Magyar Szó, 1970. augusztus (27. évfolyam, 209-239. szám)

1970-08-02 / 210. szám

­ Vasárnap, 197®. aug. 2. MAGYAR SZÓ Szélsőségesek és mérsékeltek Egy hét a világpolitikában A Közel-Keleten a nem­rég még áttekinthető frontok egyszerre fel­bomlottak. Nemrég ugyanis m­ég egyszerűen meg lehe­tett állapítani: a front egyik oldalán állnak az arab or­szágok, a másik oldalon Iz­rael. Az arab fronton néha eddig is támadtak rések, vol­tak nézetkülönbségek, de maga az összbenyomás nem változott . Most egyszerre aszerint sorakoznak fel a szemben álló csoportok, hogy ki fogadja el, és ki nem a nemrég beterjesztett amerikai béketervet. Ez az új választóvonal új helyzetet teremtett az arab fronton belül Egyiptom el­fogadta az amerikai­­tervet, és mindjárt utána Jordánia, Libanon, Szudán, Líbia, Kuwait és Észak-Jemen üd­vözölte Nasszer álláspontját, s a maga részéről szintén el­fogadta a tervet. A másik csoport viszont az amerikai terv ellen foglalt állást. Eb­ben a csoportban a leghan­gosabb Irak, de ide tartoz­nak a palesztinai ellenállási szervezetek is. Szíria és­ Al­géria támadja az amerikai tervet és Nasszer elnök állás­pontját, de hivatalosan még nem vetette el az amerikai javaslatot. Végül az arab államok következő csoport­ja — Szaúd-Arábia, Dél-Je­­men, Tunézia és Marokkó — egyelőre várakozó álláspont­ra helyezkedett. Nem kevésbé tarka a hely­zet Izraelben sem. A Tel Aviv-i kormány egymás után halasztotta el üléseit, mert a miniszterek nem tudtak közös nevezőre jut­ni. A Gaihal-csoport hat mi­nisztere ugyanis bejelentet­te, hogy kilép a kormányból, ha az amerikai tervet elfo­gadják. A miniszterek állás­pontját később a csoport parlamenti frakciója is jó­váhagyta. De még azt sem mondhatnánk, hogy az iz­raeli politikai erők az ame­rikai terv elfogadása vagy elvetése alapján csoporto­sulnak. A képet ugyanis bonyo­lultabbá teszi, hogy az ame­rikai tervet elfogadó izrae­li politikusok zöme is csak kényszerűségből, washingto­ni nyomásra nyilatkozik a terv mellett. H­ogy megérthessük, honnan vannak ezek az eltérések, emlé­keztetnünk kell Rogers ame­rikai külügyminiszter négy pontból álló javaslatára: 1. a szemben álló felek kilenc­vennapos fegyverszünetet kötnek; 2. ez idő alatt a Szuezi-csatorna mindkét ol­dalán demilitarizált sáv lé­tesítendő; 3. a felek egyide­jűleg kimondják, hogy elfo­gadják a Biztonsági Tanács 1967 novemberében hozott határozatát, amely mint is­meretes, előírja a megszállt arab, területek kiürítését; 4. végül közvetett tárgyaláso­kat kezdenek U Thant sze­mélyes megbízottjának, Gunnar Jarringnak a bevo­násával. Az amerikai terv tehát nem tartalmaz valami szen­zációs, új elképzeléseket a válság megoldásáról, arra azonban alkalmas — külö­nösen, , ha a jelek szerint mögötte áll a hallgatólagos vagy kimondottan létre is jött szovjet—amerikai meg­állapodás —, hogy lenyesse a szélsőségeket mind a két oldalon. Biztos, hogy a terv elfogadása fájó belenyugvást követel a palesztinai néptől és a palesztinai ellenállási mozgalom szervezeteitől. Ezzel ugyanis egy nép vég­érvényesen hazája nélkül maradna, vagyis véglegessé válna a palesztinai arabok évtizedekkel ezelőtti szám­űzése szülőföldjükről. De ez a valóság, és a palesztinaiak­nak bele kell nyugodniuk, hogy ezzel összhangban ke­ressék a lehetséges megoldá­sokat. Izrael létezik, és ezen a tényen már semmit sem lehet változtatni, tehát en­nek alapján kell rendezni a palesztinai nép jövőjének kérdését is. Ugyanakkor azonban a terv elfogadása a valóság­gal való ugyanilyen kibé­külést követeli meg Izra­eltől is. Nemcsak a hódítá­sokról, a nagy izraeli álmok­ról való lemondást teszi szükségessé, hanem annak felismerését is, hogy Izrael csak békében maradhat fenn az arab népek, az arab or­szágok tengerében. Ha