Magyar Szó, 1980. március (37. évfolyam, 59-73. szám)

1980-03-11 / 69. szám

1980. március 11., kedd MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS KÖNYVBEMUTATÓ Tito a mezőgazdaságról és a faluról Az újvidéki Poljoprivrednik mezőgazdasági hetilap, illetve a Dnevnik napilap, a ljubljanai Kmecki Glas, a szkopjei Naša knjiga, a belgrádi Zadruga, a szarajevói Zadrugar, a zágrábi Zadružna Stampa, illetve a Poljoprivredni vjesnik mezőgazda­sági szaklapok gondozásában megjelent Josip Broz Tito A me­zőgazdaságról és a faluról című könyve. A Vajdasági Szövetkezeti Szö­vetség és a Poljoprivrednik heti­lap szervezésében tegnap ünnepé­lyes könyvbemutatót tartottak amelyen Dusan Popovic, a Szocia­lista Szövetség Tartományi Vá­lasztmányának elnöke méltatta Tito elvtárs könyvét. A mű írá­sos dokumentuma annak, amit Josip Broz Tito írt és mondott a mezőgazdaságról, a faluról, a pa­rasztkérdésről az 1941-es és 1945- ös időszakban, majd a mezőgazda­ság fejlődésének problémáiról a háború utáni években, 1957-ig, valamint a mezőgazdaság és a fa­lu új szocialista önigazgatási úton történő átalakulásáról, 1957-től napjainkig. Dusán Popovic a többi között el­mondta, hogy Tito elvtárs beszé­dei, felszólalásai és cikkei híven tükrözik a faluban és a mezőgaz­daságban történt változásokat. Tito már a háború előtt és a háború idején is világosan látta a pa­rasztság óriási szerepét nemcsak az ellenállási mozgalomban, és a megszállók elleni harcban, hanem a szocialista társadalom kialakítá­sában is. A háború utáni időszak­ban az egyik legfőbb feladata a mezőgazdaság fejlesztése volt. A parasztokkal való beszélgeté­seiben, az újévi szózataiban, a kongresszusi felszólalásaiban, a hazai és a külföldi újságíróknak adott nyilatkozataiban Tito világo­san és nyíltan beszél a falu és a mezőgazdaság fejlesztésében elért eredményekről, a sikerekről, de ugyanakkor a negatívumokról, a nehézségekről és a sikertelensé­gekről is. Állandóan újabb és újabb akciókra ösztönöz az előre­haladás, a szebb jövő, a szocializ­mus és a szabadság érdekében, mindenkor szem előtt tartva a közvetlen termelőt, a földművest. Dusán Popovic a továbbiakban hangsúlyozta, hogy ezek a faluról és mezőgazdaságról íródott műveik rendkívül fontosak, mert Titótól származnak, attól az embertől, aki pártunk élén áll mint a Kommunista Párt legkiemelkedőbb vezetője és tagja. Ma a mezőgazdaságban újabb fordulóponthoz értünk, amikor az élelemtermelés világviszonylatban is mind nagyobb szerepet kap. Ez az a terület, ahol hazánk gazdasá­ga is kivívhatja magának az őt megillető helyet a nemzetközi munkamegosztásban. Négy évvel ezelőtt az újvidéki nemzetközi mezőgazdasági vásá­ron adott nyilatkozatában erre utalt Tito elnök is. A többi között elmondta, hogy az el nem köte­lezett és fejlődő országokkal való árucsere-forgalomban nagy szük­ség van arra, hogy termékeinket kiszállítsuk, de ugyanakkor a be­hozatalra is. Ebben az együttmű­ködésben legnagyobb szerep jut majd a mezőgazdasági termékek­nek. Az ünnepélyes könyvbemutatón jelen volt Radovan Vlatkovic, Du­sán Alimpié és más kimagasló tár­sadalmi-politikai tisztségviselők és mezőgazdasági szakemberek is. P. B. E. Ahol háromszor találkoztam Petőfi nevével A laskói Petőfi Sándor Általános Iskolában jártunk A TÉRKÉPEN Hercegszöllőstől vékonyka piros vonallal jelölt út vezet Laskó felé: rossz emlékű, kátyús-zötyögős makadámutat sej­tet, mely­­pár évvel ezelőtt, mikor többedmagammal erre karikáztam, hallottam egy idevalósi öregtől, „döglött lovak koponyájával van kikövezve”. A hasonlat azóta ide­jétmúlttá vált, a 79-es kiadású térkép is elavultnak bizonyult — széles, vadonatúj aszfaltúton suha­nunk, csak a sebességkorlátozás miatt 80 kilométer alatt. Új ez az út — hallottuk valamivel később a faluban — november 29-én ad­ták át a forgalomnak, de nagy