Magyar Szó, 1971. január (28. évfolyam, 1-29. szám)

1971-01-14 / 12. szám

14. oldal KOMMUNISTA Az önigazgatási társadalmi szerkezet biztosíthatja a nemzetiségi viszonyok helyes kialakulását (Folytatás a 3. oldalról) kádert biztosítani ezekre a szükségletekre. Mert itt nem azokról van szó, akiknek elég pénzük van, hogy kö­zépiskolába és főiskolára járjanak s az útiköltséget is fedezzék, hanem viszonylag kisebb jövedelmű dolgozók gyermekeiről. Azt hiszem, ezen a téren valamennyi illetékes tényező és szerv kötelessége mérlegelni az összes problémákat, és biz­tosítani az anyanyelvi isko­láztatást, mert nem enged­hetjük meg, hogy ezek a problémák éveken át halmo­zódjanak, s ezt újra és újra megállapítsuk, anélkül, hogy hathatós intézkedéseket ten­nénk az elfogadott elvek alapján. Azt hiszem, eljött az ide­je annak — és meg is van­nak rá a reális feltételek —, hogy mélyebben elemezzük ezt a problémát, és meg­vizsgáljuk, milyen mérték­ben lehet a főiskolákon is fejleszteni az anyanyelvi iskoláztatást. Bizonyos dol­gokat megtettünk, de azt hiszem, hogy erre még több lehetőségünk van, s ezek kihasználásával teljes mér­tékben biztosíthatjuk a nem­zetiségi polgárok egyenletes művelődését. A­­m­űvelődési élet fejlesztése Néhány szót szólnék a művelődési problémákról is. Meggyőződésem szerint tár­sadalmi rendszerünk fejlő­dése során voltak bizonyos problémáink a művelődési élet fejlesztésével és szer­vezésével kapcsolatban. Volt egy időszak, amikor min­denáron egyesíteni akartuk a kultúregyesületeket. A nemzetiségek számára azon­ban ezek az egyesületek va­lami mást jelentenek, mert nekik nincsenek nagy le­hetőségeik az intézményesí­tett művelődési életre, mint a nemzeteknek. Ezért is hangsúlyozom a nemzetiségi kultúregyesületek jelentősé­gét és az irántuk megnyil­vánuló szükségletet. Mi sok esetben egyesítettük a kul­túregyesületeket. A nemzeti­ségi kultúregyesületek egy része gyakorlatilag minimá­lisra korlátozta tevékeny­ségét, vagy pedig megszűnt működni. Formálisan ugyan biztosítjuk működésüket, néhány esetben azonban al­kalmam volt rá konkrétan látni, mit jelent ez. Azt mondják: kérem, mi így ítéltük meg a helyzetet és ez mindenkinek megfelel. Ez igaz, de aki így beszél, nem abból indul ki, hogy ezeknek a környezeteknek még sincsenek meg a reális feltételeik a művelődési életre és a nemzetiségi kul­túra megfelelő fejlesztésére. A mostani helyzet azonban arra utal, hogy nem szocia­listaellenes és elveinkkel el­lenkező dolog felújítani az ilyen kultúregyesületek mun­káját, amelyeknek biztosíta­niuk kell a művelődési éle­tet és munkát ezekben a kör­nyezetekben. Világos, hogy ott, ahol a közös kulturális élet zavartalan és rendsze­res, véleményem szerint nincs is szükség és nem is ésszerű szétszakítani és el­különíteni egymástól a nem­zetiségi kultúregyesületeket. Ott azonban, ahol nem így áll a dolog, azt hiszem szükség van megfelelő in­­■­tézkedéseket tenni a kultúr­egyesületek munkájának megszervezésére. Tartományi szintű művelődési intézmények nemzetiségi nyelveken Az anyag és a határoza­tok megállapítják, hogy a nemzetiségi kultúregyesüle­tek fejlesztése nem ellenke­zik politikánkkal. Én azt h­i­szem, hogy ez tágabb érte­lemben még hasznos is mű­velődési életünk fejlődésére nézve. Emellett, úgy gondo­lom, hogy egyéb problémák is napirenden vannak, ame­lyeket a művelődés terén meg kell oldanunk, mint például: a tartományi szintű művelődési intézmények va­jon nemzetiségi nyelveken