Magyar Szó, 1966. január (23. évfolyam, 1-29. szám)

1966-01-05 / 3. szám

Nemzetközi kooperáció az autóiparban Minrtegy két héttel ezelőtt, a napisajtó, a rádió és a te­levízió egyaránt közölte, hogy a priboji autógyárban elké­szült egy új típusú nehéz te­herautó első szériája. A ti­zenegy, illetve tizenhat ton­nás teherbírású gépkocsiba Leyland típusú brit motort szereltek. A hír megjelené­séig 30, az év végéig pedig még 40 ilyen teherkocsi ké­szült el az említett gyárban. A hírrel kapcsolatban ér­demes elmondani, hogy az angol Leyland és a Jugoszláv Autóipari Egyesület között már 1964-ben létrejött egy megállapodás, melynek értel­mében angol szabadalom alapján Jugoszlávia megkez­di a Leyland-teherautók gyártását. Kezdetben a brit cég szállítja a konstrukciós anyagok egy részét­­, de fo­kozatosan csökkenő mennyi­ségben. A licenckapcsolat se­gítségével hazánk autóipara 1970-re 4000 darab Leyland­­típusú motor- és jármű gyár­tását irányozta elő, akkorra már teljesen hazai alkatré­szekből. A Leyland-motorokat álló és fekvő kivitelben készítik 160, 210 és 250 lóerős telje­sítménnyel, 10, 12, 14 és 16 tonnás teherautók számára. A fekvő Leyland-motorok a belgrádi ШТ gyárban, az állómotorok a szarajevói FAMOS-ban kerülnek gyár­tásra, míg a kocsi összeszere­lését a priboji gyár végzi. Gazdasági körök vélemé­nye szerint a Jugoszláv Autó­ipari Egyesület és az angol Leyland cég közötti megálla­podás az egyik legnagyobb jelentőségű külföldi kooperá­ció autóiparunkban, a már korábban az olasz FIAT-tal létesített kapcsolaton kívül. Nagymértékben hozzájárul ez a kooperáció annak a tervnek a megvalósításához, mely szerint hazánk 1970-ben mintegy 120 000 személygép­kocsit, illetve 55 000 teher­autót állít elő. Legrégibb külföldi kapcso­latunk az autógyártásban az olasz Fiat céggel jött létre. Mint ismeretes, a népszerű Fityó, az 1300-as és 1500-as Zastava, valamint még né­hány Zastava típusú Fiat szabadalom alapján készül. [A koperi Tomos-gyár a fran­cia Citroennel, a szarajevói I iPreu­s pedig a német NSU- val kooperál. Valamivel több mint egy­­ évvel ezelőtt fordított irányo­k­ban is elindult a nemzetközi­­ kooperáció autógyártásunk-­­ ban. 1964 őszén szerződés­ jött létre az indonéz IMI­DO­­ cég és a belgrádi Jugoexport­­ külkereskedelmi vállalat kö­zött, melynek értelmében In-­­­donézia 1200 jugoszláv gyárt­mányú teherautó átvételére vállalt kötelezettséget. A szállítást — amelynek értéke mintegy 4 millió dollár — több éven keresztül folyama­tosan teljesítik. Hazánk kez­detben kész járműveket szál­lít, majd alkatrészeket, illet­ve járműtartozékokat, és In­donéziában állítják össze a járműveket. Közben az indo­nézek maguk is megkezdik az alkatrészek gyártását, és fokozatosan áttérnek az em­lített teherautók önálló elő­állítására. Az indonéz autó­ipar több szakaszban történő felépítésében a kragujevaci Crvena Zastava és a mari­bori TAM vesz részt. Hasonló megállapodás jött létre két hónappal ezelőtt a lengyel autóipar képviselő­ivel. Az egyezmény értelmé­ben a kragujevaci Crvena Zastava vállalta, hogy 1970-ig folyamatosan szállít Len­gyelország részére ■ Zastava- 1300 és Zastava-1500 személy­autók gyártására szolgáló al­katrészeket mintegy 26 millió dollár értékben. Minthogy az említett típusok gyártásában jelenleg túlnyomó részben FIAT-típusú részegységek összeszereléséről van szó, fel­­­­tételezhető, hogy a megálla­podás szerint