Magyar Szó, 1970. január (27. évfolyam, 1-29. szám)

1970-01-12 / 10. szám

Hétfő, 1970. január-18. Korszerűsítés és hagyomány Szlovénia hosszú távú fejlődésének útjai Szlovénia és Vajdaság ipa­rának elég sok közös vonása van. Itt is, ott is a fém-, a textil- és a faipar tartozik a legfontosabb iparágak közé. Éppen ezért különösen ér­dekes számunkra, hogy Szlo­véniában a hosszú távú, a kö­vetkező 30 évre terjedő fej­lődési irányzatok előrevetí­tése során hogyan ítélik meg ezeknek az iparágaknak a fejlődési lehetőségeit sorozatgyártás A FÉMIPARBAN Vegyük elsőnek a fémipart. Ez az iparág Szlovéniában is — ugyanúgy mint Vajdaság­ban — nagyon heterogén, de ennek ellenére az egyik leg­fontosabb ágazat, mert az ipar társadalmi termékének egyötödét adja. Az iparágon belül a legfontosabb terme­lési csoport a motorgyártás. Itt három vállalat viszi a szót: a mariibori TAM, a No­vo Mesto-i IMV, és a koperi TOMQS, melyeknek számos hazai és erős külföldi koope­­ránsai vannak. A TAM a Deutz-cal, az IMV a BMC- vel, a TOMOS pedig a Cit­roennel működik együtt Az egyre terebélyesedő műszaki integráció a feltétele annak, hogy ez a csoport a köztár­saság ipari fejlődésének egyik oszlopa legyen. A fémipar másik fontos ré­sze a gépgyártás, amelynek szintén nagy jövőt jósolnak. A korszerűsítésre ugyanis minden iparágban nagy szük­ség van, s ha a gépgyártást sikerül összekapcsolni a ko­hászattal, akkor még gyor­sabban fejlődhet. A közszükségleti cikkeket villamos háztartási berende­zéseket gyártó vállalatok ed­dig is nagy ütemben növel­ték termelésüket, de jövőjük nagymértékben függ attól, hogy az egyre szűkebbé váló hazai piac mellett hogyan tudnak érvényesülni a kül­földi piacokon. A felmérések alapján az a vélemény alakult ki, hogy olyan hosszú távú fejlesztési politikát kell folytatni, amely egyrészt figyelembe veszi a szlovén fémipar heterogén összetételét, másrészt pedig serkenti a függőleges műsza­ki integrációt. A gazdaság korszerűsítését ugyanis nem alapozhatjuk a gépek és a felszerelés behozatalára, ha­nem elsősorban a hazai gép­gyártást kell fejlesztenünk. Hogy ez az iparág minél na­gyobb mértékben elláthassa a hazai szükségleteket, egy­re nagyobb sorozatokban kell gyártania, és szűkítenie a túl nagy választékot. A nagy so­rozatokhoz azonban kicsi a hazai piac, tehát okvetlenül növelnie kell a kivitelt. Két­ségtelen ugyanis, hogy az egyedi gyártás és a kis soro­zatból álló termelés nem áll­hatja a versenyt azokkal a külföldi vagy hazai vállala­tokkal, amelyek ugyanezeket a termékeket nagy soroza­tokban gyártják. A vállala­tok fejlesztési tervei tehát csak akkor reálisak, ha mindezt figyelembe veszik. JÓ PIACA VAN A FAIPARNAK A szlovén gazdaságban stratégiai fontosságú a fa­ipar, a fafeldolgozás, s a cel­lulóz- és papírgyártás. Ezek­nek bőven van nyersanya­guk, hiszen a földterület 48 százalékát erdő borítja. Ezek az iparágak adják a köztár­saság nettó termékének 5 százalékát, s az utóbbi évek­ben nagy szerkezeti változá­son mentek keresztül. A fa­ipar rendkívül gyorsan, évente 14 százalékkal növeli kivitelét, s a gyors fejlődés azt mutatja, hogy végre ki­fejezésre jutottak a közös érdekek: különösen jó az iparág kapcsolata a kereske­delemmel. (Példa rá a Slo­­venijales). A hosszú távú fej­lesztési politika keretében mindenekelőtt azt kell fi­gyelembe venni, hogy a szlo­vén