Magyar Szó, 1980. február (37. évfolyam, 30-58. szám)

1980-02-14 / 43. szám

1980. február 14., csütörtök MAGYAR SZÓ I­ nyelvi egyenjogúság d­egvissza az oktatásban Szabadkán 18 000 óvodás és iskolás tanulja a környezet nyelvét A Szocialista Szövetség szabad­kai községi választmányának a társadalmi-politikai rendszerrel foglalkozó szakosztálya titkársági ülésén megvitatta a nyelvi egyen­jogúság megvalósulását az okta­tásban és felhívta a figyelmet azokra a sajátosságokra, amelye­ket a küldötteknek feltétlenül szó­vá kell tenniük és ismerniük kell. E téren Szabadkát gyakran emle­getik jó példaként, az elért ered­mények azonban nem tehetnek senkit önelégültté, vallják Sza­badkán, ahol továbbra is igyekez­nek fedezetet adni a jó példának. Az iskolahálózat kiépítettsége tekintetében Szabadka a tarto­mány egyik legfejlettebb községe: a hálózat racionalizálásán, a gyűj­tőiskolák kialakításán két évtize­de dolgoznak tervszerűen. Ennek a munkának velejárójaként ku­tatták a megoldást a lakosság nemzetiségi összetételének legin­kább megfelelő, a nemzetiségek nyelvén történő oktatást nem csak politikai, hanem pedagógiai fel­adatként is felfogó oktatási form­ák kialakítása érdekében. Ahhoz, hogy a szerbhorvát és a magyar nyelv használata ténylegesen is egyenrangúvá válhasson, az okta­tásra és nevelésre — az óvodától kezdődően — a nyelvi alapozás, ké­sőbb a szóbeli és írásbeli kifeje­zőkészség kialakításának feladata hárult. A tizennyolcezernyi óvodás és általános iskolás ma anyanyelvén kívül a környezet nyelvét is ta­nulja Szabadkán és a község többi településén. Nem kivétel ez alól az a négy általános iskola sem, amelyben egy tanítási nyelven fo­lyik az oktatás (a bácsszőlősi-haj­­dújárási iskolában a magyar. No­vi Zedniken, Tavankúton és Györ­­gyénben a szerbhorvát a tanítás­­ nyelve). A környezet nyelvét ta­nítják az egységes és a szakirányú középiskolában is. Az iskolai-tanórai oktatás mel­lett az egyenrangú nyelvhasználat „műhelyei” egyebek mellett az is­kolai szabad aktivitások és isko­lán kívüli tevékenységek, a diák­­önigazgatás gyakorlata, az iskola nyilvános társadalmi, művelődési és sporttevékenysége. A fogyatékosságokról is szó volt: a felügyeleti szervek hívták fel a figyelmet, hogy jóllehet a tanulók és szüleik részéről nincs probléma az egyenrangú nyelvhasználattal, a normatív aktusok tekintetében távolról sem igen rózsás a hely­zet, javulását az iskolák társulá­sától várják. A nyelvoktatás mel­lett nagyobb hangsúlyt kell kap­nia egymás kultúrája kölcsönös megismerésének. A tankönyvellá­tás tekintetében az általános (a szerbhorvát nyelvű tankönyvkia­dásra is jellemző) problémák érez­hetők a magyar nyelvű tankönyv­kiadásban is. A középiskolától kezdődően két problémára hívták fel a figyel­met: a környezetnyelv hatékony­ságát csökkenti, hogy a tanulók­­ nyelvi előismerete a végletekig­­ heterogén, egyes tantárgyak okta- , tásánál pedig a megfelelő magyar­­ ajkú káder biztosítása okoz gom­­bot. Ennek ellenére sikerült — ha­­ nem is teljes egészében, legalább nagyrészt biztosítani a magyar­­ nyelvű oktatást, magyar nyelvű­­ gyakorlatokat a legtöbb felsőokta- t tási karon — elsősorban a Peda­gógiai Akadémián, a Műszaki Fő­iskolán, a Közgazdasági Karon és másutt. Vannak még magyar anyanyel­vű gyermekek, akik szerbhorvát nyelvű tagozatra járnak, ez azom­ ,­ban csak a legritkább esetben múlik azon, hogy nem volna lehe­tősége anyanyelvén tanulni. Meg­felelő