Magyar Szó, 1979. január (36. évfolyam, 1-29. szám)

1979-01-22 / 20. szám

1979. jan. 22., hétfő Hiányzik az összekötő kapocs Az újvidéki Zejezničar Művelődési Egyesület munkájáról Az újvidéki ruszin, szlovák és magyar művelődési egyesüle­tek a hét végén a telepi Petőfi Sándor Művelődési Egyesületben tartották meg másod ízben a Testvériség-Egység elnevezésű ta­lálkozót, amelynek a célja a barátság ápolása, a népi kultúrák kölcsönös megismerése és egybefonása. A műsorban 150 ma­gyar, szerb, ruszin és szlovák műkedvelő vett részt. A nemzeti­ségi egyesületek találkozójának idei vendége az újvidéki Željez­­ničar Művelődési Egyesület volt. Bánát, Bácska és Szerémség szerb népitáncaival léptek fel Velük beszélgettünk munkájukról a műsor szüneteiben. Az egyesület 1934-ben létesült, az idén ünnepli megalakulásának 1­45. évfordulóját. Újvidéken ez az­ egyetlen munkásművelődési­ egye­­sület. A jubileumi évben a köz­ségi művelődési érdekközösség anyagi támogatásával végre meg­oldódtak helyiségkérdéseik. A vasutasok Vasa Stajic utcai szék­házának alagsorában kaptak he­lyet, amely még inkább nyoma­­tékot ad az egyesület jellegének, a Zeljeznicar elnevezésnek. A 11 szakcsoportban 450 műkedvelő te­vékenykedik, zömmel a vasút dol­gozói és gyermekeik, valamint az Újvidéken tanult fiatalok. Az egyesületben a zenei és folklórte­vékenység a legerősebb, legked-­­veltebb, következésképp a leg-­­ tömegesebb is. Az egyesület mun­kaszervezésében és tevékenykedé­sében van egy figyelemre méltó mozzanat, jóllehet 450 tagjuk van, nincs egy állandó alkalmazottjuk sem. Műkedvelő alapon szervező­dik a munka, az egyesület taná­csának az elnöke Vojislav Neš­­kov, a táncosokkal Miodrag Ma­­risavljevic­ Ciga foglalkozik, akit Miša Halavanja segít munkájá­ban. Műsorukban 10 tánc szere­pel, és folyamatban van 4 új ko­reográfia betanítása. A kezdő tán­cosok hetente kétszer, a haladók háromszor próbálnak. Táncaikhoz megvan a megfelelő népi vise­let, csak a bunyevác hiányzik, meg 110 000 dinár, hogy azt meg­vehessé. Az egyesület keretében hat zeneiskolai, tambura és man­dolin szakos tagozat működik. A hangszer-tanulás iránt, mint ahogy mondták, egyre nagyobb az ér­deklődés. Az 1978/79-es évre összesen 500 000 dinárt kaptak az érdek­­közösségtől, ebből 180 000 dinárt a műkedvelő tevékenységre, a töb­bit a vasutas otthon alagsorának az átépítésére, amelyet február 15-én befejeznek. Végre lesz ott­honuk, lesz klubhelyiségük, mert eddig hol ide, hol oda költözköd­tek, egyszer a vasútállomáson, máskor meg a telepi Petőfiben húzódtak meg. A szervező titkár, egy állandó alkalmazott hiányzik csak — mondják. — Többször for­dultak már kérelemmel az érdek­­közösséghez, de eddig még min­dig elutasították őket. Valameny­­nyi műkedvelő keserű szájízzel beszélt arról, hogy a Svetozar Markovic Művelődési Egyesület­ben talán már több is a fizetett ember a kelleténél, náluk meg egy sincs. A szervező titkár, vé­leményük szerint kapocs volna a műkedvelők között. A Zeljezn­ény elsősorban a dolgozók öntevékeny­sége kibontakozásának és szóra­kozásának a színhelye, meghívás­ra bárhova elmennek műkedvelő alapon, díjtalanul. V. D. J. MAGYAR SZÓ 7 KÉPZŐMŰVÉSZETI LEVELEZŐ Az Új Symposion védnöksége alatt megszervezésre kerülő 4. TAKT szervezői szeretnék, ha e körlevél általad történő megvála­szolásával egyidejűleg megkez­dődne a 4. találkozó akciófolya­mata, amely akciófolyamat majd a júliusban sorra kerülő találko­zóval zárul. Három év tapasztala­tait és a találkozók eddigi rész­vevőinek véleményét összegezve a szervezők arra a megállapításra jutottak, amely szerint a 4. TAKT kísérleti alapjául az elmélet és a gyakorlati akciók egybekapcsolá­sát kellene tenni. Ezért a szerve­zők olyan kérdésekkel fordulnak hozzád, amelyek megválaszolása hozzájárul a júliusi találkozó ál­talános szervezési és vizuális-mű­­vészetelméleti koncepcióinak ki­dolgozásához. A kérdések a kö­vetkezők: 1. Véleményed szerint mily mó­don kapcsolható szerves egésszé egy egy napra tervezett vizuális­­művészeti akció gyakorlati és el­méleti része? 2. Tekintve, hogy a negyedik találkozó a Művelődési Kör terv­­javaslata szerint ötnapos lesz, az akció-elmélet-akció alapon történő kollektív tevékenység tematikai­lag naponta változzon-e, vagy pe­­dig egyetlen alapgondolat köré csoportosuljon? 