faipar bejáródott a ha­zai és külföldi piacon, vi­szonylag sok nőt foglalkoz­tat, nagy a hagyománya, jó a szakkádere, és bőségesen el van látva hazai nyers­anyaggal. A fokozottabb sza­kosítással és korszerűsítéssel egyes vállalatok akár meg­háromszorozhatják termelé­süiket. A többi iparágtól eltérően a faiparban több országos je­lentőségű vállalata van Szlo­véniának, például a Meblo, a Brest a Marles és a Slo­­venijales. A továbbiakban az a leg­fontosabb feladat, hogy ösz­­szeegyeztessék az erdőgazda­ság, a faipar, a turizmus, a városiasítás, a mezőgazdaság és a vízgazdaság érdekeit. Ez a záloga a hosszú távú fejlő­désnek. TÁVLATOS A TEXTIL­IPAR IS A textil-, bőr- és konfek­cióipar szintén igen jelentős Szlovéniában, nagy hagyo­mánya van és behálózza a köztársaság egész területét. A textilipar felszerelése nagymértékben elhasználó­dott, úgyhogy a legrosszab­ban felszerelt iparágak közé tartozik. A vállalatok szá­mos terméket gyártanak, te­hát roppant be a választék, túlnyomórészt azonban gya­potot használnak nyers­anyagnak. Az iparág hasonló helyzetben van, mint Vajda­ságban: a nyersanyag java­részét külföldön vásárolja, termelése nagyobb mint a hazai kereslet, s a kivitele, noha jelentős, inkább csak nyersen megmunkált cikkek­ből áll. A szlovénok azonban még­sem értenek egyet azzal az elterjedt véleménnyel, hogy hiba lenne a textilipar to­vábbi fejlesztése. Nálunk ugyanis még igen kicsi az egy főre jutó textilfogyasz­tás, s ahogy emelkedik az életszínvonal, úgy növekedik ez is. A műanyagok egyre nagyobb mértékű felhaszná­lásával és a tudomány ered­ményeinek gyors alkalmazá­sával, ez az iparág a fejlett országokban a legnagyobb hasznot hajtók közé tartozik. A kiút tehát a megújítás­ban és a korszerűsítésben van, amelynek során át kell térni a finomabb megmun­kálásra, s az új választékra. Különösen nagy lehetőségek rejlenek a konfekcióiparral való együttműködésben. A textilipar fejlesztésének hosszú távú politikáját Szlo­véniában a következőkre alapozzák: — Szlovéniában összponto­sult a textilipar, s a mari­bori textilgyár, valamint a Textilindus a fejlődés hordo­zója lehet. — Minden feltétel megvan az iparág és a konfekcióipar összekapcsolásához. — Ez az iparág, nagy múlt­ra tekint vissza, jelentős ha­gyománya van. — Főként nőket foglalkoz­tat. — Divatújdonságokkal jó­val nagyobb eredményeket érhet el mint eddig.­­ Közvetlen kapcsolatban áll a divatvilággal, a legkor­szerűbb külföldi technoló­giával és piacokkal. Ennek értelmében legfon­tosabb cél, hogy Szlovéniá­nak ebben az iparágban mi­előbb európai jelentőségű képviselője legyen, amely magával viszi a többieket is a fejlődésben. KORPA Béla Következő írásunk: A kereskedelem és az élelmiszeripar távlatai. MAGYAR SZÓ A társadalmi igazgatás fejlesztése A KOMMUNISTA SZÖVETSÉG MORAVICAI HELYI SZERVEZETÉNEK ÉVI ÉRTEKEZLETÉRŐL Ifj. Fütő János az új titkár Vasárnap délelőtt tartotta évi értekezletét a Kommu­nista Szövetség moravicai helyi szervezete. A KSZ köz­ségi bizottságának képvise­letében Kerepes József bi­zottsági tag jelent meg. Vi­taindítót Tanka László, a helyi szervezet titkára olva­sott fel A kommunisták fel­adata a falu gazdasági, tár­sadalmi és politikai életében címmel. A beszámolóból kitűnt, hogy az utóbbi tíz évben a titkárság és a helyi szerve­zet több ízben is foglalko­zott a vállalatokban