Magyar Szó, 1969. június (26. évfolyam, 148-177. szám)
1969-06-15 / 162. szám
8. oldal MAGYAR SZÓ Vasárnap, 1969. jún. 15. Nyári nyereményjátékunk első húzásának eredménye Vanyúr Erika újvidéki olvasónk tizennégyszer nyúlt a szerencsedobozba — Tizennégy boldog nyertes — Király Lajos feketicsi olvasónk vesz részt jövő héten a húzáson Szombaton reggel fél kilenckor tartozitunk a Magyar Szó nyári nyeremény játékának első húzását. Vanyúr Erika újvidéki olvasónk húzta ki a szerencsedoboziból a nyerteseket. Olvasónank közül mintegy 14 CCCben küldték be a szelvényeket, enynyien próbáltak szerencsét, és minden ezredik egy-egy értékes tárgyait nyert. Először a Dairwiffl, karóráik kerültek kissorsolásra. Nyerteseik: Percsics Erzsébet (Moravica, Patrk bb.), Kocsis Piroska (Mohda, Temető utca 25), Holló Urban (Becse, Mdláa Plijade 112), Bajusz Károly (Ada, földművesszövetkezet) és Király Lajos (Fe- JaetVos, Népfront utca 11). A nyereményeket postán kürtdtjüte ék, kivéve Király Lajosét , a jövő szombaton részt vehet a reggel fél scáfbnidkor kezdődő sorsoláson. Ha eljön megkapja az automata Dairwil karórát Utáza költségeit természetesen a szerkesztőség viseljá. Becskei Margit, szabadkai olvasónk (Petriinjssca 81/5) nyerte a zágrábi BIZ gyár gramofonját Nyereményét postán küldjük. Tóth Jelena (Szabadka, Delovecka 24) nyerte az egyik főnyereményt a Castor-Kancar mosógépet, a hét folyamán visszük el hozzá Két villanybonotva áis került kicsonsorlásra. Az egyiket Tikvicki Veco (Balks, Vadász utca 6.) a másikat Túri Ferenc, (Ada, I. L. Bihar utca 2.) nyerte. Postán továbbítjuk nekik. Horváth János (Zeníta, Madách Imre Utca 6) nyerte a Podravka csomagot (Jó étvágyait a sokféle leveshez és ételízesítőhöz), szántán postán kapja meg nyereményét. Kosik Imre (Zeníta, 160. utca 8. szám) az idén ellátogathat a brit birodalom székvárosába. Ő nyerte ugyanis az újvidéki ШЕХ utazási ügynökség londoni útját. Az út lebonyolítása érdekében léptem fakipcsalattiba az újvidéki INEX-Hszel (Újvidék, Duma utca 6.). László András (Réván, Maizzmni urtca 2/A) nyerte a Kaáka pulóvert. Postán küldjük neki. Szilák Zsuzsanna (Tamerim, József Attika utca 67) nyerte a ljubljanai Vedirog gyár póspemecsomagját. Jó ideig nem lesz gondja szépítőszettre. Nyereményét postán küldjük. És végül: Boros Gy. János (Zeníta, MH u. 43) nyerte első húzásunk másik főnyereményét, a zágrábi RIZ TV-készülékét. A hét folyamán elvisszük nelk( Elmondhatjuk még olvasónnknak, hogy a szélső húzáson aránylag kevés nyereménytárgyait sorsoltunk skár!), ezentúl egyre több és több lesz, s húzásról húzásra értékesebbtárgyakkerülnek olvasódinkhoz. Kontakt villanytűzhely, ventillátor, olajfályha, italcsomag, jogi matrac és mixer, valamint bútor kerül még a szerencsedobozba. Több olvasónk kérésének teszünk eleget, amikor mai számunkban kivételesen még egy pótszelvényt közlünk. Ezzel a kettes, számú szelvénysorozat — amely az elmúlt hét folyamán jelent meg — bármelyik szelvénye helyettesíthető. Aki tehát elmulasztotta időben megvásárolni a Magyar Szót, és hiányzik egy szelvénye, ezzel helyettesítheti. A jövő hét folyamán megkezdjük a hármas számú szelvényeink közlését, úgyszintán a hét valamelyik napján közöljük a hármas számú