Magyar Szó, 1967. július (24. évfolyam, 178-208. szám)
1967-07-16 / 193. szám
rttal . Macedóniában is elítélik a futballbotrányt A DNSZSZ macedóniai köztársasági választmányának végrehajtó bizottsága tegnapi ülésén erélyesen elítélte a labdarúgásban észlelhető egészségtelen jelenségeket, és támogatta a köztársasági társadalmi könyvviteli szolgálat határozatot, hogy felülvizsgálja a hivatásos labdarúgó klubok pénzügykezelését. A társadalmi könyvviteli szolgálat a napokban ellenőrzi majd a szkopjei Vardar és a prilepi Pobeda klub pénzügykezelését, s ha szabálytalanságokat állapít meg, feljelentést tesz ellenük az államügyészségen. (Tanjug) Vajdaság az arab országoknak A Szocialista Szövetség további akciója A tartományi segélybizottság jelentése Július elején Vajdaságban is megkezdődött a széles körű gyűjtőakció az arab országok háborús áldozatainak megsegítésére. Tartományszerte megalakultak a segélybizottságok, s az akció szervezésében részt vettek a politikai-társadalmi szervezetek, a KSZ, a Szocialista Szövetség, a szakszervezet és az Ifjúsági Szövetség tagjai. Gyűlik a pénz, a dolgozók legtöbb helyen napi átlagkeresetükről mondanak le az izraeli agresszió áldozatainak megsegítésére, de vannak olyan vállalatok, intézmények is, ahol önkéntes véradással vagy más formában járulnak hozzá az akcióhoz. A segélynyújtás mégis lassabban halad a tervezettnél. A Szocialista Szövetség tartományi választmányának végrehajtó bizottsága is a segélybizottság tagjai a napokban számba vették az akció eddigi eredményeit. Megállapították, hogy habár a gyűjtés széles körű, a szervezés több helyen kifogásolható, a polgároktól kevés pénz gyűlt össze, az akció nem elég folyamatos, s egyes községekben gyenge. Ez egyébként, a társadalmi-politikai szervezetek politikai tevékenységétől is függ, azokban a községekben ugyanis, ahol a gyűjtőakcióval párhuzamosan politikai gyűléseket is szerveztek, az akció jobb eredményekkel járt. Igaz, hogy a dolgozók közül sokan szabadságon vannak, faluhelyen pedig a mezőgazdasági munkák foglalják le az embereket. A gyűjtőakció és a politikai tevékenység további megszervezése céljából a Szocialista Szövetség tartományi választmánya tagjai tegnap délelőtt Vajdaságszerte megbeszélést tartottak a községi választmányok és a segélybizottságok képviselőivel, az egykori szabadkai, újvidéki, zrenjanini, mitrovicai és pancsovai járás területén. • A tartományi segélybizottság részleges adatai szerint a hét végéig Pancsován egymillió, Versecen 2,5 millió, Román 1,5 millió, Novi Kncsevacon 1 millió, Novi Becejen 1,8 millió, Béla Crkván több mint 1,5 milló, B. Petrovacon 3 millió, Zomborban 11 millió, és Srbobranban csaknem 1 millió dinár gyűlt össze A volt Novi Sad-i járás területén eddig 118 millió dinárt fizettek be, de a következő napokban még mintegy 140 millió dinár várható. B. E. Miért gyakoriak a mezőgazdaságirepülő-balesetek A múlt heti halálos végű bácsmonostori repülőszerencsétlenséggel az utóbbi kilenc hónapban a zombori Aero klubban ötre emelkedett a balesetek száma. Valamennyi közül ez az utóbbi volt a legsúlyosabb. A mezőgazdasági Utva repülőgép egy erdő porosása közben, szárnyával egy fa koronájába ütközött, a mocsárba zuhant és elégett. A pilóta is ott lelte halálát. Az év eleje óta Pancsova környékén is két szerencsétlenség történt mezőgazdasági repülőkkel. . Ez a néhány eset kétségkívül azt mutatja, hogy Valami nincs rendben a mezőgazdasági repülőgépek használata