Magyar Szó, 1977. szeptember (34. évfolyam, 255-269. szám)
1977-09-17 / 256. szám
4. oldal MAGYAR SZÓ Szombat, 1977. szept. 17. Ismét ébrednek a remények A belgrádi Mostogradnja végzi Zenta csatornázásának munkálatait Már számos esetben foglalkoztunk a zentai csatornahálózat körüli huzavonával. Az építkezés megkezdésekor kiderült, hogy a beruházás terve sem felel meg a város távlati követelményeinek, a szabadkai tartományi tervezőintézet által készített terv szerint ugyanis lényegesen kevesebb volt már a főcsatorna kapacitása, mint amilyennek lennie kell. Ezért a hónapokig tartó tárgyalások és megbeszélések eredményeként a zentai közművesítési érdekközösség az újvidéki városrendezési munkaszervezettel is felülvizsgáltatta a terveket, majd pedig - az érdekközösség közgyűlésének határozata alapján — az említett intézményt bízta meg az új terv elkészítésével. A későbbiek során meghirdette a pályázatot a kivitelező megválasztására is. Két ismert vállalat nyújtotta be igényét a város csatornázási munkálatainak végzésére. Szem előtt tartva a közelmúltban jelentkező hibákat, alaposan érdeklődtünk a számunkra kevésbé ismert munkaszervezetek eddigi ilyen irányú tevékenykedése iránt. Végül is a belgrádi Mostogradnjára esett a választás, amely pillanatnyilag többek között Újvidéken a Pirosi út környékén végez hasonló munkát. Megtekintettük az építőhelyüket és megbizonyosodtunk róla, hogy jól felszerelt, korszerű technológiával dolgozó munkaszervezetről van szó — hallottuk a zentai közművesítési önigazgatási érdekközösség megbízott titkárától. — A szerződés aláírására a közeljövőben sor kerül, és a mi elképzeléseink, valamint a Mostogradnja a munkálatokat szeptember 20-án meg is kezdheti. Milyen feladattal bízták meg a belgrádi vállalatot? Egyelőre csak a Tiszától a Karadjordje utca és az Újvidéki út sarkáig terjedő 2482 méteres fő gyűjtőcsatorna kivitelezéséről van szó. A számítások szerint ez a szakasz mintegy 40 millió dinárba fog kerülni, beleértve a cukorgyárnál és a kórháznál levő egy-egy sínpár alatt végzendő munkákat is. A titkártól azt is megtudtuk, hogy a Mostogradnja 1978. június 30-áig eleget tenne a vállalt kötelezettségeknek, de időközben lehetőség nyílik a főcsatorna befejezett részének használatára. Az első szakasz befejezése után kik vehetik igénybe a főcsatornát? — Egyelőre — sajnos — csak a munkaszervezetek, mert azoknak mindenképpen ki kell építeniük a mellékágat. Pontosabban: a Pobeda és a Crvena Zastava zentai részlege, a helyőrség laktanyája, a kórház, az épülőfélben levő készételgyár és a kendergyár. A felsorolt munkaszervezeteknek már a télen és a tavaszra esedékes munkálatok idején is folyamatos lehetőségük nyílik a szennyvíznek a fő csatorna segítségével való elvezetésére. # S a polgárok? — Az elsődleges terv szerint is csak a második szakaszban irányoztuk elő a magánházaknak a csatornahálózatba való bekapcsolását. Ez azonban nem zárja ki annak lehetőségét, hogy már jövőre bizonyos számú háztartás használhassa a létesítményt. BOTH M. A biztonságos közlekedés veszélyeztetői Egyetlen napon 167 járművet zártak ki a forgalomból Vajdaságban A közlekedési balesetek gyakori kiváltója a hiányos felszerelésű, a biztonságos közlekedésre alkalmatlan jármű. A tartományi belügyi szervek évente körülbelül tízszer szerveznek fokozottabb közúti ellenőrzést az idegenforgalmi idényben, az iskolaév kezdetekor, az őszi mezőgazdasági munkálatok alatt. Egy ilyen ellenőrzés alkalmával a múlt hónapban 13 