Magyar Szó, 1970. október (27. évfolyam, 271-300. szám)

1970-10-19 / 288. szám

Hétfő, 1970. október 19. MAGYAR SZÓ Egyet meg kell célozni Három év után ismét alkal­mam volt a napokban apróvad­ra vadászni a miskolci Márci­us 15. Vadásztársaság terüle­tén. Fodor László, meghívásá­ra foglyászni mentem hat hely­beli vadásszal. Három évvel ezelőtt, amikor először jár­tam területükön nyulat és fácánt lőttünk. A foglyot akkor még kímélték, mond­ván, hogy szaporodjon fel az állomány. Már akkor is igen sok fogolycsapat repült fel előttünk, de mégsem hit­tem volna, hogy e három év alatt ennyire elszaporodik. Körülbelül fél kilenc táj­ban kezdtük a vadászatot az Aranyos patak két oldalán Em­őd és Bükkaranyos kö­zött. Nagyon kényelmesen vadászgattunk, közben reg­geli- és ebédszünetet is tar­tottunk. Előbb egy nagyobb kukoricatáblát hajtottunk meg — eredménytelenül. A következőben már felröpült egy fogoly raj, s egyet ki is lőttek belőle, úgy látszik, szárnyazott volt, mert nem találtuk meg. A harmadik kukoricatáblában egymás után három csapat foglyot emeltünk fel, és mindegyik­ből leszedtünk egyet-egyet. Elhangzott a javaslat, hogy jobb lenne, ha megfigyel­nénk, merre ereszkednek le a felzavart foglyok, és igye­keznénk felkeresni őket nem pedig újabb parcellákat meg­hajtani. A javaslat jónak bi­zonyult, mert rendszerint minden csapatra legalább még egyszer ráakadtunk, és min­dig esett belőle egy-kettő. Ezúttal is bizonyságot sze­rezhettünk arról, hogy nem ajánlatos, helyesebben cél­szerűtlen és eredménytelen a rajba csak úgy vaktából belelőni, abban a hiszemben, hogy hátha több esik egy­szerre. Mert mi is kísértés­be estünk egyszer-kétszer, s hirtelenjében a falka után durrantottunk, persze ered­mény nélkül. Régi igazság: bármilyen nagy a fogoly­csa­pat, egyet meg kell belőle célozni, és akkor nagyon valószínű, hogy az az egy le is esik, de gyakran meg­történik, hogy kettő is. Még a vadászat kezdetén közölte velünk a vadászati megbízott, hogy állítólag be­teggyanús nyulakat észlel­tek a terepen, és ezért úgy határozott a társaság, hogy azon a vasárnapon legalább 3 nyulat kell lőni ellenőrzés­re. Nagyon sok nyulat kel­tettünk fel a kukoricások­ban, a legelőkön s a tarlókon egyaránt. Mondani sem kell, hogy mind úgy elfutott, mint a szélvész, és szemre sem­milyen jelét nem láttuk a betegségnek. Bár mindany­­nyiunknak lett volna alkal­ma akár négy-öt nyulat is lőnie, egyikünk sem szánta rá magát, mert cipelnie kel­lett volna. Úgy véltük, majd a vadászat vége felé lesz rá idő. Végül azután, mikor már komolyra vettük a dolgot, csak egy ugrott fel előttünk, helyesebben Szkiba Gyula előtt, ő helyben is marasztot­­ta, egyetlen lövéssel. Ez is jól fejlett, egészséges nyúl volt. Valószínűleg kiderül, hogy a nyúlbetegséget illetően nincs ok aggodalomra. Nem említettem meg az írás elején, hogy a társaság október 15-e óta foglyászik vasárnapként. Úgy döntött, hogy a fácánvadászat kez­detét október második felére halasztja, a nyulat pedig no­vember elsejétől december 31-éig lövi. Pedig fácán is van ám jócskán az említett területen, és ebből is lőhet­tünk volna fejenként legalább ötöt-ötöt. Vendéglátóm meg­jegyezte, hogy bizony elha­markodott határozat volt, hogy nem éltek a törvény­adta joggal, és elhalasztották a fácánvadászat kezdetét. Vé­gül azonban mégiscsak elé­gedettek voltunk a vadászat­tal, hiszen az idő is jó volt, és 35 fogoly volt a terítéken. TÖRKÖLY István A vadászat részvevői, b­alról jobbra: FODOR LÁSZ­LÓ, FAZEKAS ANDRÁS, G­AJDOSI LAJOS, SZKIBA GYULA (ülnök) ILLÉS JÁN­OS és KÖVES LAJOS. ШвŐszi halinozás A nagy árvíz után sokfelé még mindig víz alatt állnak a földek, és bár az emberek lecsapoló árkokat ástak, a beszakadt töltéseken oly gyor­san betóduló víz már két hó­napja nem képes visszafoly­ni a csatornán keresztül a fo­lyóba. Az iszapos, homokos árterületen áthömpölygő víz