Magyar Szó, 1982. május (39. évfolyam, 132-147. szám)
1982-05-26 / 142. szám
1982. május 26., szerda KÖRKÉRDÉS Többet keresünk, de még többet érdemelünk. Pedagógusok nyilatkoznak a személyi jövedelemről Régi sokak szerint elcsépelt kérdés a pedagógusok személyi jövedelméről cikkezni, mert attól az úgy sem lesz nagyobb. Az idén a zombori községben 18 százalékkal több pénzt fordítottak oktatásra és nevelésre, mint 1981-ben. Ha ehhez hozzáadjuk a járuléktörlésből eredő jövedelmet is akkor az eszköztöbblet nem 18, hanem 26 százalékot tesz ki. Az érdekelt bennünket, hogy 1982-ben hogyan alakult a pedagógusok személyi jövedelme, a jövedelemtöbbletből mennyivel sikerült felemelni a fizetéseket. KAPITÁNY Zsuzsanna a Vera Gucrnja Gyermekintézmény óvónője. Bezdánban dolgozik, immár harminc éve pedagógus. — A mi munkaszervezetünkben kevesebbet keresnek a közép- és főiskolai végzettségű óvónők, mint például az általános iskolában dolgozó ugyanazon képesítésű tanítónők, tanárok. Ez talán annak a következménye, hogy a gyermekvédelmi érdekközösségtől kevesebb pénzt kapunk, mint amennyire szükségünk lenne. Keresetünk nem mélányos, munkánk nagyon nehéz, különösen azok és akik igazán lelkiismeretesek. Harminc éve dolgozom. Magyar tagozatom van, de két nyelven tanítok, a naplót, az előkészületet is így vezetem. Erre mindössze tíz pontot kapok, azaz alig 300—320 dinárt havonta. Ez túl kevés, nemcsak azért mert valóban ennél többet dolgozunk, hanem azért is, mert két nyelvet beszélünk! — mondja Kapitány Zsuzsa, aki közvetlen a nyugdíj előtt a fizetéskiigazítás után 11500 dinárt keres havonta. A zombori Testvériség—egység Általános Iskolában FILL József igazgató a jövedelemszerzési szabályzatról elmondta, nincsenek vele megelégedve, sok benne a formalizmus, elavult és nem teljesen pontos az az alapelv, amely szerint az oktatásügyi érdekközösség az iskolákat finanszírozza. Munkaórákat fizet a zombori oktatásügyi érdekközösség, egy óráért 259,50 dinárt. Ebbe beleszámítódik például a rendes tanítás, kultúr- és más tevékenység, részben az anyagi költségek, valamint a magyar nyelvű osztályokban a szerb nyelv tanítási költségei. A tartománytól kapott pénzből finanszírozzák, de a zombori érdekközösség szabályzata alapján a szerbhorvát osztályokban folyó magyar nyelv tanítását — mondta az igazgató. Több kiigazításra van szükség a jövedelemszerzési szabályzatban, ami részben zavarja munkánkat. Nem ösztönzi azokat az iskolákat, ahol valóban színvonalas oktatás és nevelés folyik. VAJGAND Károly egyetemet végzett biológia szakos tanár, tizenegy éve dolgozik az iskolában, két nyelven tanít. — Január elsején 20 százalékkal felemeltük a fizetést, aminek nagyon megörültünk. Ily módon mostani havi keresetem 13 500 dinár körül mozog. Ez nem sok, különösen ha tudjuk, hogy a mérnökök mennyit keresnek. Az iskolának a valós munkaprogramot kellene finanszírozni, nem pedig formalizmus alapján munkaórákba zsúfolni a feladatokat. Ez csak akkor kedvező, ha nincs sokrétű és szerteágazó szabadtevékenység kicsik a költségek. Kevésbé veszik figyelembe az igazi nevelő- és oktatómunka minőségét — mondja. A zombori iskolában is keveset fordíthatnak a kétnyelvűségre, mert az érdekközösségtől igazán szimbolikus összeget kapnak erre a célra. Baj van már az iskolák közötti elosztással is, felütötte a fejét az egyenlősdi. Ivan VIDAKOVIć, a zombori Veljko Petrovic Egységes Középiskola egyes számú társult munkaalapszervezetének történelem szakos tanára, hét éve dolgozik az iskolában. — Hetente 22 órám van rendes tanításban. A többi húsz órát, amivel kialakult a negyvenkét órás