Magyar Szó, 1973. december (30. évfolyam, 344-359. szám)

1973-12-26 / 354. szám

Szerda, 1973. dec. 26. DUNAVÁJ Az egész falu szívügye Kupuszina művelődési életéről­ ­Cupuszinán hagyománya van a műkedvelésnek. Az egész falu szívügyének tartja a műkedvelők egy-egy kez­deményezését, s talán nincs olyan ház, melynek lakói ne vették volna ki részüket ilyen vagy olyan formában a falu művelődési életéből. Gazdag, sokrétű tevékeny­séggel dicsekedhetnek a ku­­puszinaiak: rendszeresen fel­lép a falu népitánc-csoport­­ja, hírnevet szerzett magá­nak már az ország határán túl is. A műkedvelő színját­szók évente új színdarabbal mutatkoznak be, és részt vesznek az Ötösfogat műso­rában. A Kisbokréta népi­­tánc-csoportban szereplő ál­talános iskolás fiúk és lá­nyok évről évre nagyobb si­kert érnek el a különféle szemléken, s valószínűleg ugyancsak sikerrel szere­pel majd a nemrég alakult Leánykórus, amelynek elő­adásában az­­Újvidéki Rádió már néhány helyi népdalt felvételezett. A falu művelődési életé­nek fő hordozója a Petőfi Sándor Művelődési Egyesü­let. Itt összpontosul minden szál. Sturcz József, az egye­sület legaktívabb tagja ala­pos ismerője a falu művelő­dési életének. " — Az első színdarabot az édesapám rendezte a falu­ban 1920-ban — mondja Sturcz József. Az édesapja nyomdokain haladva a mű­velődési élet fő mozgató ere­jévé vált a faluban. Nem­csak a színdarabok, zenés já­tékok megrendezését vállalta és vállalja még ma is, ha­nem szenvedélyesen gyűj­tötte a faluban élő népszo­kásokat és népdalokat. A fa­luművelődés történetét 1920- tól napjainkig szinte lexiká­lis pontossággal ismeri.­­ Az 1920-ban alakult színjátszó csoport minden évben tartott egy előadást 1924-ig, ekkor alakult meg a tűzoltó testület, s az vett át minden kezdeményezést. Négyszólamú férfiénekkart is alakított, fellépései egyben jövedelemforrást is jelentet­tek a testületnek. Szüreti bálokon népitánc­csoport is szerepelt, majd 1937-ben ál­landó tánccsoport alakult. Ez a tánccsoport már kimozdult a faluból, vendégszerepelt Zomborban és Csonoplyán, és részt vett a­ gombosi ara­tóünnepélyen. A csoport ve­zetője Guzsvány Pál és Pé­csi Pál volt. 1941-ben a tánc­csoport kivált a tűzoltó tes­tületből, és ekkor­ Sood Jó­zsef lett a vezető. Kupuszinán közvetlenül a felszabadulás után ismét mozgolódni kezdtek a mű­kedvelők. .1946 január else­jén megalakult a mai Petőfi Sándor Művelődési Egyesü­let. Alapító tagjai: Guzsvány Pál, Pécsi Pál, Csulity Mi­hály, Pastyik Imre és Sturcz József voltak. Itt működött a népitánc-csoport, a férfi­énekkar, a falu zenekara, a színjátszó csoport, és akkor még a falu könyvtára is ide tartozott. A mai moziteremben első­ként a színjátszó csoport sze­repelt, majd hamarosan a különféle alkalmi ünnepé­lyeken a népitánc-csoport is. Amikor Sturcz József fel­dolgozta a helyi lakodalmi szokásokat, és betanította a csoporttal, már egész estét betöltő műsorral léptek fel. A könyvtár is számos szor­galmas olvasót toborzott a faluban. A falu művelődési életé­ben óriási jelentőséggel bír a szövetkezeti otthon, amelyet 1950-ben adtak át rendelte­tésének. Két év múlva, ami­kor bevezették a faluban a villanyáramot, a műkedvelők még kedvezőbb körülmények között dolgozhattak. Volt most már öltöző, raktár, megfelelő színpad, kitűnő vi­lágítás, csak dolgozni kel­lett. A művelődési egyesület vendégeket is fogadhatott. Gyakran szerepeltek, a­ falu­ban az Újvidéki Pad­ó mű­vészei, a szabadkai színház, a topolyai, zombori és a kör­nyező falvak műkedvelői, de magyarországi művészek is felléptek. Talán ezzel ma­gyarázható, hogy a helyi műkedvelők munkája időről időre