Magyar Szó, 1973. június (30. évfolyam, 148-160. szám)

1973-06-07 / 154. szám

12. oldal Anyanyelvükön tanulhatnak a külföldön­ dolgozó munkásaink • Szeptember 1-éig életbe lép az erről szóló társadalmi megállapodás Valószínűleg már a nyá­ron aláírják a köztársasági és tartományi végrehajtó ta­nácsok azt a társadalmi meg­állapodást, amellyel a kül­földön dolgozó munkásaink és gyermekeik oktatását, il­letve továbbképzését szabá­lyozzák. Ennek a rendkívül fontos dokumentumnak — áll a több szövetségi és köztársa­sági intézmény tanácskozá­sán hozott határozatban — még szeptember 1. előtt élet­be kell lépnie, hogy már az idén meg lehessen kezdeni külföldön dolgozó munká­saink és gyermekeik isko­láztatását. A statisztikai adatok sze­rint a külföldön munkát vál­laló polgáraink közül 68 000 nem fejezte be az általános iskola első négy osztályát, 310 000 az általános iskolát, 133 000 pedig csak az álta­lános iskolát fejezte be. Fél­millió jugoszláv munkás és több tízezer gyerek igényli az anyanyelven történő okta­tást. A tandíjat, a tanárok fize­tését, a helyiség bérletét és más hasonló kiadásokat az illető ország fedezné, a mun­kásainktól behajtott iskola­adóból, ezenkívül hozzájárul­na még a munkaadó és ma­ga a munkás is. Megalakult a Vajdasági Zeneszerzők Egyesülete Újvidéken megtartották a Vajdasági Zeneszerzők Egyesületének alakuló köz­gyűlését. Az elnök Rudolf Bruči zeneszerző, a titkár pedig Pándi Oszkár zene­kritikus lett. Az egyesület célja, hogy egybefogja a vajdasági zenealkotást, és szoros kapcsolatot teremt­sen a tartomány minden nemzetének és nemzetisé­gének zeneszerzői között. Feladatai közé tartozik még a zenekultúra ápo­lása és népszerűsítése társadalmunkban. Megalakult a Fest 74 tanácsa A jövő évi belgrádi nem­zetközi filmfesztivál, a Fest ’74 újonnan alakult tanácsa tegnap megtartott első ülé­sén Aleksandar Bakočevi­­ćot, a Köztársasági Végre­hajtó Tanács alelnökét vá­lasztották meg a tanács el­nökévé. Alelnökök: Bogdan Bogđanović, a belgrádi Köz­művelődési Közösség elnöke és Vatroslav Mimica zágrá­bi filmrendező. A tegnap elfogadott sza­bályzat értelmében a követ­kező Festet jövő év február 1-e és 9-e között rendezik meg. Újítás, hogy a progra­mot ezután a fesztivál igaz­gatója és a műsortanács kö­zösen fogja összeállítani, a végleges döntést pedig a fesztivál tanácsa hozza meg. Tegnap már meg is alakítot­ták a műsortanácsot. MAGYAR SZÓ Csütörtök, 1973. június 7. Nagyobb támogatás a művelődési otthonoknak A Tartományi Művelődési Közösség Közgyűlésének értekezlete A tavalyi tevékenységről, az idei munkaprogramról és a pénzügyi tervről tárgyal­tak tegnap a Tartományi Művelődési Közösség Köz­gyűlésének értekezletén. A vita azonban nem az eddigi munkáról és a küszöbönálló feladatokról bontakozott ki, hanem a mind ez ideig mel­lőzött művelődési otthonok problémájáról.­­ A művelődési otthonok közösségének képviselője fel­hívta a­­figyelmet, milyen súlyos ezeknek az intézmé­nyeknek a helyzete, holott a falvakban a kultúra egyet­len hordozói. A tartomány­ban mintegy 200 művelődé­si otthon van, legnagyobb ré­szük közvetlenül a háború után épült, rendszerint nem megfelelő terv alapján. So­kat közülük be sem fejeztek teljesen, s azóta is úgy áll­nak, vagyonjogi helyzetük pedig még a mai napig sem rendeződött. A könyvtári m­unkától kezdve a műkedve­lő színjátszásig szerteágazó tevékenységet folytatnak, de anyagi helyzetük