Magyar Szó, 1973. január (30. évfolyam, 14-29. szám)

1973-01-21 / 19. szám

Vasárnap, 1973. jan. 21 MAGYAR SZÓ Valóság vagy képzelet? Látogatás ALTDORF NEM KÉPZE­LET. Svájc legszebb vidékén, a Vierwaldstätti-tó legdé­libb nyúlványától három ki­lométerre, a három svájci őskanton: Uri, Unterwalden és Schwyz találkozásánál fek­szik ez a kedves, régies ve­retű városka. Nem képzelet tehát Altdorf főtere sem, igaz, alig nagyobb egy jó­kora iskolaudvarnál, továb­bá valóság az elmaradhatat­lan szökőkút és szemben ve­le, közvetlenül a városi to­rony fala előtt egy monu­mentális szobor, amely erő­től duzzadó, középkorú, sza­kállas férfialakot ábrázol a középkori Svájc parasztjai­nak jellegzetes viseletében: félcombig érő nadrág, kerek nyakú, derékban megkötött vászoning a testén; lábbelije vastag talpú saru és erőtel­jes lábikrájáról visszahajló vastag gyapjúharisnya; fe­jét, nyakát egyaránt betaka­ró, félig-meddig csuklyára em­lékeztető posztódarab egészí­ti ki öltözékét. Jobb vállán vastag idegű számszeríj, bal karjával pedig bátorító moz­dulattal ölel magához egy kis fiút, aki bizalomteljes bámu­lattal tekint a felnőttre. A háttérben, a torony falán freskó. Jellegzetes svájci tá­jat ábrázol: hósapkájú hegye­ket, havasi legelőket és szét­szórtan épített alpesi háza­kat. A freskó alatt, a szikla talapzat két oldalán ez a szö­veg: „Regélni fognak Teliről, az íjászról az emberek, Amíg csak helyükön állnak a hegyek.” A szobor alatt két címer­pajzs, piros mezőben egyfor­ma szárú fehér kereszt — ez Shewyz jele, a másikon pedig barna bivalyfej — Úri jelképe. A címerek alatt csak egyetlen évszám: 1307, de az is idézőjelszerű pontok kö­zött. ÉS EZZEL AZ ÉVSZÁM­MAL elérkeztünk a valóság, a tudományos pontosság ha­tárára, mert alatta már csak ez a név áll vésett, aranyo­zott betűkkel: WILHELM TELL A világszerte ismert sváj­ci szabadsághős neve, akinek történetét nem kisebb iro­dalmi nagyság, mint Frede­­rick Schiller és olyan nevű zeneszerző, mint Gioacchino Rossini öntötte művészi for­mába és mégis... ha vissza­térünk Svájc történetének kezdeteihez, a 14. század ele­jére, Teli személyének léte­zéséről sehol sem találunk írásos nyomot. Teli Vilmos történetének, regéjének vagy legendájának megértéséhez feltétlenül is­mernünk kell Svájc legré­gibb múltjának néhány fon­tos mozzanatát. Ma 25 tag­állam, vagyis kanton alkotja a Svájci Szövetségi Köztár­saságot. Az ország történel­mi magját három úgyneve­zett őskanton: Uri, Unter­walden és Schwyz 1291-ben kötött „örök szövetsége” ké­pezi. Elképzelhetjük, hogy a 12. és 13. században milyen akadályokat gördített a had­viselés meg a közlekedés elé az Alpok havas vonulata, amelynek magasan fekvő völ­gyeibe csak 2000 méter ma­gasságban levő hágókon át lehetett eljutni. A kis katonai erőkkel is könnyen védhető zárt völ­gyekben hamarosan viszony­lagos autonómiával rendelke­ző parasztközösségek alakul­tak ki. Formailag elismerték ugyan egy-egy hűbérúr ha­talmát, köztük a Hohenstau­­fenokét és a Habsburgokét is, de azok sohasem tudták érvényesíteni a hatalmukat olyan értelemben, hogy hasz­not is húzzanak a lakosság­tól. Tegyük hozzá, hogy a né­met—római császárok min­dig nagy érdeklődéssel figyel­ték a svájci eseményeket, és a hágó­kat féltő szemmel őr­ző hegylakókat függetlensé­gük garantálásával kívánták megnyerni. Ilyen támogatás mellett a három őskanton véglegesen kivonta magát az akkor uralkodó Habsburgok hatalma alól, és megkötötte az említett örök szövetséget, s ezzel megvetette a leendő svájci állam alapját. A szö­vetség hadai negyed évszá­zaddal később, 1315-ben a morgarteni csatában szétver­ték a Harrsburgok zsoldos­hadát, és ezzel örökre meg­szabadultak ettől az állan­dóan prédára leső főúri tár­cá­ra.Cím­l NOS, A MONDA SZERINT Teli Vilmos részt vett a mór GESSLER:............. Teli, a szabad, büszke pa­raszt nem hajtja meg magát egy kalap