Magyar Szó, 1977. április (34. évfolyam, 89-103. szám)

1977-04-14 / 102. szám

ÚJ TERMÉKEK Beépítve eladni a villanymotort Egyre több munkaeszközt és berendezést gyárt a Sever A rendk­ívül fontos és na­gyon kereset­t, s emiatt nagy sorozatiban gyártott termé­­kek, mint például a villany­­motor gyár­tásaina­k­­kisfizető­­dősége előbb-utóbb n­agymér­tékben csökken. Ennek tuda­­ttát­a­n a Sever Villanymotor­­gyárban csaknem tíz évvel ezelőtt kezdtek foglalkozni azzal a gondola­ttal, hogy gé­pekb­e, berendezésiekbe besze­relve kell eladni a villany­­motort, mert így meghatvá­nyozható értéike. Ebből az elvből­­kiindulva a Sever egy­re több ú­j termékkel jelent­kezik a­ piacon és nagyszá­mú új termelési tervet dol­gozott­­ki vagy készít. — Számunkra semmi sem ismeretlen, amibe villanymo­tor van beépítve, tehát ma­gunk is előállíthatjuk — hal­lottuk a Lev­erben GUBI Ist­ván mérnöktől, az új progra­mok fejlesztésével foglalko­­zó osztály vezetőjétől. — Kö­zéptávlatú fejlesztési ter­­vünnk ibein előirányozták, hogy 1980-ig megkétszerezzük össz­termelésü­nket, melynek ér­téke elér az­­évi 2 milliárd 800 millió dinárt. Ennek leg­feljebb a felét nyerjük a villamymotor-gyártá­sból. Év­tizedekig­­kizárólag villany­­motort gyártottunk, majd 1968-­ban kooperációs szerző­dést kötöttünk egy nyugat­­nemzeti céggel és hajtóműve­ket, szivattyúkat kezdtünk gyártani, társastermelésben. Bővítettük kapcsolataink­at, három olasz céggel kötöt­tünk együttműködési szer­ződést, egy nyugatnémet cég­től megvásároltuk a szaba­dalmat 400 kilowattos telje­sítőképességig­­terjedő aggre­gátorök, szükségáramforrá­sok gyártására, a kisebbe­ket, a 1,5—5 kilowattosakat pedig a saját tervünk alap­ján­ gyártjuk. — A következő új prog­ram a különféle háztartási felszerelések é­s berendezé­sek gyártását irányozza elő — ismertette Gubi mérnök. — A Gorenjével való társu­lás e téren bizonyos lendüle­tet adott a Severnek, s ma már tervben szerepel vagy folyamatban van az asztali ventillátorok, konyhai szag- és páraelszívók, kisebb vil­­lanymelegítők próba- vagy sorozatgyártása. Környezetvédelmi berendezések gyártása — A Sever részt vett több szabadikai és külföldi válla­lattal együtt a paliiesi szenny­víztisztító berendezés­ek gyár­tásában, elektro­gépészeti be­rendezéseket gyártott, s ez adta az ötletet, hogy a vil­­lanymostorgyár környezetvé­delmi problémák megoldásá­val kezdjen foglalkozni — ismertette a továbbiakban Gubi István mérnök. — Eb­be a problémakörbe tartozik a kommunális és az ipari szennyvíz tisztítása, a szi­lárd­ hulladékok elszállítása, feldolgozása vagy megsemmi­sítése, a levegőtisztítás, a zaj­ártalom elleni védekezés és a sugárvédelem, a hulladék­­gáz-tisztítás stb. Így a paliosi után a Se­ver a fehértemplomi szenny­víztisztító berendezés gyártá­sait is vállalta, a következő megrendelést a mitrovicaii pa­pírgyártól kapta, s folynak az előzetes tárgyalások a zen­taa cukorgyár hasonló béren­diezéséne­k gyártásáról. Emel­lett több kisebb hasonló munkát is vállalt a Sever. Termelési tervében szerepel még a hulladékgáz-tis­sztítők gyártása, s a többi felsorolt környezetvédelmi problémák­­ megoldásához szükséges be­rendezések gyártásának elsa­játítása is. A Sever korábban saját, újabban mások szükségletei­re is gyárt különleges szer­számokat, főleg a villany­­motorgyártáshoz szükségese­ket, amelyeket nem lehet be­szerezni, nem gyártják őket vagy nagyon drágák. Most készül egy ilyen gép, magyar­országi megrendelésre. A vil­lanymotorgyáriak ezt a­­tevé­kenységet is szeretnék len­dületesebben fejleszteni. Szer­számüzemük egyike a leg­jobbaknak a Vajdaságban. Tervbe vették ezenkívül a vágóhíd- és étkezdeberende­zések gyártását is. A Metalija­­Fémárugyár a Severrel való társulásakor maga vad nozta termelési programjait is, melyek kö­zül többek között fejleszteni fogják az áruházi és az ön­kiszolgáló üzletek berende­zésének gyártását, részt vesz­n­ek a környezet­védelmi be­rendezések