Magyar Szó, 1977. június (34. évfolyam, 148-162. szám)

1977-06-09 / 156. szám

KÜLDÖTTEK HÍRADÓJA KÉSZÜLŐ JOGSZABÁLYOK TÖRVÉNYTERVEZET A TÁRSADALMI TERVEZÉSRŐL A társadalmi tervezés feladatkörének Az e területre vonatkozó első tartományi törvénytervezet megállapítja azt az elvet, hogy a tervezés minden tényezőjének a társult munka alap­szervezetében tervezett jövedelemből kell kiindulnia A JSZSZK Alkotmányá­ban megállapított kötelezett­ség alapján 1976-ban meg­született a társadalmi terve­zésről és Jugoszlávia társa­dalmi tervéről szóló törvény. A tartomány saját törvényé­vel eddig még nem szabá­lyozta ezt az anyagot. Így A társadalmi tervezésről szó­ló törvénytervezet, amelyet a Végrehajtó Tanács má­jus 24-én elfogadott és Vaj­daság SZAT Képviselőháza elé terjesztett, az első tarto­mányi törvénytervezet ezen a területen. A törvénytervezet kidolgo­zása során abból az állás­pontból indultak ki, hogy a szocialista önigazgatási ter­melési viszonyok fejleszté­sében biztosítani kell a mun­kások és általában a dolgo­zók alapvető önigazgatási hatóeszközét. Hogy a készü­lő tartományi törvény egy­séges egészet alkosson, sza­bályozza a társadalmi ter­vezési rendszer valamennyi kérdését, egyszersmind a szövetségi törvény egyes ren­delkezéseit teljes egészükben vagy némi­­módosításokkal alkalmazza. A törvénytervezet a rend­szer alapjaiból kiindulva csak azokat a kérdéseket szabályozza, amelyek a tár­sadalmi tervezési rendszer feladatkörének ellátói szá­mára közösek. Ezzel kapcso­latban szem előtt tartották, hogy a tervezés olyan tár­sadalmi viszony, amelyet más törvényi mellékjogsza­bály és önigazgatási társadal­mi aktus is szabályoz vagy szabályozni fog. A KÖZSÉGEK ÉS A TARTOMÁNY TERVE AZ EGYBEHANGOLT KÖZÖS ÉRDEKEKEN ÉS CÉLOKON ALAPUL A törvénytervezet több alapelvre épül. A törvény mindenekelőtt a társadalmi tervezésnek a szövetségi törvényben szabályozott alapjaival összhangban sza­bályozza a társadalmi terve­zési rendszert, a társult munka alap- és más szer­vezetei, az önigazgatási ér­dekközösségek, a helyi kö­zösségek, más önigazgatási szervezetek és közösségek terveinek, valamint a köz­ségnek és a tartomány ter­vének meghatározását. A társadalmi tervezés fel­adatkörének alapvető ellá­tói az önigazgatási szerve­zetekben, közösségekben és 4. oldal V ELEMZÉSEK Vajdaság külkereskedel­mének több éven át tartó kedvezőtlen alakulása után 1976-ban jelentős változás állt be. Növekedett ugyan­is a kivitel, a behozatal vi­szont csökkent, ennek ered­ményeként csökkent a nem­zetközi árucserében keletke­zett aránytalanság, és Vaj­daság szempontjából javult a nemzetközi fizetési mér­leg. Az árucserének e ked­vező alakulása Vajdaságban nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy jelentősen csökkenjen az ország nem­zetközi árucseréjében kelet­kezett aránytalanság. Ezt állapította meg a Tartomá­nyi Végrehajtó Tanács, ami­kor június 1-én megtartott ülésén elfogadta a Vajdaság nemzetközi árucseréjének 1976. évi alakulásáról szóló jelentést, továbbá a külke­reskedelem első negyedévi alakulásáról szóló tájékoz­tatót, valamint a Vajdaság külkereskedelmi hálózatá­nak tavalyi működéséről szóló jelentést s végül Vaj­­­daság gazdasága és a kül­föld között létrejött gazda­sági együttműködésről szóló elemzést. Ezeket az anya­gokat a TVT eljuttatta a Tartományi Képviselőház­nak megvitatás és elfogadás­­végett. 