munkahét, különböző szabadtevékenységgel, pót- és emeltszintű oktatással, más feladatok elvégzésével pótolom. Így van évi 1906 munkaórám, ezzel megkeresem a havi 15—16 000 dinárt. Tavaly decemberben csak 12 500 dináros fizetésem volt — mondja. Kevés a személyi jövedelmünk, a gazdaságban jóval többet keresnek a mérnökök, technológusok, közgazdászok. Aki csak teheti tiszteletdíjas munkát vállal, órát órára halmoz. E pedig csak a nevelés és oktatás kárára megy. Támogatni kell a társadalom próbálkozását, hogy javítsanak a pedagógusok fizetésén. PRIBILLA M. Kapitány Zsuzsa, óvónő Wajgand Károl, biológia szakos tanár Ivan Vidakovic, történelem szakos tanár TANULÓINK ÉLETÉBŐL Százhatvanhárom hely a zombori diákotthonban ősztől új elszámolási rendszert vezetnek be A környékről és távolabbról is nagyszámú középiskolás jár a zombori szakirányú központokba, de mindössze százhatvanhárom hely van a város egyetlen diákotthonában. Az Ivan Parčetić néphős nevét viselő kollégium 1963-ban épült. Amióta megszűnt az Apatini úti otthon, erre az Intézményre hárul minden olyan ellátási és nevelési feladat, amit eddig két otthonban végeztek. — Mennyibe kerül az egyhavi Itt-tartózkodás? — kérdeztük Ivan PANGARIC igazgatótól. — Most ideiglenes szabályzat szerint számoljuk el az ellátás költségeit. Minden diák havi 3000dinárt fizet, a különbözetet pedig a tanulóik és egyetemisták tartományi ösztöndíjazási és kölcsönügyi érdekközössége dotálja. Szerintünk a 3000 dinár nem túl nagy összeg, ezért teljes ellátás jár meg állandó nevelői felügyelet — Úgy tudjuk, hogy a következő tanévtől kezdve új mércéket alkalmaznak. — Szeptember elejétől valóban új mércék alapján határozzák meg, ki milyen összeggel járul hozzá az otthon szolgáltatási díjához. Az éredekközösség továbbra is viseli a költségek nagyobb részét ezentúl azonban nem fog minden tanuló egyforma összeget befizetni. A változó rész a tanulási eredménytől, magatartástól a tanulók társadalmi-politikai hozzáállásától, és nem utolsósorban a család szociális helyzetéből függ. Az ilyen szabályzatot helyesebbnek tartjuk. Egyébként pályázat útján vesszük majd fel a jelentkezőket. — A diákotthonban milyenek az életkörülmények, lakásfeltételek? — Százhatvanhárom fiú és lány számára van helyünk, ötvenhárom háromágyas szobájuk, közös fürdőjük és konyhájuk van a bentlakóknak. A kötelező tanulás után a szomszédos általános iskola sportpályáit használhatják. Állandó a nevelői ellenőrzés. A diákotthonban harminckét pedagógus és szakképzett alkalmazott dolgozik. Hat nevelő van munkaviszonyban, akik átlag huszonhat gyerekkel foglalkoznak. — Valamennyi tanulónk az itteni konyhán étkezik. Mivel a konyha kapacitása nagyobb a szükségesnél, egytálételt főzünk a város néhány munkaszervezete számára is. P. M. Elkészült a gombosi iskola Az utolsó simításokat is elvégezték az új gombosi iskolán. Igaz jóval a határidő után fejezték be a munkát a hódsági Építőipari Kombinát dolgozói, és emiatt a költségek is megnövekedtek. Nemrég még azt ígérték, hogy május 25-én adják át rendeltetésének, de ebből nem lett semmi. Hamarosan megtörténik a korszerű, minden igényt kielégítő iskola műszaki átvétele és júniusban, az iskolaév befejezése előtt lesz az avatóünnepély. A beruházás értéke meghaladja a 40 millió dinárt. Sokan kifogásolják, hogy a Tito marsall utcában, ahol az új iskola foglal helyet, nagyon rossz állapotban van az út, korszerűsíteni kellett volna. Remélhetőleg a közeljövőben erre is sor kerül majd. DUNATÁJ A zombori diákok sikere A napokban tartották meg az ifjú technikusok tartományi szemléjét, melyen a zombori diákok