Magyar Szó, 1970. október (27. évfolyam, 271-300. szám)
1970-10-19 / 288. szám
Hétfő, 1970. október 19. MAGYAR SZÓ 140 kilométer hosszú védőgát épül Vajdaságban A következő öt év alatt tartományunkban 140 kilométer hosszúságban újítják meg a töltéseket, vagy építenek teljesen új gátat a Száva és a Duna mentén. A terv — amelyet a tartományi vízügyi alap igazgató bizottsága fogadott el — nem terjed ki a Tisza szabályozására, mert csak az erre vonatkozó államközi terv elkészítése után látnak hozzá a teendők részletes meghatározásához. A legsürgősebb feladat a Duna Mladenovótól Bačko Novo Selóig, valamint a Tisza torkolatától Kricaninig húzódó szakaszán a védőgátak megújításának befejezése. Ezt már az 1965. évi terv előirányozta. Megbízhatóbb védőgátat kap Újvidék és Futak, ezenkívül 18 kilométer hosszúságban földgátat építenek a Duna jobb partján Kamenicától Péterváradig és Karlócáig. Átépítik az Apatin és Bezdán közötti 26 kilométernyi régi gátat és a Palánkétól lejjebb fekvő első vonalat. Tervbe vették továbbá a Duna bal partjának megerősítését Újvidéktől lejjebb. A Száva mentén 22 kilométernyi gát építését tervezik. Macvanska Mitrovica teljesen új védelmi vonalat kap, a folyó bal partján pedig megerősítik a töltéseket Sremska Mitrovica és A munkálatok a terv sze- Klenk mellett, továbbá Kurint 255 millió dinárba Kepinovo és Progar között kerülnek. Dušan Džamoja nyerte a Kozara-emlékmű díját Boško Siljegović elnökletével a kinevezett zsűri úgy döntött, hogy Dušan Džamonja zágrábi szobrászművésznek ítéli oda a Kozaraemlékmű készítésére kiírt pályázat százezer dináros első díját. A zsűri úgy döntött, hogy a második díjat a maribori Slavko Tihecnek, a harmadikat pedig a ljubljanai Drago Trsannak ítéli oda. Katonai egértenyésztő telep Egy egér 6, egy kutya 600 új dinárba kerül Talán furcsa a cím, de a valóságnak csak annyiban nem felel meg, hogy nem csupán egereket, hanem patkányokat, nyulakat, kutyákat, tengeri malacokat, juhokat is tenyésztenek a belgrádi Katonai Orvostudományi Akadémia telepén. Dr. Milomir Kuzmanovic állatorvos-ezredes volt szíves megmutatni az ország talán legnagyobb telepét, ahol kísérleti állatokat tenyésztenek. A telepnél is érdekesebb volt azonban a magyarázat, amelyből megtudhatta az ember, hogy miért kerül egy egéri új dinárba, vagy egy patkány 12-be, és azt is megtudhatta, hogy a kísérleti állatok tenyésztése külön tudományágazat, mégpedig nagyon fontos ágazat, hisz az orvostudomány el is képzelhetetlen kísérleti állatok nélkül. Egyes vélemények szerint valamely ország tudományának fejlettsége azzal is mérhető, hogy hány kísérleti állatot használ fel évente. A tenyésztőknek külön világszervezetük is van: az ICLA. Első fokú tenyésztőközpont csak 11 van a világon, Európában három: Angliában, Franciaországban és Csehszlovákiában. Ezek a valódi tenyésztők. A többiek csak nevelőtelepek — mint a belgrádi is —, amelyeknek a központokból kapott anyagot csak három nemzedéken át van joguk szaporítani a nemzetközi előírásoknak megfelelően. Ugyanis ha valaki például valamilyen kísérleti eredményt közöl, csupán akkor számíthat nemzetközi elismerésre, ha kísérleteit nemzetközi mércéknek megfelelő, elismert fajtájú pedigrés kísérleti állatokon végezte. Több mint 50 kísérleti állatfaj van. A fajta pedig szinte számtalan. Csak egérből 202 fajta