alábbhagyott- s csak az utóbbi 3 évben élénkült föl ismét. A régi aktív mű­kedvelőket, hogy csak néhá­nyat említsünk közülünk: Pepó Mihályt, Sóta Pált, Guzsvány Mihályt, Rubus Jánost, Buják Jánost és Guzsvány Jánost, fiatalok váltották fel. A művelődési élet fő hordozója a helyi is­kola tanári kara lett. Sturcz József, aki maga is tanító, a tanárok körében talált segí­tőtársakra. Bár a színdara­bok rendezése és a tánccso­port vezetése még mindig rá vár, sokban segédkeznek kollégái: Reznicsek Erika-Marásek Gáspár és Guzs­vány József. A színjátszó csoport ilyenkor télen már javában dolgozik, tagjai, ja­varészt földművesek — ki­használják a téli szabad­időt, hogy tavasszal, mikor már kevesebb idő jut próbá­ra, hiba nélkül tudják a szerepet­. A kupuszinai mű­kedvelők­ rendszeresen ven­dégszerepelnek a környező városokban és falvakban. A vendégszereplésre való utaz­gatás körülményeiről faggat­tuk Sturcz Józsefet. Némi megelégedéssel mondta, hogy az apatini községi közműve­lődési közösség az utóbbi időben rendszeresen autó­buszt bocsát a művelődési egyesület rendelkezésére, ha vendégszereplésre készülnek valahova. Régebben így utaztak: — Amíg a János vitéz dal­játékot adtuk, közvetlenül a felszabadulás után, 11 sze­kéren mentünk Bezdánba vendégszerepelni. Utaztunk vasúton is, a „marhavago­­nokban”, s néha olyan sze­nesek és füstösek lettünk, hogy alig ismertük meg egy­mást. Sokban segített a volt helyi konzervgyár, rendelke­zésünkre bocsátotta ugyanis teherautóját.­­ A Petőfi Sándor Művelő­­­­dési Egyesület egykori sze­­­­replői mint szülők és nagy­szülők nézik végig gyerme­keik fellépését. Ők már fel­szabadultabban, ötletesebben mozognak a színpadon, hi­szen volt idejük tanulni, a hivatásos színházak vendég­­szereplései és a televízió adásai hozzásegítették őket a „műhelytitkok” ellenségéhez. Ezt tudja a közönség is, ép­pen ezért sokkal alaposabb, csiszoltabb és színvonala­sabb előadást vár tőlük, mint mondjuk közvetlenül a há­ború után. Ha már a közön­ségnél tartunk, el kell mon­danunk, hogy a Dunatáj vi­dékén kevés az olyan közön­ség, mint a kupuszinai. Szí­vesen megnézi a vendégjáté­kokat és a hazaiak fellépését egyaránt. Éppen ezért a ku­puszinai Petőfi Sándor Mű­velődési Egyesület sohasem küzd anyagi gondokkal, mert a belépőjegy árából fedezi az egyesület költségeit. Jut színpadi díszletekre, kosztü­mökre, vidékről jött szerep­­lők­ megvendégelésére, sőt, néha még a többi társadal­­mi-politikai szervezet meg­segítésére is. Ha netalán mégis anyagi gondok adód­nak a helyi Kertes Vállalat, vagy a szövetkezet szívesen segít, a műkedvelők és tán­cosok pedig maguk varratják meg a szükséges színpadi ru­hákat. A művelődési egyesület munkája hű példája a falu összetartásának. Bizonyítja, hogy egy alig 3000 lakosú falu is tud saját igényeinek megfelelő, változatos műve­lődési életet teremteni ma­gának. A művelődési egye­sület évi közgyűlésére mind­azokat megóvják, akik va­lamilyen módon részt vettek a munkában, hogy a közös vacsora után emlékezzenek meg az elmúlt évben elért eredményekről. Ilyenkor úgyszólván az egész falu együtt ünnepel. FRIEDRICH Anna 7. oldal Nő az igazgatói székben Beszélgetés Vidákovics Erzsébettel, a nemesmiliticsi Testvériség- Egység Általános Iskola igazgatónőjévé! Milyen legyen a színpad díszítése a néphadsereg nap­ja alkalmából rendezett ün­­nepélyen?! Az igazgatónő ép­pen ezt latolgatta az iskola rajztanárnőjével, amikor fel­kerestük munkahelyén. A kicsi irodában mindennek megvan a helye: az íróasz­talnak, székeknek, dohányzó asztalnak, könyvszekrény­nek. A falat az iskola tanu­lóinak kézimunkái díszítik, az ablak