Magyar Szó, 1971. január (28. évfolyam, 1-29. szám)
1971-01-27 / 25. szám
S. oldal MAGYAR SZÓ Szerda, 1971. január 27. Húszéves az újvidéki Petőfi Sándor Művelődési Egyesület Gazdag jubileumi műsor készül Nem sokat kell faggatnom HORNOK Nándort, az újvidéki Petőfi Sándor Művelődési Egyesült elnökét. Van elég újság az egyesületben,, alig győzi sorolni őket. Az idei feladatok közül a legjelentősebb persze, hogy méltón megünnepeljék az egyesület fennállásának húszéves évfordulóját. Nem magáért az ünnepség kedvéért persze, de hogy ebben az évben valóban változatos és színvonalas műkedvelés folyjon, amihez aztán a jövőben is tarthatják magukat. A színvonalas műsorok. Változatosabb előadások rendezését lehetővé teszik a most folyó átalakítási munkálatok is. Nemcsak az épületet tatarozzák, korszerűsítik a színpadot, a világítási technikát is. Mindez jelentős anyagi eszközöket igényel, az utóbbi két-három évben azonban jóval több pénzt kap az egyesület, mint az előző években. Egyszóval javulnak a munkakörülmények, az anyagi és műszaki lehetőségek a színvonalasabb tevékenységhez. Egyelőre még folyik az átalakítás, s a most készülő színdarab bemutatóját is stűbelen tartják. Ezt — Benn az erdőben — Sinkó István, a Rádió színésze rendezi. Nem első eset, hogy a Petőfi Sándor műkedvelői vidéken tartják a bemutatót. Az Érettségit először Kacon, a kuglipályán adták elő. A Kutyaszorítót is többször játszották már vidéki színpadokon, mint Újvidéken. Ezt az utóbbit is hivatásos rendező vitte színpadra: Szilágyi László. A műkedvelőkön kívül fellépnek a rádió művészei is. Hornok szerint a műkedvelő és hivatásos művészeknek ez a közös fellépése igen hasznosnak látszik, serkentőleg hat a színvonal emelésére. Erre szükség is van. Hiszen állandóan növekszik a tagság és a közönség igénye is. Ma már elmondható, hogy nemcsak a telepi magyarság ígé ez az egyesület, a város más részéről is járnak ide egyetemi hallgatók, diákok. Sőt a kis gitárosok, harmonikások és citerások szerb és magyar nyelvű tagozatai iránt olyan nagy az érdeklődés, hogy most azon gondolkodnak, egy részüket áthelyezik a volt József Attila egyesület Dózsa utcai helyiségeibe. Erről most folynak a tárgyalások. Az évforduló évében több irányban is bővül hát a munka. Szó van arról is, hogy a műszaki feltételek megteremtése után a Szerb Népszínház is programszerűn vendégszerepel néhány előadással az egyesület színpadán. Egyre javul a gazdasági vállalatokkal és társadalmi szervezetekkel való együttműködés, s mindez kedvezően hat az egyesület anyagi helyzetére. Hornok Nándor szerint az idei év döntő fontosságú lesz az egyesület fejlődésében. Fokozott erőfeszítéssel el kell érniük, hogy tevékenységük változatosságával és színvonalával az eddiginél jóval hatásosabb tényező legyen a tartományi főváros magyarjainak művelődési életében. A jubiláris kiállítások, az előkerülő régi fényképek és oklevelek, a tervezett monográfia, s mindaz, amely az eddigi munkáról ad számot, bizonyítja, hogy a Petőfi Sándor évről évre eredményesebb tevékenységet fejt ki. (bn) Zsigmond István és Pörge Júlia egy régi műkedvelői előadásban t Az Újvidéki Opera szépes sikere Hagyományokat őriz déli szomszédainkkal a zenei élet kishatárforgalma. Szegedi operisták évek óta járnak át Szabadkára, Újvidékre és viszont. Legutóbb nagyobb vállalkozásra is sor került. Vaszy Viktorék teljes társulattal mutatták be Újvidéken a Fideliót, viszonzásképpen az elmúlt napokban az Újvidéki Opera Ponchielli Giocondájával járt Szegeden. A Szegedegt először hallott zenedráma, jugoszláv vendégeink korrekt előadásában, szép sikert aratott. Fekete és lángvörös színek terítik be a színpadot, szerelem, bosszú, féltés, méregpohár, koporsó, inkvizíció. Boito szövegkönyve rémdráma, de az anyanyelvét operában beszélő XIX. század olasz közönségének Ponchielli a bel canto szövegébe meleg színeket, éneklő színpadot, dekoratív hangzásokat