Magyar Szó, 1961. április (18. évfolyam, 76-100. szám)

1961-04-14 / 87. szám

Kft. oldal A gyermekszínjátszók találkozója Becsén A Szuboticai Népszínház és a beográdi Kísérleti Gyermekszínpad vendégszereplése Az ifjúság napja alkalmá­ból az idén, éppúgy mint ta­valy, Becsén rendezik meg a Májusi Játékokat, a vajda­sági gyerme­kszén játszó e­­gyesületek és bábszínházak hagyományos találkozóját. Ezen a találkozón a járási versenyek legjobb műkedve­lő gyermekszínjátszó csoport­jai vesznek részt, és vendég­ként meghívták a beográdi Kísérleti Gyermekszínpadot is. A járási szemlék április 25-én érnek véget, ezután egy művészeti bizottság vé­gignézi a legszínvonalasabb darabokat, és május 8-áig meghívja a tíz legjobb együt­test a becsei találkozóra. A IV. Májusi Játékokon a gyermekszínházak m­ellett versenyen kívül fellép még a noviszádi balettiskola és a Szuboticai Népszínház ma­gyar drámai együttese is. A játékok május 25-étől 31-éig tartanak. A találkozó május 25-én este művészi műsorral nyílik meg, amelyet Sulhof József és Miroszlav Antics állított össze. Azután min­dennap délelőtt és délután a versenyben résztvevő gyer­mekegyüttesek tartanak elő­adást, este pedig a vendég együttesek lépnek a becses közönség elé, így 26-án este a noviszádi balettiskola lép fel, 27-én pedig a vendéglá­tók karnevált rendeznek. Má­jus 28-án este a beográdi Kí­sérleti Gyermekszínpad, 29- én a szuboticai Népkör gyer­mekszínjátszó együttese, a­­mely a tavalyi Májusi Játé­kokon első lett, 29-én pedig a Szuboti­ai Népszínház ma­gyar drámai együttese sze­repel. Május 31-én délelőtt feje­ződnek be a játékok, és ak­kor osztják ki a díjakat is. Díjat kap többek között a legjobb előadás, a két leg­jobb rendező, a legjobb ala­kítást nyújtó gyermekszíné­­szek és szövegmondók, a dísz­let- és a jelmeztervezők, a legjobb gyermekszínmű író­ja, stb. A Májusi Játékok kereté­ben a vajdasági képzőművé­szeti központ kiállítást ren-­­­dez a becsei Partizán test­nevelő egyesület tornatermé­ben. A kiállításon a gyerme­kek készítette színpadi beren­dezéseket, díszleteket és álar­cokat mutatják be. A Májusi Játékok bizott­sága a találkozó műsorának összeállítására művészbizott-­­­ságot választott, tagjai: Szte I­van Jatics, Miroszlav Antics, Szteván Udovicski, Saffer­­ Pál, Jovan Vilovics, Sulhof I József és Bosko Zekovics. | A PETŐFI SÁNDOR EGYESÜLET AZ ELSŐ a noviszádi műkedvelő színjátszók szemléjén Az idén ünnepli fennállásának tizedik évfordulója! A NAPOKBAN zárult a novi­szádi műkedvelő színjátszók köz­ségi szemléje. Részt vett a­ MAK­SZIM GORKIJ művelődési egye­sület Mihal Kovács: Szántóve­­tők, a SZVETOZAR MARKO­­VICS művelődési egyesület Na­­kimura Sinkicsi: Zenélő doboz, az IVAN KLARICS művelődési egyesület Igor Torkar: Tarka labda, az IFJÚSÁGI MŰVÉSZ­­KI­UB Mariján Markovics: Hár­man és a PETŐFI SÁNDOR kul­turegyesület V. Lippai Etelka: A veszély nem múlt el című szín­­mű­vével. A bíráló bizottság — Bjeli Jelica, Szuvajdzsics Jován, Radakovics Milivoj és Kriund­­zsics Miodrag — a noviszádi Pe­tőfi Sándor kulturegyesü­let elő­adását minősítette a legjobbnak. Ezenkívül megdicsérte a novi­szádi Makszim Gorkij ruszin kul­turegyesületet. Megkértük Hornok Nándort, a Petőfi Sándor elnökét, mondjon néhány szót az egyesület mun­kájáról és terveiről. — Elsősorban abban látom e­­gyesületünk sikerének titkát, hogy időszerű, humánus érzések­kel telitett darabot tűzött a mű­sorra. V. Lippai Etelka: A ve­szély nem múlt el című