olyan sú­lyossá vált, hogy az elha­nyagolt állapotban levő, rosz­szul felszerelt művelődési otthonok tulajdonképpen a munka fékezőjévé váltak. A tartomány több mint tízmil­lió dinárt költ kulturális be­ruházásokra, és felszerelés­re, de ezt szinte teljes egé­szében a csúcskultúra intéz­ményeibe fekteti, amelyek­ből a falvak dolgozóinak nem sok hasznuk van. A fenti összegből tavaly a mű­velődési otthonok mindössze 80 000 dinárt kaptak, az idén pedig egyetlenegy di­nárt sem terveznek a szá­mukra. A párthatározatok ér­telmében a művelődési ottho­nok teljes támogatást vár­nak a Tartományi Művelő­dési Közösségtől, valamint a Tartományi Képviselőháztól.­­ Két alibunári­s képvise­­lő a művelődésre szánt pénz­eszközök újraelosztását ja­vasolta. Ez azonban azt je­lentené, hogy a munkaprog­ramot visszajuttatják a mű­velődési közösség különféle bizottságaihoz, hogy újat ké­szítsenek, ami súlyos meg­rázkódtatásokkal, járna, ugyanakkor egyik bizottság sem tudna lényeges változ­tatásokat eszközölni. A mű­velődési otthonok ügyében folytatott csatát a Tartomá­nyi Képviselőházban kell megnyerni. Ehhez azonban legalább olyan egységesen kell fellépniük a képvise­lőknek, mint egyes tanügyi kérdések esetében.­­ Az idei munkaprogra­mot és pénzügyi tervet vé­gül mégis elfogadta a köz­gyűlés azzal, hogy a Művelő­dési Közösség a Tartományi Képviselőházhoz fordul, hogy a költségvetésből támogassa a művelődési otthonokat.­­ A továbbiakban jóvá­hagyják azt a javaslatot, hogy a Tartományi Végre­hajtó Tanácshoz fordulnak egymillió dináros kölcsönért, a műemlék- és természetvé­delem kiadásainak fedezé­sére. Ezenkívül a filmj­áru­lék megszüntetéséről szóló törvény értelmében úgy dön­töttek, hogy az újvidéki Neo­planta-filmnek és a pancso­vai Pan-filmnek kétmillió di­nárt adnak állandó forgóesz­közként az egykori filmalap ki nem osztott pénzéből. Eszerint a Neoplanta másfél milliót, a Pan-film pedig 500 000 dinárt kap. A köz­gyűlés javasolja a Tartomá­nyi Művelődési Közösség Végrehajtó Bizottságának, hogy újra vitassa meg a műemlék- és természet­­védelmi bizottság szá­mára a filmalapból kölcsön adott pénz visszafizetésének határidejével kapcsolatos kér­déseket. Nemzetközi megbeszélés az oktatásfejlesztésről Az UNESCO Párizsban megtartott közgyűlésén elfo­gadták a szervezet oktatás­­fejlesztéssel foglalkozó nem­zetközi bizottságának jelen­tését, ami egyúttal a június 7-e és 9-e között Stubičke Toplicéban sorra kerülő nem­zetközi megbeszélés témáját is magába foglalja. Ennek a kerekasztal-megbeszélésnek a kezdeményezője a jugoszláv UNESCO-b­izottság volt, szervezői pedig a belgrádi Oktatásfejlesztő Intézet és a Horvát SZK Oktatásügyi Tanácsa. A megbeszélésen részt vesznek az UNESCO képviselői is, katonák az em­lített oktatásfejlesztéssel fog­lalkozó bizottság titkára is. A Párizsban elfogadott je­lentés, amelyet a­ jugoszláv küldöttség is támogatott, rö­viden felvázolja az oktatás fejlődését, az ókori civilizá­cióktól kezdve napjainkig. Ami különösen figyelemre­méltó benne az az, hogy tar­talmazza a jelenkor oktatás­ügyi követelményeit, egybe­kapcsolva a jövőben szük­ségletté váló követelmények­kel és más fontos tényezők­kel is. A megbeszélés szervezőit az az elképzelés vezérelte, hogy neves oktatásügyi szak­embereink részvételével kri­tikai elemzésnek vessék alá a nemzetközi bizottság je­lentését, figyelembe vette-e a hazai oktatás- és nevelés­ügy