is működnek-e? Azt hiszem, több ízben is megállapítot­tuk, hogy nem működnek a nemzetiségi nyelveken, de nem tettünk kellő gyakorlati intézkedéseket, véleményem szerint a művelődési intéz­ményekben dolgozó kommu­nisták sokáig elodázták poli­tikánk megvalósítását, első­sorban a tartomány szintjén, noha ilyen intézményeink vannak a községekben is. Tehát ezen a téren is gya­korlati intézkedéseket kell tenni és akciókat kell végre­hajtani, hogy gyorsabb ütem­ben váljon valóra nemzeti­ségi politikánk. Az elmúlt néhány év alatt megállapí­tottuk, hogy művelődési kö­zösségeink és közoktatási­művelődési közösségeink sem működnek úgy, ahogy kelle­ne. Tettünk bizonyos intéz­kedéseket, de egyes megálla­pítások szerint ezek nem voltak hathatósak. Ezekben a testületekben is vannak kommunisták, elsősorban ők kötelesek megindítani a te­vékenységet, mert szüntele­nül abba a helyzetbe kerü­lünk, hogy védenünk kell ezeket az intézményeket,­­és hangoztatnunk kell, hogy in­dokolatlanok a nemzetiségi művelődési szövetségek meg­alakítására irányuló törekvé­sek. Egyre nehezebb helyzet­be kerülünk, ha tevékenysé­günk eredményeképpen nem válik valóra politikánk, amely mellett kiálltunk. Más szóval: elegendő teret ha­gyunk más áramlatoknak és irányzatoknak, hogy kifeje­zésre jussanak, mert nem nyilvánulnak meg azon in­tézmények és szervezetek akciói és tevékenysége, ame­lyeket éppen azért alakítot­tunk, hogy valóra váltsuk politikánkat és a nemzetek és nemzetiségek művelődési téren való egyenjogúságának politikáját. Amellett vagyok, hogy in­duljunk el a holtpontról, hogy változtassuk meg a je­lenlegi helyzetet, s ezáltal szilárdítsuk meg pozícióinkat a számunkra elfogadhatatlan nézetek elleni harcban; s ne engedjük meg a nemzetiségi művelődési szövetségek újabb megszervezését, a vertikális szervezkedést, mert ez alap­jában véve fokozatosan el­­távolítana bennünket az ön­­igazgatási pozíciókról más pozíciók felé, amelyek szá­munkra nem jelentenek táv­latot és eszmei-politikai célt. Világos, hogy az ilyen törek­vések folytatásaként — ame­lyek a művelődési élet terén vertikális szervezkedés útján szándékozzák biztosítani a nemzetek és nemzetiségek teljes egyenjogúságát — is­mét jelentkezik majd az a gondolat, hogy a társadalmi­politikai életben is ily mó­don kell biztosítani az itt élő nemzetiségek egyenjogúsá­gát, illetve jogait. Azt hi­szem, nem így kell megolda­nunk a problémákat. Abból kell kiindulnunk, hogy a nemzetiségi viszonyok he­lyes kialakítását az egész ön­­igazgatási társadalmi szerke­zet tudja biztosítani. Ugyan­akkor azonban amellett is vagyok, hogy tegyünk gya­korlati intézkedéseket azok­nak a problémáknak a meg­oldására, amelyekről ma is beszéltünk, folytassunk eltör­­­kéltebb harcot a nemzetek­­ és nemzetiségek egyenjogú­­­­ságának létrehozására az egész mechanizmusban, más­részt pedig ezáltal hiúsítsuk , meg a nemzeti elszigetelődés­­ irányában működő erők esz- ' mei és politikai tevékenysé­­gét. Azt hiszem, az együtt-­­­élés feltétele a teljes egyen­­jogúság méltánylása és biz­­­ tosítása. Olyan rendszert kell­­ fejlesztenünk, amely szava-­­ tolja ezt, mert ellenkező­­ esetben mind fokozottabb­­ mértékben következnek be­­ összetűzések az együttélés-­­­ben, és amúgy is elég bonyo-­­­lult környezetünkben veszé-­­­lyeztetni fogja az egységet. Igen fontos a televízió fejlesztése Vajdaságban ! Az utóbbi időben sokat­­ beszéltünk a tájékozottság­­ problémáiról, a tájékoztatási szolgálat fejlesztéséről és e­­ probléma megoldásáról. Azt­­ hiszem, ezen a téren mégis­­ történt előrehaladás. Igaz, szórványosan bizonyos kóros­­ irányzatok is kifejezésre jut-­­ nak. Számunkra az a fontos, hogy a tájékoztatási eszkö­­­­zöket az eddiginél jóval na­ '­­gyobb mértékben kell fej­lesztenünk, s ehhez meg kell­­ teremtenünk a feltételeket.