Magyar Szó, 1973. október (30. évfolyam, 270-284. szám)

1973-10-14 / 283. szám

Vasárnap. ШЗ. opt. П. MAGYAR SZÓ ünnepi rajzpályázat A Magyar Szó szerkesz­tősége rajz- és grafikai pályázatot hirdet a köztár­saság napja, november 29-e alkalmából. A köztár­saság napját képzőművé­­szetileg kell kifejezni. Har­minc évvel ezelőtt, 1943. november 29-én Jajcéban az AVNOJ II. ülésén ki­áltották ki a Jugoszláv Föderatív Köztársaságot. Ennek eszméit — köztár­saság, forradalom és alko­tó munka — képzőművé­­­­szeti módszerekkel, szim­bólumokkal kell megele­veníteni. A pályázaton­­mindenki részt vehet: JKSI-tagok, amatőrök és hivatásos képzőművészek. A pályázat november 27- ével zárul lapunkban, a beérkezés üteme szerint­­közöljük a sikeres műve­ket. A KLI-rovatban meg­jelenő rajzok szokásos elemzését is elvégezzük. A pályázók több rajzot is küldhetnek. A legjobb raj­zokat 500, 400, 300 azaz első, második és harma­dik díjjal jutalmazzuk. A Magyar Szó november 29-i, ünnepi számát a leg­sikerültebb rajzokkal il­lusztráljuk. A technika le­het tus, rajz, grafika, kol­lázs, fénykép, tempera. Egyenlőségjelet az oktatás és a nevelés közé A kétnapos panoniiai tanácskozás tanulsága — Az általános iskolai ok­tatásunk kérdéseinek meg­vitatására szervezett tanács­kozás célja az, hogy feltár­juk és megkíséreljük kikü­szöbölni az eddigi hiányossá­gokat. — mondta dr. Misen­­ko Nikolic tartományi mű­velődésügyi titkár, a tanács­kozás kezdetekor. A Topolya melletti Panno­­nija birtokon egybegyűlt pe­dagógusok maradéktalanul eleget tettek az előbb em­lített követelményeknek. Ok­tóber 11-én és 12-én számos olyan előadás, felszólalás és észrevétel hangzott el, amely általános oktatásunk alap­vető kérdéseit érintette. A tanácskozáson elhangzott ja­vaslatok a Tartományi Ok­tatásügyi Tanács elé kerül­nek, minthogy ez a szerv hivatott elsősorban arra, hogy döntést hozzon álta­lános oktatásunk új alapok­ra helyezéséről. A panonijai tanácskozás legnagyobb érdemeként azt említettük meg, hogy kizár­ta a szűk körű döntés lehe­tőségét, a javaslatokhoz minden érdekelt intézmény és egyén hozzászólhatott, ér­vekkel és indokokkal vál­toztathatott is azokon.­­ Legtöbb szó a diákok tehermentesítéséről és az ál­talános iskoláknak társadal­mi szerepéről esett. Senki sem vonta kétségbe a diá­kok tehermentesítésének szükségességét, de arról már nagyon eltérő vélemények hangzottak e­l, hogyan is kel­lene elérni. A felszólaláso­kat hallgatva úgy éreztük, hogy a heti 25 órát felölelő munkahétbe pedagógusaink igyekeznek átmenteni min­dent a régi tantervből, meg­tetézve azt az újabb isme­retekkel. Természetesen, ez a lehetetlenséggel egyenlő, ezért mindenféleképp le kell mondani a korábbi tan­anyag egyes részeiről, külö­nösen az enciklopédikus ta­nulási módról. ф Ugyancsak helyeslés fo­gadta a következő elképze­lést: gyökeresen változtatni kell az eddigi gyakorlaton, hogy az oktatás elsődleges feladata a tananyag átadá­sa és semmi más. A neve­lés teljesen háttérbe szo­rult, szinte elhanyagolható tényezőként kezeltük. A tan­anyag átadásának szükséges­ségéhez nem fér kétség, de kizárólagos jellege tűrhetet­len. A nevelés legalább olyan fontos feladata az iskoláinak, mint az oktatás. Az ötnapos munkahét bevezetése ezért ne jelentse egyben azt is, hogy szombat és vasárnap minden kapcsolata megszű­nik az iskola és a diákok kö­zött. Ellenkezőleg: megkülön­böztetett figyelmet kell szen­telnünk a szabadnapok ki­töltésének, elsősorban neve­lő célzatú tevékenységgel.