Magyar Szó, 1973. október (30. évfolyam, 285-300. szám)

1973-10-16 / 285. szám

г 12. oldal ARANKA ’A napokban vettük a hí­rt, hogy a most alapított Nagy­­apáthy Kukac Péter Képző­művészeti Díj egyik nyertese Mojak­ Aranka keramikus. A­lkotó munkásságáért és a kép­zőművészet népszerűsítéséért kapta az elismerést. Aranka nevéhez fűződik a kishegyesi kerámiai művész­telep megalapítása. Aranka nevét gyakran olvashatjuk kiállításokról, tárlatokról szó­ló beszámolókban. Munká­jának, művészetének értéke­lésére nem vállalkozhatok, csak arra, hogy vallatóra fo­gom ezt a különös asszonyt, aki munkája, családi köte­lezettségei mellett is talál időt, erőt ahhoz, hogy úgy foglalkozzon a művészetek­kel, mintha az volna egye­düli tennivalója. — Épp ez az — mondja Aranka. —­ Nem a család mellett, hanem éppen a csa­ládom, a férjem segítségével sikerült időt, erőt találnom az alkotó munkához. A fér­jem az, aki, ha nagyon be­lemerülök a házi munkába, eszembe juttatja, hogy más dolgom is van: tárlatra, ki­állításra kell készülni, befe­jezni a megkezdett munkát, mert mindig van tennivaló a házban, a gyerekek körül, de most már a gyerekek is segítenek, hát így most már könnyebb... Mojakék újvidéki otthoná­ban beszélgetünk Otthonuk egyben a műtermük is. Min­denfelé képek, vásznak, ke­rámiák, alig van hely a vi­rágoknak. Szerény, meleg otthon, semmi fényűzés. A konyhában a vasárnapi ebéd készül, míg mi Arankával beszélgetünk, a család töb­bi tagja ügyel, hogy oda ne égjen a hús. — Hogyan lett a gunarasi kislányból ismert művésznő? Véletlenül került erre a pá­lyára? — Dehogy — emlékezik nevetve Aranka. — Nagy sora van annak. Kislányko­romban is nagyon szeret­tem rajzolni, festeni. Akko­riban minden lánynak volt emlékkönyve. Az én táskám mindig tele volt emlékköny­vekkel, mindenki szívesen ideadta, hogy szép virág­csokrokat, tájképeket rajzol­jak... Azután beiratkoztam a szabadkai vegyészeti kö­zépiskolába. Tanulmányaim vége felé járva aztán meg­tudtam, hogy Újvidéken iparművészeti középiskola nyílt. Szüleim nagy bánatá­ra otthagytam a vegyésze­tet, és átjöttem Újvidékre. Érdekes, hogy a férjem is így került Újvidékre: ő is abbahagyta a zeneiskolát, s mint én, átjött az iparművé­szetibe. Itt ismerkedtünk meg az iskolában. Mindig egymás mellett ültünk, s mi­után lediplomáltunk, össze­házasodtunk. Ő mindjárt ka­tonának ment, én a kishe­gyesi iskolában kaptam ta­nári állást. — Pedig nem tanárnak készült. — Nem. S nem is tanul­tam semmit arról, hogyan kell a gyerekekkel dolgozni. Azt csináltam a gyerekekkel, amit az iparművészeti isko­lában csináltunk. Tehát a rajztanítás keretében min­den képzőművészeti, iparmű­vészeti, ágazattal megismer­tettem őket. A pedagógiai főiskolán csak évek múlva került sor arra, hogy rajz­tanítás helyett széles körű képzőművészeti nevelésre ké­szítsék fel a pedagógusokat. — Kishegyesen az isko­lában kerámiai kemencét is építettünk a gyerekek mun­káinak kiégetésére. Később ezt a kerámiai művésztelep is használta — emlékezik vissza Aranka. — A mű­vésztelep gondolatának meg­valósításában is a férjem volt a kitartóbb, ő sürgette, intézte, mint ahogy most is ő intézi az ügyeimet — mond­ja nevetve. — Hogyan jutott el a kez­dő keramikus az első önálló kiállításig? 