­­ Igen fontos a televízió fej-­­ lesztése Vajdaságban, a tele-­­ vízió-stúdióra gondolok,­­ amely a tájékoztatás sok­­ kérdését korszerű módon­­ oldja meg. Azt hiszem, ez lehetővé teszi a vajdasági nemzetek és nemzetiségek művelődési életének tovább­­i fejlődését is. Véleményem szerint számunkra ez igen fontos, mert ezek a korsze­­­­rű tájékoztatási eszközök napról napra egyre nagyobb tért hódítanak nálunk, Vaj­daságban is. Jugoszláv munkások kül­földön (3.) NSZK: Világos elgondolások nélkül Hazánkban Nyugat-Né­­metország a munkavállalás paradicsoma. Kivándorolt honfitársainknak több mint a fele dolgozik ott. Látszó­lag mindnyájan a két ország között kötött államközi szer­ződés alapján jutottak ki, a valóság azonban egészen más. Ki így, ki úgy A német szociológusok szerint négy módja van a külföldiek felvételének, ezek közül pedig a szabad mun­kaerőpiac követelményeinek érvényesítése a legjobb. Az országban dolgozó két­millió külföldi közül azon­ban igen sokan az alábbi módon helyezkedtek el: vagy a német szociológusok szerint csökevénynek számí­tó államközi szerződés alap­ján, vagy egyszerű látogatás címén maradtak ott, hogy munkát keressenek, vagy pedig követlenül a német munkáltatók és konzulátu­sok vitették ki őket. A jugoszlávoknak csak 30—40 százaléka vállal munkát szerződés alapján. A turistaként kimenő és ott­maradó munkások száma aránylag kicsi (alig 10 szá­zalék), a többit mind ide­haza toborozták, s az úgyne­vezett mellékösvényen jutot­tak ki. Hiába kötöttünk ugyanis államközi szerző­dést, munkaközvetítő intéze­teink — tisztelet a kivétel­nek — nem tudtak idejeko­rán alkalmazkodni a köve­telményekhez. A németek azonban leleményesnek bizo­nyultak, rögtön észrevették, hogy nem szükséges a ne­­hézkes adminisztrációhoz fordulni, mert köztársasági és kommunális munkaköz­vetítőink közvetlenül is föl­veszik velük a kapcsolatot. Meg aztán érdekük is volt, hogy akár az államközi egyezményben foglalt zára­dékok megszegésével is mi­nél több szakmunkáshoz jussanak. Hazánk erre megpróbálta szövetségi szintű tárgyalá­sokkal útját állni a szak­emberek elcsábításának. De mit keresnek akkor Nyugat- Németországban a munka­­közvetítő intézetek képvise­lői, ha a problémákat az egyezmény alapján akarjuk rendezni? Ha egyébként is az a nézetünk, hogy ezt a munkát ,, decentralizálni kell, változtassuk meg ezt az egyezményt, ne követeljük meg, hogy állami szinten tiszteletben tartsák, hiszen a gyakorlatban úgysem tart­juk magunkat hozzá. Egyik németországi kon­zul ezzel kapcsolatban szel­lemesen megjegyezte: a fö­deráció csak elvi vitákat folytat Németország képvi­selőivel, a terveket azon­ban a köztársaságok ková­csolják, a munkavállalási politikát pedig a községek folytatják. Példaképp meg­említette, hogy a németek nemrég 400 ápolónővért ke­restek. Belgrádban azt a választ kapták, hogy nincs ilyen káderünk. Ugyanak-­­­kor azonban a nővérek már útban voltak Németország­­ felé. Bizonyos tehát, hogy sok német gyár személyzeti előadója kiválóan ismeri­­ gyáraink foglalkoztatottai-­­ nak képesítés szerinti meg- ,­oszlását, s jegyzékeiken legalább 12 000 munkás sze­repel a jugoszláv gyárakból. (Folytatjuk) __________________Csütörtök, 1971. jan. 14. Gondolatok az elosztásról (Folytatás az 1. oldalról) a sztrájkok fő oka, az elosz­tás miatti elégedetlenség, a gazdaságon kívüli tevékeny­ségekben azonban a mun­kabeszüntetés úgyszólván is­meretlen fogalom. Az egyenlősdi már hosz­­szabb ideje uralkodó irány­zat, jóllehet ezzel párhuza­mosan nagy különbségek mutatkoznak az egyes gaz­dasági ágak, munkaközössé­gek és vidékek között. 