szüksége is volt rá nemcsak ennek a falunak, hanem a környező te­lepüléseknek is, melyekből napon­ta utaznak ide a gyerekek. Las­kán húsz éve területi iskola mű­ködik, 250 tanulója között ott van­nak a kopácsi, várdaróci felsősök is (ezekben a falvakban csa­k négy osztályt végezhetnek). Az oktatási törvény és az új iskola A falu főutcáján (Petőfi utca) haladunk a központig, a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület előtt találunk megfelelő parkolóhelyet, pár lépésnyire innen van az álta­lános iskola, mely szintén a sza­badságharc költőjének nevét vise­li. Az iskola szerény igazgatói iro­dájában VASS Zoltán igazgató és KEDVES László pszichológus sza­vaiból kirajzolódnak azok a kér­dések, melyek nemcsak az iskola huszonkét pedagógusát, hanem a falu másfél ezer lakosát is foglal­koztatják. Már idejével láttuk, hogy bizony megviselt, kopottas a régi épület, most, hogy végigjár­tuk az iskolát, magunk is meggyő­ződhettünk: a hatvanas években­­ (raktárakból) kerekített udvari­­ tantermek, ugyanígy az utcai rész jóval idősebb helyiségei is, új is­­­kola építését sürgetik.­­ Meg is kezdődtek az előkészüle­tek az iskolaépítésre: 1040 négyzet­­­­méter alapterületű, négytantermes,­­ két szaktanteremmel, szertárak-­­ kal, könyvtárral és olvasóterem­­­mel is ellátott iskolát terveztek, a pélmonostori községtől, a köz­társaságtól és a helyi közösségtől kapott eszközök egyesítésével.­­ Igaz, ez most egy kicsit távolabb­ra került: a gazdasági stabilizációs­­ intézkedésekre való tekintettel az­­ építkezést négy évvel elhalasztot-­­­ták. __— Minden rosszban van valami jó is — vélik Laskón. — Ez idő alatt talán sikerül elérni, hogy a tervet két tanteremmel kibővíthes­­sük. Két középiskolai tagozatot szeretnénk itt nyitni. A most életbe lépett oktatási törvény — a vajdaságihoz hason­lóan — kétéves egységes közép­iskolát és az erre épülő szakirányú oktatást irányoz elő. Egyelőre Pél­­monostoron működik hat magyar tannyelvű középiskolai tagozat. Az általános iskola után tanulóink egy része itt, vagy a bezdáni, zom­bo­­ri, szabadkai, illetve az eszéki (horvátszerb tannyelvű) ■ iskolák­ban tanul tovább. A helyben meg­nyíló kihelyezett tagozatok min­den bizonnyal megnövelnék a to­vábbtanulási kedvet. Az oktatási törvény még egy gondot teremtett: azok a gyerme­kek, akik szeptember 1-éig betöl­tik hatodik életévüket, iskolaköte­lesek. Óvodánk nincs, így a be­iskolázás és az óvodai nevelést feltételező tantervi igények ki­elégítése bizony komoly feladat. Átmenetileg úgy tudunk magun­kon (és a gyermekeken) segíteni, hogy júniusban, a kiegészítő okta­tással egyidőben iskolai előkészítő foglalkozásokra gyűjtjük össze a hatéves emberkéket. Szép emlékek az eddigi találkozókról 1974 óta, mikor először vettünk részt a Petőfi-iskolák találkozóján, általában jó eredménnyel szere­peltünk — mondja LÁBADI Klára tanárnő, az irodalom-szakkör ve­zetője. Tetszik, hogy a vetélkedők dinamikusak, a zsűrizés objektív. Sok függ a versválasztástól: tudni kell, mire képes a gyermek, nem szabad megengedni, hogy a fel­­adatok­ meghaladják pszichofizikai képességeit. Nekünk szép emléke­ink vannak, nem kellett még a ku­darc keserű izét éreznünk. Nem a sértődöttség mondatja hát velem, hogy csökkenteni kellene a verse­nyek arányát, a helyezések jelen­tőségét. Miért ne lehetne a talál­kozó olyan esemény, amit nem tesz feszültté a mindenáron való győz­­niakarás? Tartalmilag nagyon jónak talá­lom, mert a gyermekek megisme­rik, meg is szeretik egymást (mi a külalakkal barátkoztunk különö­sen össze), de egy esetleges ku­darc vagy egyáltalán a rivalizálás, egészségtelenné teheti a légkört. KONTRA Ferenc tanár a törté­nelem-szakkörrel foglalkozik. Ez a szakkör is több találkozóra készül: a baranyai iskolák vetélkedőjének idei témája például az önigazga­tás 30 éve, de Marx