá­ver Ferenc. — Évi szabad­ságomat is akkor veszem ki, amikor a szőlőnek szüksége van a m­unkámra. Ha az ember elmegy valahová, csak ellustálkodja az időt és el­pazarol egy csomó pénzt. E­­helyett júniusban majdnem mindennap kimentem a kis­lányommal a szőlőbe. Per­meteztünk és kaccsaztuk a szőlőt, melyeket lélegzettünk és egészen felfrissültünk. Szebb nyaralást el sem tu­dok képzelni. A kislányom­nak például benn a városban nincs étvágya, a szőlőben meg olyan étvággyal evett, hogy öröm volt nézni. Még a szalonnát is megette, pedig ez nagy szó nála. Délután pihentem, aludtam vagy szó­rakoztam. Néha kimentünk Palicsra is. Hogy az ember jól érezze magát valamilyen nyaralóhelyen vagy a ten­gerparton, ahhoz pénz is kell. — És nem is kívánkozik­­ a tengerre? — kérdeztük. — Hát nem mondom... — habozott egy kicsit Rom­záver Ferenc, aztán hozzá­tette: no majd jövőre elme­gyek a családdal. — És ki gondozza majd akkor a szőlőt? — tréfál­koztunk vele. — Majd akkor veszem ki a szabadságot, ha elmúlik a permetezés és a kapcsozás ideje — mosolygott Vasárnap, 1951. IX. L ’ Zentai munkások a prvicslukai nyaralóból: 350 DINÁROS PANZIÓ Az idén több száz zentai munkás a Sibenik melletti Prvics Lukcán, a járás nyara­lóhelyén töltötte évi szabad­ságát. A hellyel és az ellátás­sal minden egyes nyaraló teljesen meg volt elégedve. A napi panzió mindössze 350 dinár volt Férj és feleség­nek 10 napos nyaralás mind­össze 7.000 dinárjába került, s közben kellemesen töltötte a napokat pihent és ami a fő, jól étkezett. A nyaralók valamennyien hálásak, a zen­tai járás illetékes szerveinek a nyaralóhely biztosításáért, mert így soik zentai dolgozó­­na­k alkalma volt megismer­kedni a tengerrel, a tenger­­melletti tájakkal és neveze­tességekkel. Jelenleg is sok munkás és gyermek nyaral, s pihen ezen a fürdőhelyen. Döme Lajos, a zentai ter­vezőiroda alkalmazottja: BEJÁRTUK LEGSZEBB VIDÉKEINKET — Az idén, szabadságon* alatt feleségemmel és Serfőző Sándorokkal, a zentai építő­ipari szövetkezet dolgozójá­val együtt bejárták hazánk legszebb vidékeit. Többek között meglátogattuk Zágrá­­bot, Ljubljanát, Bledet, Posztojnát, továbbá voltunk Nova Goricán és Dubrovnik­­ban is. Az utóbbi helyen 3 napot töltöttünk és nagyon jól éreztük magunkat, össze­sen 8 napot utazgattunk. Mindnyájan nagyon hasznos­nak találtuk ezt a „világkö­­rüli“ utazást, már csak azért is, mert ezidáig nem láttu­k, csak sokat , hallottunk róluk. Szabadságunk fennmaradt részét idehaza töltöttük el pihenéssel. Tumbász Antal zentai dolgozó: A TISZÁN, A HÁZ KÖRÜL ÉS A KISERDŐBEN — Nekünk zentaiaknak ide­haza is módunkban van kel­lemesen eltölteni a nyári szabadságot Én például a legtöbb időt a szabadságom­ból a Tiszán és a szép kis­erdőben töltöttem. Ugyanis nagyon szeretem a természe­tet, ott még az esetleges ki­sebb munka sem esik nehe­zemre. Borongós időben a kis erdőbe ruccantam ki, s a kel­lemest a hasznossal össze­kötve füvet szedtem két kis malacom részére.. A szép de­rült napokat a Tisza hús hullámai között töltöttem, mert fürödni is nagyon sze­retek, a reggeli órákat leg­inkább a házkörüli munká­ban töltöttem el Úgy érzem, jól kipihentem magam, és ami a fő, nem adósodtam el, mint sokan, akik a tengeren nyaraltak. Az ázsiai náthaláz Ju­goszlávnjan­ Szarajevóban 30 esetet jegyeztek fel, de lehet, hogy hazánk más vidékein is jelentkezett A napokban hazánkat is elérte az ázsiai náthaláz jár­vány. Péntekig Szarajevóban 30 megbetegedést észleltek. A Szövetségi Népegészség­ügyi Intézet igazgatójának, dr. Bori­szláv Petrovicsnak ki­jelentése szerint nincs kizár­va, hogy már más vidékeken is megjelent Jugoszláviában, csak eddig még nem tettek jelentést róla. Az egészség­ügyi állomásoknak elrendel­ték, hogy azonnal jelentsék, mihelyt valahol észlelik.