1959-ben alakult a kishe­gyesi kerámiai mű­vésztelep, 1960-ban rendeztük az első közös tárlatot, tíz év múlva, 1970-ben került sor első ön­álló kiállításomra. Elég hosz­szú idő ez, de nem akartam elhamarkodni. Azt akartam, hogy első kiállításom jó le­gyen, hogy amit bemutatok, arról látsszon, hogy az va­lóban az enyém, senki má­séra nem hasonlít... — Tehát hosszú út veze­tett az emlékkönyvbe festett virágoktól az első önálló tár­latig... — Igen. Kishegyesen elő­ször szép tányérokat, vázá­kat készítettem, lassan, fo­kozatosan tértem át a szo­borszerű alakzatokra. Elő­ször állatfigurákkal próbál­koztam, madarakat, halakat mintáztam, s most, hogy belefogtam a horoszkópso­rozatba, most kezdtem em­beri arcokkal, alakzatokkal dolgozni. — Hogyan összegezné mun­kájának eddigi eredmé­nyeit? — Formálisan: két önálló kiállítás, egy külföldi és számos rangos hazai közös tárlat. Ennél fontosabb azon­ban, az, hogy megtaláltam a saját stílusomat, nincs to­vább bizonytalanság: úgy érzem, nyugodtan belefog­hatok bármibe, amit akarok; azt meg tudom csinálni. Most, hogy nagyobbak a gye­rekek, nyugodtabban és töb­bet dolgozhatok ... Befejezésül csak ennyit: Mojak Aranka tanárnő az újvidéki gyógypedagógiai is­kolában. Két gyermek any­ja. A munkanania reggel korán azzal kezdődik, hogy megfőzi az ebédet, aztán el­megy az iskolába ... — Az a szerencsém — mondja —, hogy nagyon sze­rény és nagyon kitartó va­gyok. Lejegyezte: KIS E. Aranka a műteremben Vallomások a gyógyításról A kötet szerzői sorában a szakemberek mellett irodal­mi és művészeti életünk ki­válóságai — Németh László, Devecseri Gábor, Illés End­re, Szakonyi Károly, Bor­sos Miklós, Bernáth Aurél — is megtalálható. Az első fejezet írásai az orvostudo­mány nagy úttörőinek alak­ját idézik, gyakorta szemé­lyes emlékek alapján. A Munka közben című fejezet cikkei orvosok, védőnők ön­feláldozó munkáját értéke­lik. Három fejezet az orvo­sok felelősségéről, az orvos és betege kapcsolatáról szól. Ezt követően Művészet és orvosi hivatás címmel írók és művészek vallanak ben­sőséges hangon az orvostu­domány, a gyógyítás iránt érzett tiszteletükről, csodá­latukról, a művész és az or­vos lelki rokonságán alapu­ló kapcsolatáról. A kötetet Az egészségügy humora cí­mű fejezet és a szerzők be­mutatása zárja. Ára 32,30 di­nár. Domonkos János: Páfrányok a lakásban és a kertben A páfrányok rendkívül gazdag és változatos növény­csoport. A kötet valamennyi jelentős nemüket felsorolja, részletesen leírva, képekkel illusztrálva fő jellemzőiket. Ismerteti földrajzi elterjedé­süket, fény-, hőmérséklet-, víz- és talajigényüket. Taná­csokat ad a lakásban és a kertben történő elhelyezésük, szakszerű ültetésük, telepí­tésük helyes megoldásához. A több mint 100 ábrával illusztrált szakkönyv szakem­bereknek és dísznövényked­­velőknek egyaránt ajánlha­tó. Ára 11,45 dinár. MAGYAR SZÓ Kedd, 1973. október 16. Középkorúak és öregedők AZT MONDJÁK, minden­ki olyan öreg, amilyennek érzi magát. De ennek az el­lenkezője is igaz: olyan öre­gek vagyunk, amilyennek mások tartanak bennünket. Angliában például a 60—70 éveseket nem öregeknek, ha­nem öregedőknek mondják. Hogy valaki fiatalnak, kö­zépkorúnak, vagy öregnek gondolja-e magát, az sok mindentől függ — nemcsak a naptár szerinti életkortól, hanem a testi egészségtől, külső megjelenéstől is, attól, ahogyan a többi ember bá­nik vele, és az életkori kü­lönbségeket illető, fennálló társadalmi normáktól és ma­gatartási módoktól... Az Egészségügyi Világ­­szervezet középkorúnak a népesség 45 és 59 év közötti rétegét tekinti. Bromley Az emberi öregedés pszicholó­giája