Magyar Szó, 1967. november (24. évfolyam, 301-328. szám)

1967-11-01 / 301. szám

10. oldal MAGYAR SZÓ BmFiEkré^ J ЈшШмџмт^ Di NSU Re—88 a frankfurti autókiállítás szenzációja Aki figyelemmel kísérte az európai automobilizmus fej­lődését az elmúlt két esz­tendőben, láthatta, hogy alapjaiban komoly válság rázta meg elsősorban Nyu­­gat-Németország autóiparát. Az autógyártás, mint e gazdasági élet egyik legér­zékenyebb barométere, első­ként reagált a háború utáni évek konjunktúrájának csilla­podására. Két éve annak, hogy az autógyárakban meg­mutatkoztak a túltermelési válság első jelei. A koncentráció, kooperáció folyamata meggyorsult, a ra­cionalizálás, tipizálás első­rangú feladattá vált. A so­kak számára újszerű — va­lójában normalizálódott — piaci helyzet arra késztette ez autógyárakat, hogy át­dolgozzák, az igényeknek megfelelőbben alakítsák ki termelési programjukat. Lázas munka folyt a kulisz­­szák mögött, aminek előnyét a vevő látja, hiszen ma is­mét minden a vásárló körül forog. Minden gyár azon igyekszik, hogy ez ő termé­ke, műszaki megoldása, ve­vőszolgálata és árai nyerjék meg legjobban a jövendőbe­li kocsitulajdonos tetszését. A piacokért folyó küzde­lem rendkívüli módon kiéle­ződött, a követett módszerek azonban nem azonosak. A valóban tőkeerős ameri­kai autóipar európai leány­­vállalatai például hihetetlen módon kiszélesítették prog­ramjukat. Célul tűzték ki, hogy igyekeznek kielégíteni minden vevő mindenfajta kí­vánságát. Az Opel Kadettnél a variációk, változatok szá­ma ma több mint 650, a ko­csik színét nem is számítva. A szervezők, gyártmányter­vezők ügyességét dicséri, hogy ezt a variáció-skálát aránylag kevés tipizált törzs­egység, szerelvény és tarto­zék váltogatásával érték el. A típusprogramot illetően a Volkswagen helyesebb úton jár. Programját úgy bővítet­te, hogy valóban újszerű, cél­szerű módosításokat eszkö­zölt egyes modelljein, de an­nak érdekében, hogy jobban kielégíthesse a korszerű au­tózás igényeit. Komoly lépé­seket tett például a bizton­ság növelése, az automatika, a jobb átfekvés irányában, érdekében. Az európai autós számára legrokonszenvesebb és a leg­értelmesebb módszert a Fiat követi. Rendkívül széles ská­lájú programja világosan ta­golt, műszakilag korszerű, formailag ízléses, és való­ban minden reális igényt kielégít. Aki p­edi­g különlegességet akar, és ezt meg is tudja fi­zetni, az válogathat a szebb­nél szebb Fiat sportkocsik és Fi­at-bázisra épített külön­leges karosszériák között. Úgy hisszük, nem véletlen, hogy éppen a Fiat Művek ér­te el a legnagyobb sikert a krízis éveiben és hónapjai­ban, és ma az európai autó­gyárak ranglistáján az első helyet foglalja el. Most p­edig nézzük meg, mi volt új, mi volt az érde­kes a frankfurti autókiállí­táson. VOLKSWAGEN Az 1500-as bogárhátú VW- nál bevezették a biztonsági kormányoszlopot, kívánság­ra pedig szállítható a fél­­automatika, amely hidrauli­kus nyomatékváltó, tárcsás dörzsikuplung és egy fogas­kerekes váltó ügyes kombi­nációja. Szenzációként hatott a na­gyobb, 1600-as típusnál al­kalmazott elektronikus ve­zérlésű benzinbefecskendezés, amellyel a kipufogó gázok mérgező hatását csökkentik. A nagy Volkswagennél kívánságra szállítható a tel­jes automatika, amely hid­raulikus nyomatékváltó és önműködő vezérlésű bolygó­­kerekes váltómű kombiná­ciója. Az új hátsókerék-fel­függesztés (kétcsuklós fél­tengelyekkel) pontosabb ve­zetést és jobb útfekvést biz­tosít az 1500-as és 1600-as típusoknál. OPEL A Kadett új, tekercsrúgós és vezetőrudas hátsóhíd fel­függesztést kapott, ami két­ségtelen fejlődés. Az új Olympia kitölti az eddigi „hézagot” a Kadett- és Re­­kord-modellek