1965 után próbálkozások történ­tek a szakképzett és terme­lékenyebb munka nagyobb fokú ösztönzésére. Hamaro­san azonban az ollók ismét becsukódtak. Úgy tűnt ez­után, hogy hazánknak a nemzetközi munkaerőpiacba való nagyobb fokú beillesz­kedése serkentőleg hat majd a szakértők díjazására. Az országhatárokon kívül több mint 800 000 munkás dolgo­zik, az emberek többsége a nagyobb kereset reményé­ben megy külföldre — en­nek kétségtelenül elő kelle­ne segítenie a munka sze­rinti elosztás fejlődését. Ezzel szemben nyilvánva­ló, hogy az egyenlősdi új nyomásának szakaszába lép­tünk — részben politikai opportunitás, részben pedig a szakszervezetek azon kö­vetelése miatt, hogy majd egymillió foglalkoztatott sze­mélyi jövedelme mindössze 60 000 régi dinár. Másrészt az egyenlősdi az elsődleges elosztás pangásának és meg­oldatlan problémáinak köz­vetlen következménye is. Nehéz lenne megmondani, milyen gazdasági és szociá­lis következményekkel jár majd ez az új offenzíva. Az úgynevezett társadalmi megállapodás Az állam szabályozási sze­repét már néhány évvel ez­előtt a munkaközösségek ön­­igazgatási megállapodásai­nak kellett volna felválta­niuk. Egy időben erre úgy tekintettek, mint holmi va­rázspálcára, ami máról hol­napra megoldja a munka szerinti elosztás összes di­lemmáit. Megfeledkeztek azonban arról, hogy a belső elosztás és a társadalom és a munkaközösségek közötti elosztás szervesen összefügg egymással. Az idő azonban megmutatta, hogy az önigaz­gatási megállapodás szilár­dabb gazdálkodási és piaci feltételeket követel, továbbá számottevő változásokat is az állam magatartásában. Az önigazgatási megálla­podás minőségileg új jelen­ség az önigazgatási rend­szerben, de mindaddig nem jár nagyobb eredménnyel, amíg létre nem jönnek a feltételek az ágak és mun­kaközösségek közötti viszo­nyok szabad és demokrati­kus egybehangolására. Ezek a feltételek pedig többek kö­zött azért nem jönnek lét­re, mert vidékenként elté­rőek a gazdálkodási feltéte­lek. Nagyon nehéz lenne megmondani, hogy e tekin­tetben milyen eredménnyel járnak majd a rendszerbeli változások, a köztársaságok és tartományok új szerepe. Egészen új mozzanatok ezek, amelyekkel nemigen számo­lunk, pedig­ szem előtt kell tartani őket, hisz az egyik terület munkaközössége, ha szerződést köt ugyanazon gazdasági ág más területen működő munkaközösségével, kénytelen lesz arra számí­tani, hogy a maga területén és a másik területen is, kü­lönféle piaci és nem piaci jellegű meglepetések érhe­tik. Egyébként, ha a köztársa­ságok lassan és nehe­­egyeznek meg az egye­s piac sok kérdésében,­­ kell lassúsággal vádolni a termelőket, ha tudjuk, hogy megegyezésük a föderáció által megteremtett feltéte­lektől függ, vagyis az utób­bi időben egyre inkább a köztársaságok és kommunák által létrehozott feltételek­től. Egy rangos politikai gyülekezet a közelmúltban úgy ítélte meg,­ hogy az el­osztás megoldatlan problé­mái és kísérő jelenségei azt a benyomást kelthetik a munkásosztályban, mintha