című könyvében fino­mabb megkülönböztetéseket alkalmaz az emberi életcik­lus felvázolásakor. A 21—25 éves életszakasz nála a ko­rai felnőttkor, a 25—40 éves a középső felnőttkor, 40 — 55 éves a késői felnőtt­kor, 55—65 éves a nyuga­lomba vonulás előtti életsza­kasz. Mint a szerző is meg­jegyzi, „nem véve figyelem­be a széles határok között mozgó egyéni különbsége­ket”. Középső felnőttkor: a tár­sadalmi és hivatásbeli sze­rep konszolidációja; a szel­lemi teljesítőképesség csúcs­pontja; néhány testi és szel­lemi képesség működéspró­bákkal mérhető maximu­mainak enyhe hanyatlása; rangidősség; a társadalmi relációk és az anyagi javak viszonylagos stabilizálódása. Késői felnőttkor: az elért társadalmi és foglalkozási szerepek folytatása; a gyer­mekek eltávozása; néhány asszony visszatér foglalkozá­sához, a nemi és reproduk­tív működések csökkenése (menopauza), a testi és szel­lemi működések további ha­nyatlása. A középkorú ember — kü­lönösen, ha az ifjúkorában megtanult vagy betanult foglalkozást folytatja — már munkája mesterévé vált. Stabil, megbízható, önálló munkaerő. Kisujjában van a munka minden fortélya, s ha egyéni képességei, embe­ri tulajdonságai alkalmassá teszik rá, megszokott mun­katerületén beválik vezető­nek, a kezdők, a fiatalok oktatójának is. Képes-e még újat tanulni? Ha ez az új szervesen összefügg az ifjú­korában alaposan elsajátí­tott, évtizedeken, át begya­korolt régivel — akkor fel­tétlenül. Az, aki az élet derekán akar valami gyöke­resen másba fogni, mint amivel egész életén át fog­lalkozott, azt — és a tőle lehetetlent váró környezetet — kellemetlen meglepetések érhetik. Nem mindenkinek jut ide­je, energiája nemhogy a to­vábbfejlődésre, de talán még a hétköznapi rutinmunkában való helytállásra sem. Nem minden középkorú kiegyen­súlyozott és megbízható mű­velője szakmájának. Nem mindenki él úgy a munká­jában, mint természetes kö­zegében, mint hal a vízben. Van, aki 40—50 évesen bele­fásul, belefárad, belerokkan. Csökkent értékűvé válik. Miért? Egy orvos-főigazgató vé­leménye szerint a középko­rú ember — ő a 30—50 éve­seket sorolja ebbe a kate­góriába — teljes virágkorát éli. A nő munkaképessége és teljesítménye már csak ezért is javul ebben az élet­szakaszban, mert nem von­ják el erejének oly nagy részét biológiai feladatai, mint korábban. Manapság nemcsak az átlagéletkor to­lódott ki, hanem az élet de­rekán levő emberek egész­sége, kondíciója is javult, a mai ötvenesek olyan álla­potban vannak, mint régeb­ben a negyvenes éveiket ta­posók. A civilizáció áldásai tehát megfiatalították a középkor­osztályt? Igen, de ugyanak­kor a civilizációs ártalmak hozzá is járulnak az ember korai öregedéséhez. Az egész­ségtelen életmód öregít. A munkahelyi ártalmakon kí­vül a korszerűtlen táplálko­zást, az alkoholizmust, a nikotinélvezést és a helytelen életritmust emelhetjük ki. A három nyolcast komo­lyan kell venni! A közép­korúak sok panasza mögött az húzódik meg, hogy nem alszanak eleget, a második nyolc órát a férfiak nagy része mellékkereset szerzé­sével, a nők zöme erejét meghaladó, kimerítő házi munkával tölti. Sokat segí­tene, különösen a nők ide­ges panaszainak, szerveze­tük korai elhasználódásának megelőzésében, ha a férjek tööbbet vállalnának a ház­tartásból. Milyen betegségek, és me­lyik életkorban vezetnek leggyakrabban a munkaké­pesség jelentős és korai csökkenéséhez? Elsősorban a szív- és vérkeringési beteg­ségek, azután