sárgás, zavaros foltként kava­rog a csatorna torkolatánál, majd hosszan elnyúlva imbo­­lyog a letisztult folyó egyre hűlő vizében. Ehhez a kifolyóhoz igye­keztem ezen a szép szeptem­ber végi reggelen. Már mesz­­sziről látszott a beáramló víz fodrozása, de messziről lát­tam a balinok rablását is. Ez annyi év után is mindig kü­lönös, izgalmas látvány, mely nem fakul el a ki tudja, hány nagy balin zsákmányolása után sem. Óvatosan közelítek a part mentén, és a kemény, agya­gos parton zajtalanul kötök ki. Gyorsan összerakom a fé­lig már felszerelt készséget,­­ és a legszebb reményekkel rö­pítöm villantómat a halimrad­­ásokc által hullámzó vízbe.­­ Ahogy a villantó halk csob­­banással vizet ér, máris rá­csap a rabló, és fut vele a folyó közepe felé. Na, ez jól kezdődik, csak a hal nagyon a víz felszínéhez közel fut, míg a nagyja rendszerint mé­lyebbre fúrja magát a kris­tálytiszta vízbe. Rövid fárasz­tás után kiemelek egy 60 dekányi balint. Leakasztom a horogról, és ,,küldd ide apá­dat”, tanáccsal ellátva útjá­ra bocsátom. Ha pirosszárnyú keszeg lett volna, biztosan nem engedem vissza. A balin azonban több kilósra nő és én még szeretném hinni, hogy rajtam kívül sokan visz­szaengedik az apróbb bali­­nokat, hogy jövőre nagyob­bak dobogtassák meg horgász szíveinket. A következő dobás is ered­ményes. Sajnos, ez még ki­sebb példány. Közben itt is, ott is jókorát csobban a víz és látom, hogy van itt „öreg­je” is, csakhogy ezek már ,magas szakképzettségű” vil­lantókerülők. Egyre mester­­kedek, ügyeskedek, süllyesz­­tem-emelem villantómat, ve­zetgetem, terelgetem, cseré­lem, váltom — hiába, a na­gyok nem mennek lépre. Az apraja ellenben szorgalmasko­dik. Alig van dobás, amely eredménytelenül végződne. Már vagy tíz-egynéhány ha­lat engedtem vissza, de a ta­risznyám még üres. Kezdek bosszankodni. És lám, az em­beri gyarlóság felülkerekedik bennem. Újabb 60—70 dekás példányt veszek le a horog­ról, és ez mintha nagynak tetszene a sok 30—10 dekás után. Elvégre, ne menjek már haza üres kézzel, hisz a horgászt aszerint becsülik, hogy mennyi halat visz ha­za. Igaz, én erre nem sokat adok, de mégis ... Pompásan szórakozom, csak sajnálom a sok sebesült apró balint. Hár­mat elengedek, míg egyet ta­risznyába rakhatok. Azután ötöt engedek vissza, és egyet a tarisznyába. Mégis össze­gyűlt néhány kiló. Útközben hazafelé egy régen elsüllyedt roncs mellett csóna­kázom el. Amikor a víz már csak kicsit fedi a roncsokat és az egész környék örvénylik, itt is szép balinok szoktak tanyázni. Erre gondolva suhintom meg bo­­tomat, és alig úszik a villantó 1—2 métert, erőteljes, tompább akadás, majd határozottabb hú­zás jelzi, hogy itt nagyobb hal akadt horogra. Nem tagadhatom, kis híján kiléptem a csónakból örömömben, megfeledkezve ar­ról, hogy alattam legalább 0 mé­teres a víz. Letereltem a halat a roncsok fölül, nehogy zsinórom valahol elakadjon és a nyílt vi­zen fárasztottam. Néha-néha si­került a hajszálvékony zsinór­ral a víz színére kényszerítenem, de rögtön lebukott. Láttam, hogy ez kétkilósnál is „erősebb" pél­dány. Boldogan emeltem be a szép halat csak úgy puszta kéz­zel. Ám­ már ezt szoktam meg. A kezem biztosabb, mint a meritó­­háló. 7. oldal Másnap találkoztam egy hor­gásztárssal, aki látta az előző na­pi zsákmányt. Akkor vele volt egy másik horgásztárs is. ..Jaj — mondja nekem —, a barátom már kora reggel felment oda, ahol maga fogta tegnap a halat. Egész izgalomba jött. Mondta, hogy elleste, milyen villantóval horgászott oly eredményesen”. Nem kell azt ellesni, megmu­tatom én szívesen bárkinek, csak ne higgye, hogy elég megnézni azt a vadászpuskát, amellyel va­laki sok nyulat vagy vadgalam­bot lőtt, és máris biztos a siker. Amint hallottam, másnap a hor­gásztársam, az ellesett mansaji­­val és az elárult jó horgászhe­lyen nem fogott halat. Kár­ pe­dig a jó tanácsot sem sajnáltam volna, ha kérdez.