ismeretes, amelynek meghatározott és mindig öröklődő tulajdonságai vannak. A C—57 Black fajta például általánosan rák érzékeny; a CC—57 W tüdődaganatra hajlamos; a CsH emlőrákra és így tovább. A fajta tisztaságán kívül csak a legjobban felszerelt tenyészközpontok képesek úgynevezett germ-free állatokat nevelni, amelyek garantáltan mentesek mindenféle mikroorganizmustól. Ilyen állatokat oltottak be a holdutasok testéről, ruhájáról vett anyaggal is, hogy megállapítsák, hoztak-e magukkal netalán valamilyen, a földi élőlényekben is szaporodó mikroorganizmusokat. No de az ilyen „kisebb” telepen is, mint a belgrádi, ahonnan tízezerszámra kerülnek ki kísérleti állatok, roppant nagy elővigyázattal, körültekintéssel folyik a tenyésztés. Minden terem előtt fertőtlenítő oldatba kell lépni, a kiszolgáló személyzet pedig gézálarcosan tisztítja, eteti az állatokat, mintha milliomoscsemeték volnának a gondozottak. Az aljforgácsot elektromos fertőtlenítőben készítik elő használatra. Az élelem és az ürülék vegyi és bakteriológiai vizsgálata rendszeres, hasonlóképpen a vérvizsgálat is, meg a mérés, a grammozás. Nagy pontosságú elektromos mérlegen ellenőrzik a súlygyarapodást. Ezért kerül egy egér 6 új dinárba, egy kutya 500—700 dinárba, mire valamelyik kísérleti intézetbe kerül. De még ilyen árak mellett sem teljesen kifizetődő a telep fenntartása, amely természetesen nemcsak katonai, hanem más intézményeknek is szállít kísérleti állatokat. A telep megtekintése után dr. Kuzmanovic megmutatta azt is, hogyan „hangtalanítják” a kutyákat, miként metszik el az előzőleg érzéstelenített hangszalagjaikat, hogy ne tiltakozhassanak hangos csaholással a tudomány oltárán, a kísérleti laboratóriumok műtőasztalain. Dr. MIAVECZ M. Mint a befőttesüvegek a gondos háziasszony éléskamrájában, úgy sorakoznak az állványok üvegpolcain a fehér egerek üvegkalitkái. Itt nagyon kedves állatkáknak mutatkoznak az apró rágcsálók, amint naphosszat játszadoznak szűk életterükben Milyen kártérítés jár a gépjármű-tulajdonosnak? Utainkon mind több a közlekedési szerencsétlenség és a gépjárműveken esett kár. Mikor jár a gépjárműtulajdonosnak kártérítés? Először is ki a károsult? Mindenki, aki közlekedési szerencsétlenség folytán kárt szenvedett. Mivel ebben a cikkben csak a gépjármű-tulajdonosok kártérítési jogáról lesz szó, károsultnak azt kell tekinteni, aki nem egyedüli előidézője a szerencsétlenségnek. Megtörténhet, hogy az összeütközés több vezető hibája, és mindanynyian károsulnak, vagy pedig csak egyikőjük szenved kárt. Ilyenkor a károkozás arányában megoszlik a felelősség. A károkozó nemcsak gépjármű-tulajdonos lehet, hanem a közúti forgalom bármely részvevője, tehát a gyalogos is. Például: a gyalogos nem a kijelölt átjárón halad át az úttesten, és az autós, hogy elkerülje a gázolást, hirtelen fékez. A mögötte haladó beleszalad, és mindkét jármű megrongálódik. A károsult tehát mind a két jármű tulajdonosa, a károkozó pedig elsősorban a gyalogos, másodsorban az a vezető, aki nem tartotta meg az előírt féktávolságot. A gyalogossal együtt kell kártalanítania az első járműtulajdonost, a saját kárának megtérítését pedig részben követelheti a gyalogostól. Jogszabályaink kétféle kárt ismernek: anyagi és nem anyagi természetűt. Ezek elbírálása azonban nem történik egységesen. A károsult követelheti öszszes anyagi