előtt, még ha az főúri is. Ezt az arra haladó Gessler észreveszi és kegyet­len ítéletet hoz: vagy lelövi Teli száz lépés távolságból fia fejéről az almát, vagy mindkettőjüket kivégezteti. A folytatás ismert, Teli el­találta az almát, de nem sok­kal utána nyílvesszője be­letalált a kormányzó szívé­be is. A monda meghatározza még az esemény pontos nap­ját is. 1307. november 18-ára teszi Teli megpróbáltatását. A rege tudni véli Teli szüle­tésének helyét, állítván, hogy az az Altdorftól két kilomé­terre levő Bürglen falu. Ez­zel szemben a száraz tudo­mány kiderítette, hogy a Teli-féle történetnek első írott nyoma az Oberwalder Bundeschronikban van, amely pedig legalább 100— 150 évvel a mondában leírt esemény után készült. Az em­lített krónika alapján 1570- ben Aigidius Tschudi dol­gozta fel ezt a történetet, és így került be az európai iro­dalom vérkeringésébe. Tschu­di leírására már három év­tized múltán, pontosan 1607- ben a freiburgi Guillemann azt mondta, hogy puszta me­se az egész, és ehhez a véle­ményhez további 150 év el­múltával. 1752-ben Freuden­­berger berni plébános is csat­lakozott. A TÖRTÉNELEMTUDO-garteni csatában, de a hiva­talos történetírás erről sem­mit sem tud. Szintén nem ismeri el históriai ténynek azt a történetet sem, amely Schiller verses drámájának és Rossini operájának a tár­gyát képezi. A monda szerint Hermann Gessler kormány­zó Altdorfban egy póznára kitűzette a kalpagját, és min­den arrafelé haladó svájci­nak meg kellett előtte hajol­nia. Schiller ezt így közli velünk a maga művészi meg­látásában: MÁNY mai álláspontja sze­rint 1470 körül keletkezhe­tett a monda, mert tény, hogy a Teli nevet előtte se­hol sem említik, jóllehet a monda szerint viselőjének fontos szerepe volt az előz­ményekben is, meg a sza­badságharc kirobbantásában is. Nekünk, akik minden elfo­gultságtól mentesen, szurko­lás nélkül tekintünk ezekre az eseményekre, szabadjon kifejezni abbéli véleményün­ket, hogy az okmány az ok­mány, a tudomány az tudo­mány, és a történelem épül­het a bebizonyított tényekre, de talán mégsem kívánha­tunk túl sokat az Alpok zárt völgyeiben élő svájci parasz­toktól. Ha voltak is közöt­tük írástudók, talán nem ír­tak le éppen mindent, és ha igen, akkor az elmúlt száza­dok alatt el is kallódhatott. Másrészt tanulhatunk a szerb népköltészet szájhagyomá­nyából is. A tévelygések, el­ferdítések és belemagyarázá­sok ellenére is a szájhagyo­mánynak, a mondának meg­van a maga történelmi mag­va, s azt­­majdnem mindig ki lehet hámozi a rárakódott formai sallangok közül. Teli Vilmos a svájci nép diadal­mas szabadságharcának szim­bóluma marad az emberiség tudtában, akár valós, létező személyről, akár a nép leg­szebb tulajdonságainak ösz­­szességéből formálták meg az alakját. FEJŐS István Tell Vilmos városában A kalapot sem tréfából tűzettem ki Altdorfban, s nem hogy a nép szívét kipróbáljam, hiszen azt ismerem rég. Kitűzettem azért, hogy megtanulják Meghajtani egyenes nyakukat. A kényelmetlenséget cövekeltem Útjukba, hol mindennap elhaladnak. Szúrjon szemet s emlékeztesse őket Urukra, kit elfelejtenének. (Vas István ford.) 5. oldal Normális életmód a hosszú élet titka Negyvenöt éven felül már kezdődhet a Gerovitaios kezelés D­r. Ana Aslan, bár már régen benne van a nyugdíjas korban, mindennap bejár bukaresti intézetébe, hacsak nem tar­tózkodik külföldön. Úgyszól­ván minden európai tudomá­nyos rendezvényen részt vesz, ahol az öregedés általános el­méleti kérdéseit taglalják. A geriátria terén végzett kuta­tómunkája révén olyan te­kintélyre tett szert, hogy né­hány évvel ezelőtt a Társa­dalmi Higiénia és a Profil­ak­­tikus Orvosi Világszövetség elnökévé választották. Az or­vosi világkongresszus idején Jugoszláviában is járt. Kü­lönösen szép emlékeket őriz Szarajevóról és Dubrovnik­ról. Számos neves jugoszláv orvos aláírása ott áll intézete vaskos aranykönyveiben, aho­vá