között. Ka­rosszériája nagyjából azonos a Kadett LS-szel. A már régebben ismert Commodore tulajdonképpen nem más, mint egy Rekord Coupé-karosszéria Admiral­­motorral. A biztonságot nö­velő, összenyomódó kor­mányoszloptól és néhány belső, az utastér kialakítá­sát érintő változtatástól el­tekintve az új Opel-program fő jellemzője a különböző karosszériák, motorok és más törzsegységek áttekint­hetetlenül sokrétű párosítá­sa, kombinációja. FORD (KÖLN) A német Ford gyár Frankfurt előtt bemutatta az új 178 M típusokat. Tet­szetős, kényelmes autók ezek, a megnövelt karosz­­szériaméretek azonban nem arattak osztatlan elismerést, mert nagyon is amerikai ízűek, és nem felelnek meg a mai európai irányzatnak. A Ford is variálja persze a modelleket, ha nem is oly mértékben, mint az Opel. A MERCEDES-BENZ változatlan programmal je­lent meg Frankfurtban. A nemrégiben bevezetett újí­tások elsősorban a bizton­ság fokozását célozzák. BMW-GLAS A közelmúltban egyesült két gyár első ízben állított ki közös standon: program­juk kétségtelenül­­ érdekes, magas színvonalú, és rend­kívül sportszerű jellegű. Új­donságot jelentett az 1600— TI és a remek 1600-as Cab­riolet, az 1600—GT, az ed­digi Glas 1300/1700 GT tí­pusok BMW jellegű válto­zata. A BMW szinte módo­sítás nélkül vette át viszont a Glas—3000-est és az 1304- es modelleket. A BMW-program közön­ségsikerének bizonyítéka, hogy az elmúlt hónapokban ez a gyár — ellentétben a nagy autós cégekkel — nö­velni tudta az eladott ko­csik számát. AZ AUDI — mint a VW-konszern le­ányvállalata — nem muta­tott be újat. Említésre mél­tó csupán az, hogy a 72 ló­erős motor kompresszió­­viszonyát úgy csökkentették, hogy már normál benzin­nel is megelégszik e nyeket. Az NSU a Ro—80- nal és a Citroennel terve­zett szorosabb együttműkö­dés révén fel kíván törni az élvonalba. Az Opel Művek új típusa, a Kadett nagyobb testvére, amelynek neve: Olympia PORSCHE A program itt sem vál­tozott. Bevezették és bemu­tatták az előválasztós rend­szerű automatikus váltót, a „Sportomatic”-ot. Aki tudja, hogy a VW-ék fejlesztési, kutatási munkáit nagyrészt Porsche végzi, nem lepőd­hetett meg, hogy a félauto­mata és automatikus váltók premierje mindkét gyár ko­csitípusainál Frankfurt volt. A konstrukciós megoldások is messzemenően azonosak. AZ NSU Ro—80 kocsitípus volt Frankfurt , egyetlen, igazi szenzációja. Nemcsak azért, mert ebben a modellben ke­rült először alkalmazásra a sorozatgyártású, kéttárcsás, 115 lóerős Wankel-motor, hanem azért is, mert a jár­mű egész konstrukciója szel­lemes, ötletes, jól kidolgo­zott és modern. A RoW 80 a próbautak során osztatlan elismerést aratott, és bevál­totta a hozzá fűzött remé­Frankfurt ugyan nemzet­közi autószalon, mégis fő­képpen a német autógyárak seregszemléje. Ezért a többi kiállítóról nem adunk rész­letes beszámolót, csupán né­hány érdekességet említünk. . A Citroen új kis kocsiját, a Dyane-t mutatta be. A DS—19-nél, valamint a Pal­las—21 típusnál viszont kö­zös védőüveg alá került a két fényszórópár (egyikük halogén rendszerű jódlám­­pa). Külön érdekesség, hogy a fényszórók a mellsőkere­­kekkel együtt elfordulnak és így jobban bevilágítja a kanyart. A Simca az igazi szenzációt — a mellsőkerék-meghajtá­­sú 1100-ast nem Frankfurt­ba hozta el, hanem a Pári­zsi Szalonra tartogatta, épp­úgy, mint PEUGEOT a 204-es kocsihoz tervezett kis Diesel-motort. Az amerikaiak viszont Frankfurtban állították ki a jövő évi típusprogramot. Érdekes, hogy a japánok — a Honda kivételével — nem állítottak ki. Nem tud­ni, hogy az európai várt piaci offenzívájukat lefúj­ták-e, avagy csak későbbre halasztották. Szerda, 1967. november 1. —)(—

Next