Magyar Szó, 1969. június (26. évfolyam, 148-177. szám)

1969-06-15 / 162. szám

8. oldal MAGYAR SZÓ Vasárnap, 1969. jún. 15. Nyári nyereményjátékunk első húzásának eredménye Vanyúr Erika újvidéki olvasónk tizennégyszer nyúlt a szerencsedobozba — Tizennégy boldog nyertes — Király Lajos feketicsi olvasónk vesz részt jövő héten a húzáson Szombaton reggel fél ki­­lenckor ta­rtozitunk a Ma­gyar Szó nyári nyere­mény játékának első húzá­sát. Vanyúr Erika újvidé­ki olvasónk húzta ki a szerencsedoboziból a nyer­teseket. Olva­són­ank közül mintegy 14 CCCben küld­ték be a szelvényeket, eny­­nyie­n próbáltak szeren­csét, és minden ezredik egy-egy értékes tárgyait nyert. Először a Dairwiffl, kar­óráik kerültek kissorsolá­s­­ra. Nyerteseik: Percsics Erzsébet (Moravica, Patrk bb.), Kocsis Piroska (Mo­hda, Temető utca 25), Holló Urban (Becse, Mdláa Plija­­de 112), Bajusz Károly (Ada, földműv­esszövetke­­zet) és Király Lajos (Fe- JaetVos, Népfront utca 11). A nyereményeket postán kürtdtjüte ék, kivéve Király Lajosét , a jövő szom­baton részt vehet a reg­gel fél scáfb­nidkor kezdődő sorsoláson. Ha eljön meg­kapja a­z automata Dairwil karórát Utáza költségeit természetesen a szerkesz­tőség v­iseljá. Becskei Margit, szabad­kai olvasónk (Petriinjssca 81/5) nyerte a zágrábi BIZ gyár gramofonját Nyere­ményét postán küldjük. Tóth Jelena (Szabadka, Delovecka 24) nyerte az egyik főnyereményt a Castor-Kancar mosógépet, a hét folyamán visszük el hozzá Két v­illanybonotva áis került kicsonsorlásra. Az egyiket Tikvicki Veco (Ba­lks, Vadász utca 6.) a má­sikat Túri Ferenc, (Ada, I. L. Bihar utca 2.) nyerte. Postán továbbítjuk nekik. Horváth János (Zeníta, Madách Imre Utca 6) nyer­te a Podravka csomagot (Jó étvágyait a sokféle le­veshez és ételízesítőhöz), szántán postán kapja meg nyereményét. Kosik Imre (Zeníta, 160. utca 8. szám) az idén ellátogathat a brit birodalom székvárosába. Ő nyerte ugyanis az újvi­déki ШЕХ utazási ügy­nökség londoni útját. Az ú­t lebonyolítása érdekében léptem fakipcsalattiba a­z új­vidéki INEX-Hszel (Újvi­dék, Duma utca 6.). László András (Réván­, Maizzmni urtca 2/A) nyerte a Kaák­a pulóvert. Postán küldjük neki. Szilák Zsuzsanna (Tamerim, József Atti­k­a ut­ca 67) nyerte a ljubljanai Vedirog gyár póspemecso­­m­agját. Jó ideig nem lesz gondja szépítőszettre. Nye­reményét postán­ küldjük. És végül: Boros Gy. János (Zeníta, M­H u. 43) nyerte első húzásunk másik fő­nyereményét, a zágrábi RIZ TV-­készülékét. A hét folyamán elvisszük nelk( Elmondhatjuk még olva­­són­nk­na­k, hogy a sz­élső hú­záson aránylag kevés nye­­reménytárgyait sorsoltunk ská­r!), ezentúl egyre több és több lesz, s húzásról húzásra értékesebb­­tár­gyak­­kerülnek olvasódink­­hoz. Kontakt villanytűz­hely, ventillátor, olajf­ály­­ha, italcsomag, jogi­ mat­­rac és mixer, valamint bú­tor kerül még a szerencse­­dobozba. Több olvasónk kérésé­nek teszünk eleget, amikor mai számunkban kivétele­sen még egy pótszelvényt közlünk. Ezzel a kettes, számú szelvénysorozat — amely az elmúlt hét folya­mán jelent meg — bárme­lyik sz­elvénye helyettesít­hető. A­ki tehát elmulasz­totta időben megvásárolni a Magyar Szót, és hiány­zik egy szelvénye, ezzel helyettesítheti. A jövő hét folyamán megkezdjük a hármas szá­mú szelvényeink közlését, úgyszintán a hét valame­lyik napján közöljük