a szívesen látott vendé­gek szokták bejegyezni ta­pasztalataikat, benyomásai­kat. Az ismert román orvos­professzornő az elöregedésről külön elméletet dolgozott ki, amelyre beszélgetésünk so­rán gyakran rátér. Mint el­mondta, nagyon sok öreg em­berrel hozta össze sorsa és foglalkozása és ily módon rendkívüli beavatottsággal is­meri az öregkori betegségek­ben szenvedők életét. — A szenilitás mindenütt egyformán nyomorúságos. Jártam nagyon gazdag em­berek között Floridában és nyomortanyákon Dél-Ameri­­kában. Elmondhatom, hogy jó módos öregség sem sokkal szebb a nyomorúságosnál, mert ha az ember nem tu­datos, nem tud örülni az élet­nek. Természetes, hogy ösz­tönösen soká és egészségben szeretnénk élni és ettől a gondolattól sohasem szabadul meg az ember. Ez gondolka-Számos olvasónk érdek­lődésére közöljük dr. Ana Aslan intézete címét: Institutul de Geriatrie Bucure?ti Str. Caldarusani No 9 tel. 17­76-86 Bucuresti.­ dásunk kimeríthetetlen tár­gya — ecseteli életbölcsele­tét, amelyet tudománnyá fej­lesztett. M­i tulajdonképpen az öregség? A szervezet elkopása, az életfunk­ciók csökkenése, az érzék­szervek tompulása. Látszólag egyszerű a kérdés, mégis meg kellett határozni az elörege­dés kritikus idejét, hogy közbe lehessen lépni.­­ Az öregedés kritikus ideje esetenként változó, többnyire az agysejtekben kezdődik. Az orvostudomány szerint, az emberek nagy ré­szénél azért áll be a szellemi képességek hanyatlása 65—70 év körül, mert az élet folya­mán elszenvedett fizikai vagy szellemi sérülés meg­előzi a biológiai öregség ki­bontakozását. Azt már bizo­nyára észrevette — hívja fel rá figyelmemet —, hogy az értelmiségiek, a fokozottabb agymunkát végző emberek általában lassabban öregsze­nek, mint a többiek. Az elha­lálozási grafika szerint pél­dául az író, újságíró életko­ra magas, azonban gyakran közbeszól a túl intenzív élet­mód, a dohány, a szesz, a sok munka és a rendszertelen pi­henés. — Mire jutottak tehát kí­sérleteik során, mikor kelle­ne elkezdeni a gerovitalos kezelést? — Mi már 45 éven felüli egészségeseket is fogadunk vizsgálatra és esetleges keze­lésre. Hozzánk önként jöhet bárki. A szakaszos gerovita­los kezelés bevált eljárás, de ajánlatos előzőleg klinikai la­boratóriumi kísérleteket vé­gezni, mert ez a stimulatív gyógyszer egyénenként és esetleges betegség esetén el­térő hatású. Már említettem, hogy mi aránylag fiatal, 40— 50 éves embereken próbáltuk meg a gerovitalos-vitaminos készítményeket — eredmé­nyesen. Véleménye szerint, miként odázható el az öregség, hogy éljen az, aki hosszú ideig szeretne élni? — Az emberi szervezet számára mindenféle túlkapás ártalmas. A túlzásba vitt do­hányzás, az italozás, az ál­landó idegfeszültséggel járó munka a fiatal szervezetet is tönkreteszi. Ezért a mérték­letes életmódot ajánlom, ami nem jelenti a teljes lemon­dást. Ha például valaki egész életében nap mint nap meg­itta a maga egy-két pohár borát és ezt nem tiltja az or­vosa, öregkorában is elfo­gyaszthatja. A nő legyen tu­datában korának, de ne mondjon le nőiességéről. Le­gyen ápolt és ne hajszolja agyon magát. Ha tőlem függ­ne — folytatta az orvosnő —, törvénybe iktatnám a hatórás munkaidőt a nők számára, hogy több időt tölthessenek családjuk, gyermekeik köré­ben — mondja a professzor­­nő, akiről köztudomású, hogy lemondott a hitvestársi hiva­tásról, feláldozta az anyai ér­zés örömeit a geriátria tudo­mányáért. M­indez azonban nem je­lenti azt, hogy magá­ba vonultan élte le az életét, mert amint maga is mondja, voltak emberek, ba­rátok, akik sokat jelentettek számára az életben, akik ér­tékelni tudták asszonyi lé­nyét és tudományos törekvé­seit. Mégis egyedül él, mert mire elérte élete célját, any­­nyira megszokta az önállósá­got, hogy nem tudott lemon­dani róla. SZABÓ Gizella (Folytatjuk a következő va­sárnapi számunkban.) Mi foglalkoztatja legújabb Dr. Ana Aslan