előtt egy műanyag emberi csontváz. Helyet foglalunk: Vidáko­­vics Erzsébettel, a nemesmi­liticsi Testvériség-Egység Ál­talános Iskola igazgatónőjé­vel beszélgetünk. Bár társa­dalmunkban sokat értünk el a női egyenjogúság terén, ma­napság mégis ritkaságszám­ba megy, hogy nő ül az igaz­gatói székben. Nem titkol­juk kíváncsiságunkat, s meg­kérdezzük, hogyan lett igaz­gató. — Talán a véletlen szüle­ménye, hogy igazgató let­tem — mondja némi tűnődés után. — A volt igazgató megbetegedett, és az iskola­­tanács szavazata alapján rám bízták a helyettesítést. Két évig helyettesítettem, és időközben az egész falu össze­fogásával hozzákezdtünk az iskolaépület egyik szárnyá­nak újjáépítéséhez. A volt igazgató nyugdíjba vonult, s én jelentkeztem a kiírt pá­lyázatra, mert úgy éreztem, be kell fejeznem a megkez­dett munkát. Mandátumom jövő év áprilisában lejár, s én szívesen visszamegyek ta­nítani. — Említette, hogy az isko­latanács önre bízta az igaz­gató helyettesítését. Mi min­dennel foglalkozott pályafu­­­tása kezdete óta, mivel nyer­te meg az emberek bizal­mát? — A tanítóképzőt 1955-ben fejeztem be, s rögtön itt Ne­mesmiliticsen kezdtem dol­gozni. Akkoriban még kine­vezés alapján helyezték el a pedagógusokat, nagyon elé­gedett voltam, gyorsan fel­találtam magam a faluban. A tanításon kívül a társadal­mi életből is kivettem a ré­szem. Szívesen dolgoztam a testnevelési csoportban, mű­­kedvelősködtem, és voltam pártszervezeti titkár is. Ta­lán ez is hozzájárult ahhoz, hogy bízzak bennem. — Ön szerint mi az iskola igazgató feladata? — Fő feladat lenne peda­gógiával foglalkozni, manap­ság azonban a különböző tör­vények, rendelkezések átta­nulmányozása és a hivata­los akták elkészítése nagyon sok időt vesz igénybe. Még­is, a tanításra kell fektetni a hangsúlyt, további eredmé­nyes munkára serkenteni a kollektívát. A munkát úgy kell irányítani, hogy a taní­tás és a szabad tevékenység egyaránt oktató-nevelő jel­leget kapjanak. Megkönnyíti a munkámat, hogy iskolánk­ban­ magas fokon áll a kol­lektív szellem. Nálunk az nincs, hogy „nem csinálom meg, nincs rá időm”. — Nő volta hátrányos hely­zetbe hozta-e az igazgatás­ban? — Az, hogy ne vagyok nem probléma az igazgatás­ban — hárítja el a kérdést mosolyogva. — Sőt, az az ér­zésem, hogy egy nő jobban igazgat. Figyelembe veszi munkatársai egyéniségét, na­gyobb körültekintéssel és ta­pintattal dolgozik velük. So­hasem parancsol, hanem kö­zös megegyezés alapján dönt az egyes kérdésekben. Véleményem szerint nőnek vezető állásban azért nehéz dolgozni, mert a nő anya és házastárs, és társadalmi el­foglaltsága magánélete rová­sára megy. — Mi a pedagógus felada­ta manapság? — Nagy hangsúlyt kell fektetniük az órák előkészí-ítésére, és lebonyolítására. Hogy a pedagógus lépést tud­jon tartani a fejlődéssel, so­kat kell fordítania az önkép­zésre, a szaklapok áttanul­mányozására és tudása fel­­frissítésére. Gondolnia kell az eszmei nevelésre is. Az iskolának a társadalmi élet­ből is ki kell vennie részét. A­ mai iskola már nem az, ami akkor volt, amikor dol­gozni kezdtem. A pedagógu­sok talán nem voltak annyi­ra megterhelve, és ezért ak­tívabbak lehettek a társa­dalmi életben, de az is le­het, hogy az idő hozta ma­gával. .. — A nehéz anyagi helyzet ellenére érezhető-e haladás a tanügyben? — Haladás van a tanügy­ben, de főleg a központi is­kolákban. — Válaszolja né­mi gondolkodás után. — A falusi iskolák haladása nem hasonlítható össze a városia­kéval. Mióta dolgozom, so­kat fejlődött a tanítás, az anyagi gondoktól azonban, úgy látszik, nem lehet meg­szabadulni. Iskolánk csak most tudott új magnót ven­ni, de hol