­­ A vajdasági törvényho­zás nem törekedhet holmiféle szélsőséges oktatásügyi tör­vények meghozatalára. Egyez­tetnünk kell előírásainkat a köztársaságok és Kosovó ha­sonló jellegű előírásaival, törvényeivel. Az egyeztetés­kor arra kell törekedni, hogy mindig a legjobb megoldást válasszuk, függetlenül attól, kinek a javaslata. A kétnapos tanácskozást hasznosnak mondhatjuk. A munka jelentőségét azonban csak akkor értékelhetjük kellőképpen, ha majd a gya­korlatban, vagyis az okta­tásban alkalmazzuk az itt elhangzott javaslatokat. Er­re valószínűleg az 1975/76. tanévben kerül sor. FEHÉR István Begyűjtés helyett értékelést Az újvidéki képzőművészek tárlata a Munkás­egyetemen A legjelentősebb alkotáso­kat évente egy kiállításon kell bemutatni, ami egyben művészeti értékelés is le­het, annak kell lennie. A má­sodik újvidéki Szalont a Vá­rosi Múzeum, a Modern Mű­vészet Képtára, és a Mun­kásegyetem a város felsza­badulásának emlékére kö­zösen kezdeményezte, az esz­közöket pedig a Községi Mű­velődési Közösség biztosítot­ta. A Szalon szervező bizott­ságában a vajdasági képző­művészek, iparművészek és ipari formatervezők, vala­mint az építészek városi egyesületének képviselői vet­tek részt. A tárlaton minden képző- és iparművész, ipari forma­­tervező részt vehetett, ille­tőleg beküldhette alkotásait, s ezeket külön bizottság bí­rálta el. A tárlat koncepció­ja utólagosan, a szelektálás­sal alakult ki, előzőleg sem­milyen vezérelv nem volt a tárlat szervezéséhez. A zsűri a minőség és kor­szerűség vagy időszerűség általános elveit alkalmazta. A 67 művész 235 alkotásából a bizottság 41 művész 102 al­kotását fogadta el. A szigo­rú mércét azzal indokolta, hogy: „A válogatás közben megnyilvánuló magas szín­vonal kötelezte éppen a zsű­ri tagjait a szigorúságra”. Evés közben jön meg az ét­vágy, s tegyük hozzá: külö­nösen, ha ínyenc ételeket tá­lalnak föl. Ez a „bölcs meg­jegyzés” azonban maga után vonja a tárlatnak olyan al­kotásokkal való bővítését is, amelyek „kedvező pillanat­ban” csúsztak át a zsűri szi­gorú rostáján. A minőség és időszerűség elvei szerint válogatott al­­kotások véletlenül jöttek össze, mint a talált tárgyak, s ezt nem nevezhetjük mű­vészi koncepciónak. A külön­böző stílusok, műfajok kö­rébe tartozó alkotásokat ne­héz lemérni, értékelni a mi­nőség azonos mércéjével, bármennyire is elfogulatlan a zsűri. A második újvidéki Szalon a mai képzőművésze­ti élet antológiáját nyújtja a közönségnek. Megkönnyíti az áttekintést a művészeti életben, és jobban, mint ed­dig, tájékoztat a város mű­vészeti életéről. Fölvetődik a kérdés, hogy az ilyen manifesztáló, a vá­ros fölszabadulásának emlé­kére rendezett tárlatok a leg­sikeresebben tudják-e a mi­nőséget kiválasztani? Nem valószínű. Vagy pontosab­ban: a szervezésnek ez a for­mája a képzőművészeti al­kotások begyűjtésének el­avult módja, mely talán a szabad verseny, a kínálat szabad verseny, a kínálat­­kereslet elvéhez igazodik, il­letve annak a kultúrában egy bizonyos megnyilvánu­lása. A szervezésnek e for­mája művészeti szabadság és a piacot helyettesítő képtá­rak áruforgalmán alapul. Az ilyen eszmei, esztétikai el­vek lazák, liberálisak, az ér­dekcsoportok befolyásolhat­ják, és bizonyos monopóliu­mok alakulnak ki. A második újvidéki Sza­lon zsűrije megkísérelte eze­ket a jelenségeket visszaszo­rítani, de alapvetően nem változtathatta meg az eddi­gi módszereket. A begyűjtő, a válogatáson alapuló művé­szeti rendezvények helyett a kutatáson alapuló tárlatok haladást jelentenének a mos­tani szervezeti formával szemben. A minőség elvét más úton, az értékelés széle­sebb skálájának alkalmazásá­val és eszmei differenciálás­sal kellene megközelíteni. A formának és tartalom­nak, a hagyományosnak és az újnak a merészebb