munkatársával A vendégmunkások gyerekei Nyugat-Bérünkön Nyugat-berlini levél a Magyar Szónak a kétmillió Nyugat-Ber­­linben jelenleg kevés híján százötvenezer külföldi, nem német állam­polgár él. Közülük mintegy 91 000 munkavállaló. A kül­földi dolgozók száma hivata­los becslések szerint 1975- ben előreláthatólag mintegy 125 000-re, 1980-ban 150 000- re emelkedik, majd 1985-ig körülbelül ezen a szinten marad. Ha a jelenlegi mun­kavállalási viszonyok válto­zatlanok maradnak, akkor Nyugat-Berlinnek a nyolc­vanas évek első felében mintegy 200 000 nem német lakosa lesz. Ilyen tömegű — két ötö­dében török, egy ötödében jugoszláv és tíz százalékban török állampolgárságú — munkavállaló hosszabb-rövi­­debb időre való beillesztése az itteni társadalomba mind­két félnek számos nehézsé­get okoz. Nyugat-Németor­­szág, ideértve Nyugat-Ber­­lint is, nem tekinti magát bevándorló országnak. Ilyen­formán az esetek túlnyomó többségében nem állandó le­telepedésről van szó, és a huzamosabb ideig itt dolgo­zókat nem akarják asszimi­lálni, elnémetesíteni. Az in­tegráció, a beillesztés kifeje­zés sokkal bonyolultabb fel­adatot takar: a lehetőség szerint megkísérlik a külföl­dieket a nyelv és az életmód tekintetében beilleszteni az itteni társadalomba — de úgy, hogy megőrizzék anya­nyelvüket, nemzeti kultúrá­jukat és életmódjukat. A nyugat-berlini szenátus — az itteni tartományi kor­mány — egy munkacsoport­ja jó másfél éven át be­hatóan foglalkozott a Nyu­­gat-Berlinben dolgozó kül­földiek kérdésével; röviddel újév előtt nyújtotta be írásos — illetve nyomtatott­ — je­lentését. Az elemzés célja — írja Schütz kormányzó pol­gármester előszavában — az volt, hogy megállapítsuk: mit lehet tenni, hogy a kül­földi munkavállalókat ne csupán munkaerőnek tekint­sük, hanem őket és család­jukat hozzásegítsük ahhoz, hogy maguk is részesei le­hessenek a nekik is köszön­hető jólétnek. A beszámoló a külföldi munkavállalók it­teni életének valamennyi te­rületére kiterjed. Ezúttal csak a külföldi munkavállalók kereken 30 000 15 éven aluli gyer­mekével szeretnék foglalkoz­ni — közülük 15 000 török, 3500 jugoszláv és több mint 2000 görög. Tanuljon meg a gyerek németül — idegen nyelv is­merete még senkinek sem ártott —, de tartsa meg és fejlessze tovább anyanyelvi ismereteit is — így lehetne megfogalmazni a kiinduló­pontot. — A külföldi gyere­kek német osztályokba kerül­nek — úgy, hgy arányszá­muk legfeljebb 20 százalék legyen. Kivételesen tiszta külföldi osztályok is képez­hetők, de az oktatási nyelv itt is német. (Az oktatás és a tanszerek mindenki — a külföldiek számára is — in­gyenesek.) A feltétel az, hogy a külföldi gyerek meg is értse azt, amit tanul. Ha még nem tud eléggé néme­tül, 1 tanár — 20 gyermek alapon szervezett nyelvtanu­lást előmozdító osztályba, vagy 1 tanár — 10 diák ala­pon szervezett intenzív nyelv tanuló osztályba kerül. Itt heti 6—8 vagy több óra né­met nyelvoktatásban része­sülnek, míg a többi tárgyat anyanyelvükön tanulják. Ez a különleges oktatás addig tart, amíg a tanuló megfe­lelő német nyelvismeret bir­tokában átválthat egy meg­felelő német iskolai osztály­ba. Amint szokványos német osztályba kerül, részt vehet a pótlólagos anyanyelvi és nemzeti kulturális oktatás­ban, amelynek heti maxi­muma legföljebb három dél­utánon legföljebb öt óra; azért nem előbb, mert a többlet német nyelvtanulás több mint eléggé megterhe­li. A „hazai” tárgyak ok­tatását a német iskolaügyi szervek támogatásával az itteni nemzet külképvisele­tei rendezik. Ehhez az ok­tató- és tanszereket a kül­képviseletek, a tantermeket pedig a német fél bocsátja rendelkezésére, amely — a pénzügyi lehetőségek szerint — a tanárok díjazásához is hozzájárul. A német iskola látogatásához szükséges nyelvismeretek megszerzése a tapasztalatok szerint tizen­­két-tizennyolc hónapig tart. Edmund SK­UGLY jr.ban dr. Ana Aslant?

Next