Magyar Szó, 1966. május (23. évfolyam, 118-147. szám)

1966-05-08 / 124. szám

BL­­HM MAGYAR 520 ШСПШЗјтјт1А« A mérce: a színvonal 8 fő filmnek mindig nem közönsége Egy sokoldalú művész Pavel Kohout mint filmrendező A Szövetségi Szkupstina Közoktatási­ Művelődési Ta­nácsa és a Szövetségi Ta­nács közös ülésén, a filming foglalkozó törvény kidolgo­zásakor a filmmunkások kép­viselői javasolták, hogy a törvény mondja ki: a film­gyártás különleges jelentő­ségű társadalmi és kulturá­lis tevékenység. Kérésük in­dokolásában hangsúlyozták, hogy a hazai filmipar nem kifizetődő, mert a filmek fő­leg a hazai piac számára ké­szülnek, ezért nem lehet őket kellőképpen értékesíteni. A fimmunkások javaslata már hosszabb ideje az érdek­lődés központjában áll, és mindaddig időszerű lesz, míg a törvény nem határozza meg a film szerepét. Álta­lános vélemény szerint a ha­zai filmgyártásban tapasz­talható helyzet éppen azért állt elő, mert az illetékesek nem mérték fel eléggé a film társadalmi és kulturális hatását. Ha a törvény elké­szül, várható, hogy megvál­tozik a hazai filmgyártás helyzete. A társadalomra eb­ben az esetben kötelezett­ségek hárulnak és rende­ződnek a filmipar anyagi be­ruházásai is. Tekintet nélkül arra, hogy az illetékesek elismerik-e a filmek népszerűségét és tár­sadalmi, valamint kulturális jelentőségét, bizonyos meg­állapításokat leszögezhetünk. Például az irodalmi tevé­kenységet különleges jelen­tőségűnek minősítsük-e vagy sem, és hasonló-e a helyzet a színművészettel? Többé-kevésbé minden művészeti ág megérdemli hogy úgy tekintsenek rá — vagy hasonlóképpen —, mint a filmre. Viszont ha a mű­vészeti ágak ki akarják har­colni maguknak az elisme­rést, akkor ténykedésüket. FILMMOZAIK Dejan Đurković fiatal ju­goszláv filmrendező néhány sikeresebb rövid- és doku­­mentumfilm forgatása után játékfilm-rendezésben is sze­rencsét próbál. Vuk Babic, Ljubomir Drašković, Drago- Vub Ivkov, Vlada Bulatovic- Vid és a saját forgatókönyve nyomán 107 BOLDOGSÁG ÉS GYENGESÉG címmel filmvígjátékot készít. Mint kijelentette, filmjével az orosz és az amerikai néma­film-vígjátékok nemes ha­gyományát kívánja folytat­ni. Megfilmesítik John Fowles „Mag” című kalandos re­gényét. A forgatókönyvet ma­ga az író készíti, s a külső felvételeket Görögországban forgatjá­k. A regény cselek­ménye is ebben az országban játszódik, elsősorban minőségileg, érté­kekben kell igazolniuk. A hazai filmiparban ezen­kívül sürgősen szükséges bi­zonyos kérdések megoldása. Tisztázni kell a filmvállala­tok, a filmforgalmazók és a filmszínházak közötti viszo­nyokat. A filmvállalatok pél­dául magukénak követelik a forgalomból származó jöve­delem nagy részét, mert ezál­tal a hazai filmipar hiányá­nak szintén nagy részét fe­dezhetik. A filmforgalmazó vállalatok állhatatosan azt kürtölik, hogy a filmvállala­toknak termelésüktől kell függniük, és nem logikus, hogy dotációból élnek, és a filmforgalmazásból eredő jö­vedelmet is maguknak kö­vetelik Nincs szándékunkban dön­tőbíróként fellépni a két szö­ges ellentétben álló nézet kö­zött. Talán a törvény majd megoldja a problémát Nem kell azonban elfeledni, hogy a gazdasági reform a munka értékét helyezte előtérbe. Minden a minőségtől és azoktól a tényezőktől függ, amelyek egy műnek az ér­tékét emelik. A gazdasági reformmal utat nyitottunk a kulturális tevékenységek jelentőségé­nek elismeréséhez. Ezért a filmmunkások ja­vaslata egy kissé sántikál, és azt a szándékukat leplezi, hogy a közönség helyezze őket előtérbe. Az eddigi ju­goszláv filmipar nem azért volt viszonylag vérszegény, mert nem volt annyi anyagi eszköze, amennyire szüksége lett volna. Ezt tudja min­denki. Ámde tudjuk azt is, hogy a film nézőit meg kell lepni — nem szavakkal! — hanem