nem szocialista társadalom­ban élnénk, mintha eltér­tünk volna Marx díjazási elvétől. Hogy ezt a benyo­mást megváltoztassuk, való­ban vissza kell térnünk Marx elveihez. Ebben az esetben a munka mennyisé­ge szerinti elosztásról beszé­lünk majd, nem pedig a sze­mélyi jövedelmek elosztásá­ról, mint egyszerű számtani műveletről. Zoorob ma és holnap (Folytatás a 3. oldalról) azt is, hogy honnan ered a zágrábi bankok „pénzéhes­­sége”. Előny-e vagy hátrány a szakkáder? Az utóbbi években sok vi­ta folyt a város káderpoli­tikájáról. Néha-néha az volt a benyomás, hogy a zágrá­bi gazdaság problémái vol­taképpen káderproblémák. Ilyen kérdések valóban fennálltak, s ez­t a város il­letékes politikai testületei több ízben is leszögezték. Az intézkedések végül is oda hatottak, hogy ma távolról sem olyan súlyos a helyzet, mint néhány évvel ezelőtt. A vezetőségi és szakemberi csoportokat sok vállalatban megújították és megfiatalí­tották, úgyhogy ma a vál­lalatvezetők 56 százaléka legfeljebb öt éve van tiszt­ségében, 71 százaléka 50 év­nél, 28 százaléka pedig 40 évnél fiatalabb. Furcsa, hogy a kádercsere során nem si­került megfelelő arányban javítani a vállalatvezetők szakmai képességét. A gaz­dasági vállalatvezetőknek mindössze 50 százaléka ren­delkezik egyetemi vagy fő­iskolai végzettséggel, noha a vállalati alapszabályzatok a vezető tisztségek 88 száza­lékára irányoznak elő ma­gas szakképzettséget. Megfelelő összehasonlítás nélkül természetesen nem lehet általános értékelést ad­ni a káderhelyzetről és en­nek a gazdaság fejlődésére gyakorolt hatásáról. Megfe­lelő adatokkal ugyanúgy le­het bizonyítani azt is, hogy a zágrábi gazdaság — ren­geteg leírt eszközével és ál­landó pénzzavarában — át­lagon felüli üzleti eredmé­nyeket mutat fel, elsősorban képzett vezetőinek és szak­embereinek köszönhetően. S ezzel máris meg lehet cáfol­ni azt, hogy a nagy hagyo­mányú zágrábi gazdaság­ többek között azért marad le a jugoszláv gazdaság mö­gött, mert nincs elegendő korszerűen képzett, dinami­kus szakembere, akik habo­zás nélkül elfogadja és al­kalmazza a technológia, a munkaszervezés, az ügyvitel stb., legkorszerűbb vívmá­nyait. Az utóbbi kitétel iga­zolására maga a zágrábi gazdaság szolgáltatja az ér­veket. A néhány jól menő vállalat mellett, amilyen például a Pliva, az Agro­­kombinat, a Rade Končar és még néhány vállalat, ame­­yekben a káderpolitika a fej­lődés legfontosabb összete­vője, néhány ellentétes pél­dát is lehet találni. Az összehasonlítás hasznos lehet A városnak és vezetőségé­nek fogyatékosságai és ko­moly mulasztásai is vannak, mondta Marinko Gruic. A mostani anyagi lehetőségek mellett úgyszólván lehetet­len a fejlett városi környe­zet szükségleteit kielégíteni. A leghevesebb — és leggya­koribb — bírálatok a vá­rosrendezőket érik, akár mert túlságosan lassan, akár mert túlságosan gyorsan dolgoznak. Az embereknek mindenekelőtt a város fo­gyatékosságai tűnnek sze­­­­mükbe, a többi várossal szembeni előnyöket termé­szetesnek tartják, s észre sem veszik. Más városok sikerei és eredményei gondolkodásra késztetik az embert, hogy­hogy ott meg tudják csinál­ni, itt pedig nem? Ezt a kérdést nyilván bármelyik városunk lakói joggal tehe­tik fel, s a válasz — ha egy­általán kapnak választ —■ sohasem lehet egyöntetű. Éppen ezért bizonyára jó lenne, ha a Városközi Tes­tület megszervezné az ala­pos kutatómunkát a város­­fejlesztés feltételeiről, té­nyezőiről és eredményeiről Živko GRUDEN

Next