Zastava-FIAT­­Lengyelország „háromszög­­gyártás”-ról, kooperációról beszélhetünk. Az utóbbi időben hasonló jelenségeket tapasztalhatunk­­ a kooperáció terén más szoci- l­alista illetve tőkés cégek kö­­­­zött is. Egyes hírek szerint­­ például a csehszlovák Skoda gyár Ausztráliában összesze­relő üzemet létesít Skoda-ko­csik gyártására. Az üzem előreláthatólag már ez év elején megkezdi működését. Ugyancsak érdekes hír lá­tott napvilágot nemrég a vi­lágsajtóban, mely szerint tár­gyalások indultak szovjet és ausztrál autóipari­ vezetők között egy összeszerelő üzem létesítéséről. A hír szerint eleinte a Szovjetunió az auszt­rál autópiac meghódítására Moszkvics-408, illetve Volga gépkocsikat exportálna Auszt­ráliába. A fenti személyau­tókat­, importált alkatrészek­ből, Ausztráliában szerelik össze. Az együttműködés végső programja az lenne, hogy a szovjet alkatrészek­ből Ausztráliában összesze­relt kocsikat különböző ázsi­ai országokba exportálnák. A gépkocsik minőségükkel és kedvező árukkal (a Volga személyautó ára megközelí­tően 1000 ausztrál font, 2200 dollár lesz), feltehetően ver­senyképesek lesznek az em­lített piacokon. Megfigyelők véleménye szerint az ausztrál autóipar képviselői most az­zal a céllal folytatják a tár­gyalásokat, hogy az össze­szerelésben a hazai anyago­kat minél nagyobb mennyi­ségben alkalmazzák. Ismeretes, hogy Brüsszel­ben már 1963-ban létrehoz­ták az első közös autóipari vállalkozást. Scaldia-Volga néven szovjet-belga kereske­delmi társaságot alakítottak, amelyben a belga üzleti kö­rök 5 millió belga frankkal, a szovjet külkereskedelmi szervek pedig 10 millió belga frankkal vesznek részt. A Szovjetunió szállítja a Volga és Moszkvics gépkocsik al­katrészeit. A motorok rész­ben szovjet, részben angol eredetűek. Anglia a Scaldia (így nevezik a belgák a Moszkvicsot) részére Perkins, a Volga kocsikhoz Rover Diesel-motorokat szállít, míg a benzinmotor-ellátás a Szovjetunió feladata. Az összeszerelő üzemek a Brüsz­­szel melletti Mechelnben, il­letve a dél-belgiumi Lenef­­feben működik. A kocsik el­adásának, illetve a vevőszol­gálatnak feladatait mintegy 60 magáncég látja el Belgi­um városaiban. Három évvel a termelés megkezdése után, a Scaldia és a Volga kocsik már bevezetett márkaként szerepelnek a belga autópia­con. Nyugati hírforrások sze­rint ily módon mintegy évi 1500-2000 kocsit állítanak elő. Ugyancsak hasonló megál­lapodás áll fenn Belgium és a csehszlovák Skoda-művek között évi mintegy 1000-1500 gépkocsi összeszerelésére. A kelet-nyugati kereske­delmi és gazdasági kapcsola­tok egészen új formáit jelen­tik a közös vállalatalapítá­sok, illetve az ilyen irányú kísérletek. Nem véletlen, hogy ezek a próbálkozások elsősorban az autóiparban történnek, ahol a gazdaságos gyártás az egyre élesebbé vá­ló verseny feltételei közepet­­­te csak úgy biztosítható, ha az optimális nagyságú soro­zatgyártás kialakításának a kisebb országok szűk belső piaca nem szab határt. Az 1500-as jelzésű Zastava kocsi is az autóipar nemzetközi kooperácójának egyik változatát az őszi belgrádi autókiállításon mutatták be először terméke. Karaván típusú (Brezsán Gyula felvétele.) III. 1 Sserđa, 1966. január 5. 12. oldalMAGYAR SZÓ ember- MIU-lÓKSiAJC KBLX AT Ha gyorsan és olcsón óhajt családi ház­hoz jutni, kérjen ajánlatot a topolyai Május 1. Építő vállalattól. ___________ a Bővebb felvilágosítást levélben is adunk. Telefonszámunk: 72-145

Next