kiváló eredményeket értek el. Három zombori fiatal is képviseli majd tartományunkat a július 3- tól 5-éig tartó pulai országos szemlén. A zombori községet is az általános- és középiskolások képviselték. Hajómoziellenesben SZILÁGYI Szilveszter, rádiózásban SZŰCS Péter, a fotósok versenyén pedig ifj. ÜVEGES Zoltán szerzett első díjat, ők tehát részt vesznek majd a pulaa országos szemlén. K. A. I . kimondottan csinos lány. Sokan megfordulnának utána, ha.. Évekkel ezelőtt betegség támadta meg fiatal szervezetét, antibiotikumot kellett szednie. És ennek tragédia lett a következménye: megbénult az egyik lába. Mankóval képes csak nagy nehezen járni. De mindez nem vette el az életkedvét, nem sajnáltatta magát. Sőt, talán még nagyobb odaadással tanult, hogy bebizonyítsa, ő is hasznos tagja ennek a társadalomnak, akkor is, ha rokkant. Időre befejezte az egyetemet. Szívesen emlékszik vissza azokra az évekre, kollégáira, akik igyekeztek feledtetni vele szerencsétlenségét. Ha például diszkóba mentek, őt is besegítették az autóra, magukkal vitték a szórakozóhelyekre. Amikor megkapta az oklevelet, tanárai tapintatosan közölték vele, nem biztos, hogy azonnal elhelyezkedik, türelemre lesz szüksége. Igazuk lett. Már hosszabb ideje munkanélküli. De nem ült ölbe tett kézzel, nem várta, hogy valaki megkönyörüljön rajta. Időközben gépírótanfolyamot fejezett be. Volt kollégái ezúttal sem feledkeztek meg róla: egyetemistákat küldtek hozzá, hogy gépelje le dolgozataikat némi tiszteletdíj ellenében. örült ennek is, ha már a szakmájában annyira nehezen helyezkedhet el. Igen ám, de a kisváros illetékes és túlbuzgó felügyelője megneszelte a dolgot és följelentést tett ellene, mert engedély nélkül merészelt valakinek gépelni! A felügyelő öt éve végzi munkáját, de most tapasztalt először rendellenességet községében?! 2. A cigánygyerekek azelőt — hacsak tehették — igyekeztek meszsze elkerülni az iskolát. Amikor a törvény szigorúbban kötelezte őket az írás és olvasás elsajátítására, akkor is gyakran ellenezték a szülők az iskolába járást. Nem egyszer hallottam panaszkodni a tanárokat, milyen nehéz a velük való foglalkozás, hiszen a szülők egy része még mindig szükséges rossznak tartja a tanulást. Az is megtörténik, hogy kitépik a lapokat gyerekeik könyveiből, ha éppen nincs a kezük ügyében más papír, hogy cigarettát csavarjanak. A környék egyik iskolájában eddig négy osztályt kellett kötelezően kijárniuk a cigánygyerekeknek. Újabban úgy hallom, lehetővé válik számukra, hogy befejezzék a nyolc osztályt. Lassan tehát kerékvágásba kerül az ő általános iskolai oktatásuk is. Egyelőre fehér hollónak számítanak azok, akik befejezik közülük a középiskolát. Ismerek egy lányt, aki egy a kevés közül. Technikus, de nem tud mit kezdeni az oklevelével. Családjában nagy szükség lenne a keresetére. A pályázatokon azonban sorban elütik az elhelyezkedéstől. Azok is megelőzik, akiknek nincs annyi pontjuk a munkanélküliek listáján, mint neki. Úgy vette észre, mintha előítéletük lenne az embereknek ... (hajnal) TÖRTÉNETEK A PÉLMONOSTOR Pályaválasztók között A pélmonostori középiskolai központban a pályaválasztó tanulók huszonkét szak között válogathatnak. Az eddigi irányzatokon kívül mi az, ami új lesz a jövő iskolaévtől? — kérdeztük SZLOBODA Jánostól, a szakirányú oktatás pedagógusától. — Az új irányzatok megnyitását, azaz a régiek időszakos beszüntetését a község gazdasági igénye határozza meg. Ennek alapján az idén több új irányzat lesz: Vízvezetékszerelő, szobafestő, vasbetonszerelő, ács, vendéglátóipari szakokra. Erre azért kerül sor, mert az építőipar állandó