ösztöndíjazási politikával, diákotthonban való elhelyezéssel, a felvételi pályázatok módosításá­val azonban ezen az arányon is lehet javítani. —­sy BORI Imre: Varázslók és mák­virágok. A magyar prózairodalom lezártnak vélt, nagy témáiról is lehetnek még újszerű megközelí­téssel megfogalmazott mondani­valók. Ezúttal is ezt példázza a mai jugoszláviai magyar irodalom első számú egyéniségének, az öt­venedik életévéhez, 20. önálló köny­véhez és 240. tanulmányához ér­kezett újvidéki tudós-kritikus munkája — ahogyan az éppen hozzánk érkezett, legújabb kolozs­vári KORUNK-szám állapítja meg Bori Imréről. A könyv élén tanulmányt olvashatunk a ma­gyar „fin de siecle” írójáról, Jó­kai Mórról; majdnem tíz évnyi munkát Justh Zsigmondról, to­vábbá a modern magyar irodalom „új emberéről”, Csáth Gézáról, akinek a munkássága mostanában tárul fel a maga teljességében; végül Török Gyula regényei ké­pezik Bori legújabb irodalomtör­téneti vizsgálódásának tárgyát. (Fórum-kiadás). _ ÚJ KÖNYVEK B. SZABÓ György. Az 1963-ban elhunyt tanár, festő és kritikus, B. Szabó György grafikájából, ce­ruza- és tollrajzaiból jelentetett meg egy kis albumot ugyancsak az újvidéki Forum. A képanyagot Béla Duránd­ művészettörténész és Kapitány László, a kiadó műszaki szerkesztője válogatta. Duránd­, a jugoszláviai magyar festészeti múlt és a vajdasági képzőművé­szet jelenének kiváló ismerője ír­ta azt a tanulmányt, amely a könyv élén méltatást ad erről a sokoldalú elkötelezettségű, rene­szánsz kutató szellemiségről, B. Szabó Györgyről. A kéztartás mű­vészete címmel Bányai János esz­­széjét olvashatjuk továbbiakban a festőművész életművéről. Kár, ho­gy az albumban nem kapott helyet egy olyan kronológia, amely áttekinthetően jelölte volna meg B. Szabó György életútjának és művészi munkásságának főbb ál- tornáspontjait, eseményeit, stb. FEST ’80 Két filmszemlélet Különtudósítónk belgrádi telefonjelentése A befejezés előtti napon már a tévedés veszélye nélkül lehet meg­állapítani, hogy a FEST ’80 azon­kívül hogy a szervezők kevesebb filmet tűztek műsorára, tulajdon­képpen semmiben , sem különbözik a korábbi szemléktől. A műsor összeállításában ugyanolyan szem­pontok jutottak érvényre, mint eddig. Szerencsés körülmény volt viszont az, hogy az elmúlt idő­szakban a világon a szokásosnál több jó film készül, s így az összkép kedvezőbbé vált, mint az utóbbi néhány évben volt. Mivel a FEST az idén kevésbé terjengős, kevesebb a nem fesz­tiválképes produkció is. De csak kevesebb. Helyet kaptak a mű­sorban ezúttal is a sikerfilmek, a pusztán a közönség tetszésére számító produkciók, köztük Rid­ley Scott: A nyolcadik utas című fantasztikus rémfilmje. Ez a vi­lágűri horror, vagy úgy is mond­hatjuk, terror, a technikai hatás­keltés minden eszközét felhasz­nálja, hogy sokkot vagy legalább­is borzongást váltson ki. A maga nemében érdekes mozi, de azért mégis túlzás a legjobbak közé helyezni, annak ellenére, hogy napjaink oly gyakori és sajnos időszerű témájának, az erőszak­nak a határait terjeszti ki világ­­űri relációkban. Ami újra bizo­nyítja, hogy a fantasztikus fil­mek magva vagy kiindulópontja mindig nagyon is e földi. Andrzej Wajda Érzéstelenítés nélkül című művében azt a törek­vését folytatja, amelyet a Már­ványemberrel kezdett el: a fon­tosnak tartott közéleti kérdések „érzéstelenítés nélküli” vizsgála­tát. Új filmjében arról szól, mi­ként válik kegyvesztetté a te­­kintélyes újságíró — akinek