körül. A zomboriak érthető okokból nem szívesen beszélnektapasztalataikról, sőt kereken kijelentették, hogy ezekről a dolgokról újságírókkal egyáltalán nem tárgyalnak. Végül a klub néhány vezetője és pilótája annyit mégis elárult, hogy a hibát, a balesetek okát elsősorban az emberekben, magukban a pilótákban kell keresni. Nem célunk a problémát egy repülőklub szemszögéből fejtegetni, már csak azért sem, mert sokkal szerteágazóbb és általánosabb, semhogy csupán egy szervezet problémájaként lehessen boncolgatni. Az országban a mezőgazdasági repülők száma jelenleg körülbelül hetvenre tehető, és ennek tekintélyes része éppen Vajdaságban található. Egyre több birtok és repülőklub gyarapítja gépállományát Utva, Piper-Pawnee, AN-2 típusú repülőkkel. Ez a körülmény egyre inkább sürgeti a tervszerű munkaszervezést, káderképzést, repülőterek, javító- és karbantartó műhelyek, üzemanyag és műtrágya raktárak építését. A zombori repülősök megjegyzését nem kell figyelmen kívül hagyni, bár nem tudni, úgy értelmezik-e, ahogy a légiforgalmi igazgatóság ellenőrző szervei. Ugyanis az utóbbiak megfigyelése szerint mind gyakoribb, hogy a pilóták az engedélyezett napi négy óra helyett hetet is repülnek. Munka után sokszor nincsenek meg a feltételek a pihenésre, napokig kint a szabadban, sátorban töltik az éjszakát, étkezésük sem rendszeres, étrendjükből hiányzik a főtt étel. Gyakran maguk a pilóták erőltetik a repülést, a minél nagyobb kereset reményében, amely havonta néha a fél milliót is eléri. Megtörténik azonban, hogy a fokozott iramot a munkaadó követeli, és erre a repülőklubot szerződésben le kötelezi. A klubok pedig ehhez szabják a normákat. Mérésekkel megállapították, hogy az alacsonyan repülő mezőgazdasági gépek pilótáinak munkája akkora erőfeszítést követel, mint a katonai gépek pilótáitól egy-egy harci bevetés. A repülőgépek számának ,HKred,18ével nemcsak több pilótára, hanem több szerelőre és egyéb műszaki személyzetre is szükség van Nem csoda hát, ha szinte máról holnapra traktoristák vagy más foglalkozásbeliek *сваРпак repülőgépszerelőnek. A munka minősége és a gépek biztonsága ilyen esetekben nagyon is kétséges. Ezért hangzott el az a javaslat, hogy a repülőgépszerelők, akárcsak a pilóták, hat havonként ellenőrző vizsgát tegyenek. A veszélyt fokozza azis, hogy a mezőgazdasági szerkezetek hím, készítik elő kellőképpen a rögtönzött repülőgépeket. A gépek gyakran tarlóról, kaszaoról, szántásról, sáros, mocsaras területről emelkednek a magasba. A balesetek egy része ezért éppen le- vagy felszállás közben történik. A hetven mezőgazdasági repülőgép körülbelül hatvan rögtönzött repülőteret használ. A légiforgalmi igazgatóság ellenőrei meglevő felszerelésükkel, repülőgép híján ezt a munkát nem tudják eredményesen elvégezni. Azokat a helyeket, ahol a repülőgépek működnek, sokszor még gépkocsival sem lehet megközelíteni. Ezért körlevelet intéztek az érdekelt biztosítóintézetekhez, hogy járuljanak hozzá egy repülőgép vásárlásához, amelyről az ellenőrzést végeznek. Két intézet elutasította a kérelmet, tizenöt pedig válaszra sem méltatta. Úgy látszik, szívesebbem fizetik évente a több száz milliós kártérítést az összetört repülőgépekért. S amíg ezek a kérdések megoldatlanok maradnak, a mezőgazdasági repülőgépek, vagy ahogy népszerűen nevezik őket, a légi traktorok, továbbra is hullanak. ERDÉLYI Károly eHKH ЈјТТТГуи Љјш/А sag 0+L.