to­vábbra is ideiglenes katonai fölényére, a győztes szolda­­teszka dölyfére akarja építe­ni viszonyát szomszédaival, akkor ebből csak egy évtize­dekig tartó, mindkét részt felőrlő háború származhat, éz nem vitás, hogy a két­milliós nép nem állhatja a harcot hosszú ideig a száz­milliós arab néppel szemben. Mivel mindkét oldalon il­lúziókat kell feladni, mind­két oldalon különféle elkép­zelések csapnak össze, nem kell csodálkoznunk azon, hogy ez a hét vitákban, köl­csönös vádaskodásban, a meggyőzés kísérletében mú­lott el. E tekintetben Izrael állott előtérben, elsősorban azért, mert a miniszterta­nács mindennapos ülései nyilvánvalóvá tették, hogy Washington, ha kell, nyo­mással is kikényszeríti ter­vének elfogadását az izrae­li kormány részéről. Ezt szem előtt tartva, a héten kialakult kép kikerekítése­ként még el kell mondanunk véleményünket arról, hogy ebben a kérdésben az ame­rikai kormány miért lépett most így föl Tel Avival szemben. W­ashingtonnak ugyanis nem volt nehéz fel­ismerni, hogy a jelen­legi helyzet továbbhúzódása, a közel-keleti válság mai formája csakis az amerikai pozíciókat veszélyeztetheti. Az amerikai politikusok so­hasem titkolták azt a kissé cinikus véleményüket, hogy Moshe Dayan nagyon jó szolgálatot tett Moszkvának: három évvel ezelőtti „győ­zelme” ugyanis azzal járt, hogy megvalósult, ami ed­dig sem a cárok, sem a szov­jetek országának nem sike­rült: a Szovjetunió közel-ke­leti és földközi-tengeri ha­talom lett. A Pentagonban fölmérték azt is, hogy eze­ket a szovjet pozíciókat most már csakis atomháborúval lehetne megsemmisíteni, a kölcsönös megsemmisítés poklában. Amikor Kissinger, Nixon külügyi tanácsosa a szovjet szakértők „kikerge­­tését” emlegette, akkor tu­lajdonképpen ezt az atom­háborút helyezték kilátásba. De nyilvánvaló volt, hogy a fenyegetőzést nem gondol­ják komolyan, hisz a VI. ha­diflotta a leghevesebb ame­rikai propagandahadjárat napjaiban sem tett semmi olyasmit, amit a szovjet ha­dihajók félreérthettek volna. Ilyen helyzetben az ame­rikai stratégiának arra kel­lett berendezkednie, hogy megakadályozza, a szovjet pozíció további erősödését Márpedig az nyilvánvaló volt hogy a válság elhúzó­dása csakis a Szovjetunió­nak használ. Egyrészt: mi­nél megalázóbban érezteti Izrael az arab országokkal katonai fölényét annál na­gyobb a külső segély igé­nye. Másrészt: ez az izraeli fölény egy állandó belső fe­szítőerőt jelent amely sza­kadatlanul balra fordítja az arab országok társadalmi fejlődésének irányát Ebben a légkörben már szakadat­lan veszély fenyegette az Amerika-barát monarchiá­kat és a szudáni meg líbiai balratolódás után az is nyil­vánvalóvá vált hogy ez a belső feszítőerő csakis ed­diginél baloldalibb rendsze­reket segíthet hatalomra az arab világban. Márpedig Washington a baloldali rend­szerektől a Közel-Keleten is, éppúgy, mint a világ más részeiben, létfontosságú ér­dekeit félti. Ezekkel a szempontokkal szemben az az előny, ame­lyet Washingtonnak eddig az izraeli katonai fölény je­lentett a Közel-Keleten, any­nyira elenyésző, hogy az amerikai kormány kategori­kusan az izraeli héják poli­tikája ellen foglalt állást BÁLINT István Nyugati lapokból vettük köl­csön ezt a térképet. Első har­madában a csíkozott rész azt a területet jelzi, amely Izrael területe lett volna az ENSZ 1947. novemberi terve szerint: A második harmadon Izrael területe a palesztinai háború befejezése után, 1949 áprilisában. Végül a harmadik harmadon az 1967 júniusában elfoglalt terület. (A sötét csíkozott területet tartja most Izrael megszállva.) A Walter Scheel HÉTEN az európai közvélemény figyel­me Moszkva felé for­dult, ahol a második világ­háború utáni időszak egyik legfontosabb tárgyalásai folynak az NSZK és a Szov­jetunió között