felme­rült problémákkal. A falu lakossága helytelenítette a textilgyár felszámolását, no­ha az elavult gépek, az ala­csony termelési szint és anyagiak hiánya miatt ez el­kerülhetetlen volt. A Sila láncgyár sincs valami jó helyzetben, amiért részint az ott dolgozó kommunisták fe­lelősek, de a község sem nyújtott kellő anyagi támo­gatást. A konzervgyár hely­zete sem különb. A szövet­kezet, a Meblo asztalosüzem és a kereskedelem ezzel szem­ben jól gazdálkodik. A me­zőgazdaság társulását ille­tően leszögezték, hogy he­lyeslik ugyan az integrációt, de csak akkor, ha a társult vállalatban a gazdaságii egy­ségeknek megmarad az ön­állóságuk­ és önigazgató szer­vük, s az dönit a jövedelem­ről. Sok szó esett a társadalmi önigazgatásban megnyilvá­nuló jelenségekről. A falu kommunistái több ízben is kifogásolták a község viszo­nyát, a helyi közösségek, a kultúra, a testnevelés és egyéb társadalmi tevékeny­ségek iránt. A közvetlen ter­melők nem kerülnek be kel­lő számban a községi alapok igazgató bizottságába és a községi szkupstina tanácsai­ba. A települések is hátrá­nyos helyzetben vannak ezen a téren. Ezért a mora­­vicai kommunisták síkra­­szállnak a társadalmi igaz­gatás fejlesztéséért, és ja­vasolják, hogy ezt a kérdést tárgyalja meg a községi vá­lasztmány is. A helyi szervezet és a tit­kárság munkáját illetően ki­fogásolható, hogy csak nyolc magántermelő tagja a szer­vezetnek. Az utóbbi időben több fiatalt vettek fel a tag­ság soraiba, és képzésükre nagy gondot fordítottak. A vitában felszólalt Gere András, Tóthpál József, Sé­táló János, Marcsók Károly, Csubela Ferenc, Bencsik Jó­zsef, Nagy Simon, Kerepes József, Tanka László, Oláh Lajos, Bagi József és Kiss­­tót József. A helyi szervezet titkára ifjú Futó János lett. 5. oldal is közvetlen önigazgatást kell fejleszteni A kétnyelvű vállalati tájékoztatás és adminiszt­ráció önigazgatási jog VASS BÉLA, A SZABADKA­ KÖZSÉGI SZAKSZERVEZETI TANÁCS ELNÖKE AZ ÚJ VÁLLALATI SZABÁLYZATRÓL Az önfu­gtaszgtatási viszonyok építése tartós folyamat, a társadalom minden tagjától állandó tevékenységet, fel­mérést, kritikát, értékelést, követel ,az eredményeik és hiányosságok elemzését, va­lamint, új tartalmak és for­mák keresését. Vaiss Béla, a szabadkai községi szakszervezeti ta­nács elnöke a szabadkai munkaszervezeteknek ez önigazgatási viszony fejlesz­téséről szóló tanácskozásán a vitanyitó bevezetőben nyomatékosan hangsúlyozta: A szabadkai szakszervezeti tanácsnak és a Kommunis­ta Szövetség Választmánya­­ina­k a XV. alkotmány­ függe­lék és a jövedelemről szóló törvény alkalmazásával kap­csolatos fölmérése és fik­­ciója nem türelmetlenségből ered, és nem is a­kar hadjá­rat lenni, hanem csupán helyzetfölmenés és a kérdé­seik tisztázása, serkentés, ■hogy a több mint kétszáz szabadkai munkaszervezet új szabályzataival olyan önigazgatási és termelési viszonyok fejlődését bizto­sítsa, amelyben a munkás­osztályé a döntő is szó.