színvonalas hazai filmmel. Mert ha polgáraink szívesen megnézik a külföldi jó alkotást, akkor a hazai jó filmnek is lesz közönsége. A filmipar, termékeit el lehet adni. Nemcsak a hazai piacon, máshol is. Ezért az lesz a legnagyobb elégtétel a jugoszláv filmgyártásnak, ha színvonalas művet ad piac­ra, és helyzetét nem a tör­vény rendezi. Mihajlo VUJANIC A színház- és filmkedvelő közönség jól ismeri Pavel Kohout, a fiatal, de máris világhírű csehszlovák művész nevét. Számos ország szín­padán játszott, Ilyen nagy szerelem című színművét színházainkban, csehszlovák filmváltozatát pedig mozija­inkban láthatták az érdeklő­dők. Kohout 37 éves. Volt már költő, drámaíró, dramaturg, színpadi rendező és forgató­könyvíró. Versei hatással voltak a háború után felnövő új generációra, 12 színművét számos bel- és külföldi szín­ház bemutatta. Az egyik leg­nagyobb prágai színház ren­dezője. Nyolc film forgató­­könyvét írta meg. Most pedig A házasság feltétellel című művével filmrendezőként lép a nyilvánosság elé. Pavel Kohout munkásságá­ra jellemző, hogy a mai élet­nek elsősorban etikai vetüle­­tei iránt érdeklődik, az em­beri felelősség problémája izgatja. A HÁZASSÁG FEL­TÉTELLEL hétköznapi hőseit rendkívüli szituációba helye­zi , és ezzel általános érvé­nyűt ábrázol. Ahogy Kohout mondja, filmje „tragikomé­dia, kamarajáték jelleggel”. Hősnője, Vlasta energikus, okos, mai lány. Hőse, Vlastik zárkózott, félénk fiatalember. Ez a két fiatal névházasságot köt — tulajdonképpen ezzel kezdődik a film. A HÁZASSÁG FELTÉ­TELLEL elgondolkoztató film. Nyilvánvalóan vitákat vált ki, hiszen az érdek, a szerelem, a felelősség problé­máját boncolgatja. És bár a történet tulajdonképpen be­fejezett, mégsem érezzük megnyugtatóan lezártnak. Vlasta Docekalová elérte, amit akart. De vajon ezt akarta, így akarta-e? Ez a nyugtalanság, amely ben­nünk marad, ez a film egyik fő érdeme. Elítéljük Vlastát? Vagy megértjük? Vádolni és védeni is tudjuk, érveket tu­dunk felsorakoztatni mellet­te és ellene. De végső soron Vlastiknak adunk igazat, amikor utolsó szavait hall­juk: „Ha szeretsz játszani az emberekkel, tartsd be a já­tékszabályokat!” Kár volna elmondani a film tartalmát, mert bár nem bűnügyi filmről van szó, amelynek „lelőhetnénk” a poénjét, valljuk, hogy nem­csak a „krimi” lehet izgal­mas. Emberi, közösségi, er­kölcsi, kérdések, mai problé­mák — ha művészi színvona­lon ábrázolják őket, legalább olyan érdekesek, izgatóak. Pavel Kohout azért hatá­rozta el magát, hogy leg­újabb forgatókönyvét maga rendezi, mert úgy találta, hogy eddigi könyvei a meg­valósítás során túl sok válto­zást szenvedtek. Most — ren­dezőként — hű maradhatott eredeti elképzeléseihez. És bár, mint maga is vallja, első filmje magán viseli, hogy rendezője „kezdő” ezen a területen, mégis sikeres mun­kának mondható. Barbara Bouchet fiatal francia színésznő legújabb film­jében, a H.A.R.M. ügynök­ben, amely számos izgalmas fordulatban bővelkedik, a pisztolyhős partnert Gardner MacKay alakítja Zbigniew Cybulski és Marta Lipinska Tadeusz Konwicki fiatal lengyel rendező (Len­gyelországban és külföldön is) sokat vitatott „szerzői filmjében’’, a Szajto-ban. A tavaly készült film a hétköznapok dolgai elől egy szép hazugságokba menekülő fiatalember kalandjairól szól Roger Vadim új filmje, A HAJSZA a szerelem és a mindenható vagyon küzdelméről szól. Alexandre Laccard érdekházasságot köt egy csinos kanadai milliomosnővel, aki beleszeret férje első házasságából származó fiába. Az apának végül is sikerül megtörni fiát, aki követi apja példáját, és ő is érdekházasságot köt egy számára közömbös nővel. A film főszerepét Vadim felesége, Jane Fonda játssza. Partnerei: Michel Piccoli, Peter Mac­Enery és Tina Marquant. Képünkön