szín­műve a háborúról mondja el azt, amit mindannyian érzünk: a há­ború­ soha senkinek, semmiféle körülmények között nem hozott jót. Ez a gondolat pedig éppen most nagyon is időszerű — gon­doljunk csak az Eichmann-féle pörre. — Együttesünk az idén ünnep­li fennállásának tízéves évfordu­lóját, s ezért a jubileumi év­ben igyekszünk tartalmas, szín­vonalas műsort összeállítani. E darabbal mi is bekapcsolódtunk a népfelkelés huszadik évfordu­lójának megünneplésébe. — Színjátszó csoportunk tagjai főleg munkások. Igen tehetséges tagjai vannak, az idősebbek kö­zül: Szabó László, Giizer Géza, Tóth Mihály János, Lévai And­rás és Kovács Irén, a fiatalok közül Mókus Ilonka,­ Peree Jú­lia, Bognár Sándor és Becker József. Két tehetséges fiatal ren­dezőnk is van: Mengler Sándor és Ubornyi Sándor. Együttesünk tagjai szorgalmasan és lelkesen készítik elő a darabokat. Bi­zony ez nem könnyű, mert a próbák sokszor a késő éjszaká­ba nyúlnak. Az idény elején újítást vezettünk be a színját­szó csoport munkájába: tánc­­csoportot alakítottunk. A cso­port nem foglalkozik folklórral, hanem csak klasszikus és mo­dern táncokat és stilizált tán­cokat ad elő ezzel megkönnyí­tettük az együttes munkáját. — Május elseje HsztpJetéTP áp­rilis 24-én nagyszabású, műso­ros tehetségkutató versenyt ren­dezünk Annyit elárulhatok ró­la, hogy sok ijdonsággan lep­jük meg a közönséget. Ezenkívül két­ vígjátékot készítünk, s re­méljük az ősszel megtarthatjuk az őshenuit,azot — fejezte ki Hornok Nándor. H. Gy Noviszádon vendégsze­repelt a beográdi Jugo­szláv Drámai Színház mű­vészegyüttese, és elő­adta Jean-Paul Sartre francia író, Az altonai foglyok című ötfelvoná­­sos drámáját. Rendezte Maja Milosevics. A főbb szereplők: Az apa, hajó­gyáros — Milivoje Zsiva­­novics, Franz von Ger­­lach, az idősebb fia — — Sztevo Zsigon, Werner von Gerlach, a fiata­labb fia — Milorad Sza­­mardzsics, Leni, a lánya — Nada Gregurics, Johan­na, Werner felesége — Maja Dimitrijevics. N­EM túlbuzgóság, ha­nem megkívánt gyor­saság, hogy a világ bármelyik táján születő szel­lemi termékeket iziben tálal­ják nekünk olvasóknak, hall­gatóknak, nézőknek. A se­bességek korában kívánatos, hogy azonmód megismerked­jünk minden értelmes és ér­tékes gondolattal, művel, bárhol lásson is napvilágot. Jean-Paul Sartre Az altonai foglyok című drámáját 1959 szeptember 21-én adták elő­ször Párizsban, s már 1960 április 21-én megérte beo­grádi bemutatóját, hogy vé­gül 1961 áprilisában a Jugo­szláv Drámai Színház jóvol­tából eljusson a noviszádi kö­zönséghez is. A látszat csal jegyében „csak” egy kirívó családi dráma játszódik le előttünk. Az esemény friss keletű, a történések dátuma 1959. A színhely Gerlach német hajó gyáros kastélya. Titokzatos, nyomasztó légkörben bonta­kozik ki a cselekmény. A nagyiparos gégerákban szen­ved, csak hat hónapja van hátra. Idősebb fia, Franz, aki mint néplét tiszt a vég­sőkig harcolt a keleti fron­ton, még 1946-ban a kastély nad­á­sszobájába zárkózott, s észrevétlenül az őrület ho­mályába hullik, abban a hi­­szemben, hogy Németorszá­got földig lerombolták, ki­­emmizték. Mintegy közjáték­­­ként rövid szerelmi kaland­­­­ba keveredik sógornőjével, s megtudja az igazságot, azt,­­hogy a legyőzött Németor­szág soha nem látott gazdag­­­ságban dúskál. Miután rá­döbben, hogy céltalan volt minden cselekedete, elhagy­ja önkéntes számkivetését, s a halált választja attól a tu­dattól kínozva, hogy soha­sem fejtheti meg az emberi igazság