1976-BAN­­A MEZŐGAZDASÁGNAK A KIVITELBEN VALÓ RÉSZARÁNYA 7,4 SZÁZALÉKKAL NÖVEKEDETT Az elemzések azt mutat­ják, hogy tavaly Vajdaság kivitele 7 százalékkal gyor­sabban növekedett az or­szág kivitelénél, a be­hozatal pedig 8 százalékkal gyorsabban csökkent az or­szág behozatalánál. Ilyen körülmények között 1976- ban a behozatal 78,6 száza­lékát lehetett fedezni kivi­tellel, míg tavalyelőtt­ ez a fedezet csupán 54,5 száza­lékos volt. Ugyanakkor az egész ország külkereskedel­mére vonatkozóan a fede­zet 52,9 százalékról csak 66,2 százalékra­ növekedett. Hogy Vajdaságban a ki­vitel gyorsabban növeke­dett, mint az országban, ab­ban mindenekelőtt a mező­­gazdasági termékek kivite­le játszott közre, hiszen a mezőgazdasági termékek­nek a Vajdaság kivitelében való részaránya 25,2 száza­lékról 32,6 százalékra emel­kedett. Ezzel egyidejűleg az arra irányuló intézkedés, hogy a behozatal a korábbi időszakban a kivitel és a behozatal között fennálló arányoktól függjön, sokkal inkább hatott a vajdasági behozatalra, mint az orszá­gosra, s ennek folytán az újratermelési anyagok beho­zatal Vajdaságban 10 száza­lékkal csökkent (az ország­ban 7 százalékkal), a beru­házási eszközök behozatala 20 százalékkal volt kisebb (az országban 7 százalék­kal), a közfogyasztási cik­kek behozatala pedig öt szá­zalékkal csökkent, ezzel szemben e termékek be­hoza­tala országos viszonylatban növekedett, mégpedig 20 százalékkal. A külkereskedelem regio­nális elosztásában is válto­zások álltak be. A fejlett nyugati országokba irá­nyuló kivitel ugyanis 32 százalékkal növekedett, a behozatal viszont 33 száza­lékkal csökkent. A szocia­lista országokba irányuló kivitel 17 százalékkal volt nagyobb, mint egy évvel ko­rábban, a behozatal pedig csak 4 százalékkal növeke­dett. Ezen belül az iparilag fejlett nyugati országokkal való kereskedelmünk érté­ke 46,8 százalékról 43,4 szá­zalékra csökkent, a szocia­lista országok vonatkozásá­ban pedig 40,3 százalékról 43,6 százalékra növekedett. A fejlődő országok részará­nya most is, korábban is 13 százalék volt, jóllehet Vaj­daság kivitelében való rész­aránya 4,7 százalékról 7,4 százalékosra növekedett. A GAZDASÁGI EGYÜTTMŰKÖDÉS MÁS FORMÁI A FEJLŐDŐ ORSZÁGOKKAL Az idén az első negyed­évben azonban sem a kivi­tel, sem pedig a behozatal nem az előirányzatnak meg­felelően alakul. A jelenté­sek szerint a kivitel példá­ul 16 százalékkal kisebb, mint a tavalyi megfelelő időszakban, jóllehet a tar­tományi gazdaságpolitikai határozat a kivitel 11 szá­zalékos növelését irányozta elő. Ezzel egyidejűleg a be­hozatal 13 százalékkal nö­vekedett a tavalyi megfe­lelő időszakhoz képest, jól­lehet gazdaságpolitikai hatá­rozatunkban ennek mind­össze 6,8 százalékos növe­kedését terveztük. Ez min­denekelőtt azért követke­zett be, mert kevesebb volt a mezőgazdasági és élelmi­­szeripari termékek kivitele ebben az időszakban, miköz­ben nagyobb volt az újra­termelési anyagok behoza­tala. Örvendetes azonban, hogy hónapról hónapra ja­vulnak a kiviteli eredmé­nyek, s ennek alapján vár­ható, hogy az elkövetkező időszakban a kivitel növe­kedése