Magyar Szó, 1972. november (29. évfolyam, 317-329. szám)

1972-11-28 / 329. szám

4. oldal H­ ­egeitek £ iiftssáfcerefc Tovább tart a politikai nyugtalanság Bolíviában ugo Banzer Suarez ezredes, aki 1971. augusztus 21-én meg­buktatta Juan José Torrez tábornok forradalmi kormá­nyát, s azóta az államfői és a miniszterelnöki tiszt­séget is betölti, valóságos diktatúrát vezetett be Bolí­viában. Szinte valamennyi polgári jogot felfüggesztett. A Tri­­buna Popular című venezu­elai újság arról ír, hogy az országban mintegy 2500 po­litikai foglyot tartanak őri­zetben, többségüket bíró­sági ítélet nélkül. A foglyo­kat gyűjtőtáborokban zsú­folták össze, amelyek közül a leghírhedtebbek a Madidi nevű, amely az őserdő kellős közepén van és a Conti-szi­­geten levő koncentrációs tábor. Az egyetemek még min­dig zárva vannak, sok diák a szomszédos országokban kénytelen folytatni tanul­mányait. A szakszervezetek­nek is, amelyek akárcsak az egyetemek, lelkesen támo­gatták Torrez forradalmi kor­mányát, megtiltották min­den tevékenységét. Ennek ellenére Banzer büszkén vallja:­­ Bolívia demokra­tikus, keresztény és nemzeti állam. A kormánynak ezzel szem­ben még mindig nem sike­rült megszilárdítania hely­zetét, noha a profasiszta Bo­líviai Szocialista Falland (FSB) és a Nemzeti Forra­dalmi Mozgalom (NMR) is támogatja. A két párt az el­múlt évtizedek során heve­sen küzdött egymással (1952-től 1964-ig az NMR- kormány üldözte az FSB ve­zetőit), s most is valóságos hatalmi harc alakult ki a két párt között. Ennek kö­vetkezménye a gyakori kor­mányválság és a politikai nyugtalanság. Banzer a pár­ton kívüli, semleges politi­kus szerepét játssza, a va­lóságban azonban magatar­tása nem más ügyeskedés­nél, hogy megtartsa hatal­mát a két front között. Az NMR vezetője, a 72 éves Victor Paz Estenssoro, aki 1952-től kezdve jelentős és pozitív szerepet játszott a bolíviai forradalomban, még nem mondott le a poli­tikai életbe való visszatérés­ről. A beavatottak szerint Estenssoro Washington bi­zalmát élvezi, és jó kilátá­sai vannak rá, hogy Banzer után hatalomra kerüljön. Banzer diktatúrája ugyanis üveglábakon áll, mert a had­seregben is, amely egyetlen támasza, sokan ellenzik poli­tikáját. A Bolíviából érkező meg­lehetősen gyér hírek szerint az illegalitásba kényszerí­­tett demokratikus erők is­mét megkezdték tevékeny­ségüket. Az országban kéz­ről kézre jár Rubén Sánchez őrnagy titkos levele, amely­ben ellenállásra szólítja fel a lakosságot a diktatúrával­­ szemben. Sánchez a vezetője­ a Frente Revolucionario Antiimperilista (FRA) nevű forradalmi mozgalomnak, amelyhez kilenc politikai párt és csoport csatlako­zott (Horizont) Szabadon engedték a politikai foglyokat Népszavazást tartottak Madagaszkár­on A POLITIKAI SZEM­PONTBÓL meglehetősen nyugtalan tavasz és nyár után csendes ősz köszöntött be Madagaszkár szigetén. A belpolitikai helyzet megnyu­godott Gabriel Ramanantson vezérőrnagy, aki a májusi véres események után le­váltott Philibert Tsiranan­­ elnök helyébe lépett, a nem­rég megtartott népszavazá­son hivatalosan is m­egsze­­rezte Tsiranana hivatalát. Munkájában a legfelsőbb ta­nács támogatja. Madagaszkár lakosságának 96 százaléka az új elnökre szavazott,­aki egy öt tisztből, és hat polgári politikusból álló kormány élére került. A Referendum eredménye пегд meglepetés. Ugyanis Tsiranana az ország tizenkét évvel ezelőtti függetlenné válása óta olyan kül- és­­gazdasági politikát folyta­tott, amelyet az egykori francia gyarmati hatalommal való szoros kapcsolat és a többi imperialista hatalmak­kal való együttműködés jel­lemzett. A városokban nagy volt a munkanélküliség, a parasztok megszöktek a föl­dekről, és az ország pénz­ügyi helyzete katasztrofális volt. Ramanantson vezérőrnagy, akit a népszavazáson a kö­vetkező öt évre választottak kormányfővé, dekrétumok útján, parlament