gondolataitól a párizsi kommünön, az októberi forradalmon keresztül a Magyar Tanácsköztársaságig, és különös­képpen a mi népfelszabadító bi­zottságaink, valamint az utóbbi harminc év eseménynaptára sok­oldalú és alapos felkészülést igé­nyel. A Petőfi-iskolák találkozóinak történelmi vetélkedője mindig na­gyon magvas volt — akár a zászló­alj és a brigád harci útjára, akár a vajdasági nemzetiségi brigádok történetére gondolok, vagy bár­melyik másik témakörre, mind komoly tárgyi tudást igényelt. A felkészülésben igyekszünk felhasználni a helyi lehetőségeket: mi úgyszólván a bolimáni csata színhelyének szomszédságában va­gyunk, személyes kapcsolatban ál-I lünk a zászlóalj és a brigád többi I egykori harcosával. Minden isko- I lai esemény, szocialista ünnep, kirándulás, egy kicsit a fel­készü- I lést is szolgálja. Baranyai köruta­­­­zásaink mérföldkövei például min­dig a népfelszabadító háború je­les helyei. Egy bálmáni kirándulá­son Cservenák Imre bácsi beszélt a gyermekeknek a csatáról, nem­régiben a Petőfi zászlóalj harci útját bemutató kiállítást Fehér Pista bácsi nyitotta meg (mind­ketten a zászlóalj, illetve a brigád harcosai volta­k). A találkozók is új ismeretek forrásai: ezekről min­dig olyan élményekkel térnek vissza a gyerekek, melyek hitele­sebbek a történelemkönyvnél is­­— olyan emberek szájából hall­ják az eseményeket, akik a törté­nelmet írták... SZÖLLŐSY VÁGÓ László A történelem-szakkör Kontra Ferenc tanár vezetésével már ké­szül az idei vetélkedőkre. Üres színpadból város Vukovics Péter, a Zombori Népszínház névtelen szereplője !Amikor a közönség jegyet vált, majd önfeledten tapsol a jól sike­rült előadás után, elsősorban a szerzőt, még inkább a föllépő szí­nészeket köszönti. Szinte termé­szetszerűleg eszébe sem jut, talán nem is érdekli, hogy ismeretlen „szereplő” készít elő egy-egy be­mutatót, föllépést, akiknek a ne­ve sohasem kerül a műsort hirdető falragaszokra. Pedig nélkülük el­képzelhetetlen színre vinni a da­rabot, lehetetlen lélegeznie a szín­háznak. Ilyen névtelen, de egyben nél­külözhetetlen szereplője a zombo­ri Népszínháznak VUKOVICS Pé­ter, munkabeosztása: színpadberen­dező és egyben gépkocsivezető Nyolc éve dolgozik a színháznál, azóta is becsülettel helytáll. Ami­kor a színház iránti kapcsolatáról faggatjuk, a következőket mondja: — Szeretem a színházat. Még ha szabadnapos vagyok, akkor is bemegyek, akár holt idényben, nyáron is. Minden egyes próbát végignézek, feleségemmel a bemu­­tató utáni harmadik-negyedik elő­adást tekintjük meg. A bemutatót valami okból kihagyom. Meglehe­tősen összetett a munkánk. Az asztalos a díszletek gorombább ré­szét készíti el, utána jövünk mi. Áthúzzuk és átfestjük őket, a kö­vetelményeknek megfelelően. Az üres színpadból rövid idő alatt ut­cát vagy várost varázsolunk. Ami­kor föllép a társulat, mi vagyunk az elsők, akik akcióba lépünk — a színpadképnek rendben kell len­nie —, és az utolsók, akik elhagy­ják a színházat. — A Zombori Népszínház igen előkelő helyen áll országos viszony­latban is, sok külföldi vendégsze­replésen is részt vesz. A társulat­tal való utazásai során melyek a legszebb élményei? — Természetesen a Mexikóban tett körútunk, ahol Jugoszláviát képviselték a zomboriak. Ugyan mikor jutottam volna el ebbe a távoli országba, ha nem dolgozom a színháznál. Sohasem felejtem el azt a 18 napot, amíg kint voltunk. Sohasem felejtem el azt a fogad­tatást, amit ott rendeztek szá­munkra, sohasem felejtem el New Yorkot, ahol másfél napig tartózkodtunk. De térjünk vissza Mexikóra. Együtt örültünk a szí­nészekkel a nagyszerű fogadtatás­nak, az óriási érdeklődésnek. Zsú­folt nézőtér előtt került bemuta­tásra a fővárosban a Nősülés és férjhezmenés című darab. Még a színpad peremén is ültek nézők. Nem volt szimultán fordítás, ha­nem vezetőnőnk, Hub­a, aki jól be­szélt szerbhorvátul,­ a szünetek­ben, színpadcsere alkalmával me­sélte el a közönségnek a történé­seket. Sokszor hangzott föl a vas­taps, ami a színészekkel együtt valahogy nekünk is jólesett, ré­szesnek éreztük magunkat a si­kerben. Mexikóban egyébként összesen tíz helyen fordultunk meg, és mondhatom, mindenütt szép színházterem fogadott ben­nünket. Autóbusszal utaztunk egyik helyről a másikra, és na­gyon szép élményekkel tértünk ha­za.