az erőszak kirekesztéséről a két ország viszonyából. A népes nyu­gatnémet küldöttséget Wal­ter Scheel külügyminiszter vezeti, akinek az új bonni kormánykoalíció hatalomra jutása óta nem kis szerep tzrtott a Brandt úgynevezett keleti politikájának megva­lósításában. Walter Scheel pártjának — mindössze 30 000 hivata­losan regisztrált taggal és 30 képviselővel a Bundes­tagban — a választási arit­metika folytán igen fon­tos szerep jut a nyugatné­met politikai egyenletben, és voltaképpen eldönti, hogy az országot a konzervatív ke­reszténydemokraták, avagy­­a progresszívak és az euró­pai valóságot szem előtt tar­tó szociáldemokraták irá­­nyítják-e. Tulajdonképpen éppen Scheel érdeme, hogy a Szabaddemokrata Párt megszabadul sokéves „szo­cialistaellenes” komplexusá­tól, és a Kereszténydemok­rata Párt passzív kiszolgálá­sa helyett ma a kormány­­koalíció egyenrangú part­nere. A bonni diplomácia főnö­ke 51 évvel ezelőtt szüle­tett Solingenben, az „acél­városban”. Édesapja gyáros volt. Walter bankszakmát tanult, de tanulmányait fél­beszakította a második vi­lágháború. A Luftwaffeban mint vadászpilóta a főhad­nagyi rangig vitte. Sikerült szerencsésen megúsznia az éjszakai bevetéseket a keleti fronton, és 1946-ban már politizálni kezdett szülővá­rosában. 1950-ben választották be szőkébb pátriája, Észak-Fá- nak­ Veszt­fália tartományi parlamentjébe. 1953-ban be­került a Szabaddemokrata Párt vezetőségébe, és 1956- ban jelentős szerepet ját­szott azoknak a fiatal bal­oldali FDF-politikusoknak a sorában, akik megbuktatták a tartományi СЦ1Ј (keresz­ténydemokrata) kormányt Mint a Bundestag képvi­selője igen tevékenyen ki­vette részét a Strasbourg­­ban székelő „európai par­lament” munkájában, a kül­politikát azonban csak hob­binak tartotta. 1961-ben az Adenauer-kormányban olyan tisztséget kapott, amelyben párosíthatta pénzügyi tudá­sát és külpolitikai passzió­ját: a gazdasági segély­ügyek minisztere, más szóval „gazdasági diplomata” lett. 1966 őszén az ő lemondása okozta az Erhard-kormány bukását és a keresztényde­mokrata—liberális koalíció felbomlását.. 1968-ban keményen szem­beszállt Erich Mende kon­zervativizmusával, győztes­ként került ki, és a párt élé­re került, amelyet azóta­­ is igyekszik reálisabb politika felé terelni. Ez persze csöp­pet sem könnyű, mert a ke­reszténydemokraták éppen a Mende-csoport útján igye­keznek aláaknázni a Brandt -Scheel - koalíciót. A nyugatnémet külügymi­niszter munkastílusát a né­­metes kitartás és a francia könnyedség jellemzi Humo­rát iróniája és öngúnya csak fűszeresebbé teszi. Amikor Scheel azt mondja, hogy „a nyugatnémetek 50 száza­léka lelke mélyén liberális, miért ne lennénk akkor mi, liberálisok, egy napon a leg­erősebbek” — az ember szinte nem tudja, érvel-e, vagy élcelődik a saját szám­lájára. Scheel politikai jelszava egyszerű és világos: — A német politikának a béke politikájának kell lennie, ha a erőből ki akarjuk űzni a múltat. Scheel Moszkvában A Közel-Keleten a nagyhatalmi erőviszonyokból és a társadalmi erők pillana­tnyi helyzetéből adódó reali­tásra kell rádöbbenniük az érdekelteknek, és a most megindult viták és meggyőzési kísérletek mögött ennek a realitásnak a tudatosodása áll. A Moszkvában most folyó szovjet—nyugatnémet tárgyalásokon pedig egy eu­rópai realitás diadalmaskodásának szemtanúi lehetünk. Mint ismeretes, Moszkvá­ban egész héten folytak Gro­­miko szovjet és Scheel nyu­gatnémet külügyminiszter meg munkatársaik megbeszé­lései az erőszakról való köl­csönös lemondást tartalmazó szerződés aláírásáról. Az egyezmény tervezetét még hozták nyilvánosságra, de any­nyi már kiszivárgott, hogy az egyezménnyel a Szovjetunió és Nyugat-Németország köte­lezné magát arra, hogy nem al­kalmaz erőszakot a megoldat­lan kérdések