káderhiánnyal küszködik, valamint a középtávú tervidőszakban előirányozták néhány vendéglátóipari objektum létesítését Kopácson, Batinán és Pélmonostoron. Iskolánk tanulói huszonkét irányzat közül választhatnak. Szeretném hangsúlyozni, hogy igyekszünk Baranya munkalehetőségeinek megfelelően megszervezni a szakemberképzést. A tanulók itt mennek gyakorlati foglalkozásra, megismerik a különböző munkahelyeket, és később ide térnek vissza ismerős környezetbe. Természetesen több szakmára van igény, mint amenynyire lehetőségünk van, de egykét tanulóért nem nyithatunk ágazatot. Ezeket a tanulókat mi irányítjuk át más iskolába. Kedvezőtlen körülmény, amikor a tanuló saját, illetve szülői elgondolásból máshová iratkozik, de nálunk akar elhelyezkedni. Aztán jön a csalódás, mert nem kap munkát, és a végén át kell képeznie magát. — A magyar tagozaton milyen szakirány nyílik? — Az idén három irányzat lesz: azok számára, akik magyarul szeretnék folytatni tanulmányaikat: pedagógia, közgazdasági és fémipari szak. A közgadasági szak keretében adminisztratív és káderreferens munkára képezzük a tanulókat. Lehetőség van továbbá még néhány tagozat általános tantárgyainak összehozására. Ha ezt technikailag meg tudjuk oldani, növekedni fog a magyarul tanulók száma. A második osztály után különböző szakokra szétszóródó tanulók számára eddig csak anyanyelvápolást tudtunk biztosítani. A magyar tanulóknak, akik tovább folytatják tanulmányaikat, a pedagógia szak a legalkalmasabb, mert itt kapják meg leginkább az alapot az általános tantárgyakból. Lehetőség van továbbá három tantárgy választására is, az heti hat óra külön megterhelés a tanulóknak. — A másodikosok között arról érdeklődtünk, ki hol folytatja tovább tanulmányait? KOVÁCS Vali szentlászlói tanuló: — Az első négy osztályt magyarul, a következő négyet horvátul végeztem, s azért jöttem Pélmonostorra, hogy magyarul tanulhassak tovább. A második után pedagógia szakra iratkozom. Sajnos nagy lesz a megterhelés, mert választott tantárgyakat is kell tanulnom. Azért vállalom, mert pályaválasztásom végleges. Orvos szeretnék lenni. Szüleimnek elég drága a taníttatásom, mert bentlakó vagyok Pélmonostoron. Édesapám nyugdíjas, jövedelmét a mezőgazdaságból egészíti ki. KURUC Róbert laskás tanuló: — Rendőrnek jelentkeztem, ha a fölvétel nem sikerül, nagyon csalódott leszek. Tisztában vagyok választott hivatásom nehézségeivel. A szüleim is beleegyeztek. Ha mégsem sikerülne, géplakatos leszek. Apám mellett kapnék munkát a vállalatban. KÓLA Antal albertfalvai tanuló: — Szüleim még kicsi koromban elváltak. Anyám munkaképtelen, nagyanyám már idős. Szociális segélyből élünk. Taníttatásomra, ruházatomra magam szerzem meg a pénzt. Szombaton és vasárnap, amikor tehetem, napszámba megyek. Nagyon nehéz mindkét irányban elege tennem, meg anyámnak, nagyanyámnak is segítenem kell. Szakácsnak szeretnék menni Eszékre, mert ilyen irányzat itt nincs. Ha kitanulom a mesterséget, a tengerre megyek dolgozni. Azért választottam ezt a szakot, mert azonnal munkába állhatok, és ezzel a munkával elég szépen lehet keresni, szeretném anyámat és nagyanyámat továbbra is segíteni. KÖGYESI Melitta laskói tanuló: — Tanáraimat, környezetemet meglepte, hogy nem humán szakot választok. Kisiskolás koromban évente többször is fölléptem énekszámmal, szavalatokkal. Szeretem az irodalmat, de azt hiszem, választott hivatásomat eddigi szenvedélyemmel össze tudom egyeztetni. Informatikára megyek, építészmérnök szeretnék lenni. Úgy érzem, a maradandó alkotás egyik lehetőségétitt találom meg. Szeretem a nagy épületeket és a szép új lakásokat. M. V.