komponált. A görög Serge Vasiadis rendezése finoman elhagyja a túlzó végleteket, bár az áriák és együttesek elmerevedő látványát nem teheti mozgalmasabbá. A mű teátrális jellegét hangsúlyozzák az énekes szólisták, olykor a dallamot is a magas forte hatására bízva; a csillogás tetszetős, ám gyakran öncélú. Az előadást dirigáló Toplak Imre széles skálájú, tehetséges szuggesztív karmester. A Szegedről elszármazott Alpár Mária címszerepe erőteljes, dinamikus, a méregária drámai szopránjának mélyebb, kifejezőbb színeiről tanúskodik. Jól érvényesült Vladan Cvejic spinto tenorja, kár, hogy Enzo híres románca kevésbé sikerült. Németh Rudolf a basszusnál súlyosabb karakterű inkvizítorfigurára kulturáltan, igényes zeneiséggel építette szólamát, Dimitri Marinovskinak találó elképzelései vannak az intrikus Barnabásról. Az előadás sikerét a balettkar betétszámai tették teljessé. Holnap kezdődik az Újvidéki Filmiskola harmadik tanfolyama A Bácstopolya közelében levő Pannónia birtokon holnap kezdődik és február 5- éig tart az Újvidéki Filmiskola harmadik szemináriuma. Több mint 50 nyelvtanár, előadó és pedagógiai tanácsos vesz részt rajta. Az újvidéki pedagógiai intézet és a tartományi oktatásfejlesztési intézet alapította, s az újvidéki művelődési központ által szervezett tanfolyamra Zomborból, Sremska Mitrovicáról, Újvidékről és Bácstopolyáról jelentkeztek a legtöbben. Az idén első ízben a tartomány minden pedagógiai intézetének képviselője ott lesz a szemináriumon. Ez arra utal, hogy felébredt az érdeklődés a filmiskola munkája és a filmoktatás iránt. Ezúttal is két tanfolyamot tartanak. A Bevezetés a filmtibe című, kezdők számára rendezett szemináriumon a film és a társadalom viszonyáról, a film fejlődéséről, a filmnyelv elemeiről, az új jugoszláv filmről, a filmoktatásról és a filmpedagógiáról hallgatnak filmrészletekkel illusztrált előadásokat a részvevők. A haladók számára rendezett, A szerzői film című szeminárium február elsején kezdődik, s az új törekvésekről, a politikai filmről, a hazai és a külföldi szerzői filmről és az új filmesztétikai irányzatokról lesz szó rajta. Természetesen ezeket az előadásokat is filmrészletekkel teszik szemléletessé. Az előadásokat Ante Peterlić, Dušan Stojanovic, Marko Babac, Slobodan Novakovic és Miroslav Vrabec tartják, s esténként egy-egy teljes filmet is bemutatnak. A vetítés után a szeminárium hallgatói elbeszélgetnek majd a rendezővel és a főszereplőkkel. A tanfolyam utolsó napján, február 5-én pénteken kerekasztal-értekezlet lesz az előadók, a hallgatók és a szemi- I nárium vendégeinek részvé- telével, s a filmiskola munkájáról, valamint az iskolákban való filmoktatás bevezetéséről tárgyalnak. A vita előtt a részvevőket tájékoztatják arról, hogyan szervezték meg a filmoktatást Horvátországban, Szlovéniában és Bosznia-Hercegovinában, továbbá szó lesz az újvidéki filmiskola eddigi munkájáról, tapasztalatairól és a belgrádi kezdeményezésekről. Mivel a részvevők között lesznek a tartomány pedagógiai intézeteinek képviselői és a káderképző iskolák — tanítóképzők, óvónőképzők — tanárai is, a kerekasztal-értekezlet minden bizonnyal nagyban hozzá fog járulni ahhoz, hogy vidékünkön, akárcsak más köztársaságainkban hivatalosan is helyet kapjon az iskolákban a filmoktatás, s ne csak a kiskapun lopakodjon be a tanintézetekbe, mint eddig. Hogy az elmúlt években egyáltalán ez is sikerült, az kizárólag az újvidéki fam's- skola érdeme. (I) Készül a Légszomj Erkölcsi katarzisaink drámája Beszélgetés Deák Ferenccel A Szabadkai Népszínház magyar együttese — amint erről már írtunk is — jelenleg jugoszláviai ősbemutatóra készül. Február derekán kerül először színre Deák Ferenc Légszomj című drámája. A bemutató színházunk és irodalmunk jelentős eseményének ígérkezik. Ezúttal a legilletékesebbel, a szerzővel beszélgettünk a Légszomjról. — A dráma legfőbb követelménye, hogy nekünk szóljon, íródjon. Hogyan