eléri a gazdaságpo­litikai határozatban elő­irányzott szintet. Az egyszerű (klasszikus) VAJDASÁG KÜLKERESKEDELMÉNEK 1976. ÉVI ÉS 1977. ELSŐ NEGYEDÉVI ALAKULÁSA A tavalyihoz viszonyítva a kivitel Az idén az első negyedévben sem a kivitel, sem pedig a behozatal nem az előirányzatnak megfelelően alakul, de jobb szervezés révén az elkövetkező időszakban elérhetjük a külkereskedelemnek a gazda­ságpolitikai határozatunkban előirányzott növekedését Tartományi közlöny JELENTÉSEK . A FÖLDMŰVESEK ADÓ- ÉS MÁS KÖZTERHEINEK ALAKULÁSA Igen nagy az egészségügyi járulék Fel kell mérni annak lehetőségét, hogy a megállapodásba foglalt összegnél kisebb kataszteri jö­vedelem esetén ne kelljen fizetni személyi jövedelmi adót adókötelezettek egyes cso­portjai iránt. Az egyéni jövedelem meg­állapítása megnehezítené to­vábbá a mezőgazdasági ter­melés fejlesztésének ösztön­zésére irányuló intézkedések eredményes foganatosítását, mert az adott megművel­hető földterületen elért jö­vedelem a háztartás több olyan tagja között oszlana meg, akiknek egyetlen fog­lalkozása a földművelés. AZ ÉV VÉGÉIG BEVEZETIK A KATASZTERI JÖVEDELEM ÚJ ELSZÁMOLÁSI MÓDJÁT Az adókivetés alapja te­hát továbbra is a kataszteri jövedelem marad. Meg kell ismételnünk, hogy az adókivetés és a járulékelszámolás jelenlegi alapját képező kataszteri jö­vedelmet még 1964-ben ál­lapították meg. Asóta e té­ren jelentős változások tör­téntek, és nyilvánvaló, hogy az említett kataszteri jöve­delem többé nem tükrözi az egyéni mezőgazdasági ter­melők tényleges jövedelmét. A fentiekben vázolt prob­lémák ismeretében Vajdaság SZAT Képviselőházának vég­rehajtó Tanácsa bizottságot alakított a kataszteri jöve­delem megállapítására. Az ülőkések arra az egységes álláspontra helyezkedtek, hogy ki kell dolgozni a ka­taszteri jövedelem elszámo­lásának új módszerét, s az ezzel kapcsolatos munkát az év végéig be kell fejezni. Itt jegyezzük meg, hogy elkészült a kataszteri jöve­delem megállapítására szol­gáló alapkritériumokra vo­natkozó köztársaságközi meg­állapodás tervezete, amely megszünteti a kataszteri jö­vedelem megállapításának statikus jellegét, mert a jö­vedelem összegét vagy fo­lyamatos értékhelyesbítés vagy meghatározott időkö­zönként történő újraelszámo­lás alkalmazásával állapítja meg. A LEGNAGYOBB ÉS A LEGKISEBB ADÓKULCS KÖZÖTTI ELTÉRÉS 30 SZÁZALÉKNÁL TÖBB NEM LEHET A polgárok megadóztatá­sára vonatkozó törvény sze­rint az adókulcs progresszív vagy arányos lehet, de az adópolitika összeegyeztetésé­ről szóló községközi megál­lapodás előirányozza, hogy a legnagyobb és a legkisebb adókulcs közötti különbség 30 százaléknál nagyobb nem lehet. A jelentésbe foglalt ada­tok szerint progresszív adó­kulcsot 32 községben, egye­nes arányú adókulcsot 9 községben vezettek be, 4 község pedig nem szolgálta­tott adatokat. Nyilvánvaló, hogy a prog­resszív adókulcsok további alkalmazása nagyobb kü­lönbségek kialakulására nyújt lehetőséget az egyes községek között, ha viszont az egyenes arányú adókul­csok rendszerére térnének át, akkor a kisebb kataszteri jövedelmű földművesekre hárul nagyobb teher, ez pe­dig semmi esetre sem célja adópolitikánknak. A legki­sebb és a legnagyobb ka­taszteri jövedelmet­­megvaló­sító földművesek megadóz­tatása