viszo­nya, továbbá a kritikai szem­lélet a jövőben jobban kell, hogy hasson a jövő rendez­vényeire. A tárlat körüli sérelmek és viták logikus következmé­nye, hogy a szervezők és al­kotók egy része szembekerül egymással. Tárgyilagos kri­tika híján meglepetések tör­ténnek, amihez még a cso­portok érdekharca és nem­egyszer a szervezők manipu­lálása is hozzájárul. ÁCS József Cv­etan Dimovszki: Kalapos közönség Az elismerés nyomán A közösség óhaja szerint A Pancsovai Petőfi Sándor Művelődési Egyesület A Car Lazar utca 19. szá­ma alatt őszi verőfényben csöndesen tűnődő egyesületi otthon megifjodott, tiszta szép külsejével, háborítat­lannak tetsző nyugalmával az ismeretlen erre tévedővel nem is sejteti, hogy negyed évszázados krónikájának szűk­szavú adatai mögött mennyi életes szándék, tett és meg­valósítás rejlik. Dél-Bánát­­nak e pontján a felszabadu­lás óta változatlanul képvi­selte mind a magyar közmű­velődés, mind a környező nemzetek és nemzetiségek kultúrájával való törődés ügyét. A Művelődés Szikrái elne­vezésű tartományi díjat mél­tán érdemelték ki. JÖN­ő Já­nos elnököt minapi ottjár­­tunkkor arra kértük, próbál­ja megjelölni, hogyan jutott el a pancsovai Petőfi Sándor Művelődési Egyesület eddig a társadalmi elismerésig. — Több mint huszonöt év áldozatos munkáját kellene részleteznem; az előttünk já­róknak, a dél-bánáti s külön a pancsovai magyar kultu­rális munka seregnyi él­harcosának fáradhatatlan ténykedését kellene idéznem, ha eleget akarnék tenni a kérésnek. Minderről képet nyújt egyesületünk tavaly el­készített negyed évszázados krónikája. Én csak azt hang­súlyoznám, hogy az össze­fogás, az egyazon nemes cél­­ érdekében kifejtett munka hozta meg számunkra min­denkor az erkölcsi, társadal­mi törődést községi vonat­kozásban is. Sohasem zár­kóztunk el a fejlődő, alakuló élettől, mindig a közösség óhaja lebegett előttünk. Az ulóbbi években igen szép eredményeket értünk el a Dél-bánáti Magyar Művelő­dési Egyesületek Szemléin. Hertelendifalva, Debelyacsa, Pancsova, Kovin, majd ismét Pancsova volt a színhelye e szemlének. A hatodik szemle házigazdája a Versed Petőfi Sándor Művelődési Egyesü­let lesz 1974 májusában. Az egyeztető bizottság a követ­kező hetekben ül össze, hogy megbeszélje az előkészülete­ket. A szemle teljes műsorát ismét elvisszük majd az ösz­­szes részvevő községekbe is.­­ Mivel a dél-bánáti szem­lék jelentősége, hatása mind nyilvánvalóbb, véleményünk szerint a tartományi szer­veknek anyagi vonatkozás­ban is (nemcsak erkölcsiek­ben) segíteniük kellene meg­rendezésüket. — Otthonunkat 1971-ben építettük újjá, mégpedig szé­les körű támogatással. A vá­rostól akkor hétmilliót kap­tunk erre a célra. A munka­­szervezetek hozzájárulásáról külön kell szólnom. Bátran állítom: Pancsován nem volt olyan munkaszervezet, amely ne segített volna. Ugyanak­kor a Szocialista Szövetség helyi szervezetétől, a pártbi­zottságtól és a Tartományi Közművelődési Közösségtől is kaptunk támogatást. Tag­ságunk mind pénzben, mind munkaerőben egy emberként járult hozzá az otthon újjá­építéséhez. — Távlataink most jóval­­ biztatóbbak, a gimnázium megnyitásával fiatal erőkre­­ is fokozottabb mértékben számíthatunk. A folklór- és a zenei tevékenység áll ter­veink középpontjában. No­vember derekán egy Petőfi­­estet tartunk, s ugyanakkor alkalmi kiállítást nyitunk­­ a költő születésének 150. év­fordulója alkalmából. FEHÉR Ferenc 11. oldal Egymás megismerése A Kosovói Kultúrák Hetének megtartása után a Vajdaságban élő nemzetek és nemzetiségek kultúráját is bemutatták a belgrádi Nemzeti Könyvtárban. A kez­deményezés, akárcsak a bombabecsapódásoktól 32 évvel