sajátosságait, lehetősé­geit és feltételeit. Szó lesz arról is, hogy a jelentésben javasolt megoldások meny­nyire nyerhetnek alkalma­zást hazánkban. Mindez ala­pul szolgálhat a jugoszláv oktatásügy kritikai értéke­léséhez, ezenkívül előkészü­let is egy külön jugoszláv tanácskozásra, amelyen ne­veléspolitikánk meghatáro­zott kérdéseivel foglalkoznak majd. A toplicei kerekasztal­­megbeszélések eredményei alapján valószínűleg hozzá­járulhatnak a JKSZ X. érte­kezletének alaposabb előké­szítéséhez. Pancsován: Sikeres volt az V. dél-bánáti szemle Szombaton, a pancsovai városi színházban megtartot­ták a dél-bánáti művelődé­si egyesületek V. szemléjét. A gazdag és változatos mű­sorban nyolc együttes vett részt. A székelykevei Petőfi Sándor egyesület amatőr színjátszói előadták Ka­rinthy Frigyes A bűvös szék című egyfelvonásos paródiá­ját. A hertelendi falvaiak magyar és szlovák néptán­cokkal, a debelyacsaiak pe­dig harmonikazenekarukkal léptek fel a szemlén. A pan­csovai Stanko Paunovic tag­jai macedón, vlah és vra­­njei, a vlajkovaciak ped­ig magyar néptáncokat mutat­tak be. A kovini Rákóczi Ferenc Művelődési Egyesület víg­balladákkal jelent meg a ta­lálkozón. A verses­ Petőfi Sándor vegyes kórusával és éneke­seivel képviseltette magát. És végül, a pancsovai Pető­fi Sándor tagjai sióagárdi magyar néptáncokat adtak elő. Általános vélemény sze­rint a dél-bánáti művelő­dési egyesületek idei szem­léje sikeres és színvonalas volt. Sőt, ha tekintetbe vesz­­szük, hogy nagy részük el­enyésző, vagy pedig semmi­lyen anyagi és erkölcsi tá­mogatásban sem részesül, csakis azt mondhatjuk, hogy munka- és egyéb körülmé­nyeikhez viszonyítva ez al­kalommal is a lehető leg­többet adták. K. I. A Petőfi-iskolák találkozója Petőfi Sándor születésének 150., valamint a Petőfi­­zászlóalj megalakításának 30. évfordulója alkalmából a hét végén Doroszlón megtartják a Petőfi Sándor és a Petőfi-brigád iskolák első találkozóját. Bánáti, szla­vóniai, bácskai és baranyai tanintézmények jelentették be részvételüket. Az alábbiakban ismertetjük a részle­tes műsort: # Június 10., vasárnap, fél tízig a vendégek foga­dása és elhelyezése; 10 órakor a találkozón részt vevő iskolák küldöttségeinek szemléje és ünnepi nagygyűlé­se a Petőfi Sándor iskola udvarában. Utána Petőfi­­bélyegkiállítás és -rajzkiállítás megnyitása. 17 órakor vetélkedők: Petőfi Sándor élete és költészete, a Jó Paj­tás szerkesztőségének szervezésében, valamint a Pe­tőfi-brigád útja, az Újvidéki Gyermekrádió szervezé­sében. 20 órakor találkozó a Petőfi-brigád egykori har­cosaival, tábortűz.­­ Június 11., hétfő. 8 órakor kirándulás Zomborba, múzeum-, kiállítás- és gyárlátogatás, egy küldöttség pe­dig Bolmánra utazik, és megkoszorúzza az elesett har­cosok emlékművét. 16 órakor a találkozó részvevőinek közös műsoros délutánja. (1) A képtárak és múzeumok mint oktatási intézmények Szolgálhatják-e a képtárak és a múzeumok az oktatás ügyét? Igen. Csak ennek meg kell találniuk a módját. A képtárak és múzeumok mű­értéket őriznek, vagyis kul­turális tevékenységet végez­nek. Đe ha ezeket a műérté­keket tanulmányozzák is, akkor már tudományos mun­kát folytatnak. A képtárak és múzeumok műértékeit a közönség nevelésének céljai szerint állítják ki. Ezzel el­indítják a nevelés folyama­tát, és ha a kiállított anya­got magyarázó szövegek, ka­talógusok, magnó­vezetők, dia- és filmvetítések köve­tik, akkor ez színvonal szem­pontjából