­­ Abból a fölismerésből indultunk ki, hogy az al­kotmány XV. függelékének és a jövedelemről szóló tör­vénynek alkalmazásában magunkra hagytuk a munka­szervezeteket, s amikor ész­revettük, hogy a több mint­­kétszáz szabadkai munka­szervezet közül csa­k tizenöt hangolta össze statútumát az új törvényes előírásokkal, és hogy ezekben az új válla­lati szabályzatokban a sok pozitívumon kívül sok ne­gatívum is van, széles körű véleménycserét kezdemé­nyeztünk. Az első lépés volt a községi szakszervezeti ta­nácsnak és a Kommunista Szövetség­­községi választ­mányának együttes bővített ülése — mondta Vasa Béla elvtárs. Az alko­tmányfüg­yelek kö­zül a szabadkai munkaszer­vezetekben is volta­k és van­nak dilemmák, tisztázatlan jogaiknak. A vita eddig elég szűk körű vollt, akárcsak a statútumok készítése. Van­nak olyan vélemények — s ezt egyes vállalati vezetők nyíltan is vallják —, hogy munkaszervezetükben nem állalkilt­hatók gazdálkodási egységeik, a jövedelemelosz­tás nem valósítható meg a gazdálkodási egység szint­jén, va­gy hogy közvetlenül dönthessenek kulcskérdé­sekben.­­ A jövedelmi rendsze­ren alapuló viszonyok kiépí­tése a munkaszervezetben igen sokrétű feladat. Van, ahol jó úton haladnak és eredményeket értek el. Má­sutt csak írásba foglalták, de nem valósítják meg, illetve nem valósítják meg követ­kezetesen. Egyes munkaszer­vezetekben pedig különféle okokat találnak ki, hogy megfoszthassák a dolgozó­kat a közvetlen döntéshoza­taltól, s hogy a ha­talmat egy kisebb-nagyo­bb csoport gyakorolhassa „a dolgozók nevében". Ha ezután ezt még az új vállalati szabály­zatban is törvényesíteni próbálják, nekünk, és első­­sorban a kommunistáknak, szavunkat­­kell hal­gatnunnk és alkatot kell indítanunk a dio­lgozók önigazgatási jo­gaiért. A tizenöt szabadkai munkaszervezet szabályzatá­ban a­­közvetlen önigazgatás kis helyet kapott — állítják a szabályzatok felülvizsgá­­lói. Legtöbbje az önigazga­tási döntéseket igénylő kér­déseket a központi mun­kás­­önigazga­tási szervek hatás­körébe utalta, némelyik pe­dig az intéző bizottságot a munkástanács végrehajtó szervévé tette, sőt önigazga­tási j­ogokkal is felruházta. — A Kommunista Szövet­ség és a községi szakszer­vezeti tanács együttes bőví­tett ülésén az egyik felszóla­ló azzal vádolta a szakszer­vezetet, hogy eleve az in­téző bizottságok ellen van, és hogy nem várja meg tü­relmesen az új megoldáso­kat. Mi is az új megoldá­sok hívei vagyunk, de csa­k az olyan új megoldásokéi,­­ amelyek e közvetlen ön­igazgatás fejlődését szolgál­ják. Viszont ellene vagyunk az olyan megoldásoknak, amelyek arra irányulnak, hogy az önigazgatást egy kisebb vagy nagyobb cso­port kiváltságává degradál­ják, s az olyan intéző bi­zottságokat i­s elvetjük, amelyek önigazgatási dön­téshozatal jogával rendel­keznek, és amelyek a mun­kaközösség egy kis rétegét juttatják hatalomhoz. Konk­rétan azokra az új vállalati előírásokra gondolok, ame­lyek szerint az intéző bizott­ság tagjai csak vezetői be­osztású és megfelelő iskolai végzettségű dolgozók lehet­nek, s hogy az­­igazgató ne­vezi ki őket. Úgy vélem, ez veszélyes rétegeződ­ést és ellentéteket idézhet elő mind a vállalatokon, mind a mun­kásosztályokon belül. A mun­kás­igazgatási szervek, az igazgató és a vezetői beosztású dolgozók megbízatási ideje sem egy­séges az új szabályzataikban. Az allkotmányfüggelék ugyanis a mandátum tarta­mának meghatározását a munkaközösségekre bízta. Sajnos, itt is van kifogásol­­nival­ó, mert megfeledkez­tek a rotáció elvéről, és egyéb elvi álláspontról is. Egy szabályzatban például azt olvastuk,­­hogy az igaz­gatót öt évre nevezik ki, de kétszer egymás után még öt-öt évre nevezhető ki, ha a munkaközösség az igazga­tó mandátuma utolsó évé­nek első felében ismét meg­hosszabbítja a megbízatási