nélkül kor­mányozza a szigetországot. Bejelentette, hogy reformo­kat hajt végre, elősegíti a gazdaság megszilárdítását és kidolgozza az új alkotmányt. Tekintettel a súlyos gaz­dasági helyzetre, a kormány máris foganatosított néhány sürgős intézkedést. Ellen­őrzése alá vette a deviza­ügyleteket és csökkentette az adót, amely súlyos ter­heket rótt a parasztságra. A minimális bérek 5 zá­zalékos emelését rendelte el, és az állam nagyobb ellen­őrzést gyanúzol a gazdasági életben. Demokratikus sza­­badságj­ogokat szavatolt, és­­á­gígérte, hogy együttmű­­ködik a pártokkal és más politikai szervezetekkel. Az összes politikai foglyokat szabadon engedték. Madagaszkár demokrati­kus erői bizakodnak, hogy a kormány végrehajtja be­jelentett szociális program­ját, tehát érvényt szerez azoknak a követeléseknek, amelyek a májusi zavargá­sok idején hangzottak el. A zavargások során történt vérontásért felelős szemé­lyeket bíróság elé állítják, és felülvizsgálják az ország­ban levő külföldi támaszpon­tok helyzetét. A demokratikus erők nyomására a kormány reáli­sabb külpolitikai irányzatot hirdetett. Ramanantsoa mi­niszterelnök bejelentette, hogy felülvizsgálják Madagaszkár és Franciaország között lét­rejött szerződéseket és meg­szakítják a Tsiranana által kezdeményezett megbeszélé­seket a Dél-afrikai Unióval. Semmisnek nyilvánították a pretoriai kormánnyal kötött idegenforgalmi és gazdasági szerződést. Ehelyett a kor­mány szorosabb együttműkö­dést kíván az Afrikai Egy­ségszervezet tagállamaival. Madagaszkár külügyminisz­tere, Ratsiraka, ellátogatott Moszkvába, és visszatérte után kijelentette, hogy dip­lomáciai viszonyt létesítenek a Szovjetunióval, ezenkívül helyreállítják a gazdasági és diplomáciai kapcsolatokat más szocialista országokkal is. A NÉGER BANKÁROK AZ USA-BAN Obert B. Boyd, a har­lemi Freedom Na­tional nevű néger bank igazgatója derűlátó az amerikai néger pénzintéze­tek jövőjét illetően. — Most még olyan jelentéktelenek vagyunk Amerikában — je­lentette ki —, mint egy mi­tesszer egy ökör hátsó fe­lén. Holnap azonban min­denki rádöbben hatalmunk­ A 38 négerek által veze­tett amerikai bankok tőkéje (mintegy 600 millió dollár) nemrég csak egyharmadát képezte a National City Bank of Cleveland (1,8 mil­liárd dollár) tőkéjének, pe­dig ez a „fehér” bank csak az ötödik helyen áll az ame­rikai pénzintézetek listáján. Az elmúlt évek során azon­ban a négerek meghódítot­tak egy olyan tevékenysé­get, amely azelőtt csak a fe­hérek számára volt fenn­tartva. 1968 óta 18 új né­ger pénzintézet nyílt. Rö­vid időn belül még egy tucat kapja meg a működési en­gedélyt. Mindössze négy év alatt 400 millió dollárral gyarapodott a négerek tu­lajdonában levő bankok tő­kéje. Sikereiket annak köszön­hetik, hogy ott nyitnak ki­­rendeltségeket, ahol nem kell félniük a fehérek kon­kurenciájától, vagyis a nagyvárosok néger gettói­ban.­­ Melyik fehér bank nyújt segítséget egy gettó­négernek — mondja Boyd igazgató —, ha bajba kerül? Mi több pénzt kölcsönöz­tünk a négereknek, mint bármelyik bank az Államok­ban. — A Freedom Nati­onal és a legtöbb néger pénzintézet valóban jó üzle­teket bonyolít le a gettók­ban. A színes bankároknak sikerült az, ami a fehérek­nek nem: megszerzik a né­gerek pénzét. A négerek ed­dig a bibliában, a kávés­csészékben vagy a padlóre­pedésekben tartották meg­takarított pénzüket. — Alig van néger, aki be­tétkönyvet nyit magának — mondja John H. Wheeler, a Mechanics and Farmers Bank igazgatója. — Néhány dollár készpénzünk azonban mindig akad, s ez nem is olyan kevés, mint ahogyan sokan hiszik.