vannak még az egyéb szükséges felszerelé­sek? — Ha már a szükséges fel­szerelésről beszélünk, mond­ja el, mi mindent szeretne beszerezni iskolája számára, ha nem lennének anyagi gondjai! Az igazgatónő cigarettára gyújt, s mosolyogva körül­néz az irodában, majd so­rolni kezdi: — Szükség lenne tornate­remre, mert az órákat késő ősszel és télen a tantermek­ben tartjuk, létkérdés egy napközi tagozat megszerve­zése, jó lenne játszóteret épí­teni, s nem utolsósorban be­vezetni a kabinetrendszerű oktatást. Látják, ezzel a csontvázzal töltöm napjai­mat, mert az egész iskolá­ban nincs hova tenni! — mu­tat az ablak előtti csontváz­ra. Biztosan reméld, hogy egyszer — talán hamarosan — mindaz megvalósul, amit hirtelenében felsorolt ne­künk.­ ­cs Régi idők tanúi Hetek, hónapok, évek is beletelenek, mire a földből kiemelt lelet a kiállítási szekrénybe kerül, ahol az ős­haj­dank­ori tárgyak is új életet kezdenek, hiszen még a történelmiét alig-alig isme­rő kisdiák is kiolvashatja belőlük a rég eltűnt világ többé-kevésbé véletlenül fennmaradt üzenetét. A jel, az üzenet hordozó­ja pedig nem is azért indult útjára, hogy a távoli idő em­bere majdan megértse, és le­het, nem is teljes pompájá­ban, egészében érkezik hoz­zánk. A mi vidékünk földje főként ilyen leleteket rejte­get magában. Megmentésük­re, feltárásukra majd száz évvel ezelőtt indult itt elő­ször szervezett munka, ami­­koris Bács-Bodrog megye Zomborban székelő Történel­mi Társulatának lelkes tag­sága, miként az 1885-ben alapszabályba foglalta, a me­gye történelmének művelésé­vel párhuzamosan „az e vi­déken elszórva létező ősi, ó- és középkori műrégiségeket, ásatások, adományozás, vé­tel vagy ideiglenes átenge­dés útján egy megalapítandó műrégiségi egyleti múzeum számára összegyűjti, a törté­nelmi értékű romokat kellő felügyelet által a végpusztu­lástól megóvja; a hazai tör­ténelem tudomány és archeo­lógia művelése és megked­­veltetése iránt minél széle­sebb körű érdekeltséget éb­reszt. . Akkor már Gomboson és Monostorszegen megkezdőd­tek az első jelentős ásatá­sok. Később Küllőd környé­kén, Doroszlón, Szentivánon és a Bácskaság több helysé­gében ástak ki értékesnél ér­tékesebb leleteket. S mind­járt az első évben Margalits Ede a következőket írja a Társulat előtt felolvasott tit­kári jelentés­ében: „A vá­lasztmány megbízásá­ból ki­váló gondot fordítottam az egylet múzeumának megala­pítására és gyarapítására. A múzeumi éremgyűjtemény igénytelen alapjául a tásu­­latnak egy IV. Béla magyar király korából származó réz­pénzt adományozván, társa­dalmi úton közvetlen felké­rés folytán igyekeztem oda­hatni, hogy a szerény kez­det miinél gyorsabban és mi­nél szebben gyarapodjék.” A megyei múzeumnak rövid­del ezután több fő osztálya, pénz- és érem- valamint ré­giség gyűjteménye is volt. A Gubitza Kálmán, Wei­­gang János, Cziráky Gyula és mások által összegyűjtött, illetve a múzeumnak adomá­nyozott régészeti anyagot az első világháború utáni két évtizedben nem rendszerez­ték, a második világháború utáni két évtizedben nem rendszerezték, a második vi­lágháború idején pedig Pár­duc Mihály, Korek József és Bardóczi László szegedi ré­gészek Banner János pro­fesszor vezetése alatt feldol­gozták, katalogizálták, majd Wellenreiter Pál zombori ré­gész egyeztette a tárgyakat a cédulakatalógussal. E vérbe­li tudós vezetésével vidékün­kön sok eredményes ásatást végeztek, s termékeny mun­kája felbecsülhetetlen érté­kű. Jelenleg mintegy nyolcad­tól ezer régészeti tárgya van a múzeumnak, mégpedig a csiszolt­­kőkorszakból, bronz- és vaskorszakból, népvándor­lás korából stb. Legérdeke­sebb talán a Kulán felszín­re