időt... — Ebben a kérdésben egé­szen határozott álláspontra helyezkedtünk. Nem érthe­tünk egyet azokkal a törek­vésekkel, amelyek arra irá­nyulnak, hogy akár az ön-­ igazgatási szervek, akár a­ vezetői beosztású dolgozók megbízatási idejét túl hosszú­ra szabják. Ha ugyanis a mandátum hosszú, a bürok­­ratizálódás veszélye na­gyobb, és az értékelési lehe­tőségek kisebbek. Négyéves mandátum elegendő ahhoz, hogy bárki tanúbizonyságot adjon rátermettségéről, szak­tudásáról és vezetői képes­ségéről. Ez természetesen, akárcsak a rotáció elve, nem vonatkozik csupán az igaz­gatóra, hanem minden veze­tői beosztású dolgozóra. Érde­mes volna rotációt alkalmaz­ni a munkavezetők esetében is, érezzenek ők is nagyobb felelősséget munkájuk iránt. A négyéves mandátum, azon­ban nem jelenti azt, hogy az alkalmatlan vezetőt a mun­kaközösségnek vagy a gaz­dálkodási egységnek négy­­évig meg kell tűrnie. Elhangzott az az észrevé­tel is, hogy nagyon kevés új munkaszervezeti szabályzat foglalkozik a dolgozók anya­nyelven való tájékoztatásá­val. Ez azért is szembetűnő mert az eddigi szabályzatok nagy része taglalja ezt a kér­dést. Megfigyelhető, hogy amíg egyes szabadkai mun­kaszervezetek a kétnyelvű tájékoztatás és adminisztrá­ció fejlesztésén fáradoznak, addig mások arra töreksze­nek, hogy az eddig kétnyel­vű üzemi lapot egynyelvűvé degradálják.­­ A közvetlen önigazgatás el sem képzelhető a dolgo­zók rendszeres tájékoztatása nélkül. Nálunk Szabadkán egyaránt szükség van a dol­gozók magyar és szerbhorvát nyelvű tájékoztatására. Köz­ségi szinten nagy erőfeszíté­seket teszünk a kétnyelvű közigazgatás fejlesztéséért; a vállalati statútumok módosí­tása, az új statútumok meg­hozatala nagyszerű alkalom arra is, hogy egy munkakö­zösség más-más anyanyelvű dolgozóinak egyenjogú nyelv használata ne csak a válla­lati tájékoztatásban, hanem a vállalati előírások meghoza­talában és a vállalati admi­nisztrációban is kifejezésre jusson. Nem értek egyet azok­kal az „érvekkel”, amelye­ket az egyik szabadkai nagy­vállalat igazgatója az emlí­tett ülésen a kétnyelvűség munkaközösségi használata ellen felhozott. Mert semmi sem akadályozhat meg ben­nünket abban, hogy a dolgo­zó a saját anyanyelvén gya­korolja önigazgatási jogait. A szabadkai községi szak­­szervezeti tanács és a Kom­munista Szövetség községi választmányának együttes bővített ülésén elhangzott bí­rálat tehát azoknak szól, akik a közvetlen önigazgatás le­szűkítésére törekszenek, akik az új vállalati előírásokkal a bürokratikus szellemet sze­retnék becsempészni a mun­ka­szervezetbe, akik a mun­­kásönigazgatást képviseleti alapokra szeretnék korlátoz­ni, és a hatalmat a vállala­ti „elit” kezében akarják összpontosítani. Az önigazgatás-ellenes tö­rekvéseket nem nézhetjük ölbe tett kézzel, türelmesen. Megköveteljük a szabadkai kommunistáktól, elsősorban a vezető beosztásban levők­től, hogy munkaközössé­gükben a közvetlen önigazga­tás fejlesztését szorgalmazó megoldásokért harcoljanak. Az említett üléssel a mi tevé­kenységünk nem zárult le. Most a szakszervezet szak­mai bizottságaiban és a mun­kaszervezetekben tisztázzuk a fölmerült kérdéseket. Arra törekszünk, hogy a vállalati előírások megszövegezésében, a szabályzataik meghozatalá­ban részt vegyen az egész munkaközösség — mondotta befejezésül Vasss Béla elvtárs. SZEGEDI Jenő Vass Béla

Next