­­ A néger negyedek lakói meglepően nagy összegeket helyeznek takarékba, ha egy banknak sikerül megszereznie bizal­mukat. A Golden State Mu­tual Life Insurance Co biz­tosítási vállalat például részvények eladásával Los Angeles néger negyedeiben néhány nap alatt 800 000 dollárt vett be. A néger pénzintézetek reklámfogásai közé tartozik, hogy híres sportolók nevét használják fel. A nemrég elhunyt Jackie Robinson baseball-sztár például a Freedom National betétese volt, s ebből a banknak szép haszna származott. A néger bankok gyakran küszködnek káderhiánnyal. A képzett néger szakértők ugyanis inkább a „fehér” bankokban helyezkednek el, mert ott jobb fizetést kap­nak. Sokan attól tartanak, hogy a néger bankokban vállalt állás után nem ve­szik fel őket más pénzinté­zetekben. A néger bankárok üzle­tei minden nehézség ellenére kitűnően mennek. Ezt bizo­nyítja, hogy most már a fe­hér bankok is kezdenek ér­deklődni a négerlakta ne­gyedek iránt, s egymás után nyitják kirendeltségei­ket a gettókban. MAGTÁR SZÓ 1972. nov. 28., 29., 36. Válás olasz módra Megszűnik az együttműködés az olasz Fiat és a francia Citroen gyár között GIOVANNI AGNELLI, a Fiat művek vezetője, rózsa­színűnek látta a jövőt. — A Citroennel együtt — mondta 1968 őszén — olyan autótí­pusokat fejlesztünk ki, ame­lyekkel nem konkurrálunk egymásnak, és szép sikereket érünk el. A derűlátás akkor indo­koltnak látszott: a Fiat meg­vásárolta a francia Citroen cég részvényeinek 15 száza­lékát. Nem sokkal később az olasz óriásgyár a Citroen köz­vetítésével kapcsolatba ke­rült a nyugatnémet Volkswa­gen és NSU cégekkel. Szó volt a Daimler-Benzcel és a BMW-vel való együttműkö­désről is. A megfigyelők már azt jósolták, hogy Európában egy hatalmas nemzetközi gép­kocsiimpérium létesül, amely sikeresen ellenáll az ameri­kai és a japán autógyárak konkurrenciá­j­ának. Az össz-európai összefogás a gépkocsifronton ma már csak meghiúsult terv. A Fiat vezetője az októberi torinói autószalonon ki­j­elentette: — El fogunk válni egymás­tól. — Agnelli a Citroennel való együttműködésre gon­dolt. A válás oka a két tröszt céljainak különbözősége, ösz­­szeegyeztethetetlensége. — Mi minél több kocsit szeret­nénk eladni — mondta Ag­nelli —, a Citroen pedig meg szeretné őrizni jellegzetessé­geit. . Az igazság az, hogy Fran­cois Michelin, a Citroen cég egyik legbefolyásosabb rész­vényese, a legnagyobb euró­pai gumigyár tulajdonosa, azért kereste a kapcsolatokat a Fiattal, hogy a Citroen ki­­evickélhessen aggasztó pénz­ügyi helyzetéből A Citroen olyan típusokat gyártott, amelyek közül ép­pen a legkelendőbb közép­­osztályú kocsik hiányoztak, és olyan műszaki kísérletek­be kezdett, amelyek rengeteg pénzt felemésztettek. 1968- ban a francia cég 118 millió frankos veszteséggel zárta az évet. A FIAT PÉNZÜGYI SE­GÍTSÉGÉVEL a Citroen két év alatt piacra dobta a GS típusú középosztályú kocsit (1015 köbcentiméter, 147 ki­lométeres maximális sebes­ség), amely a mai napig is a legkeresettebb európai gyárt­mányok közé tartozik. A GS-t a holland és az angol szakemberek 1970-ben az év autójának nyilvánították. A nagy sikereken felbuzdulva, a Citroen elhatározta, hogy a GS-t két bolygódugattyús Wankel-motorral látja el. A Citroen vezetősége a Fiat segítsége ellenére sem volt hajlandó az Agnelli ál­tal olyannyira óhajtott közös típuspolitikába bocsátkozni. Raymond Ravenel, a Citroen igazgatója, kijelentette: — A függetlenség számunkra szentség. Hogy megvédje független­ségét, a Citroen olyan része­sedési mechanizmust dolgo­zott ki, amelynek lényege az volt, hogy a Fiat adja a pénzt, a Citroen pedig önállóan gazdálkodik vele. A nyílt vi­szály akkor tört ki a két cég között, amikor a Citroen-rész­vényesek a nyáron elhatá­rozták, hogy új gyárat építe­nek, amelynek költségeiből a Fiatnak is részt kell vál­lalnia. A Fiat azonban csak akkor hajlandó közreműköd­ni az új gyár építésében, ha a franciák nagyobb jogokat adnak számára, ettől függetlenül­ az olasz cégnek nem könnyű milliós összegekkel támogat­nia a Citroent, mivel maga is pénzügyi nehézségekkel küszködik. A konszern az idén krízisbe került. 