került VI. századbeli aranyfüggő és egy aranyo­zott avar fibula, mindkettőt a jugoszláviai művészet pá­rizsi és szarajevói kiállítá­sán is bemutatták. Több mint 13 ezer pénzt és ér­met számláló numizmatikai gyűjteményre is méltán büsz­ke lehet a zombori múzeum, s reméljük, hamarosan e gyűjtem­ényből is rendez ki­állítást. Valamivel több mint egy éve nehéz és felelősségteljes munkára vállalkoztak Dusán­ka és Cedomir Trajkovic, a 90 éves zombori múzeum új régészei: három-négyezer ré­gészeti tárgyat leltároznak újra, de más, talán még ha­laszthatatlanabb régészeti munkát is kell végezniük: jö­vőre folytatják a Doroszló mellett elterülő, jugoszláviai viszonylatban is jelentős halstadti sírmező feltárását. Ásatásokat azonban csak ak­kor végezhetnek, ha a zom­bori község 20 000 dinárral hozzájárul a költségek fede­zéséhez. Hódságon is érdekes lelőhelyet tartanak nyilván, ahol a munka már régebben megkezdődött és szép ered­ményekkel járt: avar sírme­zőre és csiszolt kőkorszakbeli leletekre bukkantak, akár­csak Gomboson. S itt meg kell állnunk egy pillanatra. A bronzkori ék­szerek, az évezredekkel ez­előtt élt ember munkaeszkö­zei láttán a szemlélődőnek önkéntelenül eszébe jut, mek­kora lehet a régész öröme, valahányszor lehajol egy épen kiásott tárgyért. — Nem tudnám pontosan meghatározni, a régész mun­kájának melyik szakasza a legérdekesebb, de talán az igazi kutatást jelentő ásatá­sok, amikor a kincskereső iz­galmával lesi, a csákány nyo­mán hogyan fordul ki a föld­ből a lelet, s jelen van, ami­kor egy-egy szobor, edény, ékszer évtízezredek után újra születik, mondta hivatásáról Cedomir Trajkovic. — Sok­szor a véletlenül talált lelet igazolja feltevésünket,, hogy itt és itt ősi sírokra, több ér­tékes leletre, esetleg régi te­lepülés maradványaira buk­kanunk. Munkánkban sokat segíthet a lakosság, ha a földből előkerült leleteket ép­ségben eljutattja hozzánk. Apatinnból néhány­­nappal ezelőtt jelentették, a munká­sok a csatornahálózat építése közben emberi csontokra akadtak. Megállapítottuk, ké­sei középkori sírmező van azon a helyen. Egyébként minden lelőhelyet feltünte­tünk a helyszínrajzi térké­pen, s az ásatási eredmények­ről a helyszínen fényképfel­vételt készítünk. A jövő év második felé­ben nagy vállalkozásba kez­denek a múzeum munkatár­sai: leírások, fényképf­elvéte­lek alapján igyekeznek új­ra azonosítani a többször is megbolygatott,­­tizedelt ré­gészeti anyagot, s talán an­nak lehetősége is megvaló­sul, hogy a háború után el­tűnt tárgyak ismét visszake­rül­jenek a zombori múzeum épület vastag falai közé. Eh­hez azonban nemcsak a vaj­dasági régészek összefogása, hanem magyarországi szak­emberek segítsége is szüksé­ges. SZÉKELY Mária Megkülönböztetés A zombori községi kép­viselő-testület gyermekvé­delmi alapjának tanácsa úgy határozott, hogy a köz­ség iskoláiban, így Csonop­lyán is kapnak ingyen uzsonnát a diákok. A tanács döntése szerint a mezőgaz­dasági magántermelők gyer­mekei akkor részesülnek in­gyenes ellátásban, ha az évi összjövedelmük családtagon­ként nem haladja meg a 900 dinárt. A dolgozók, gyári munkások gyermekei pedig akkor, ha a családtagonkén­ti átlagos jövedelem nem haladja meg a havi 300 di­nárt. Első pillantásra mindez rendjén is volna. De számít­suk csak ki: a mezőgazda­­sági magántermelő családjá­ban, (ahol négyen vannak) az évi összjövedelem 3600 dinár, míg a társadalmi szek­torban dolgozó négytagú csa­lád összjövedelme 14 400 di­nár. Láthatjuk, hogy valami nincs rendben, a társadalmi szektorban dolgozó évi össz­jövedelme sokkal nagyobb, 10 800 dinárral több, mint a mezőgazdasági magánterme­lőké. Szakács

Next