уВИ|Д HI11 к Јун Ј^ДПГТОгЈјјЛ MA'DY** 570 ~ Vasárnap, 1987. Júlus 10. Szerencsésen megérkeztünk ! Az újvidéki Vasastajjié iskola száz tanulója : : pénteken délután eluta- : ; zott az Adriára, a Síbe- : • nik mellett levő Zabirsée : : helységbe három heti пуа I i falusra. • Közöljük azokkal, aki : ket illet, hogy a gyerme- : kek szerencsésen megér- j keztek az üdülőhelyre, és mindannyian jól érzik magukat. Antic első játékfilmje Megkezdték a Novi Sad-i Neoplanta vállalat A nem létező ember című játékfilmjének forgatását. A külső felvételeket a péterváradi várban, a Fruska gorán, Karlócán, a Deliblátói-homokpusztán és Titel környékén készítik. A film rendezője és a forgatókönyv írója Miroslav Antic, a neves költő. Felvételező Peter Latinovic, a főszereplők pedig Cedomir Mihajlovic és Zelmira Bujovic. Böngésző Gál László rovata VERÁRÓL Nem lett első, nem futott világcsúcsot. Gyalázat! Veráról beszélek, kérem, az „arany Veráról." Akiben csalatkozott a nemzet, valamint a nemzetiségek is. Pedig milyen szépen megírtuk már jó előre. Indul ekkor és ekkor, itt és itt. Jön, látják és győz. Természetesen új világcsúcsot állít be. Természetesen megveri azt az ausztráliai ügetőt, természetesen megveri a svédeket, angolokat, mindenkit. Mindent megírtunk, mindent tudtunk. Július annyidikán annyit fut, amannyidikán amannyit. Nagy betűkkel, nagyobb betűkkel, legnagyobb betűkkel írtuk. Olyan rovat volt Vera, mint például a terméseredményekről szóló: csúcstermés várható, és csúcseredmény. Vera volt a büszkeségünk a reménységünk. Igaz, mondogattuk, a gyógykezelésért ezentúl majd fizetni kell, meg az is igaz, hogy a nyugdíjakat még nem rendeztük, a gyermekpótlékot sem kapja még meg minden jogosult, ám Vera világcsúcsot fut, és minden rendbe jön. Második lett. Elhallgattunk, kedves olvasó. Közben más természeti csapások is értek: viharok, záporok, jégeső, áradás. Vera nem kapott nagybetűt, kicsit is alig. Megcsalt bennünket arany Veránk, aki csak második lett, aki csak új jugoszláv és nem világcsúcsot futott. Aki csak Balkán-bajnok és nem világbajnok. És nekünk annyi Európa-bajnokunk van. Helyeslem tehát, hogy elhallgattunk Verdtxtl. Úgy kell neki. És még szerencséje van (és ilyen nagyvonalúak vagyunk mi!), hogy nem állítottuk a megcsalt nemzetek és nemzetiségek vésztörvényszéke elé. Vagy legalábbis edzőjének tenyere alá, mint nem is olyan régen, Párizsban, örülhet az a Vera, hogy mi sportnemzet vagyunk, és sportszerű újságírók is. Mert megtehettük volna, hogy lefelé tartott hüvelykujjunkkal odadörögjük a lelátókról a csak második Verának: „Fogadd a vasat!" Hajdanában a vesztes gladiátorokat így intézte el a nagyérdemű és kiábrándult publikum. Nem ölünk most már, csak ülünk és elhallgatunk. Esetleg, néha, pofozunk is. AFORIZMÁKRÓL Tetszettek észrevenni, hogy hány mini-írónk van mostanában? Tele vannak lapjaink mini-írásművekkel. Nálunk Bogdánfi Sándor írja őket, kitűnően, és néha Pintér Lajos. A fővárosi sajtóban, vagy helyesebben: a fővárosok sajtójában, tucatszámra mint gondolkoznak gondolkodóink. Egyébként világjelenség, talán azért, mert ma már nincsen időnk, türelmünk, kedvünk regényt írni teszem fel. Vagy regényt olvasni. Az a Tolsztoj is, a Háború és béke megszámlálhatatlanul sok oldalát összefoglalhatta volna egyetlen mondatban, valahogy itta moszkvai télben a dicsőség sem fűtötte Napóleon hadseregét. Vagy még egyszerűbben: a gárda nem adta meg magát, a gárda megfagyott. Olvasgatom mini-szerzőinket. Most például azt, hogy „Ha? csordába kerülsz, növesszél szarvakat