a hármas számú autósszel­­vényünk­et. A kettes szel­vények már érkeznek a szerkesztőség címére. Hú­zásukat, mint mondtuk, szombaton reggel fél ki­lenckor tartjuk. Még sok jogász nem jelentkezett A Magyar Nyelvművelő Egyesület szabadkai fiókszervezetében A jugoszláviai magyar sajtó, valamint az újvidéki és a szabadkai rádió több­ször közölt felhívást, hogy jelentkezzenek magyar jogá­szok és joghallgatók a Ju­goszláviai Magyar Nyelv­művelő Egyesület szabadkai fiókszervezetében. A felhí­vóik ismételten, kérik azokat a magyar anyanyelvű vagy magyarul jól beszélő és fo­galmazó jogászokat és jog­hallgatókat, akik a bíróság­nál vagy a közigazgatásban akarnak elhelyezkedni, vagy ösztöndíjat szeretnének kap­ni, jelentkezzenek legké­sőbb június 30-áig erre a címre: A Jugoszláviai Ma­gyar Nyelvművelő Egyesü­let fiókszervezete (Népkör), Subotica, Z. Zrenjanina 9. Előbb csak a címet kell kö­zölni, a jelentkezők űrlapot kapnak kitöltés végett. ILYENKOR, tanév végén­­ a lázas feleltetések és a rasz­­tírozások korát élik az is­kolák. Régi, több ezer éves hagyomány, helyzetkép ez, s még az sem változtat sokat rajta, hogy a kampánysze­rű tanulást, feleltetést — más alkalmaikkor — mind a nevelők, mind a pedagógiai intézetek megannyiszor hely­telenítették, kifogásolták. Valamikor persze a sok röpdolgozat, tudásfelmérés jobbára csak bizonyítvány­­os diákkor és az osztályközi tanulmányi, vetélkedőkön j­át­szott szerepet, újabban azon­ban a sikeres vagy kevésbé sikeres tanulmányi eredmé­nyek szerint nemcsak a diá­­kakást, hanem az iskoláikat is rangsorolják. Ez pedig — örömünkre legyen mondva — az erkölcsi elismerésen­­kívül mindinkább és mind több helyen (például Sza­badkán, Becsén, Verbászon és másutt) anyagi juttatás­sal párosul Vagyis magya­rán: felmutatott tanulmányi eredményük alapján a taní­tók, tanárok ösztönzésére és az oktató-nevelő folyamat további korszerűsítésére, pénzt kapnak az iskolák. Né­hány százezer dinárt vagy pedig milliókat Az iskola­fenntartó közösségeknek (ré­gebben pedig a községek­nek) ez az elképzelése két­ségkívül üdvözölni való. Csakhogy az örömbe, nem ritkán, üröm is vegyül. A napokban a becsei Petőfi Sándor Általános Iskola igaz­­gatója, Berecs Tamás, és helyettese, Szűcs András is s ekképp vélekedett Elmond­ták ugyanis, hogy az iskolák rangsorolása, megjutalmazá­­­­sa a tantestület felkészült­ségén, odaadó munkáján és az iskola felszereltségén kí­­­­vül a tanulók szociális ösz­­szetételével, életkörülményei­vel is szorosan összefügg; a diákok tanulmányi előme­netelére a szülők anyagi helyzete, a kedvező vagy­­ visszahúzó szellemi környe­zet, a lakásviszonyok és­­ egyéb körülmények is jelen­tősen kihatnak. Hogy meny­nyire? A tanuló szociális ■ összetételének felmérésekor,­­ a családok meglátogatása­kor erre keresett választ az iskola. És a helyszíni szemlén ■igen meglepő, sőt megdöb­­­­bentő dolgokat tapasztaltak a nevelők. A többi között például kitűnt, hogy a mun­kás (373), földműves (106), iparos (91), tisztviselő (57) és idénymunkás (19) család­ból származó 646 diák tanul­mányi előmenetelével, bol­dogulásával csupán 82 eset­ben törődnek a szülők, 222 szülő néha segít a tanulás­ban, 342 szülő pedig soha­sem foglalkozik gyermeké­vel. Ezek a szülők nemcsak hogy a tanulásiban, házi fel­adat elkészítésében, illetve