felszerelésében; háztartási felszereléseket, nagy vllranyvasalókat fog­nak gyártani. A csókás öntöde tavasz­­nak is nagy szerepe lesz a fejlesztési tervekben, feldol­gozza a többi tavasz nyers­­anyaghulladékát, jó minő­ségű öntvényeket készít a villanymotorokhoz és egyéb termékekhez. Bővítésével megkezdődhet a vegyi és bú­várszivattyúk gyártása. A villanymotorgyártás jövője a Severben — A felsoroltak még nem jelentek azt, hogy a villany­­motorgyártás terén nem ter­vezünk semmi újat — mon­dotta Gubi mérnök. — Cé­lunk jó minőségű és kor- S­zerű motorokkal ellátná a berendezéseket, öt év múl­va újabb nemzetközi szab­ványok lépnek életbe, új csatlakozási mértékhez kell idomítani a termékeinket, s ez újabb feladatok elé állít bennünket. Másik újság, hogy folyik az egyenáramú motorok nulilsorozatána­k gyártása. Ezek másodvirág­­zásukait élik, főleg ott van rájuk szükség, ahol külön­böző szabályzási problémák merülnek fel. E téren együtt­működést folytatunk a szer­számgépgyárakkal. A Megvalósítás előtt áll az elektronitika-program, amely rendkívül munkaigényes, vi­szont nyersanyagot nem igé­nyel, tehát nagyon megfelel vidékünknek. Tervünkben szerepel még a hajtómű-gyár­tás fejlesztése, olaj- és gáz­égők, továbbá univerzális sze­relhető raktár és hasonló be­rendezések gyártása. A ter­vek nagy része a piackuta­tás alapján készült. .. . Készültek a jubileumi ünnepségre A szabadkai Népköz Mű­velődési Egyesület összes szakosztálya serényen készü­lődik Tito elnök kettős ju­bileumának központi ünnep­ségére. A magyar és szerb­­horvát nyelvű irodalmi cso­portok, valamint a kórus forradalmi verseket és moz­galmi dalokat gyakorol. A tervek szerint május 23-án teljes estét betöltő műsor­ral kedveskedik a Népkör azoknak a fiataloknak, aki­ket a jubileumi ünnepség alkalmával vesznek fel ün­nepélyes keretek között a Kommunista Szövetségbe. / Csütörtök, 1977. ápr. 14. MAGYAR SZÓ • SZABADKA m SZABADKA Ф SZABADKA «SZABADKAm SZABADKA • SZABADKA P» KÖZMŰVESÍTÉS Összehangolni az igényeket és lehetőségeket Indokolt panaszok c­sak a javítanivaló A szabadkai Társult Köz­­művesítő Vállalat tavalyi gazdálkodására a csökkenő újratermelés jellemző. A munkaszervezet pénzügyi eredményei kielégítőek ugyan, de ez nem a szolgál­tatások bővítésének, hanem a díjszabás növelésének tud­ható be. A szolgáltatások minősége és mennyisége a tavalyelőtti szinten maradt. Miután elkészült a vállalat tavalyi gazdálkodásáról szóló beszámoló, a kollektí­va elvégezte a munka bíráló elemzését, és megállapította, hogy igazolt a lakosság vé­leménye, miszerint tovább­ra is kifogásolható a szolgál­tatások minősége. Baj van a köztisztasággal, a közvilágí­tással, nem kielégítő a víz mennyisége és minősége, a parkosítás, az utak újjáépí­tése stb. A dolgozói közösség véle­ménye, hogy a tervezett fel­adatokat elvégezték ugyan, de nem használták ki teljes mértékben a belső tartalé­kokat, és hogy késik a be­ruházási­­tervek megvalósí­tása. Mindez elsősorban a vállalat anyagi helyzetének következménye, de közreját­szik a hanyagság és felelőt­lenség is. Továbbra is el­várják, hogy a fejlesztés pénzelését valaki más vi­selje a községben, s így ke­vés pénzt helyeznek az ala­pokba. A községi végrehajtó tanács legutóbbi ülésén ugyancsak szóba került a közművesítő vállalat gazdál­kodása, és ott is rámutattak, hogy a jelenlegi körülmé­nyek között nem várható a szolgáltatások javulása. Az újratermelés bővítése, a pénzalapok gyarapítása és újabb beruházások nélkül ugyanis kilátástalan a fej­lődés. A közművesítő válla­latnak tehát a közeljövőben gyökeres változtatást kell eszközölnie eddigi gazdasági politikáján, mert ellenkező esetben az eredmények to­vábbra is elmaradnak. A közművesítési infra­struktúra fejlesztése azon­ban elképzelhetetlen széles körű társadalmi segítség, kedvező hitelek, helyi járu­lékok bevezetése stb. nél­kül. E célból már a közel­jövőben meg kell kötni a szolgáltatások igénylői és a közművesítési vállalat kö­zött önigazgatási