Magyar Szó, 1976. március (33. évfolyam, 73-89. szám)
1976-03-29 / 87. szám
Hétfő, 1976. március 29. MAGYAR SZÓ i vogoMoiolfl! ellen Meg kell oldani a hitelezés kérdését A tizenkét jugoszláv vagon- és mozdonygyár ügyviteli szövetsége megállapította, hogy a vagonbehozatal szükségtelen lenne, s nem felelne meg a hazai vasutak és általában a társadalom érdekeinek. Az ügyviteli szövetség tagjai Nišben tartott megbeszélésükön a vasúti kocsik és mozdonyok gyártásának és eladásának időszerű hitelezési problémáiról tárgyaltak. A megbeszélés részvevői a szövetségi, a köztársasági és a tartományi végrehajtó tanácsoktól, a gazdasági kamaráktól és más érdekelt szervektől gyors intézkedéseket követelnek, mivel a hazai vagongyárak „elvben nem értenek egyet a vagonbehozatallal.” A vagon- és mozdonygyárak, amelyek több mint 35 000 dolgozót foglalkoztatnak, ismételten figyelmeztetnek a hitelezés megoldatlan problémájára, ami miatt az idén sem lesz teljesen kihasználva a hazai gyárak termelőképessége. A vasúti vállalatok az idén mintegy 2,5 milliárd dinár értékben rendeltek vagont, motoros vonatot és mozdonyt, tekintettel azonban a vállalat pénzügyi nehézségeire, ennek megvalósítása igen kérdéses. A vasút a következő évekre is jelentős vásárlást helyez kilátásba. A vagongyárak éppen ezért sürgetik, hogy mielőbb oldják meg a hitelezés problémáját, ezzel ugyanis meggyorsítanák a vasút korszerűsítését, s jobban kihasználnák a kapacitásokat is. A megoldás érdekében az illetékes szervekhez már el is juttatták a konkrét javaslatokat. Négyszáz ifjú párttag Az ifjúsági munkaakciók 30. évfordulójának megünneplésealkalmából s abból az alkalomból, hogy április elsején Brckóból indul a születésnapi jókívánságoktól az ifjúsági staféta, tegnap a brckói művelődési otthonban ünnepséget tartottak, amin 400 leány és fiú vette át a pártkönyvecskéjét. . Az új párttagok közül 200 középiskolás, 120-an termelőmunkások, 80 pedig falusi fiatal. A JKSZ feladatairól Vinko Marianović, a KSZ községi bizottságának titkára beszélt. I azt hittél, a gyűrűben maradta! Bihacot már elhagyva valahol a boszniai hegyek között robog a spliti gyorsvonat (miután Bihacok hétórás veszteglés után megjavították a mozdonyt). A fülkében kezd melegebb lenni, és nem csoda, hogy a hosszú fagyoskodás után senkinek sincs kedve aludni. Pontosabban egyikünknek sem,mert csak ketten ülünk a kupéban. Beszélgetünk. Útitársunk középtermetű, ötven év körüli ember, lassan, kimérten mesél. Először csak félfüllel figyelünk rá, azután előkerül a jegyzetfüzet is. Ilyen körülmények között leginkább érdekes dolgokat lehet hallani. Ezúttal is így van. Élettörténet vagy inkább annak foghíjas töredéke, az, amit Gojko Graonja erveniki (dalmácia) születésű, Sidon élő nyugdíjas mesél. Szavain kívül érdeklődésünket az is felkelti, hogy zakója alól, bőrtokba zárt pisztoly csöve kandikál ki. (Nem csoda, hiszen manapság gyakran olvasunk vagy hallunk a jogtalan fegyerviselésről.) Története pedig ekképpen kezdődik: — 1943 májusában szülőfalum, a dalmáciai Ervemik közelében mint partizánszimpatizáns teljesítettem futárszolgálatot. Egy alkalommal az olaszok gyanúsnak véltek és elfogtak. Mivel nem találtak nálam semmilyen terhelő bizonyítékot, meg Torna Jurtásé vízimolnár is segítségemre jött, olcsón, csupán veréssel, megúsztam. Egy hónap múlva már az V. dilsmét brigád harcosa voltam. Nem sokkal később megkapta a Bátorság! Érmet. — Én voltam az egység futárja, és egy fontos parancsot kellett eljuttatnom a 611-es, Szent Katalinnak nevezett magaslatra, a zászlóalj-parancsnokságra. Ezt sosem felejtem el. Az olaszok tüzérséggel lőttek bennünket, és egy repesz menet közben megsebesített. A parancsot továbbítottam. Felépülésem után géppuskát bíztak rám, a parancs szerint hetedmagammal felderítésre kellett mennem, s addig nem volt baj, míg a csetnikek be nem kerítettek bennünket, és el nem fogyott a lőszerem. Szörnyű helyzet volt, de megmenekültem. A bátyámat úgy értesítették, hogy az ellenséges gyűrűben maradtam, örökre. 