ma­gánélete is zsákutcába jutott — amikor egy kicsit élesebben fo­galmaz. Milyen mechanizmusok indulnak meg, hogyan használják ki­­ az alkalmat a tehetségtelen karrieristák, akik pályájuk kezde­tén elsőnek azt tanulják meg, hogy mikor hogyan kell beszélni, milyen frázisokat alkalmazni. A híres külpolitikus, aki mindig ott volt a legfontosabb események színhelyén, egyszeriben alkalmat­lan,­­tudatlan emberré válik eb­ben a pozícióharcban, és a váló­perén is hazugságokat próbálnak rábizonyítani. Wajdának ez a filmje publicisztikai jellegű, és nem tartozik legjobb alkotásai kö­zé, de fiatalosabb lendületű, mint nála sok jóval fiatalabb alkotó produkciója, Terence Malick műve, Az ég­­ napjai a század elején játszódik,­­ amikor az elszegényedett ipari­­ munkások kénytelenek voltak el­­­­hagyni a nagyvárosokat abban a­­ reményben, hogy a farmokon ta­lálnak majd munkát. A 7—8 év­tizeddel ezelőtti amerikai idény­munkásokról van tehát szó. A szűkszavú történet egy szerelmi háromszög körül bonyolódik, de mindez szinte mellékessé válik a film vizuális szépségéhez képest. A pontos, céltudatos rendezés, minden egyes jelenet nagy igényű megkomponálása lenyűgöző össz­hatást vált ki. A drámai feszült­ség nem a szavakból vagy a cse­lekményből ered, hanem az össz­­látványból. A tökéletesen össze­hangolt kép és hang olyan fokú hatást tud kelteni, hogy a szen­vedélyeket, amelyek a hősök ma­gatartását irányítják, a természet­ről, a búzamezőkről, a sáskajá­­rásról egytől egyig természetes fényben készült felvételek is ér­zékeltetik. Malick műve roman­­tikus és ugyanakkor kiszámított, nincs benne semmi véletlen. Nem nehéz felfedezni benne, honnan merítette mindehhez az ihletet: művében észrevehető a filmtörté­net nagyjai iránti tisztelet. Az ég napjai mindenesetre olyan pro­dukció, amelyet csak fi­lmszem­­pontból lehet megközelíteni, az irodalmi szemléletű értékelés nem vezetne sehova. Frederica Fellini Zenekari próba című ragyogóan megrendezett, de ellentmondásos és vitára hívó mondanivalói­k alkotásáról, vala­mint Peter Lilienthal Dávid című erőteljes filmjéről egy alkalom­mal már részletesen írtunk. LÁDI István MIRNICS Zsuzsa: Írásköz 12. E föltételezhetőem és érezhetően ön­életrajzi elemekkel átszőtt ifjúsá­gi regény második megmutatko­­zá­sa az­­ tűnőnek ebben a műfaj­ban. A bizonyára ómoravicai, te­hát ismert bácskai falusi környe­zetben játszódó mű egy szegény­­paraszti család vergődéses életébe ad bepillantást, mégpedig a kis Kovács Julikénak a sorsán ke­­res­ztül. A küzdelem, a kenyér­harc, a házastársak közt dúló ve­szekedés, a falusi közösség életé­nek villanásai, majd a kisiskolás emlékek fölelevenítése — ezek azok a fonalak, amelyek a regény vázát képezik. Érthetetlen mulasz­tás, hogy egy ilyen ifjúsági re­gényt nem lát el szövegrajzokkal a kiadó. Kétszázharminc oldalnyi szöveg akkor is ijesztő sivataggá válhat az ismerkedés (olvassam-e, vagy se?) döntő pillanataiban a gyermek számára, hogyha a leg­­mesteribb módon bonyolítják ben­ne a cselekményt. Itt pedig nyil­vánvalóan a műfajjal ismerkedő írónő második ilyen alkotásáról van szó. (Fórum-kiadás). F. F. Mimics Zsuzsa £7 & DG­I­MISII 12 ft.FUfr. MŰVELŐDÉS Afrikai szobrok kiállítása Újvidéken | Makondák. Sokan most talál­kozunk először ezzel az egy afri­kai népcsoportot megnevező szó­val, mégpedig az újvidéki R­adi­­voj Cirpanov Munkásegyetem ga­­­­lériájában megrendezett kiállítás­­ révén. Több mint félszáz ében­fából készült kis fekete szobrot, faragványt mutat be ez a kiállí­tás. Az alkotások a makonda nép­csoport fafaragóinak munkái.