megegye­zéseket, amelyek meghatá­rozzák a szolgáltatások mi­nőségét, mennyiségét, vala­mint a fejlesztési irányelve­ket, és a beruházások el­sőbbségi sorrendjét. Zöld fényre vár a kocsisor a belvárosban* (MAGYAR Zoltán felv.) Szűk garat az E 8 5-ös út belvárosi szakasza­ kon reggel és este lepik el az utat a kirándulók jámű­­vei, hogy végeláthatatlan so­rokban vonuljanak mindkét irányban. Néhány jobbra, de főleg a balra kanyarodó jár­mű úgyszólván leállítja a for­galmat, miközben arra vár, hogy biztonságosan irányt válthasson a szemben hala­dó járművek között. Az illetékes közlekedésbiz­tonsági szervek a maguk ré­széről megtették a tőlük tel­hetőt, kihelyezték a még hi­­ányzó közlekedési jeleket, amelyeken többnyelvű fel­irat figyelmezteti az autóso­kat arra, hogy az útszaka­szon radarral végzett sebes­ségellenőrzés folyik. Az intéz­kedés helyénvaló ugyan, de a nap egyre rövidebb idősza­kában valósítható meg., Már nemcsak a­ csúcsforgalom ide­jén, hanem több óra hosszat is csak legfeljebb azt a né­hány ritka esetet lehet felje­gyezni, hogy valakinek sike­rült 50—60 kilométer­es sebes­ségnél gyorsabban hajtania. Ha a fentiekhez hozzáfűz­zük, hogy az E 8 5-ös út em­lített szakaszának felújítási munkálatai az idén is a nyá­ri idegenforgalmi évad kel­lős közepén kezdődnek, ami­kor naponta ezrével halad­nak át a nemzetközi úton a külföldi személygépkocsik, nem nehéz elképzelni, micso­da közlekedési gondok előtt állunk. Mennyire égető problémá­vá vált az E 85-ös út Sza­badka és Palics közötti sza­kaszának felújítása, az úttest kiszélesítése, azt mi sem bi­zonyítja jobban, mint a ko­ra délutáni és a kora esti órákban mindennapossá váló tülekedés. A hét végi napon Az új és a régi mezsgyéjén.Sok még a tennivaló , kevés a pénz. (Fotó: KOVÁCS Károly) SZABADKÁN MA FILM JADRAN: Kleopátra, ameri­kai színes, történelmi (16, 20) LIFKA: A bűnös asszony, olasz színes filmdráma (16, 18, 20). ZVEZDA: Bidai, indiai film (15.30, 17.30, 20). MUNKÁS: Az Ezüst-tó kin­cse, német színes kaland­film (15.30, 17.30, 19.30 és 21.15). ÜGYELETES ORVOS: A mentőállomáson a Petőfi Sándor utcában, este 8-tól reggel 6-ig. GYÓGYSZERTÁR: A Vá­rosháza alatt. MÚZEUM Állandó jellegű kiállítá­son a régészeti, néprajzi és történelmi anyag minden­nap, hétfő kivételével 9-től 13-ig, kedden és pénteken 16-tól 19 óráig. Szombaton 8—13 óráig. Időszaki kiállításon: Voj­­nich Oszkár világnéprajzi gyűjteménye és a pénzfor­galom története Észak- Bácskában. SZÍNHÁZ Mandragora, zenés játék két részben, a Kecskeméti Katona József Színház ven­dégjátéka. (19.30) MA ESTE A NÉPSZÍNHÁZBAN: Mandragora A kecskeméti Katona József Színház vendégjátéka Ma este fél 8-kor a Sza­badkai Népszínházban ven­dégszerepel a kecskeméti Ka­tona József Színház társula­ta. Előadja Niccolo Machia­velli MANDRAGORA című színművét.­ Friedrich Engels Niccolo Machiavellit úgy jellemezte, mint a szenvedély és a meg­ismerés titánját, államférfit, történetírót, költőt és egyben a modern idők jelentős ha­dászati íróját. Maga Machia­velli egyik 1525-ben írt leve­lében így határozza meg alá­írásával foglalkozását: Nic­colo Machiavelli, istorico, comico e tregico. A Mandra­gora című színműve az olasz dármairodalom egyik legki­válóbb remeke, ma is világ­szerte sikerrel játsszák. Ma­chiavelli darabjában lerom­bolja a régi babonákat, és be­bizonyítja, hogy a döntő győ­zelem mindig és mindenütt az életé és természeté. A kecskeméti színház ze­nés játék formájában játsz­­sza a darabot, amelyet Hon­­ti Rezső ültetett át magyar nyelvre. A zenét Dékány Endre írta. Szereplők: Szék­helyi József, Farády István, Mezey Lajos, Teszáry László, Gyólay Viktória, Jászai-díjas, Major Pál, Monyók Ildikó, Ribár Éva, Horváth Ferenc, Vancsik Mária és M. Sztan­­kó Magdolna. A játéktér Csi­szár Imre és Szlávik István munkája. A jelmezeket Sza­kács Györgyi tervezte. Ko­reográfus Weöre­s Boldizsár. Karmester Fuchs László. A darab rendezője: CSISZÁR IMRE. 11. oldal

Next