000 járművet vizsgáltak át tartományszerte, s ebből 1720 nem felelt meg a közlekedés követelményeinek. Százhatvanhét járművet és 93 gépjárművezetőt kizártak a forgalomból egyetlen nap alatt. A kizárásra 95 esetben a fékberendezés, 43 esetben pedig a kormány hibája szolgáltatott okot. Sok a kizárt teherautó és autóbusz. Jellemző, hogy a szállítóvállalatok a járművek maximális kihasználására törekednek, és eközben elhanyagolják rendszeres karbantartásukat. A teherautókra és autóbuszokra felszerelt tahométer, a jármű gyorsaságát jegyző szerkezet csak afféle dísznek szolgál az autón, mert mint az ellenőrzések során kiderült, alig akadt közöttük szabályosan működő. Gyakorlattá vált ugyanis a sofőrök körében, hogy elgörbítik a szerkezet mutatóját, és így nem mutatható ki az elért sebesség teljes értéke, s amikor az autó 110—120 kilométerrel rohan az úton, akkor a tahográf csak az engedélyezett 80 kilométert mutatja. A súlyos közlekedési baleseteknél kiszálló helyszínelő bizottság szinte egyetlen esetben sem talált szabályos tahográfot. Olyan gépkocsit hajtunk, amely éppen hogy csak átcsúszott a műszaki vizsgálaton, pedig azzal is számolni kellene, hogy ez a vizsgálat nem áll jól egy évig, tehát addig, amikor a nyilvántartásba vétel felújításához ismét szükséges tüzetesen átvizsgáltatni a járművet. A legtöbb vezető halogatja az apróbb hibák kijavítását, és már csak akkor fordul mesterhez, amikor a jármű mozgásképtelen. Hozzájárul ehhez még az is, hogy autóállományunk igen tarka, emiatt az alkatrész-szükségletet képtelenség kielégíteni, nincs megfelelő szerviz sem, s az autójavítás méregdrág bírság összege 1000 dinár, ga. Ez azokra az esetekre val A közlekedésből kizárt gép unatkozik, amikor a vezető járművezetők 90 százaléka súlyos balesetet idézett elő, vezetői engedély nélkül haj vagy kihágásával életvetett, a többit ittasság miattszélybe hozta a közlekedés zárták ki. Az eljárás erre más részvevőit. Ez a pénznek egy éven belül nincs jó összeg nem tükrözi avétségünk vizsgázni és 100—500 di súlyát, legtöbben könnyűkárig terjedő pénzbírság. A szerrel kifizetik, és továbbtartományi közlekedési biz ra is ugyanolyan felelőtletonsági törvényt úgy módonul hajtanak a későbbiek sították, hogy a traktorosok során is. A tartományi belesetében objektív okokból, ügyi tiktárság szakbizottsanem érvényes a vizsgálólgának véleménye szerint ezt való egyévi eltiltás, a trak- a pénzbírságot 1000 dinárról toros munkájánál fogva to- 3000 dinárra kellene emelvebbra is a vezetésre kényni. A javaslatot megvitatta szerül, és ismételten hajtani , és támogatta a Tartományi jog engedély nélkül is. Így Végrehajtó Tanács is, és a inkább ösztönözni kell őket készülő szövetségi közlekedő az engedély mielőbbi meg-si biztonsági törvény megszerzésére, alkotóinak is figyelmébe A közlekedési vétségért kiajánlották, mondható legnagyobb pénz- ERNYES Klára líj gépek a régi gyárban Jelentősen növekedett a termelékenység az apatini Vukka Mitrovic Harisnyagyárban Köztudomású, hogy a textilipar nincs éppen kedvező helyzetben, drága a nyersanyag, nehéz eladni a kész árut, jó néhány gyárban elavult gépeken folyik a termelés, emiatt alacsony a termelékenység, még alacsonyabb a dolgozók keresete. Az apatini Vukica Mitrovic Harisnyagyár sem kivétel, különösen a tavalyi esztendő volt nehéz, mert tömve voltak a raktárai, akadozott a termelés. Az 1977. év azonban jelentős javulást hozott magával, elkelt a raktárkészlet egy része, könynyebb lett az