talányát, sohasem in­dokolhatja meg viselt dol­gait. A dióhéjba sűrített törté­net arra a következtetésre enged, hogy csupán „magán­emberek” drámájáról van szó, egy furcsa családról, a­­melyet a háború állandóan kísért. Ám nem lenne Sartre az, ami, mindenekfölött mé­lyen látó író, s egyúttal so­kat töprengő bölcselő, ha nem venné bonckés alá a ma emberében vészesen vissz­hangzó miért-kérdéseket. Az egyszerűt a bonyolulthoz kap­csolva a gondolatok egész szövevényét köti a remekül megszerkesztett drámai cse­lekményekhez, és a múltba „visszaúsztató” jelenetekkel mélyíti a jelen dimenzióit. Kezdi talán azzal, hogy egy leszerelt hazafi milyen mér­tékben hagyhatja jóvá há­borús (rém)tetteit, s e mellett­­ a politikai és a gazdasági ha­­­talom egybefonódását szem­lélteti, ugyanakkor más kér­­­­déseket is feszeget: a sor­sot, a mai ember létét akar­ja magyarázni, a véletlennek átengedett ember tehetetlen­ségén tépelődik. Elég csak egy idézet Franz befejező­s magnetofon monológjából, hogy ízelítőt kapjunk a Sart­­re-i megnyilatkozásból: „Szá­zadok, ime a vádlott, az én ! magános, szörnyeteg század i dóm. Védencem saját kezé­­­­vel metszi föl hasát; amit önök fehér nyiroknak vél­nek, az a vére: nincs többé vérsejtje, a vádlott éhenhalt.­­ De elmondom önöknek a többszörös átfúródás titkát: „ a század jó lett volna, ha nem les az emberre kegyet­len ősi ellensége, a véreng­ző faj, aki vesztére esküdött, a szőrtelen ravasz állat, az ember. Egy meg egy az egy, ez a mi titkunk...” És ez a formális logikával ellentétes eszmefuttatás és számtani művelet, Sartre, illetve a dráma nyitja is. Az ember minden tettein, gondolatain túl egyedül van. Magára van utalva. (Lényegében ez az egzisztencializmus egyik sar­kalatos tétele, Sartre ezúttal­­ is, mint minden művében, bölcseletét igazolva szer­keszt mesét, teremt megfele­lő helyezeteket). Az alkotó író nagy erejét tanúsítja, hogy a helyen­ként tévelygő, tétovázó és az ész zsákutcáiba szoruló böl­cselet túlnövi; az egyén vét­két, a nemzet bűnét az egész emberiségre kiterjeszti, az adott szűk családi vagy szé­lesebb nemzeti keretből ki­törve az egyetemes lét kér­dését veti fel. Nemes, sőt irányzatos mementóját a drá­mába öltött bölcselkedés he­lyenként ugyan burkolja, kö­dösíti — tudnunk kell, hogy a dráma szövegét jócskán megkurtították —, ugyanak­kor meg borúlátóan egyedüli megoldásnak az eltűnést, a megsemmisülést véli, mégis egészen világos művészien ki­fejezett üzenete: az emberi sors, a képtelen valóságtól kiforgatott lét féltése. Hálásak vagyunk a beográ­di művészeknek, hogy a no­viszádi közönséget is megis­mertették ezzel a világsike­rű Sartre-drámával, ame­lyet születésekor elismerés­sel vegyes kétellyel fogadtak, ám ma már alig „egyéves korában” a legtöbben meg­értik, mélyen átérzik. V. G. AZ ALTONAI FOGLYOK Drámába oltott bölcselet A JUGOSZLÁV DRÁMAI SZÍNHÁZ VENDÉGSZEREPLÉSE MAGYAR SZÓ A Iparművészeti tárlat Zentán Látogatás a kiállításra készülő művésznél zentai művelődési köz-­­­pont ötletes, gazdag, és érdekes anyagú ki­állítást szervezett. Még ma i !is a látogatók emlékezeté­­ben él a példásan megrende­zett virágkiállítás, a Ki mit,­­ gyűjt című, a kép­kincsek, a ‘kerámia kiállítás, és nem utolsó sorban a vajdasági festők és rajzművészek rend­szeres tárlata is. A kultúrotthon kiállítási csarnokában ezúttal egy ed­dig még nem látott, különle­ges tárlat megnyitására ké­pülnek. Egy helyi faszob­­rász értékes iparművészeti al­kotásai kerülnek