­­­— Minden évben megyünk Kecskemétre, kétévenként Len­gyelországba, továbbá Komárom­ban és a romániai Sepsiszentgyör­­gyön is jártunk. Hazánkban Mace­dónián kívül mindegyik köztársa­ságban voltam a társulattal, Vaj­daságban mindenfelé megfordul­tunk. Természetesen a környező falvak meghívásait sem utasítjuk el, habár ott a szűk színpadok miatt meglehetősen nehéz a dol­gunk. Mégis szívesen csináljuk, mert tudjuk, hogy szívesen is lát­nak bennünket. — Nemcsak a díszlet előkészí­tésében és leszedésében merül ki a munkám, hanem a díszletet szál­lító kamiont is gyakran én veze­tem. De nem nehéz, ha az ember szereti, amit csinál. Én meg szere­tem. Ha minden jól megy, talán sohasem hagyom el a színházat. Nagyobb társulatoknál jóval keve­sebb dolguk van, a berendezők­nek, mert külön emberek vannak arra, hogy beszerezzék a díszlethez szükséges anyagot, és el is cipe­lik, ahova kell.­­ Sokan azt hiszik, hogy a szín­házban rengeteget lehet keresni, így van-e? — Téves ez a fölfogás, leg­alábbis ami a zomboriakat illeti. Én havonta 3700—3800 dinárt vi­szek haza, attól függően, mennyi előadás volt. A jobb színészek en­nek a kétszeresét keresik meg, ami szintén nagyon kevés. De mit te­gyek, ragaszkodom ehhez a bo­hémélethez. Feleségem is itt dolgo­zott egy ideig takarítónőként, édesapja is 16 évig színpaddíszítő volt, tehát igazi „színházi család vagyunk.­­ Nehéz a munkája? — A munkaidő miatt nem köny­­nyű, de szép. Előfordul, hogy éj­szaka is be kell jönni próbára. Szóval egyszerűen nem létezik számunkra munkaidő. Nem ritkán csak ebédre megyek haza, és irány megint a színház. A család különben már megszokta a távol­maradásomat. ф Kapcsolata a színészekkel? — Nincs megkülönböztetés szí­nész és munkás között. Együtt ül­nek le velünk sakkozni a klub­ban, együtt szórakozunk. Nagyon jók a kapcsolataink, de érthető is, mert enélkül nehéz lenne dolgozni a színpadon. Jelenleg egyébként nagyban készülünk a Sterija Játé­kokra, a Sváb nőt visszük színre. Ezzel párhuzamosan bemutatóra is készülünk, akad tehát bőven mun­ka. ._1 HAJNAL Árpád Vukovics Péter Milyen térmegoldások kísérik társadalmi fejlődésünket? Tanácskozás a város­­tervezésről a Mineluk példája kapcsán Építészek, városrendezők szo­­c­iórgusok, közgazdászok és má­s, a város tervezéshez kapcsolódó szakemberek háromnapos tanács­kozása kezdődik szerdán Újvidé­ken. Témájuk a Duna jobb part­ján felépítendő újvidéki város­rész a Mindh­uk tervezéseinek pél­dáján áll: a szocialista városter­vezés. Milyennek kell lennie az önigazi kialtésú társadalom­­ városá­nak, milyen tér­megoldások segí­tik elő és kísérik társadalmi fej­lődésünk. A háromnapos szimpózium munkaformája a kerekasztal-ta­nácskozás. A következő öt téma­körben folynak majd párhuzamo­san a megbeszélések: Az urbaniz­­mu­s politikája és az urbánus fej­lődés; A szociális és az urbánus fejlődés; A gazdasági és az ur­bánus fejlődés; Az urbánus tér; Társadalmi szervezettség az ur­bánus fejlődésben. A kerekasztal­­beszélgetéseken Branislav Krsstc építész, dr. Stipe Suvar, a Hor­­vát Szábor Végrehajtó Tanácsá­nak tagja, Vladimir Braco Mu­sic építész a Szlovén Városépíté­szeti Intézet igazgatója, Miloš Savic építész, az URBIS igazgató­ja, dr. Mladen Stojanov, az Új­vidéki Egyetem jogi karának dé­kánja vezeti. A keresőasztal-be­­sz­édigieltések tapasztalatait, határo­zatait pénteken, a záróülé­sen, ösz­­szegezik. IMI ! 13

Next