egy egészen új te­vékenység. Nálunk, mondja dr. Bogo­mil Karlavaris, a képtárak és a múzeumok a kulturális, vagyis megőrző szerepükön nemigen lépnek túl. Nem eléggé tanulmányozzák az anyagot, és semmit sem tesz­nek a közönség nevelése és oktatása érdekében. Egy kép­tári pedagógiai szolgálathoz természetesen fel kell ké­szülniük, ami azt jelenti, hogy program, szakember és anyagi alap kell hozzá. Ná­lunk még nincsen képtár­­vezetői szolgálat. A múzeu­mi pedagógia mint tudomány­ág, fejletlen. Több mint 10 évvel ezelőtt alakult ki az a nézet, hogy a múzeumokban és képtárak­ban különálló pedagógiai ta­gozatokat kell alakítani, a képtári résztől különálló, el­választott helyiségekben. Ezekben a fölszerelt előadó­termekben, didaktikus, tehát nevelési és oktatási célt szol­gáló (instruktív) kiállításokat szerveznek a gyerekek és az ifjúság részére. A gyakorla­ti munkának is helyet kell biztosítani. Erre már több példa van, s Karlavaris ada­tai szerint különösen fejlett az ilyen pedagógiai szolgá­lat Angliában, New York­ban a Metropolitan Múzeum­ban, Stockholmban a Modern Galériában, Kölnben, ezen­kívül még a Louvre-ban és Moszkvában a Puskin Mú­zeumban is van pedagógiai szolgálat. A 32. velencei biennálén 1964-ben volt egy részleg, melyben a nagy galériák működését és egy évtized alatt vásárolt anyagát mu­tatták be. A galériák műkö­désük és művészeti irányel­veiket 10 évenként prezen­tálják a nagyközönségnek. Annak idején lapunkban ír­tunk erről. Ezekben a kép­tárrészlegekben reprodukció­kat, könyveket, plakátokat árusítanak, és tájékoztatással szolgálnak a művészet min­den kérdését illetőleg. Újabban a képtár pedagó­giai fejlődés szempontjai to­vább fejlődtek, mondja Kar­lavaris, és olyan nevelési szempontok jelentkeznek, hogy a képtári részben kell a gyerekeket és az ifjúságot képezni, hogy megfelelő vi­zuális kultúrát kapjanak, de az ilyen fajta törekvés sem­mi esetre sem jelenti az előbb említett és a közönség állandó és „szabványos” ér­deklődésének kirekesztését a „pedagógiai szolgálatból”. A rendszeres képzőművészeti nevelés fogalmát és gyakor­latát ki kell terjesztenünk az óvodáktól, az iskolától a képtárig és a különféle szer­vezeti, kiállítási meg alkalmi rendezvényekig. Nálunk is voltak kísérle­tek a rendszeres képzőmű­vészeti nevelésre eddig is. Példának hozhatjuk fel a zentai Művésztelepet, ahol kezdetben „képbemutatók­kal” összekapcsolt „nevelési munka folyt” közvetlen tár­salgási formában. De sajnos ez nem volt rendszeres, hi­ányzott hozzá a program és egy elemző munka. Szabad­kán a Képzőművészeti Ta­lálkozó során, illetőleg an­nak tárlatain Devics Imre kezdeményezésére előfizetési jegyeket vezettek be, és így szervezték meg a kiállítások­ra a csoportlátogatást. Egy ideig jól is működött. Ugyan­ezt a rendszert megkísérel­ték a Matica és a Beljanski Képtárban is, de a kezdemé­nyezésnél nem jutottak to­vább. Hogy a gyermekek és az ifjúság képzőművészeti ne­velésében, nem haladtunk előre, annak legnagyobb aka­dálya a fejletlenség, a pénz­beli támogatás és nem utol­sósorban az iskolák kezdem­é­nyezésének hiánya. A neve­lés ügyét a képtáraknak és a művésztelepeknek is támo­gatniuk kell. ÁCS József Nem késhet a világnézeti nevelés A tanév vége időközelben van, attól azonban még messze vagyunk, hogy az eredményeket összegezhet­nénk. Pedig külön érdekel bennünket, mit sikerült elér­ni a marxizmus „visszahonosítása” terén. Főleg