autósszelvényünket. A kettes szelvények már érkeznek a szerkesztőség címére. Húzásukat, mint mondtuk, szombaton reggel fél kilenckor tartjuk. Még sok jogász nem jelentkezett A Magyar Nyelvművelő Egyesület szabadkai fiókszervezetében A jugoszláviai magyar sajtó, valamint az újvidéki és a szabadkai rádió többször közölt felhívást, hogy jelentkezzenek magyar jogászok és joghallgatók a Jugoszláviai Magyar Nyelvművelő Egyesület szabadkai fiókszervezetében. A felhívóik ismételten, kérik azokat a magyar anyanyelvű vagy magyarul jól beszélő és fogalmazó jogászokat és joghallgatókat, akik a bíróságnál vagy a közigazgatásban akarnak elhelyezkedni, vagy ösztöndíjat szeretnének kapni, jelentkezzenek legkésőbb június 30-áig erre a címre: A Jugoszláviai Magyar Nyelvművelő Egyesület fiókszervezete (Népkör), Subotica, Z. Zrenjanina 9. Előbb csak a címet kell közölni, a jelentkezők űrlapot kapnak kitöltés végett. ILYENKOR, tanév végén a lázas feleltetések és a rasztírozások korát élik az iskolák. Régi, több ezer éves hagyomány, helyzetkép ez, s még az sem változtat sokat rajta, hogy a kampányszerű tanulást, feleltetést — más alkalmaikkor — mind a nevelők, mind a pedagógiai intézetek megannyiszor helytelenítették, kifogásolták. Valamikor persze a sok röpdolgozat, tudásfelmérés jobbára csak bizonyítványos diákkor és az osztályközi tanulmányi, vetélkedőkön játszott szerepet, újabban azonban a sikeres vagy kevésbé sikeres tanulmányi eredmények szerint nemcsak a diákakást, hanem az iskoláikat is rangsorolják. Ez pedig — örömünkre legyen mondva — az erkölcsi elismerésenkívül mindinkább és mind több helyen (például Szabadkán, Becsén, Verbászon és másutt) anyagi juttatással párosul Vagyis magyarán: felmutatott tanulmányi eredményük alapján a tanítók, tanárok ösztönzésére és az oktató-nevelő folyamat további korszerűsítésére, pénzt kapnak az iskolák. Néhány százezer dinárt vagy pedig milliókat Az iskolafenntartó közösségeknek (régebben pedig a községeknek) ez az elképzelése kétségkívül üdvözölni való. Csakhogy az örömbe, nem ritkán, üröm is vegyül. A napokban a becsei Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatója, Berecs Tamás, és helyettese, Szűcs András is s ekképp vélekedett Elmondták ugyanis, hogy az iskolák rangsorolása, megjutalmazása a tantestület felkészültségén, odaadó munkáján és az iskola felszereltségén kívül a tanulók szociális öszszetételével, életkörülményeivel is szorosan összefügg; a diákok tanulmányi előmenetelére a szülők anyagi helyzete, a kedvező vagy visszahúzó szellemi környezet, a lakásviszonyok és egyéb körülmények is jelentősen kihatnak. Hogy menynyire? A tanuló szociális ■ összetételének felmérésekor, a családok meglátogatásakor erre keresett választ az iskola. És a helyszíni szemlén ■igen meglepő, sőt megdöbbentő dolgokat tapasztaltak a nevelők. A többi között például kitűnt, hogy a munkás (373), földműves (106), iparos (91), tisztviselő (57) és idénymunkás (19) családból származó 646 diák tanulmányi előmenetelével, boldogulásával csupán 82 esetben törődnek a szülők, 222 szülő néha segít a tanulásban, 342 szülő pedig sohasem foglalkozik gyermekével. Ezek a szülők nemcsak hogy a tanulásiban, házi feladat elkészítésében, illetve