a mozgásszer­vi, majd az emésztőszervi megbetegedések következ­nek. A szív- és vérkeringési betegek száma a korral me­redeken emelkedik, a moz­gásszervi betegségek inkább csak negyvenen felül okoz­nak jelentős munkaképesség csökkenést, az emésztőszer­vek megbetegedéseivel már 30-tól fölfelé találkozunk. Nőknél a két utóbbi beteg­ségcsoport inkább a válto­zás korában jelentkezik, ál­talában később, mint a fér­fiaknál. Tarhonyás sertéshús 25 deka BACVANKA-féle tarhonyát megpirí­­tatik 5 deka szalonna kiolvasztott zsírján. Forró vízzel föleresztve pároljuk, amikor félig kész, hoz­závegyítünk fél kiló kockára vagdalt, paprikás zsí­ron félig megpárolt sovány disznóhúst. Együtt pu­hára pároljuk. A ZENTAI GABONAFORGALMI ÉS MALOMIPARI KOMBINÁT BAČVANKA TÉSZTAGYÁRÁNAK MAI ÉTELAJÁNLATA A s­zülők nagyon sze­retik gyermeküket, a legtöbbjük számára ez az élet értelmét jelenti — de valahogy mégsem veszik a gyermeket teljes értékű em­bernek. Sok­­felnőttnek még a hangja is megváltozik, ha a gyermekhez beszél, gü­­gyögővé válik. A gyereket nem bűn be­csapni — gondolja sok fel­nőtt —, még olyankor sem, ha ez perceken belül kide­rül. A nagymamához me­gyünk, mondják a gyerek­nek, amikor az orvoshoz vi­szik. A szülők nem gondol­nak arra, milyen csalódást okoznak ilyenkor a gyer­meknek, milyen ellenséges lesz számára a felnőtt világ, hiszen még az anyában sem bízhat meg teljesen. Máskor pedig csak úgy mulatságból ugratják, ijeszt­getik a gyermeket. A felnőtt számára érvényes erkölcsi szabályok a gyermekekkel kapcsolatban mintha nem volnának kötelezőek.­­ Ha sír a gyermek, sok esetben nem vigasztalják, hanem megfenyegetik. Ha az üzletben rá kerül a sor, a felnőttek félretolják, hi­szen ő csak gyerek, és ráér várni. Persze nem minden felnőtt viselkedik így, de alig van gyerek, akinek ne volnának hasonló szomorú tapasztalatai. * E sok apró, számára kel­lemetlen élmény elriasztja a gyermeket a felnőtt világtól, teljesen magányossá válik. A szülők élik a maguk gonddal, sikerekkel és ku­darcokkal teli életét — de mit tartol is­ mindez a gyer­mekre? Így élnek egymás mellett, és nem veszik ész­re, milyen távol vannak egymástól. A gyermek számára ide­gen világ a felnőttek világa még akkor is, ha anya és gyermek egész napokat egy­­más mellett töltenek. Nap­jainkban pedig nem ez az egymás mellett élés az álta­lános. A családok legtöbbjé­ben az anya dolgozni jár, a gyerek óvodába kerül vagy a nagymamára marad. Az óvodás gyermek ese­tében nem az a baj, hogy napja nagy részét anyjától távol tölti, hiszen a gyer­mekközösségben töltött élet a fejlődés szempontjából nélkülözhetetlen. Különösen az egykék esetében szüksé­ges, hogy minél többet le­gyen gyermekközösségben. Nem mindegy ugyanis az, hogy a gyermek egyedüli különálló kis lényként áll-e szemben a felnőttek világá­val, vagy mellette vannak testvérei, társai, akikkel meg­oszthatja — persze nem mindig osztja meg — félel­meit, titkait is. Az egyke társtalan, magányérzete még erősebb, mint a többi gyer­meké, összetartó testvérek, óvodás gyermekek, ha való­ban jól be tudnak illeszked­ni a csoport vidám játékos életébe, nyilván kevésbé ér­zik egyedül magukat. Az óvodás gyermeknél a baj csak ott kezdődik, ha az anya úgy érzi, most már nyugodtan rábízhatja gyer­meke nevelését az óvodára. Pedig a szeretetnek azt a melegét, ami a gyermek életszükséglete, csak ő tud­ja átadni számára. MKS: Miért magányos a gyermek?

Next