3. Milyen témát, vagy témákat javasolnál? 4. A 4. TAKT is tárlatmeg­nyitóval kezdődik; mit kellene tenni annak érdekében, hogy a tárlatmegnyitó szakítson a szok­ványos formával és egynapos ak­ció formájában a találkozó egé­szét képezze (oly módon, hogy ezen akciónak a tárlatmegnyitó vendégei is legalább passzív rész­vevői legyenek)? 5. Ha a szervezők erre meg­felelő ajánlatokat kapnak, a talál­kozó egyik napján amatőr képző­művészek egyénileg, vagy több részvevő közreműködésével idő­szerű témára előadást tarthatná­nak. Helyeselnél-e egy ilyen prog­rampontot? Ha igen, tartanál-e egy ilyen egyéni előadást, vagy vállalkoznál-e egy kollektív elő­adás megszervezésére? A felsorolt kérdéseken kívül az idei TAKT-tal kapcsolatosan ter­mészetesen még számtalan más probléma felmerül, miközben a fenti kérdésekről kifejted vélemé­nyedet, a körlevél kérdésétől függetlenül írt saját észrevétele­idről, ötleteidről és javaslataidról is. Szeretnénk, ha válaszodat úgy fogalmaznád meg, hogy ez a Kép­zőművészeti Levelező rovatban is megjelenhessen. A Temerini Amatőr Képző­művész Találkozó Bizottsága Gondolatok a 4. Temerini Amatőr Képzőművészeti Találkozóról Már itt-ott hallani lehet a 4. Temerini Amatőr Képzőművészeti Találkozóról, s ez jó is. Ezzel kap­csolatban a további szószaporítás helyett csak annyit: véleményem szerint a 4. TAKT akciófolyamata tavaly novemberben, a Magyar Szó klubjában megtartott hivata­los megbeszéléssel meg is kezdő­dött. S ha a rovatban közölt kör­kérdés a kívánt sikerrel jár, ez a folyamat egészen a július elejei találkozóig tart és tulajdonképpen a találkozó csak záró, összefoglaló aktusa lesz a 4. TAKT-nak. Első pillantásra úgy tűnhet, hogy a találkozó sorszámának növekedé­sével, a tapasztalatok gyarapodásá­val csökkennek a szervezési prob­lémák. A valóság azonban ennek pont az ellenkezőjét mutatja. A TAKT mozgalommá fejlődik és éppen ezért mind újabb és össze­tettebb problémák vetődnek fel a szervezők és a részvevők előtt. Azt hiszem azonban, hogy pont ez a tény teszi a TAKT-ot izgalmas­sá és részben ez igazolja szüksé­gességét is. A TAKT kilépett in­kubációs fázisából és meghatáro­zott elvi, tartalmi koncepciók alap­ján meghatározott programmal vállalja vizuális kultúránk sajátos erjesztő szerepét. Jellegénél fogva nyitott, és frisseségét csak úgy őrizheti meg, ha elkerüli az ismét­léseket, s szakadatlanul új lehető­ségeket tár föl. A feladat össze­tettségére utal az a tény, hogy a TAKT céljául tűzte ki a művészeti tevékenység szervezettebb beépíté­sét társadalmi életünkbe, ami vi­szont eleve a művészet átértékelé­sét feltételezi. A már közhellyé vált, de nagyon is időszerű „Mű­vészet-demokratizálás” fogalma az „új művészeti gyakorlat” értelme­zésében a koncepció alapján képe­izi és a munkaterv keresztmetszetét­­határozza meg. Sajnálkozással állapíthatjuk meg, hogy az amatőr alkotók üze­nettovábbítása, művészi kommuni­kációja, főleg csak két hagyomá­nyos csatornán történik, ez a kiál­lítóterem és a sajtó (ez utóbbi, bár hatékonyabb, nincs kihasználva még az örökölt klisék keretein be­lül sem). A közönséggel, a befo­gadóval való közvetlenebb érteke­zés környezetünkben új formai, tartalmi terebélyesedést igényel (akció, performance, happening, film, nyomtatványok stb.). A csoportmunka­­vetületeivel egy következő írásunk foglalkozik majd behatóbban) a fent említett forma­ tartalmi „újítások” révén teljesedik ki. Az alkotók már év közben kidolgozzák terveiket — ami egyben a folyamatos munkát követeli meg — és a találkozó ideje alatt vitelezik ki, ahol a töb­bi részvevő szellemi befogadóként lesz jelen, vagy az akció „termé­szetétől” függően esetleg fizikailag is beavatkozik, így hozva létre az alkotást, amelynek fotó, film stb. dokumentációját a válogatott kiállí­tási anyaggal Újvidéken, esetleg másutt lehetne bemutatni. A teme­­rini tárlatmegnyitó is egy lehető­ség arra, hogy a száraz, szokvá­nyos rendezvény egy akción ke­resztül önmagával foglalkozzon, természetesen a látogatók bevoná­sával. Míg napközben a közös alkotási folyamat elmélettel egybefonódva realizálódik, a későbbi napszakok­ban vitaestek lesznek. Szeretném, ha lejegyzett gondo­lataimat amatőr képzőművész tár­saim kiegészítenék új gondolatok­kal, ötletekkel. JÁNOSI László, 1979. I. 18. Kajári Anna — Struktúra

Next