1971- ben 1,58 millió Fiat-kocsi ke­rült le a futószalagokról, a nyereség azonban csökkent. A veszteséges gazdálkodás egyik oka a Lancia olasz au­tógyárral kötött együttműkö­dés, a másik — Agnelli sze­rint — a gyakori sztrájkok és a betegszabadságok. A 91 000 Fiat-alkalmazott közül naponta 14 000 távol marad munkahelyétől. Agnelli pa­naszkodik, hogy 1968 óta 20 000-rel növelték a dolgo­zók számát, és 500 milliárd lírát ruháztak be az üzembe. A termelés azonban távolról sem növekedett olyan ütem­ben, mint a költségek. A Fiat nehézségei siettetik a Citroennel kötött házasság felbontását. — Egyetlen lírát sem utalunk át Franciaor­szágba — jelentette ki a Fiat művek egy vezetője —, míg nem tisztázzuk a Citroennel való jövőbeni viszonyt. (Der Spiegel) Norvégia legdrágább katonája pi­GY FIATAL TENGE­R RÉSZ Norvégia leg­drágább közkatonája. A Harald Harfagre hadihajó fedélzetén tölti tényleges ka­tonai szolgálatát, a Norvég Királyi Tengerészetnél. Ro­ger Hammernak hívják és az oslói haditengerészeti törzsparancsnokságnál 2240- es szám alatt vezetik. A trondheimi születésű fiatal­ember miatt éppen eleget lő a feje nem csak közvetlen feletteseinek, hanem a leg­felsőbb katonai parancsnok­ságnak is. Roger egész fiatalon el­jegyezte magát a tengerrel, a kereskedelmi tengerészet szolgálatába lépett. 1969-ben szülei levelet kaptak tőle Jo­­kohamából, Japánból, amely­ben közölte, hogy megnősült, egy japán lányt vett felesé­gül. A fiatal férjnek esze ágában sem volt, hogy va­lamikor is a tengerészeinél katonáskodjék. Az idén nyá­ron hazalátogatott szülővá­rosába. Ekkor azonban a norvég állampolgár lévén a helyi katonai hatóság ki­használta az alkalmat, és nagy gyorsan kikézbesítették neki a katonai behívót. Né­hány nap múlva jelentkez­nie kellett a Harald Har­fagre hajó fedélzetén. Mi­vel semmiféle kérvényezés, siránkozás nem segített, Hammer kénytelen volt ki­békülni sorsával, hogy há­rom évig angyalbőrt visel­jen. Időközben azonban némi­leg megváltozott a hangu­lata, s ugyancsak jóízüket nevet a markába. A norvég katonai törvények értelmé­ben ugyanis a tengerészet­nél szolgáló katonáknak jo­guk van a hadsereg költsé­gén évente háromszor haza­utazni szabadságra. Rogers Hammer szabályos rendőr­ségi bejelentővel ellátott lak­helye pedig Jokohamában van. Minden egyes hazare­­­pülése a katonai parancs­nokságnak tízezer koronába, azaz közel harmincezer új dinárba kerül. Így hát az oslói admiralitásnak ugyan­csak mélyre kell nyúlnia a zsebébe, ha eleget akar ten­ni saját törvényes kötele­zettségeinek. Egy szemfüles katonatiszt a­ szabadságolásokról szóló törvény paragrafusai között böngészve egy még érdeke­sebb előírásra bukkant. Ez arról szól, hogy az ilyesfajta katonaszabadságokra a leg­olcsóbb közlekedési eszköz legalacsonyabb osztályát ve­heti igénybe a tengerész. A jelen esetre vonatkoztatva a gyakorlatban ez azt jelen­tené, hogy Harald személy­­vonat másodosztályán utaz­hat haza Japánba a Transz­szibériai vasúton. Csupán a Szovjetunió területén keresz­tül ez az útszakasz Lenin­grád és Vladivosztok között nem kevesebb mint 12 napot igényel — egy irányban. Ehhez ha még hozzászámol­ják az utat Norvégiától Le­­ningrádig, illetve Vladivosz­­toktól Japánig, akkor nem nehéz kiszámolni, hogy egyet­len szabadságra történő uta­zás alkalmával tengerészünk kerek egy hónapot töltene úton. Az otthon töltött ese­tenkénti tíz nappal együtt ez évente kereken négy hó­nap távollétet jelent. Hogy érdekes esetünket ne fejezzük be apropó nél­kül, elmondjuk, hogy Ro­ger Hammer bejelentette, hogy az idén karácsonyra kíván először hazautazni szabadságra, majd miután visszatér és eltölt néhány hetet a norvég hadiflottánál, húsvétra ismét „kirándul” Japánba, de onnan visszajö­­vet május végén igényt tart az első szolgálati év harma­dik törvényadta szabadsá­golására is. (Bunte Illustrierte)

Next