Jane Fonda és Peter MacEnery a film egyik jele­netében tmi. A MAFILM műtermeiből A múlt év sikerei után a MAFILM alkotócsoportjai az 1966-ban tervbe vett filmek nagy részének befejtéséről, forgatásáról, illetve előké­születeiről adnak számot. A filmszínházak máris műsorra tűzték Palásthy György KETTEN HALTAK MEG cí­mű újszerű, modern hangvé­telű alkotását, amely Mándy Iván Ciklon című novellája alapján készült; a film fősze­repeit Torday Teri, Tordy Géza, Sulyok Mária, Bánky Zsuzsa és Páger Antal játs­­­sza. Komlós János forgató­­könyvéből MINDEN KEZ­DET NEHÉZ címmel rend­hagyó műfajú, elgondolkod­tató, szatirikus hangú filmet rendezett Révész György. A filmburleszk a felszabadulás utáni húsz esztendő politikai­társadalmi visszásságait fi­gurázza ki. Főszereplője és kommentátora Major Tamás. A bemutatásra került FÜ­GEFALEVÉL Máriássy Félix filmszatírája, mely görbe­­tükörben mutatja be egy kis­város­ keresztmetszetét. A film két főszerepét Sinkó László és Halász Jutka ala­kítja. Cseres Miklós HIDEG NAPOK című sikeres regé­­nyének filmváltozatát Ko­vács András rendezte, forga­tását befejezték, és jelenleg az utómunkálatokon dolgoz­nak. A HIDEG NAPOK fő­szereplői Darvas Iván, Lati­­novits Zoltán, Szirtes Ádám, Koncz Gábor, Bara Margit, Vass Éva, Psota Irén, Szemes Mari, Gertler Viktor ÉS AK­KOR A PASAS ... című víg­játékénak felvételei rövide­sen befejeződnek. A törté­netben egy filmrendező visz­­szaemlékezéseinek humoros, szatirikus mozzanatai eleve­nednek meg: érdekessége, hogy Sinkovits Imre mintegy 15 szerepet játszik benne. A film főbb szereplői: Psota Irén, Törőcsik Mari, Latino­­vits Zoltán, Major Tamás. Mai témájú filmet fejezett be Mészáros Gyula rendező. Si­­monffy András forgatóköny­véből készült AZ ELSŐ ESZ­TENDŐ, egy mai házasság története. A film ifjú házas­párját Voith Ágnes és Cs. Németh Lajos alakítja. Több mint egy hónapja folynak Kosztolányi Dezső ARANYSÁRKÁNY című re­génye színes, szélesvásznú, filmváltozatának felvételei. Rendezője Ranódy László, főbb szereplői Mensáros László, Béres Ilona és Tóth Benedek. Az árvíz-jelenet egy részének felvételei után májusban folytatódik a KÁRPÁTHY ZOLTÁN for­gatása Várkonyi Zoltán ren­dezésében. Március végén került sor a SOK HŰSÉG SEMMIÉRT című vígjáték első felvételeire: a szórakoz­tató történetet, mely egy fel­tűnően szép fiatalasszonyról, a férfiak „végzetéről”, szól, Palásthy György viszi film­re Torday Teri és Darvas Iván főszereplésével. Az ál­modozások kora alkotója, Szabó István április első nap­jaiban kezdte meg APA cí­mű filmjének forgatását. Makk Károly is rövidesen műterembe „költözik”: Ör­kény István ősz akarok len­ni című, az Új írásban meg­jelent kisregénye nyomán MACSKAJÁTÉK címmel rendezi új filmjét A tavasz­­szal beinduló produkciók közt találjuk Csurka István és Fejér Tamás forgató­­könyvéből készült BALESET című filmjét, mely mai, eti­kai problémát vet fel egy há­zaspár konfliktusában. Sze­mes Mihály a nyár elején, nagyrészt külső felvételekkel eleveníti fel a Horthy-kor­­szak jellegzetes kisvárosát ArIVÁK NAPJA című film­jében, melynek forgatóköny­ve Török Sándor Jó éjszakát című novellájából készült. Herskó János HAT NAP cí­mű filmjének előkészítésén dolgozik, s előreláthatólag júliusban kezdi meg a forga­tást. Filmjének története egy 17 éves mai lányról, a fel­nőttek bonyolult világába va­ló beilleszkedéséről szól. Az ismert rövidfilmrendező, dr. Kárpáti György — Nem fog fájni című díjnyertes kisfilmje sikert aratott — NEM SZOKTAM HAZUDNI címmel derűs hangú játék­film forgatására készül Lel­kes Éva írása alapján. Egy kislány a történet hőse, aki kedves kalandokba kevere­dik, mert első akar lenni ab­ban a játékban: ki ismer hí­resebb férfit?

Next