Magyar Szó, 1966. január (23. évfolyam, 1-29. szám)
1966-01-05 / 3. szám
Nemzetközi kooperáció az autóiparban Minrtegy két héttel ezelőtt, a napisajtó, a rádió és a televízió egyaránt közölte, hogy a priboji autógyárban elkészült egy új típusú nehéz teherautó első szériája. A tizenegy, illetve tizenhat tonnás teherbírású gépkocsiba Leyland típusú brit motort szereltek. A hír megjelenéséig 30, az év végéig pedig még 40 ilyen teherkocsi készült el az említett gyárban. A hírrel kapcsolatban érdemes elmondani, hogy az angol Leyland és a Jugoszláv Autóipari Egyesület között már 1964-ben létrejött egy megállapodás, melynek értelmében angol szabadalom alapján Jugoszlávia megkezdi a Leyland-teherautók gyártását. Kezdetben a brit cég szállítja a konstrukciós anyagok egy részét, de fokozatosan csökkenő mennyiségben. A licenckapcsolat segítségével hazánk autóipara 1970-re 4000 darab Leylandtípusú motor- és jármű gyártását irányozta elő, akkorra már teljesen hazai alkatrészekből. A Leyland-motorokat álló és fekvő kivitelben készítik 160, 210 és 250 lóerős teljesítménnyel, 10, 12, 14 és 16 tonnás teherautók számára. A fekvő Leyland-motorok a belgrádi ШТ gyárban, az állómotorok a szarajevói FAMOS-ban kerülnek gyártásra, míg a kocsi összeszerelését a priboji gyár végzi. Gazdasági körök véleménye szerint a Jugoszláv Autóipari Egyesület és az angol Leyland cég közötti megállapodás az egyik legnagyobb jelentőségű külföldi kooperáció autóiparunkban, a már korábban az olasz FIAT-tal létesített kapcsolaton kívül. Nagymértékben hozzájárul ez a kooperáció annak a tervnek a megvalósításához, mely szerint hazánk 1970-ben mintegy 120 000 személygépkocsit, illetve 55 000 teherautót állít elő. Legrégibb külföldi kapcsolatunk az autógyártásban az olasz Fiat céggel jött létre. Mint ismeretes, a népszerű Fityó, az 1300-as és 1500-as Zastava, valamint még néhány Zastava típusú Fiat szabadalom alapján készül. [A koperi Tomos-gyár a francia Citroennel, a szarajevói I iPreus pedig a német NSU- val kooperál. Valamivel több mint egy évvel ezelőtt fordított irányokban is elindult a nemzetközi kooperáció autógyártásunk- ban. 1964 őszén szerződés jött létre az indonéz IMIDO cég és a belgrádi Jugoexport külkereskedelmi vállalat között, melynek értelmében In-donézia 1200 jugoszláv gyártmányú teherautó átvételére vállalt kötelezettséget. A szállítást — amelynek értéke mintegy 4 millió dollár — több éven keresztül folyamatosan teljesítik. Hazánk kezdetben kész járműveket szállít, majd alkatrészeket, illetve járműtartozékokat, és Indonéziában állítják össze a járműveket. Közben az indonézek maguk is megkezdik az alkatrészek gyártását, és fokozatosan áttérnek az említett teherautók önálló előállítására. Az indonéz autóipar több szakaszban történő felépítésében a kragujevaci Crvena Zastava és a maribori TAM vesz részt. Hasonló megállapodás jött létre két hónappal ezelőtt a lengyel autóipar képviselőivel. Az egyezmény értelmében a kragujevaci Crvena Zastava vállalta, hogy 1970-ig folyamatosan szállít Lengyelország részére ■ Zastava- 1300 és Zastava-1500 személyautók gyártására szolgáló alkatrészeket mintegy 26 millió dollár értékben. Minthogy az említett típusok gyártásában jelenleg túlnyomó részben FIAT-típusú részegységek összeszereléséről van szó, feltételezhető, hogy a megállapodás szerint Zastava-FIATLengyelország „háromszöggyártás”-ról, kooperációról beszélhetünk. Az utóbbi időben hasonló jelenségeket tapasztalhatunk a kooperáció terén más szoci- lalista illetve tőkés cégek között is. Egyes hírek szerint például a csehszlovák Skoda gyár Ausztráliában összeszerelő üzemet létesít Skoda-kocsik gyártására. Az üzem előreláthatólag már ez év elején megkezdi működését. Ugyancsak érdekes hír látott napvilágot nemrég a világsajtóban, mely szerint tárgyalások indultak szovjet és ausztrál autóipari vezetők között egy összeszerelő üzem létesítéséről. A hír szerint eleinte a Szovjetunió az ausztrál autópiac meghódítására Moszkvics-408, illetve Volga gépkocsikat exportálna Ausztráliába. A fenti személyautókat, importált alkatrészekből, Ausztráliában szerelik össze. Az együttműködés végső programja az lenne, hogy a szovjet alkatrészekből Ausztráliában összeszerelt kocsikat különböző ázsiai országokba exportálnák. A gépkocsik minőségükkel és kedvező árukkal (a Volga személyautó ára megközelítően 1000 ausztrál font, 2200 dollár lesz), feltehetően versenyképesek lesznek az említett piacokon. Megfigyelők véleménye szerint az ausztrál autóipar képviselői most azzal a céllal folytatják a tárgyalásokat, hogy az összeszerelésben a hazai anyagokat minél nagyobb mennyiségben alkalmazzák. Ismeretes, hogy Brüsszelben már 1963-ban létrehozták az első közös autóipari vállalkozást. Scaldia-Volga néven szovjet-belga kereskedelmi társaságot alakítottak, amelyben a belga üzleti körök 5 millió belga frankkal, a szovjet külkereskedelmi szervek pedig 10 millió belga frankkal vesznek részt. A Szovjetunió szállítja a Volga és Moszkvics gépkocsik alkatrészeit. A motorok részben szovjet, részben angol eredetűek. Anglia a Scaldia (így nevezik a belgák a Moszkvicsot) részére Perkins, a Volga kocsikhoz Rover Diesel-motorokat szállít, míg a benzinmotor-ellátás a Szovjetunió feladata. Az összeszerelő üzemek a Brüszszel melletti Mechelnben, illetve a dél-belgiumi Leneffeben működik. A kocsik eladásának, illetve a vevőszolgálatnak feladatait mintegy 60 magáncég látja el Belgium városaiban. Három évvel a termelés megkezdése után, a Scaldia és a Volga kocsik már bevezetett márkaként szerepelnek a belga autópiacon. Nyugati hírforrások szerint ily módon mintegy évi 1500-2000 kocsit állítanak elő. Ugyancsak hasonló megállapodás áll fenn Belgium és a csehszlovák Skoda-művek között évi mintegy 1000-1500 gépkocsi összeszerelésére. A kelet-nyugati kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok egészen új formáit jelentik a közös vállalatalapítások, illetve az ilyen irányú kísérletek. Nem véletlen, hogy ezek a próbálkozások elsősorban az autóiparban történnek, ahol a gazdaságos gyártás az egyre élesebbé váló verseny feltételei közepette csak úgy biztosítható, ha az optimális nagyságú sorozatgyártás kialakításának a kisebb országok szűk belső piaca nem szab határt. Az 1500-as jelzésű Zastava kocsi is az autóipar nemzetközi kooperácójának egyik változatát az őszi belgrádi autókiállításon mutatták be először terméke. Karaván típusú (Brezsán Gyula felvétele.) III. 1 Sserđa, 1966. január 5. 12. oldalMAGYAR SZÓ ember- MIU-lÓKSiAJC KBLX AT Ha gyorsan és olcsón óhajt családi házhoz jutni, kérjen ajánlatot a topolyai Május 1. Építő vállalattól. ___________ a Bővebb felvilágosítást levélben is adunk. Telefonszámunk: 72-145