­­ Századunk ötvenes éveitől nap­­­­jainkig készültek, tükrözve a vál­­s­­ozást, amit népcsoportjuk, föld­jük megért, a korszerűsödést, a szocializmus, az önigazatás útjára lépést. A finom, fényesre dolgo­zott, kerekded szobrokon érezni a mitológiai időket is, de a témavá­lasztásban, címekben erőteljesen jelen van a szocialista pártpoliti­ka hatása: a mi román stílusú, bejárati ajtókat övező oszlopaink­ra emlékeztető tömörségű, nyüzs­gésű szoborcsoportjaik tevékeny, közös munkába bevont embere­ket ábrázolnak. Az Ujamaa (Kö­zös munka) szobrok stílusát Tan­zánia pártpolitikájából eredezte­tik. Mert a makonda népcsoport nagyobb része Tanzánia déli ré­szén él, kisebb része pedig Mo­­zambik északi részén. A mitológiai időket azért érde­kes felemlítenünk, mert a makon­da népcsoportot a hiedelem szo­rosan kapcsolja a fafaragványok­­hoz, olyannyira, hogy belőlük eredezteti őket: az első ember fából kifaragott egy nőalakot, s az reggelre életre kelt. Az em­berpár boldogan élt, sok gyer­meket felnevelt, s belőlük nőtt ki a makondák népes tábora. A kiállítás az újvidéki munkás­egyetem galériájában tekinthető meg. Hazatérő anya gyermekeivel, Kan­eo Alphons alkotása MA SZIVACON Tárlatmegnyitó és író­­olvasó találkozó a művelődési otthonban Ma, csütörtökön délután fél 5- kor, a Tartományi Közművelődé­si Közösség ajándékműsoraként a sziváci Népkönyvtár tárlattermé­ben megnyitják Jovan Bikicki újvidéki akadémiai festőművész képkiállítását, majd a művelődé­si otthonban író—olvasó találko­zót tartanak Pero Zubac, Miro­slav Nastasijevic, Rade Obreno­­vic és Torok Csaba részvételével. Jugoszláv színházi portrék A tuzlai Portré Galériában már a befejezéshez közeledik a Ju­goszláv színházi portré 1945-től 1980-ig elnevezésű kiállítás meg­rendezése, a megnyitót márciusra tervezik. Megközelítőleg 180 olyan portrét láthat majd a közönség, amelyek a legnevesebb színészek­ről, rendezőkről és más művé­szekről készültek. Ez a nagyszabá­sú képzőművészeti rendezvény az újvidéki Sterija Játékok és a tuz­­lai Portré Galéria együttes mun­kájának eredménye. A tuzlaiakon kívül az idei Sterija Játékok lá­togatói, valamint a szarajevóiak és a dubrovnikiak is láthatják majd. (Tanjug) Könyv Kocso Rációról és a veleszi illegális nyomdáról Nikola Kirkov ismert újságíró, a Nova Makedonija szerkesztője most fejezte be több éves mun­káját, JKP tagjai macedóniai ille­gális harcának feldolgozását Mun­káját A veleszi illegális nyomda és Kocso Racia címen jelenteti meg könyv formájában. Könyvé­nek publicisztikai jelentőségén kí­­vül tudományos történelmi értéke is van, mert új fényben, új rész­letekkel mutatja be a JKP harcát Veleszben és Macedóniában, köz­vetlenül a háború előtt és a nép­­felszabadító harcok első éveiben. Kirkov maga i­s részt vett az ille­gális nyomda munkájában. Kocsó Racin forradalmi munkásságának eddig ismeretlen részleteit is közli. ....... (Tanjug) it Dokumentumfilmek az arab és iszlám világról Irakban filmtársaság alakul, amely kizárólag tudományos és dokumentumfilmeket készít majd és hoz forgalomba. A Babilon ne­­vű társaság székhelye Bagdadban lesz. Filmjeikkel az arab és az iszlám civilizációnak nemcsak a régmúltját, történetét kívánják megörökíteni, hanem azokat a jelenkori történéseket is, melyek a világnak ezen a részén ját­szódnak. (Tanjug)

Next