során a köztehervise­lésben megnyilvánuló kü­lönbségek kihangsúlyozása viszont a progresszív adó­kulcsok alkalmazásával le­hetséges. Az említetteken kívül fel kell mérni annak lehetősé­gét is, hogy azokat a föld­műveseket, akiknek alap­vető és egyetlen foglalkozá­sa a földművelés, kataszte­ri jövedelmük azonban alat­ta marad a megállapodásba foglalt összegnek, mentesít­sék a mezőgazdasági tevé­kenységből eredő személyi jövedelem megadóztatása alól. FELÜL KELL VIZSGÁLNI A BETEGSÉGI BIZTOSÍTÁSI JÁRULÉK KULCSSZÁMÁT* A jelentésbe foglalt meg­állapodások alapján a Vég­rehajtó Tanács határozatja­vaslatokat tett, amelyeknek keretében többek között ajánlja az adórendszer kö­zös alapjaira vonatkozó köz­társasági és tartományi ál­láspontok összeegyeztetésére irányuló munka meggyorsí­tását. Javasolja továbbá azt is, hogy a kataszteri jöve­delem maradjon továbbra is a megadóztatás alapja. A Végrehajtó Tanács ja­vasolja a községi képviselő testületeknek, tegyék elem­zés tárgyává a területükön élő földművesek összes adó-, illetve közterheit, és tegye­nek intézkedéseket annak érdekében, hogy ezek csök­kenjenek. Az említett hatá­rozatjavaslatok külön meg­hagyása szerint a községi képviselő-testületeknek az egészségügyi önigazgatási ér­dekközösségekkel közösen fe­lül kell vizsgálni a betegsé­gi biztosítási járulék rend­kívül nagy kulcsszámának indokoltságát. hesség megszakításáról min­den nő szabadon dönt. A tizedik hét után, de legfel­jebb a tizenkettedik hetéig a terhesség csak bizottsági engedéllyel szakítható meg. A bizottságnak legalább há­rom tagja van, akik közül egy nőgyógyász szakorvos, egy belgyógyász szakorvos, egy pedig szociális gondozó. A terhesség csak az előírt feltételeknek megfelelő egész­ségügyi társultmunka-szerve Tartományi közlöny­z­etben szakítható meg. E szervezetek alakítják meg a bizottságokat is. A bizottság végzése elleni kifogás ese­tében az Újvidéki Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikán­ alakított bizottság dönt. A KÖLTSÉGEK Az orvos a terhesség meg­szakítása előtt köteles figyel­meztetni a terhes nőt a be­avatkozás esetleges követ­kezményeire, és szükség ese­tén a megfelelő szakorvos véleményét is köteles kikér­ni. A terhesség tíz hét után csak a kórházak nőgyógyá­szati osztályain szakítható meg. A törvényjavaslat előírja, hogy a beavatkozás költsé­geit a terhes nő, vagy pedig azokban az esetekben, ha életveszély elhárításáról, az egészség veszélyeztetésének a megszüntetéséről van szó, vagy a gyermek súlyos tes­ti vagy szellemi fogyatékos­sággal születne, vagy a ter­hesség bűncselekmény, ille­tőleg magatehetetlen vagy fiatalkorúval történt közösü­lés következménye, vagy bi­zonyos helyzettel való vissza­­élésről, csábításról, vagy vér­rokonságról van szó, az egész­ségügyi önigazgatási érdek­­közösség viseli. KÜLDÖTTEK HÍRADÓJA KÉSZÜLŐ JOGSZABÁLYOK A TERHESSÉG MEG­SZAKÍTÁS ENGEDÉLYEZÉSÉNEK FELTÉTELEIRŐL ÉS ELJÁRÁSÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSÁRA ÉS KIEGÉSZÍTÉSÉRE IRÁNYULÓ TÖRVÉNYJAVASLAT kell engedély a megszakításához A törvény módosítása és kiegészítése a születésről és a születendő gyermekek számáról való döntés szabadságáról szóló alkotmányi elvek érvényesítésé­re irányul 13. oldal

Next