ezelőtt rom­ra dőlt könyvtár újjáépítése, a jelképessé­get éppúgy kisugározza, mint az összefogás szép gon­dolatát. Ez pedig lényegében azt jelenti, hogy e korsze­rű és rangos művelődési intézményünk ma és a jövő­ben is: a testvériség-egységet kívánja szolgálni, ha­zánk népeinek és nemzetiségeinek egymás közti megis­mertetését, megszerettetését, megbecsülését. Belgrádban ezért is sok szép és okos szó hangzott el a napokban az együttélésről, testvéri sorsközösség­ről, s nemkülönben azokról az anyagi és szellemi kin­csekről, amelyeket dolgozóink és alkotó művészeink keze és képzelete teremt vagy teremtett ezen a tá­jon. Ezen a történelmi földindulásoktól sem mentes tá­jon, ahol olykor-olykor a „divide et impera” hírhedt módszerét is elő-elővéve egymás kijátszására akarták felhasználni az itt élő népeket. De az uralkodók ebbéli törekvése többnyire csődöt mondott, hiszen népeink legjobbjai és egyszerű fiai is nemcsak hogy átláttak a szitán, hanem az összetartásban, az együttélésben a fennmaradás és a haladás mindenkori formuláját is megtalálták! Szocialista forradalmunk még inkább egybeková­csolta nemzeteinket és nemzetiségeinket, úgyhogy ma, a békés építés korszakában, önigazgatású társadal­munkban a lehető legtermészetesebb mindannak a számbavétele és felmutatása, ami „itt” és „most" ér­téket jelent, s az egymás felé közeledést szolgálja. Az elmúlt napokban tartományunk keramikusai, írói, filmesei és tudományos munkásai mutatkoztak be fővárosunk hálás, eredményeink iránt érdeklődő közön­ségének. Annak a közönségnek, amely a szervezés kez­deti fogyatékossága ellenére is­ kitárulkozni, befogadni éppúgy tudott, mint ünnepelni. S jóllehet a Vajdasági Kultúrák Napjai rendezvény­­sorozatának zenei része még hátravan, máris elmond­hatjuk: ezt a megmozdulást folytatni kell. De egyúttal tovább is kell fejleszteni az egymásra figyelés, az egy­mással való folyamatos törődés irányába. Mert, ha ne­tán csak évente egyszer emlékezünk meg egymásról, akkor annak előbb-utóbb olyan jellege lesz, mint az újégi jókívánságoknak: mindenki mindenkit üdvözöl és felköszönt, anélkül, hogy azt valaki is komolyan ven­né. Márpedig nyilván nem ezt akarjuk. Hogy mit akarunk? Dolgos, alkotó hétköznapokat, a kultúrák természe­tes körforgásával, kölcsönös gazdagodásával, a homok­ból kimosott aranyszemcsék összegyűjtésével, megőrzé­sével együtt. Ennek megvalósítása pedig, tudjuk, nem is olyan könnyű. És mert művelődési életünk minden te­rületén sok a tennivaló, mindenki kiveheti a részét „kö­zös dolgaink rendezésében”. Nagy fogadkozások helyett ez a legkevesebb, amit meg kell tennünk. S akkor a mű láttán, nem a pihenés, hanem az ünneplés is éde­sebb, tartalmasabb lesz. S talán a testvéri együttélés is szorosabb, megbonthatatlanabb. Tudnunk kell, vállalnunk kell ezt, mert a nem is­meréstől a nem becsülésig, félreértésig és tagadásig — a legtöbbször egyenes út vezet. A Tartományi Közművelődési Közösség és a Nem­zeti Könyvtár együttes kezdeményezését mindenképpen dicséret illeti. SZŰCS Imre Germanus Gyula: Allah Akbar! Germanus 1934-ben mek­­kai zarándoklatra indult, ennek során hosszabb uta­zást tett a Közép-Keleten. Műve ennek az útnak ered­ménye. Bemutatja Egyipto­mot, elvezet a dervisek vilá­gába, tudósít a mekkai mo­hamedán szertartásokról, le­írja a szent város életét. A könyvben feldolgozott hatalmas történelmi és mű­velődéstörténeti anyagot gyakran mulatságos, néha veszélyesen kalandos útiél­ményeinek, egyéni benyomá­sainak színes leírásával kap­csolja össze. A művet szá­mos eredeti fénykép illuszt­rálja. A vaskos kötetet ki­tevő szép útleírás ára 5600 dinár.

Next