áruértékesítés. Az első félévi gazdálkodási eredmények is azt sejtetik, hogy az év végi mérleg sem lesz lehangoló. Az említett kimutatás szerint ugyanis az össztermelés 11, az áruértékesítés 19, a termelékenység 14 százalékkal növekedett, a megmaradt jövedelem pedig 2,5 millió dinár volt. Az első félévben tapasztalt javulás a másodikban is folytatódott, így nem csoda, hogy a kilenchavi mérlegtől is hasonlóan jó eredményt várnak. Az utóbbi öt évben ugyanis nem volt példa ilyen arányú növekedésre. Elsősorban a termelékenység 14 százalékos növekedése tette lehetővé, hogy a harisnyagyár dolgozói szeptember elsejétől vastagabb borítékot visznek haza, 20 százalékkal emelkedett a kereset. Eddig a dolgozók többsége 2500—2800 dinárt keresett havonta, a növelés után 3000 dinár körül lesz a gyárban az átlagkereset. A személyi jövedelemben tapasztalt nagy lemaradást azonban még így sem hozhatják be a harisnyagyári dolgozók. A Vukica Mitrovicban ötvenéves gépeken is dolgoznak a munkásnők. Habár az utóbbi 10 évben állandóan napirenden szerepelt az elavult gépek felújítása, vagy 100 millió dinárt fordítottak erre a célra, mégsem sikerült elérni a korszerűsítés kívánt szintjét. A dolgozók jobbára saját erejükre támaszkodhattak, a bizonytalan piaci helyzet nem tette lehetővé a komolyabb beruházást, ezért inkább apránként, e lehetőségekhez mérten cserélték a gépeket. Most azonban egy komolyabb beruházás véghezvitelét tervezik, 55 új olasz kötőgépet vásároltak 16 millió dinár értékben. A beruházás a termelés egy részének korszerűsítését, valamint 30 új munkahely megnyitását jelenti. A Vukica Mitrovic Harisnyagyár 400 dolgozója jelenleg 8 millió pár gyermek-, női- és férfihardenyát, zoknit készít, termékeinek többségét a hazai piacon értékesíti, de a Szovjetunióba is szállít 180 ezer párat 2 millió dinár értékben. Két nyugatnémet céggel is együttműködnek, a kiszabott harisnyákat varrják össze az apatrid gyárban, 75 dolgozónak biztosítanak ily módon munkát. Az első hat-nyolc havi gazdálkodási eredmények, az új gépek felszerelése, a jobb áruértékesítés, a személyi jövedelem 20 százalékos növelése az sejteti, hogy a Vukica Mitrovic Harisnyagyár dolgozói jobb körülmények között dolgoznak, élnek, mint a korábbi években. K. A. HOLNAP REGGEL indul a Felöli brigád csillagjára Mint ismeretes, 1970 óta minden évben megszervezik a Petőfi brigád autós túraversenyt, amelynek rajtja Topolyán, célja pedig Bolmánon, a dicső Petőfi brigád történelmi jelentőségű csatájának színhelyén van. Az idei verseny sorrendben már a nyolcadik, s a korábbi évekhez hasonlóan most is száznál több gépkocsi rajtol. Holnap reggel ünnepi díszbe öltözik Topolya. A város ■központjában több ezer ember gyűlik össze, hogy jelen legyen a brigád emléktáblájának megkoszorúzásánál, és köszöntse a versenyzőket. Hét órakor felsorakozik a topolyai helyőrség díszszázada, majd a zászlófelvonás után megkoszorúzzák az emléktáblát, amely azt hirdeti, hogy 1944 végén erről a helyről indultak el azok a magyar önkéntesek, akik becsületes helytállásukkal, vérük hullatásával és életük feláldozásával beírták nevüket a népfelszabadító háború aranykönyvébe. A versenyzők indulása előtt Jantovits Rudolf tábornok, a brigád akkori politikai biztosa és Lazar Petrić, a Harcos Szövetség topolyai bizottságának elnöke mond beszédet. Ezután megkezdődik a verseny, s a részvevők Bácsszokolacon, Telecskán, Zomboron, Bezdánon és Pélmonostoron át érkeznek Bolmánra. Az eddig megtartott hét csillagtúrával