1945. június 17-én, a Split melletti Kaster Startban fel- t vettek a pártba. Elmúlt tehát a háború. I És a pisztoly? — Ja igen. 1944-ben kaptam Bója Grbié elvtársnőtől , mint a szakasz legfiatalabb harcosa és futárja. Azóta mint a legdrágább ,emléket hordom magammal. Van hozzá nyolc golyóm, már tizenöt éve őrzöm őket. Az is lehet, hogy már használhatatlanok. Sajnálom kipróbálni. A pisztoly egyébként a régi jugoszláv hadsereg tiszti fegyvere. Első pillantásra látszik, hogy régen használták. — Nem is az a fontos, hogy használjam. Annyira megszoktam, hogy képtelen vagyok megválni tőle. Egyébként akkor sem lőttem vele, amikor a miilicia soraiba osztottak be. Mert Gojko Graonja a felszabadulás után rendőr lett, és ebből a szolgálatból ment nyugdíjba is. Időközben megkapta a Népért Tett Szolgálatok Érdemrendjét, négyszer dicséretben, kétszer jutalomban részesült. — Emlékszem, nem sokkal a háború után, 3 teljes évig nyomoztunk egy gyújtogatási ügyben. Vinkovci mellett egy helységben leégett a szövetkezet gazdasági udvara, az istállóban 20 ló és ugyanennyi tehén pusztult el. Nagy kár volt az akkoriban. Végül is kiderült, hogy helybeli volt a gyújtogató, akinek a tulajdonát a háború után államosították... 12 évet kapott. — A háborúban sokszor megijedtem, de ez megtörtént utána is. Egyszer azt hittem, otthagyom a fogam.. Az történt, hogy az egyik vendéglőben összevesztek a vadászok. A két leghangosabbat az ajtó felé tuszkoltam, amikor a harmadik ránk lőtt. Úgy látszik, szerencsém volt, nem sebesültem meg. A sörészek csak a sapkámat lyukasztották át. Vinkovacig sok hasonló élményét mesélte el Gojko Granja. Azt is megjegyezte: lehet, hogy ezek sokaknak csak apró eseménynek tűnnek, de neki mindegyik életbevágó volt. Elhisszük neki. Hábram Károly Bácsszőlősön a Képes Ifjúság A Képes Ifjúság szerkesztősége kedden, március 30- án, Bácsszőlősre látogat. Délután hat órakor a helyi közösség tanácstermében kerekasztal-megbeszélést tartanak a helyi, a hajdújárási és a kispiaci SZISZ alapszervezetek, továbbá a társadalmi-politikai, műkedvelési és sportszervezetek vezetőivel. Másnap, szerdán a szerkesztőség tagjai fölkeresik a környék fiataljait, riportokat készítenek róluk, majd este hét órakor a helyi közösség nagytermében a szerkesztőség tagjai élő újság keretében mutatkoznak be. Délelőtt 10 órakor a helyi irodában megnyílik a gyűjtők és kézimunkázok kiállítása, melyen minden kiállító oklevelet kap. Külön díjat kap a legrégibb tárgyat bemutató gyűjtő. Délután 3 órakor kezdődik az ifjúsági otthonban a bácsszőlősi, kispiaci, a Chemos vállalat és a határőrség ifjúsági csapatainak barátságos sakk- és asztalitenisz-bajnoksága. A Képes Ifjúság szerkesztősége és a vendéglátó SZISZ elnöksége szívesenlátja minden olvasóját, a keddi és szerdai rendezvénnyekén. Hibaigazítás A vasárnapi számunkban közölt, Vajdaság jelene és jövője című írásban, a régi és az új dinár átszámítását illetően hiba csúszott a szövegbe. Az alapoknál 600 millió dinár helyett 6000 millió, 400 millió dinár helyett 4000 millió, a beruházásoknál pedig 750 millió dinár helyett 7500 millió dinár a pontos adat. Tapasztalatok a félévi zárszámadás után Drága a behozatali alkatrész Két új termék kerül piacra az idén a zombori Crvena Zastava autógyárból Nem teljesítette tavalyi termelési tervét a Crvena Zastava zombori autógyára. Atervezettnél ugyanis 596 kombival, illetve kombibusszal gyártottak kevesebbet. Igaz, az évet nem zár- t ták veszteséggel, de tiszta jövedelmük mindössze 220 ezer dinár. Milyen tapasztalatokat vontak le a tavalyi év munkájából, és milyen terveik vannak? — kérdeztük a Crvena Zastava autógyárban Zivota BLAZIC igazgagatótól. — Több tényező is hozzájárult ahhoz, hogy nem teljesítettük tavalyi termelési tervünket. Ezek között elsősorban az alkatrészek hiányát, az áremelkedést s a forgóeszközök hiányát említeném. Önigazgatási szerveink, valamint a vállalati pártalapszervezet megvitatta tavalyi tevékenységünket, levonta a tapasztalatokat, meghozta a határozatokat és ezek alapján láttunk munkához az idén. A tervek szerint 3400 kombit, illetve