kárainak megtérítését. Ezen elsősorban a gépjármű rendbe hozásának, valamint a vontatásnak és az utasok szállításának költségeit értjük. Ezenkívül a biztosítási díjnak, a garázsbérnek, az útadónak arra az időre eső részét, amíg a jármű használaton kívül van. Alkatrészek hiányában ugyanis a javítás néha hónapokig is eltarthat. A károsult követelheti, hogy a károkozó térítse meg az esetleges értékcsökkenést is. Legtöbbször a rongálásnak nyoma marad, és ezért a jármű forgalmi értéke csökken. A kármegállapításkor figyelembe veszik a javítási költségeket, a lefutott kilométereket, a jármű előállítási évét és a megrongálódás előtti állapotát. A gyakorlatban rendszerint a javítási költségek 20 százalékát ítélik meg. Ha a közúti szerencsétlenségkor a járműtulajdonos is megsérült, akárcsak a többi utasnak, neki is jár az esetleges gyógykezelés költségei mellett a nem anyagi kár megtérítése. Ez az a fájdalomdíj, amely az ijedségért és fájdalmakért jár. Nagyságát minden esetben külön-külön bírálják el. Szerepet játszik az esetleges sérülés foka, az illető életkora, előzetes egészségi állapota, a gyógykezelés időtartama stb. Vitás, hogy jár-e azért is kártérítés, hogy a tulajdonost megfosztották a jármű használatától. Függetlenül attól, hogy a jármű milyen célt szolgál, általános jogszabály, hogy a károkozónak fizetnie kell az anyagi kárt. A bíróságok álláspontja, hogy ha a megrongált jármű tulajdonosa a javítás ideje alatt másik autót bérel, akkor joga van az ezzel járó költségek, valamint az esetleges autóbusz- és vonatköltség megtérítésére is. Ezzel szemben az ún. nem anyagi kár megtérítése nem jár. Tehát azért, hogy a gépjármű-tulajdonos a javítás alatt nem élvezheti járművét, hanem kényelmetlenül, közjárművön utazik, és bosszankodik — nem kaphat kártérítést. Viszont, ha járművét foglalkozásszerűen használta, például tehervagy személyszállításra, akkor kártérítésre jogosult. Ilyenkor ugyanis elveszített keresetről, tehát anyagi kárról van szó. SZÉKELY Imre 5. oldal Megemlékeztek a XII. vajdasági rohambrigádról Díszülés Palánkon A felszabadulás évfordulójának és a XII. vajdasági rohambrigád megalakítának 26. évfordulója alkalmából tegnap díszülést tartott a bácsapalánkai képviselő-testület. Gavro Pogancev elnök ezúttal nyújtotta át az Októberi-díjakat a város érdemes polgárainak és munkaszervezeteinek. A XII. vajdasági rohambrigád harcos útjáról Nikola Kmezic szövetségi képviselő emlékezett meg. A volt harcosok szemléjén a brigád parancsnoka emlékeztetett arra, hogy ennek a Vojlovicán alakult brigádnak a tagjai a Pancsovától Dravogradig folytatott harcokban nem kevesebb, mint 1200 kilométert tettek meg. Mától kezdve a bácspalánkai gimnázium felderítőcsapata ennek a brigádnak a nevét viseli. SÖRGYÁR ÚJVIDÉKEN? Indokolt-e a harmincadik sörgyár felépítése? Jugoszláviában jelenleg 29 sörgyár működik, közöttük elkeseredett harc folyik a piacért, különösen a nagy fogyasztású központokért, s az idényben a turistakörzetekért. A sörfogyasztás fokozatosan emelkedik. Tíz évvel ezelőtt a fejenkénti átlag évi 10 liter volt, ma ennek körülbelül kétszerese. (Természetesen kihatással van erre a jelentős idegenforgalom is.) Jugoszlávia tavalyi sörtermelése meghaladta az 5 millió hektolitert, s a sörgyárak bővítésével további emelkedés várható. Vajdaságban hét sörgyár működik, 3—3 