párhuzamosan a szervező bizottság minden évben irodalmi és képzőművészeti pályázatot írt ki a topolyai és a pélmonostori községek területén levő általános és középiskolák tanulói számára. A pályázatok eredményeit a túraverseny indulásának napján hirdették ki. Az idén eltérnek az eddigi gyakorlattól, mivel a versenyt az őszi esős időszak korai beállta miatt, egy hónappal előbbre hozták, így a pályázati munkák beküldési határideje a verseny utánra, október 5-ére esik. Az eredményt október 13-án, Topolya felszabadulásának napján hirdetik ki, amikor a díjnyertes képzőművészeti munkákból kiállítást szerveznek. V. T. Január óta tartó vizsgálat Kiderül-e végül is, mi okozta a két és fél éves újvidéki Papp Anna halálát? Papp Anna két és fél éves újvidéki kislány tragédiájáról már többször írtunk. A gyerek torokgyulladást kapott januárban, betegségét penicillin-injekcióval próbálták gyógyítani az újvidéki Verseci utcai gyermekrendelőben. Az orvos, mielőtt kiírta volna az injekciókat, a beteglap alapján meggyőződött arról, hogy a kislány nem érzékeny a gyógyszerre, hiszen 1975-ben ötöt egy évvel később pedig hatot kapott belőle injekció formájában. Január 20-án délelőtt Slavica Simic nővér ügyeleteskedett, amikor Papp Annát az édesanyja a második penicillin-injekcióra bevitte a rendelőbe. A gyereket ölbe vette, az anya, alig szúrta azonban bele a nővér a vastag húsba a tűt, a fecskendő teleszaladt vérrel. Néhány pillanat múlva Papp Anna már halott volt. Az ügyeletes orvosok minden próbálkozása, hogy életre keltsék, hiábavalónak bizonyult. A kis holttestet rögtön az újvidéki klinika hullaházába szállították, majd egy nap múlva eltemették. A szülők kétségbeesésükben fűhöz-fához rohantak, hogy megtudják, mi okozhatta kislányuk hirtelen halálát. Feleletet csak néhány hónap elteltével kaptak, miután a boncolóorvosok hivatalosan is közzétették diagnózisukat. Eszerint nem lépett fel penicillin-sokk Annánál, az injekciót adták be neki rosszul, vénába, a gyógyszer tehát a gyerek vérkeringésébe jutott, azonnal tüdő-, illetve agyembóliát okozva. A lelet alapján az újvidéki községi bíróságon bűnvádi eljárás indult Slavica Simic nővér ellen. A vizsgálatot Molnár András bíró vezette, kihallgatta természetesen a gyanúsítottat, a tanúkat, a szülőket, a törvényszéki orvosszakértőt. Slavica Simic vallomásából idézünk: — Amikor a tűt beleszúrtam a gyerekbe, éreztem, elalél. Azt hittem, penicillinsokk. Kiabálni kezdtem, aztán rosszul lettem. Elképzelhetetlen, hogy vénába szúrtam a tűt, ilyesmit nem tehettem. Áthelyeztek később egy másik munkahelyre, injekciót továbbra is adhatok, de nincs rá lelki erőm. A vizsgálóbíró összegezte a hallottakat. Meggyőződése szerint a boncolóorvosok lelete és a tragédia szemtanúinak vallomása alapján Slavica Simic ellen beigazolódott a gyanú, hogy lelkiismeretlen fellépéssel, gondatlanságból emberölést követett el. A feliratok ezután a további eljárás megindítása végett még júniusban az újvidéki községi ügyészségre kerültek. Azóta elmúlt a nyár, háromnegyed éve már, hogy Papp Anna meghalt. Hol porosodhatnak azóta a periratok? — kérdezik joggal a szülők. Válaszért az illetékes újvidéki községi bírósághoz fordultunk. A következőket tudtuk meg: Miután a vizsgálat a nyár elején befejeződött, a községi ügyészség újabb szakvéleményezést rendelt el. Most erre az újabb leletre várnak, ismét hónapok óta. A szülők, de a gyanúsított érdekében is nem lehetne meggyorsítani valahogy az eljárást? N. B. K.