kombibuszt állítunk elő. A termelés tökéletes megszervezésén és a minőség állandó javításán kívül három megoldásra váró, igen nehéz feladat áll előttünk: a piac további kutatása, a forgóeszközök és a vásárlási kölcsön biztosítása. Tavaly mindössze 180 gépkocsit szállítottunk külföldre, Egyiptomba és Görögországba. Az idén 400 kocsit exportálunk, valójában nem túl sokat, de sokkal többet, mint tavaly. Magyarországon igen nagy az érdeklődés termékeink iránt, és remélem, hogy az idén már eredménnyel járnak tárgyalásaink. — A forgóeszközök és a vásárlási kölcsönök biztosítása érdekében bankköl-Miért álltak le a munkával? — A tervek szerint ebben az üzemrészlegben az eddig importált alkatrészeket állítjuk majd elő — nemcsak a kombikhoz, hanem a mind keresettebb Zastava 101-es személygépkocsikhoz is. Az építkezést az idén folytatjuk, és ha minden jól megy, 1970-ben már be is fejezzük. — A korábbi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy kedvező vásárlási feltételek biztosításával nagy mennyiségű kombit, kombibuszt fogunk eladni. Termelői kapacitásaink különben megengendők, hogy évente akár 2000-rel is több gépkocsit gyártsunk, ha erre szükség van. Végezetül említsük meg, hogy a 415 dolgozót foglalkoztató zombori autógyárban az idén elkészül a húszezredik gépkocsi is. Az idén különben két új termék kerül piacra. Az egyik az úgynevezett nyitott kombi, amit szabadtéri kiállításokon, vagy alkalmi városnézés alkalmával lehet elsősorban használni. A másik egy kirándulókocsi, amelyben aludni is lehet, de sátor is hozzácsatolható. Ezekkel a termékekkel igyekeznek hozzájárulni ahhoz, hogy még nagyobb számú gépkocsi kerüljön piacra mind belföldön, mind külföldön. TÓTH László Zivota Blažić A zombori autógyárban készül a Crvena Zastava új terméke, a nyitott kombibusz Az elsőt valószínűleg egy nemzetközi kiállításon mutatják be. (Zámbó Illés felv.) csont- igénylünk. Sajnos, két-három éve már ered- ménytelenül kérvényezzük a bankoknál a kölcsönöket. Úgy érzem, hogy a zombori községnek, de a szélesebb társadalmi köröknek is segíteni kellene gyárunkat. Az elmúlt évben a be- hozatali alkatrészek 10,8 százalékkal drágultak meg. Mennyiben hatott ki ez a Zastava munkájára? — Az alkatrészek 35 százalékát tavaly még külföldről szereztük be. A behozatal, érthetően nagyon megdrágította termékeinket. A tervek szerint az idén 18 százalékkal kevesebb alkatrészt importálunk, mint tavaly. Az áprilisra kilátásra helyezett drágulás bennünket is érint, bár úgy érzem, nem szabad nagy százalékban emelni a gépkocsik árát. Kedvezni kell a vevőnek. — Másfél évvel ezelőtt hozzákezdtek Zomborban egy üzemrészleg építéséhez. 3. oldal Szervezetten a spanyolnátha ellen Az Egészségügyi Világszervezet akciója Az Egészségügyi Világszervezet közölte, hogy minden ország kormányát idejében értesíteni fogják a veszélyes spanyolnáthával kapcsolatban, amit a Fort Dix-i amerikai támaszponton fedeztek fel. Április elején tartják a világszervezet szakembereinek tanácskozását, itt beszélik meg a következő teendőket. A szakemberek még nem tudják biztosan, hogy ugyanarról a disznó által terjesztett vírusról van-e szó, amely 1918-ban és 1919-ben mintegy 20 millió ember halálát okozta. A világszervezet kutatóközpontjait figyelmeztették, hogy gyorsan jelentsék a vírus esetleges megjelenését. Az Egészségügyi Világszervezetnek egyelőre nincs tudomása arról, hogy a spanyolnátha a katonai támasi ponton kívül is megjelent volna, az amerikai kormány mégis elhatározta, hogy az ország valamennyi lakosa számára készítenek védőoltást. A Reuter hírügynökség szerint 500 regrutát fertőzött meg a betegség, tünetei azonban még nem jelentkeztek rajtuk. Más hírügynökségek szerint a négy regruta közül, akiken a betegséget először fölfedezték, egy meghalt. A világszervezet képviselője még kijelentette, hogy ez az első eset, hogy egy vírust sikerült olyan korán izolálni, hogy az orvosok idejében elkészíthetik a védőoltást, s így megakadályozhatják az egész világra kiterjedő járványt. HÉTFÉLE (ZI f CUKORK/VISO^f .... 1 1 ■ III»'—— p