is." Óriási gondolat! Majdnem akkora, mint az a régebbi. Aki a korpa közé kerül... Vagy a másik: „Kitartóan állítja, hogy ő a forradalom gyermeke. És nem akar leszokni arról, hogy szopja.” Az sem rossz, hogy ..Egy munkás a tengerbe ugrott. Tengernyi gondjaiba." Vagy például: „Tegnap láttam egy huligánt.. Ma már más a helyzet — mindkét szemem be van dagadva." Vannak kevésbé politikus mini-gondolkodóink is. íme e heti gyűjtésemből: „Ismertem egy hölgyet, aki hűséges volt minden férfihoz.” Vagy: „Termékeny író, öt gyermeke van.” Fő helyet kapott a fővárosi újságban ez a mini-bölcsesség: „Javaslat nemzetünknek: dolgozzanak a külföldiek, mi majd az adminisztrációt vezetjük." A példákból is láthatja a nyájas olvasó, hogy egyetlen sorban is sokat lehet elmondani. Nagyon sokat, mennyi időt takarítanánk meg, ha ilyen mini-alapon intéznénk el problémáink jó részét. Minek is az a sok-sok hosszú-hosszú írás, például a társadalombiztosítóról? Írjuk meg egy mondatban, három szóban a lényeget: a társadalom biztosítottja. Van egy mini-gondolatom: ha kevés a mondanivalód, ír regényt. Ha sok, írj aforizmát! Telnek a magtárak (Folytatás az 1. oldalról) szövetkezeti otthon nagytermében, Kljajicevón és Kolutan istállókban tárolják a lekötött búzát. Persze nem mindenütt egyforma a helyzet. Topolyán és környékén. Novi Kneževacon és valószínűleg Újvidéken is lesz helye a gabonának, másutt azonban nem. A szervezéstől függ, hogy ilyen esetben milyen gyorsan tudják a szabad hellyel rendelkező átlókba irányítani a búzát. BETONKIFITTÓK A BÚZÁNAK Másutt az aratási bizottságok közreműködésével iskolákat, mozitermeket béreltek ki, csakhogy biztos helyre kerüljön a termés. Néhány gabonaforgalmi vállalat sebtében betonkifutókat építtet és ezen szárítja a szemet, rossz idő esetén pedig nonyvával takarták le a búzát. Körülbelül 1MF vagon termést helyeznek el így. A hadsereg fél évre bérmentesen felkínálta raktárait, s habár még nem hallottuk, hogy valamelyik vajdasági községben segítségüket kérték volna, szinte bizonyosra vehető, hogy mihelyt megtelnek a meglevő magtárak, a katonai raktárakat is igénybe veszik a termelők. ŐSZRE MÉG 18 000 VAGONNAL KELL ÁTVENNI A már előbb említett 58 000 vagon búzán felül a malomipari vállalatok szeptemberben mintegy 10 000 vagonnal, októberben és novemberben pedig 8000 vagonnal vesznek át. Ezért a földművesszövetkezetek révén igyekeznek rávenni a magántermelőket, hogy odahaza tárolják a kenyérgabonát, és csak később adják át. Időközben igyekeznek minél többet eladni más vidéken. A topolyai Minipred még aratás előtt eladott 1200 vagonnal, és a vasúttal is megegyezett, hogy naponta 80 vagonnal szállítson el. Ez bizonyosan enyhíti majd a tárolási gondokat. Természetesen az időjárás is nagyban befolyásolhatja a termés elhelyezését. A gabonaforgalmi vállalatok szakemberei helyenként a szemnek a megengedettnél nagyobb nedvességtartalmát kifogásolják. Véleményük szerint csapadékos idő esetén emiatt a tárolótérnek csak a felét használhatják ki. HEVES ÚJ TÁROLÓ ÉPÜL A vajdasági malomipari vállalatok az idén 8700 vagon befogadóképességű magtárat szándékoztak építeni, pénzhiány miatt azonban csak 3500 vagonnyi tárolótér épül. A közeljövőben kész lesz a topolyai, kikindai, hódsági és balmoki magtár, úgyhogy 2000 vagon búzát már ezekben helyezhetnek el, az adainak és a zentalnak építése azonban csak ezután kezdődik és a legjobb esetben is csak év végén adják át őket rendeltetésüknek. SOMOGYI Zoltán