Bácskában és Bánátban, egy pedig Mitrovicán, s legtöbbje még a múlt évszázadban épült. A két legnagyobb üzem, a pancsovai és zrenjanini elsősorban a főváros felé gravitál, a verseci termelésének jelentékeny hányadát Romániának szállítja, a bácskai sörgyárak, az apatini, csébi és becsei, főleg a vajdasági piacot fedezik. Az újvidéki Kooperative Külkereskedelmi Vállalat, amelynek hatáskörébe tartozik a bácskai komlótermesztés zöme, azzal a gondolattal foglalkozik, hogy sörgyárat épít Újvidéken, évi háromszázezer hektoliter teljesítőképességgel. A sörgyár elsősorban a Kooperative szervezetéhez tartozó termelőszervezetek komlóját és sörárpáját használná fel, s elsősorban az újvidéki és a fővárosi piacot látná el sörrel. A nagy versengésre való tekintettel azonban ennek a vállalkozásnak teljes sikere kétes. Érdeklődésünkre a Kooperative tartózkodó választ adott, még nincsen végleges döntés, mondta, még nem oldották meg a beruházási hitel kérdését, de az újvidéki sörgyár kérdése napirenden van. Úgy értesültünk, hogy a külföldi tőke is, elsősorban a német, érdeklődik. Az új sörgyár teljesen korszerű felszerelést kap, a legújabb módszerek alapján termel, de kérdés, milyen helyet harcol majd ki magának a piacon. A legtöbb hazai sörgyár hosszú múltra tekint vissza, de újabban korszerűsítették, növelték kapacitásukat, úgyhogy ma az a helyzet, hogy a 29 jugoszláv sörgyár termelése jóval meghaladja a hazai fogyasztást. Tehát amikor arról döntenek, hogy felépítik a harmincadik sörgyárat, ezt a körülményt nem lehet mellőzni. —ez AZ ORAHOVÓIAK NAGY ÜNNEPE Honthy Hanna énekesnő is jelen volt Tegnap nagy ünnepség színhelye volt a Topolya melletti Novo Orahovo. A felszabadulási ünnepségek keretében leleplezték a felszabadulás emlékművét a szövetkezeti otthon melletti téren. Az ünnepségen Gracza János, a Szocialista Szövetség Prahovói helyi szervezetének elnöke és Prović Djuro mondott beszédet. Az emlékművet Jontovic Rudolf vezérőrnagy leplezte le. Pataki László és Jelka Asic, a Szabadkai Népszínház művészei alkalmi verseket szavaltak. A meghívott vendégek között volt Vukašin Kešelj, a Szocialista Szövetség tartományi választmányának titkára. Dušan Knežević, hazánk budapesti konzulja. Tóth Péter, a topolyai községi képviselőtestület elnöke. Stanko Skorić, a KSZ községi választmányának titkára. Bíró István szövetségi képviselő. Csubela Ferenc, a Szocialista Szövetség községi választmányának elnöke. Desimir Colic köztársasági. Bogár László és Bogdan Prevac tartományi képviselő. Igacs József, Harangozó Mihály és még sokan mások. Külön érdekességként kell megemlíteni, hogy az ünnepségen megjelent Honthy Hanna, a nagy hírű magyar színművésznő is. Az avatás után a vendégek ünnepi ebéden vettek részt a nemrég megnyílt Róna motelban. V. T. Indul a harmadik forduló Nagy újévi tárgysorsjátékunk harmadik fordulójának szelvényei téglalap alakúak. Az első számot ma közöljük. A múlt héten közölt négy csomag alakú szelvényt már postára adhatják. A beküldési határidő: péntek dél. Ugyancsak péntek délig kell beküldeni a múlt héten közölt Jugobanka-szelvényeket is, összesen hatot. Ismételjük, hogy a bankszelvényeket borítékban küldjék be, ne pedig levelezőlapon. A cím alá írták oda: „Tárgysorsjáték”. jgíHiÉk B Magyar Szej 1 P#JI1 iiiTúi mi II'1 Ш .j.j........a. en^....!..íJ5*S55*í: ............... :