az ellenőrzésben nem segítenek, hanem többnyire azt sem tudják, hol van, mit csinál a fiuk, lányuk, jóban, rosszban jár-e. A szülők közül negyven apa és hatvanegy anya írástudatlan, 139 apának és 213 anyának viszont csak az általános iskola második, harmadik, negyedik osztálya van meg. Teljes általános iskolai végzettsége 186, középiskolai végzettsége 48, főiskolai és egyetemi végzettsége pedig 16 szülőnek van. A diákok életkörülményeire derít fényt az is, hogy a tanulók fele alig tud valahol meghúzódni, letelepedni otthonában, negyvennégy diáknak meg semmilyen feltétele sincs a tanulásra. A becsei Petőfi Sándor Iskola nevelői szerint azonban mégsem ez a legmegrendítőbb, legelszomorítóbb, hanem az, hogy a fölméréskor, nem egy helyen, valóságos középkori állapotokra bukkantak. És illusztrálásképpen elmondták, hogy az egyik család földbe vájt lyukban lakik, amelynek bevezető nyílását ajtóként zsák fedi be, belterét pedig egy pórázra kötött kismalac is megosztja a családtagokkal. Az, hogy egy-egy családban heten-nyolcan is szoronganak a szobában, egy ágyon meg — egymás hegyén-hátán — hárman-négyen is alszanak, úgyszintén nem ritka jelenség. — Mindebből — hallottuk a becsesetétől — sok minden leszűrhető. Elsősorban is az, hogy a diákok életkörülménye, szellemi környezete sokszor a legodaadóbb nevelői munkának, a legnemesebb nevelői törekvésnek is kerékkötője lehet. Ezért nem mindegy, hogy az iskolák év végii rangsorolásaikor és jutalmazásakor melyik iskolát melyik iskolával vetik össze, mivel a belvárosi iskoláik (a szülők anyagi helyzete, iskolai képesítése, szellemi világa szerint) szabályszerűen kedvezőbb helyzetben vannak, mint a peremvárosi iskolák, s ugyanígy — legalábbis adottságaik, lehetőségeik szerint — a falusi iskolák is csak elvétve mérhetők a városi iskolákhoz. Márpedig ha ezt szem elől tévesztik a teszteket készítő és ellenőrző pedagógiai intézetek, valamint a jobb tanulmányi eredményű iskolákat anyagilag leserkentő iskolafenntartó közösségek, akkor könnyen megismétlődhet az a fonák helyzet, hogy a kevésbé fejlett, nehezebb körülmények között működő iskolák egyre-másra kevesebb pénzt kapnak, vagy éppen hoppon maradnak. E helytelen viszonyulásokat és elbírálásokat hatékonyan, igazságosan korrigálhatnák a becsei Petőfi Sándor iskoláéhoz hasonló szociográfiai felmérések. Éppen csak az a baj, hogy ezeknek az objektíve lemérhető, ellenőrizhető tényeknek mindeddig sem az iskoláik, sem a pedagógiai intézetek, sem pedig az iskolafenntartó közösségek nem tulajdonítottak elég fontosságot, figyelmet. Holott nyilvánvaló: a kedvezőbb körülmények között felmutatott „látványos” eredmények nem minden esetben múlják felül azokat az eredményeket, amelyeket sokszor a nehézségek egész tömkelegét leküzdve érnek el egy-egy iskolában. SZŰCS Imre Tanév végén Vanyúr Erika az egyik fő nyereményt hozó levelező lappal Zsúfolva van a raktár, lesz mit nyerni bőven Az első húzásra 14 000 olvasónk küldte be a szelvényeket. 2. SZÁMÚ PÓTSZELVÉNY Az elmúlt héten megjelent kettes számú szelvények bármelyike helyettesíthető vele. Akinek hiányzik a négyből egy, a meglevő hárommal együtt — kizárólag levelezőlapra ragasztva — június 20-áig küldje a szerkesztőség címére.