a kö­zépfokú tanintézményekben, amelyek káderképzésünk­ben kulcsszerepet töltenek be. A kérdés az: mi történt tartományunkban tavaly óta, amikor az idevágó véle­ménykutatás lesújtó adatokat hozott felszínre. Kide­rült ugyanis, hogy a középiskolás diákok egyáltalán nem ismerik a marxizmus alapelveit, úgyhogy szó sem lehet esetükben valamiféle világnézetről. Alig akadt néhány, aki fel tudta sorolni a marxizmus klassziku­sainak pár művét. Csak egy-két épkézláb válasz hang­zott el arra a kérdésre, miben nyilvánul meg a mun­kásosztály vezető szerepe. Népfelszabadító harcunk sa­játos jellege sem kapott kellő magyarázatot, önigazga­tásunk mibenlétét csak elenyésző számú tanuló írta kö­rül, inkább csak hozzávetőlegesen. A szocialista inter­nacionalizmus, nacionalizmus, unitarizmus, független­ség és sok más közkeletű fogalom szintén kívül re­kedt ismeretkörükön. Ezt a ténymegállapítást követte a felismerés, hogy a marxizmus beszorult egy tantárgy, az úgynevezett társadalmi alapismeretek keretébe, hogy a túlzsúfolt tanterv csak az oktatást engedte meg, de nem a neve­lést is, hogy a fő mérce az osztályzás lett, nem pedig az ember formálása. Előtérbe került aztán az is, hogy ma­guk a pedagógusok sincsenek eléggé felvértezve a vi­lágnézeti nevelésre, hogy hiányzanak a megfelelő tan­könyvek, s egyéb kiadványok, hogy eltűntek a külön­féle kiegészítő formák: szemináriumok, vitaklubok, ön­képzőkörök, amelyek a puszta feleltetést kiegészítik a rákérdező párbeszéddel. Az idő parancsszavára a felelős községi, tartományi tényezők, intézmények, közületek hozzáláttak a baj or­voslásához. Megbeszélések követték egymást, utasítá­sok születtek, némileg változott a program is, valameny­nyi tanintézményben elsődleges gond lett a marxizmus beiktatása a tanmenetbe. Mindenesetre a probléma elmozdult holtpontjáról. Ha nincs is teljes betekintés abba, mi minden történt az elmúlt egy év alatt, a részleges ismeretek birtoká­ban is megállapítható, hogy a munka oroszlánrésze még mindig várat magára, rendkívül sok a teendő őszig, az új tanév kezdetéig. A feladatok garmadával jelen van­nak: át kell értékelni a tanterveket, össze kell egyez­tetni a társadalmi ismereteket nyújtó tantárgyakat, újabb könyveket kell kiadni, folytatni kell a peda­gógusok felkészítését. Egyszóval mindazt meg kell ten­ni, amit a társadalom kötelezően elvár, hogy a mar­xizmus késedelem nélkül bevonuljon az iskolákba, és lehetővé tegye a társadalmunk szükségelte világnézet kialakítását. V. G. Előkészület a jövő évi színházi szemlére A Sterija Játékok újon­nan megalakult művészeti tanácsának első ülésével tu­lajdonképpen megkezdődtek a jövő évi XIX. színházi szemle előkészületei. Az idei Sterija Játékokról megállapították, hogy hűen tükrözte a jugoszláv dráma­produkció helyzetét. Munka­jellege nem pedig parádés találkozó volt, s ezt a jövő­ben is követni kell. Megál­lapították, hogy ezután job­ban együtt kell működniük a köztársasági selejtező bi­zottságoknak, s állandó kap­csolatban kell lenniük a Ste­rija Játékok művészeti igaz­gatójával. Ezen a téren köz­reműködik majd az újonnan megalakult művészeti tanács is. A színikritikusok és a szín­háztudományi szakértők nem­zetközi értekezletét pozitívan értékelték, s már megtették az első intézkedéseket az 1976-ban megtartandó szim­pózium megszervezésére. En­nek az összejövetelnek a té­mája a következő lesz: A színház és a közönség.

Next