az ellenőrzésben nem segíte­nek, hanem többnyire azt sem tudják, hol van, mit csinál a fiuk, lányuk, jó­ban, rosszban jár-e. A szülők közül negyven apa és hatvanegy anya írás­tudatlan, 139 apának és 213 anyának viszont csak az ál­talános iskola második, har­madik, negyedik osztálya van meg. Teljes általános is­kolai végzettsége 186, közép­iskolai végzettsége 48, főis­kolai és egyetemi végzett­sége pedig 16 szülőnek van. A diákok életkörülményei­re derít fényt a­z is, hogy a tanulók fele alig tud vala­hol meghúzódni, leteleped­ni otthonában, negyvennégy diáknak meg semmilyen fel­tétele sincs a tanulásra. A becsei Petőfi Sándor Iskola nevelői szerint azonban mégsem ez a legmegrendí­­tőbb, legelszomorítóbb, ha­nem az, hogy a fölméréskor, nem egy helyen, valóságos középkori állapotokra buk­kantak. És illusztráláskép­pen elmondták, hogy az egyik család földbe vájt lyukban lakik, amelynek bevezető nyílását ajtóként zsák fedi be, belterét pedig egy pórázra kötött kismalac is megosztja a családtagok­kal. Az, hogy egy-egy csa­ládban heten-nyolcan is szo­ronganak a szobában, egy ágyon meg — egymás he­­gyén-hátán — hárman-né­­gyen is alszanak, úgyszin­tén nem ritka jelenség. — Mindebből — hallottuk a becsesetétől — sok min­den leszűrhető. Elsősorban is az, hogy a diákok életkö­rülménye, szellemi környe­zete sokszor a legodaadóbb nevelői munkának, a legne­mesebb nevelői törekvésnek is kerékkötője lehet. Ezért nem mindegy, hogy az isko­lák év végii rangsorolásaikor és jutalmazásakor melyik iskolát melyik iskolával ve­tik össze, mivel a belvárosi iskoláik (a szülők anyagi helyzete, iskolai képesítése, szellemi világa szerint) sza­bályszerűen kedvezőbb hely­zetben vannak, mint a pe­remvárosi iskolák, s ugyan­így — legalábbis adottsá­gaik, lehetőségeik szerint — a falusi iskolák is csak el­vétve mérhetők a városi is­kolákhoz. Márpedig ha ezt szem elől tévesztik a tesz­teket készítő és ellenőrző pedagógiai intézetek, vala­mint a jobb tanulmányi eredményű iskolákat anya­gilag le­serkentő iskolafenn­tartó közösségek, akkor könnyen megismétlődhet az a fonák helyzet, hogy a ke­vésbé fejlett, nehezebb kö­rülmények között működő iskolák egyre-másra keve­sebb pénzt kapnak, vagy éppen hoppon maradnak. E helytelen viszonyuláso­kat és elbírálásokat hatéko­nyan, igazságosan korrigál­hatnák a becsei Petőfi Sán­dor iskoláéhoz hasonló szo­ciográfiai felmérések. Éppen csak az a baj, hogy ezeknek az objektíve lemérhető, el­lenőrizhető tényeknek mind­eddig sem az iskoláik, sem a pedagógiai intézetek, sem pedig az iskolafenntartó kö­zösségek nem tulajdonítottak elég fontosságot, figyelmet. Holott nyilvánvaló: a ked­vezőbb körülmények között felmutatott „látványos” ered­mények nem minden eset­ben múlják felül azokat az eredményeket, amelyeket sokszor a nehézségek egész tömkelegét leküzdve érnek el egy-egy iskolában. SZŰCS Imre Tanév végén Vanyúr Erika az egyik fő nyereményt hozó levelező lappal Zsúfolva van a raktár, lesz mit nyerni bőven Az első húzásra 14 000 olvasónk küldte be a szel­vényeket. 2. SZÁMÚ PÓTSZELVÉNY Az elmúlt héten megjelent kettes szá­mú szelvények bár­melyike helyettesít­hető vele. Akinek hi­ányzik a négyből egy, a meglevő há­rommal együtt — ki­zárólag levelezőlap­ra ragasztva — június 20-áig küldje a szer­kesztőség címére.

Next