rendezése vé­gett, és tiszteletben tartja a második világháború után ki­alakult európai határokat. Más hírek szerint ez az egyez­mény tartalmazná a két fél­nek azt a kötelezettségválla­lását is, hogy tiszteletben tart­ják a két német államnak a második világháború győztes hatalmaival kötött egyezmé­nyeit. A most folyó külügyi meg­beszélést nyolchónapos elő­készület előzte meg. Ez idő alatt Egon Bahr nyugatnémet különmegbízott tárgyalt a szovjet, képviselőkkel, és Scheel csak akkor utazott Moszkvába, amikor már le­hetségessé vált a megállapo­dás véglegesítése. Persze­ még vannak vitás kérdések, és az első hét eredményei azt mutatják, hogy Scheel nem­csak egyszerűen az egyez­mény aláírása céljából uta­zott Moszkvába. A hozzánk érkező hírek szerint az egyik vitás kérdés Nyugat-Berlin helyzetéből adódik. Gromiko ugyanis közölte nyugatnémet kartársával, hogy a Szovjet­unió nem hajlandó tárgyalni Berlinről, Bonnban viszont Brandt és Scheel egyaránt úgy nyilatkozott, hogy Ber­linnel kapcsolatban is tisztáz­ni akarnak bizonyos kérdése­ket, mielőtt az egyezményt aláírnák. Már maga az a tény, hogy nyolchónapos előkészítés után még mindig ilyen lassan ha­ladnak az egyezmény aláírá­sa felé, arra utal, hogy nem könnyű megkötni az egyez­ményt. Az elmúlt hónapok alatt Brandt szociádemokrata -szabaddemokrata kormányé­nak sikerült sokat elérnie a belső ellenzékkel szemben, hogy felkészítse a közvéle­ményt bizonyos megcsonto­sodott, sokáig szentnek tar­tott nyugatnémet dogmák fel­adására. Ezekkel a dogmák­kal azonban nem könnyű sza­kítani, és néha még a bonni kormányban is túl sokáig tart a habozás. Ugyanakkor nem könnyű egyszerre tisztázni a két ország viszonyának kérdé­sét sem, azok után, hogy a hidegháború olyan sokáig mérgezte a légkört Európá­ban. Éppen az a körülmény, hogy nem könnyű megkötni a szovjet—nyugatnémet egyez­ményt az erőszakról való köl­csönös lemondásról, arról ta­núskodik, hogy ennek az egyezménynek az aláírása mi­lyen óriási jelentőségű egész Európa szempontjából. De még korai lenne jóslatokba bocsátkozni, egyelőre csak ta­lálgathatnánk, hogy mi folyik Moszkvában, mi remélhető Scheel ott-tartózkodásától, és mikorra várható az egyez­mény aláírása. Ezért inkább arra mutatnánk rá, hogy mit jelentene ez az egyezmény Európa szempontjából. Legelőször is nyilvánvaló, hogy a szovjet-nyugatnémet tárgyalások sikerétől függ, to­vább tart-e a Nyugat-Német­ország és a kelet-európai or­szágok között megkezdődött közeledés. Közismert, hogy a bonni kormány, feladva, előd­jeinek politikáját, megváltoz­tatta magatartását a Német Demokratikus Köztársaság iránt, és megtartották a két német kormányfő találkozó­ját Erfurtban és Kasselban. Az is közismert, hogy már hó­napok óta folynak a nyugat­német—lengyel tárgyalások. A moszkvai egyezmény aláírá­sa egyszerre nagy lökést ad­na ennek a megindult folya­matnak. Más­részt Európa bé­kéje és biztonsága szempont­jából történelmi esemény len­ne az európai realitások elis­merése, és az erőszakról való lemondás és az új határok el­ismerése jótékony hatást gya­korolna a kontinens egész lég­körére. M. N. M. VÉLETLEN SZÉPSÉGKIR­ÁLYNŐ Ruhában jött, hogy megszemlélje a látványosságot, ruhátlanul állt a színpadra, majd ismét felöltözve távo­zott, de 1000 dollárral gazdagabban és szépségkirálynői koronával a fején. A történet hőse a 23 éves Marty Kuiper, aki mixer­nőként dolgozik az amerikai Indiana állambeli Valpa­raiso egyik bárjában. Az elvált asszony elhatározta, hogy Roselawn városában megtekinti, hogyan választják meg Amerika idei „meztelen szépét”. A jegyszedőnő felvilágosította: 10 dollárért férfiisme­rősével bemehet, ha versenyezni fog. „Miért ne?” — gondolta Marty, aki mert, és — mint később kiderült — nyert is. t oldal

Next