bemutatás­ra . A napokban felkerestük SZKALA Gézát, az első ki­állítására komolyan készülő , középkorú iparművészt. Fa- f­ragás közben találtuk példá­san berendezett kis műhelyé­ben. Az utolsó simításokat végezte egyik készülő mű­vén. A bejárattal szemben ott sorakozott a kiállításra készült többi tárgy is. — Képességem teljes latba vetésével készülök első ön­álló kiállításomra. Idestova­­két év óta készítem a kiállí­tásra szánt 50 különféle tár­gyat. A témát főleg a minden­napi életiből merítettem, s igyekeztem minél közvetle­nebbül, érthetően és élethű­en megformálni a műtárgya­kat. Arra a kérdésünkre, hogy melyik alkotását tartja leg­értékesebbnek, azt válaszol­ta, hogy ezt a közönségre és a hozzáértőkre bízza. Az érdeklődők kétségtele­nül sok értékes, művészi ki­vitelű kézi faragvány­t, do­m­­borművet és fametszetet lát­hatnak majd. A kiállítás vasárnap, áp­rilis 16-án délelőtt 10 órakor nyílik a zentai kultúrotthon kiállítási csarnokában s 23-­­ áig tart. THURZÓ MI Péntek, 1961. II. 14. Énekegyüttesek a porondon !-t­őke fiatalember lépett­­ a mikrofon elé, s csak ennyit mondott: — Noviszád fiataljai üdvö­zölnek benneteket! Fergeteges tapsviharral kö­szönte meg a közönség az üdvözletet. A fiatalember Smidt Jó­zsef, a noviszádi Smidt ének­együttes főnöke, a közönség a titovouzsicei fiatalok, akik a múlt szombaton összegyűl­tek a Néphadsereg Otthoná­nak nagytermében, hogy meg­ünnepeljék az ifjúsági stafé­ta indulását. Fölkerestük Smidt Józsefet s megkértük, mondjon né­­hán­y szót szereplésükről él­ményeikről. A szervező bizottság ere­detileg úgy tervezte — mond­ta —, hogy osztályozza az együtteseket, s a legjobbakat díjazza. Később kiderült, hogy négy-öt egyforma ké­pességű együttes jelentkezett, ezért mellőzték a versenyt, nehogy bárkit is megkárosít­saju­k. Egyébként föllépett a zágrábi Sonor és a 4+2, a beográdi Kvartet 80, egy­egy eszéki, csacsaki, szla­vonszki brodi, szkopljei és két szlovén együttes, vala­mint mi, és a szuboticai Sztojkovics-Pejics kettős. — Nem akarom osztályozni az előadókat, ám elmondha­tom, hogy a zágrábi 4+2 e­­gyüttes valósággal elraga­dott bennünket. Hanganya­guk talán nem a legeszmé­nyibb, de meglepően jól mo­zognak a mikrofon előtt s ezzel meghódítják a közönsé­get. — Mi Pomus: őrizd a sze­relmet, Botkin, Luella és Pace: Carolina adj cimü szer­zeményét énekeltük, még­hozzá sikerrel. Egy szerze­ményt, Beethoven Für Else cimü művének korszerű vál­tozatát (A szenvedély vilá­ga) a Sztojkovics-Pejics ket­tőssel adtuk elő. A közönség annyira megkedvelt bennün­ket, hogy még autogramot is kértek. — Kellemes meglepetés ért bennünket hétfőn reggel, az indulás előtt. Mivel nem egy- t osztottak díjakat, a Népi Ii­­szia-­­­júság községi bizottsága min­den részvevőnek egy öngyúj­tót és egy törölközőt adott emlékül. Aznap este föllép­tünk a beográdi szakszerve­zeti otthonban, a Legvidá­mabb város című műsorban. Jól szerepeltünk. Angelo Vlatkovics, a novi-­ szádi rádió zenei szerkesztő­je, a Smidt együttes útveze­­tője is elégedett a föllépés­­sel. —■ Habár az ország leg­jobb énekegyüttesei nem jöt­tek el, színvonalas rendez­vényben élvezett a közönség. A beográdi Kvartet 80 kitűnt hanganyagával, a zágrábi 4+2 együttes pedig begyako­­roltságával jeleskedett, s a mi fiataljaink sem marad­tak le mögöttük — mondta. S még csak annyit, hogy a Smidt együttes április 21- én Zrenyaninban vendégszék­repel, május elején pedig egy noviszádi zeneesten lép fel. PILCZ IV.

Next