jut ez a szempont kifejezésre a Légszomjban? — Szerintem ennek a drámának az a legfőbb erénye — ha én egyáltalán beszélhetek darabom erényeiről —, hogy gátlások nélkül szól azokról a katarzisokról, amelyek ebben az új világban, korunkban keletkeztek, de amelyeknek a gyökerei sokkal mélyebbek. Itt említeném meg: egyeseknek úgy látszik, szívügyük, hogy sajátjaik továbbra is nagy szolgalelkűséggel viszonyuljanak környezetükhöz. Ez az a mindenáron „segíteni akaró” harmadik személy, akivel én sem most, sem a darab bemutatása után nem vagyok hajlandó polemizálni. Róla ugyanis a Légszomjban nagyon világosan beszélek. A drámában ez az illető a nagy Ő. Meggyőződésem szerint mindegyikünk életében volt egy ilyen nagy Ő, aki csodálatosan tudott helyezkedni, aki játszi könynyedséggel úszta meg a legválságosabb időszakot, (például a tájékoztatóirodás korszakot), volt „kultúrmisi”, agitátor, funkcionárius és ítélőbíró, aki emberi sorsok fölött ítélkezett, s ítélkezik ma is. — Kik a Légszomj hősei? — Számomra ez a dráma nem politikai, hanem kimondottan erkölcsi jellegű, hősei egy vajdasági magyar család tagjai. Az ő segítségükkel mondom el mindazt, amit évek hosszú során, újságíróként feljegyeztem, s amiről még se cikkben, se más formában eddig nem beszéltem. Itt van az apa, a korrupt, a kérges szívű, az esendő, aki végeredményben mégis a család — olyan amilyen — oszlopa. Itt él valahol a közelben, a minden értelemben kiszolgáltatott anya, továbbá a testamentumra éhes legidősebb fiú, a gyermekkorában elhunyt lány — a szelleme jelentkezik —, Donét, a középső fiú, aztán korunk tragikus figurája, a motoros legkisebb fiú, és a meny, a legjobban sikerült figura. Tulajdonképpen minden figura szintézissel született, nem is törekedtem arra, hogy dramaturgiailag klasszikus típusokat formáljak meg. S ezért tartom sokkal inkább fontosnak az együttessel való együttműködést, mint az Áfonyák esetében. — Miért Légszomj a darab címe, és mit példáz a cím? — Meggyőződésem szerint a világon nincs még egy olyan jó alkotmány, mint a jugoszláv, amely ekkora teret adna a nemzetiségeknek. A tér tehát megvan, végső ideje, hogy gátlások nélkül megteremtsük benne légkörünket is. Donét azért fuldoklik, mert képtelen megteremteni azt a légkört, amelyben ő és családja nyugodtan, minden kisebbségi vagy idegenségérzet nélkül élhet. Meggyőződésem szerint fölnevelkedett ma már egy olyan értelmiségi gárda, gondolok itt a műszaki és a humán értelmiségre egyaránt, amely nagyszerűen példázhatja azt, hogy nekünk is lehet légkörünk. Hogy van levegőnk. A Légszomj családja tulajdonképpen egy negatív magatartásmodellt példáz. Azt, hogyan nem kell, hogyan nem szabad élnünk. G. Deák Ferenc köszönetnyilvánítás Ezúton mondunk hálás köszönetet mindazoknak a rokonoknak, ismerősöknek, jó barátoknak és szomszédoknak, akik felejthetetlen, drága jó apánk, és nagyapánk Visi Iván nyugdíjas temetésén megjelentek, és ezzel, valamint koszorú- és virágadományaikkal mély fájdalmunkon enyhíteni igyekeztek. Újvidék, 1971. I. 27. Gsászoló fia, menye és unokája Sertéshizlalásra kizárólag REDIN — Növeli az étvágyat, gyorsan hiúlal - Drogéria Ljubljana A topolyai községi képviselő-testület közigazgatási szerveinek munkaközösségi tanácsa a munkaviszonyügyi szabályzat 33. szakasza alapján pályázatot ír ki a képviselő-testület titkárságán levő FORDÍTÓI munkahely betöltésére. Általános feltételek: a munkaviszonyügyi alaptörvény szerint. KÜLÖN FELTÉTEL: bölcsészettudományi egyetem, magyar nyelv és irodalom szakosítás. A kérvényeket a szükséges okiratokkal együtt a topolyai községi képviselő-testület közigazgatási szervei munkaközösségi tanácsának pályázati bizottságához kell beküldeni a pályázat megjelenésétől számított 15 napon belül. TOPOLYAI KÖZSÉGI KÉPVISELŐTESTÜLET A közigazgatási szervek munkaközösségi tanácsa Iktatószám: 1-111 Kelt: 1971. január 22-én. TOPOLYA Munkaközösségi Tanács 721.