­­ Feltételezhető, hogy a betegséget Olaszországból hozták be a kirándulók ha­zánkba. Nálunk eddig nem öltött járvány jelleget, — mondotta dr. Petrovics — de helyenkénti megbetegedés valószínűleg Szarajevón kí­vül máshol is van, mert cso­dálatos lenne, hogy éppen ha­zánkat kerülje el a járvány, mikor már majdnem az ösz­­szes környező államokat el­érte. A szarajevói orvosok meg­állapítása szerint a hazánk­ban észlelt megbetegedések könnyebb lefolyásúak. — Az ázsiai náthaláznak eddig nincs biztos gyógysze­re — folytatta tovább dr. Pet­rovics. — Ugyanúgy gyógyít­ják, mint a közönséges nát­hát. Lefolyását azonban meg lehet könnyíteni antibiotiku­mokkal. Az eddig felfedezett védőoltásokat még nem igen alkalmazzák, mert még csak kísérleteznek vele. A nálunk megjelent betegség az úgyne­vezett „A“ csoportba tarto­zik, amelyet először Szinga­púrban észleltek. A MEGBETEGEDÉS JELEI Az ázsiai náthaláz először a Bzorsa ha,Ki személyzetét érte el, akik három évvel ezelőtt Távol-Keleten jártak. A tenge­rész betegedett meg. Alig, hogy elindultak La­tak­iából, egy ten­gerész mindjárt megbetegedett, négy nappal később pedig még hetet. A betegek fejfájásra pa­naszkodtak, erősen köhögtek és szem­eik körül sárga karikák je­lentek meg. Lázuk elérte a 39 fokot is. A betegség Szersán ugyanúgy, mint most Szarajevó­ban könnyű lefolyású volt. Je­lei mindkét megbetegedésnél u­­gyanazok voltak. A szarajevói betegek erős hajgörcsre is pa­naszkodnak. Nem tudni még teljesen biz­tosan, hogyan terjed a járvány. Az amerikai orvosok megkísérel­ték megakadályozni a járvány betörését Amerikába és védőol­tásokkal útját állni. Az eddigi védőoltások azonban szinte ha­tástalanok. Megállapították, hogy a fertőzéstől a lebetegedésig ál­talában három nap múlik el A vírust csak akkor lehet felfe­dezni a beteg szervezetében, a háromnapos lappangási idő alatt azonban a megfertőzött tovább terjeszti a betegséget, anélkül, hogy maga is fer­tőződött. Egyébként a betegség hirtelen ü­rősen támadja a szervezetet, de leginkább komolyabb követ­kezmények nélkül. Két héttel ezelőtt Génfből azt jelentették, hogy a megbetege­dések száma csökkent. Azóta a­­zonban még néhány vidékre ki­terjedt a járvány, többek között Tanganyikára, Új-Zélandra stb. A világon eddig — úgy számit­­t“,— tönb “Int egymillió em­­bín* 1°f?U ,**• A* utóbbi napok­ká irta. úgy elérte a Délafri­­kai Uniót, Ausztráliát, Egyipto­m Egyesült Államokat. .Különösen Kaliforniában jelent­kezett tömegesen. , Európában eddig még nem je­lentkezett tömegesen. Egyes or­vosok remélték, hogy Európát egyáltalán el sem éri, néhány nappal ezelőtt azonban Portugá­liában is jelentkezett, Olaszor­szágban pedig eddig 12 tarto­mányt ért el. Úgy számítják, hogy néhány napon belül el­árasztja az egész országot. Ha sikerül valamilyen hatásos védőszert felfedezni, az orvosok remélik, hogy a járványnak nem lesznek komolyabb követ­kezményei, különösen ha a JAr­­virig még a tél beköszöntése e­­lőtt véget ér, mivel a vírusok­nak kedvezőbbek a hidra napok.