Magyar Szó, 1982. június (39. évfolyam, 148-162. szám)
1982-06-01 / 148. szám
1982. június 1., kedd ZRENJANIN A többség a velencei változatot támogatja A községi képviselő-testület heves vita után jóváhagyta a végrehajtó tanács határozati javaslatát A zrenjanini községi képviselőtestület három tanácsának tegnapi együttes ülésén rendkívül heves vitát váltott ki a Naftagas zrenjanini munkaszervezetének útépítési terve. Az érdekelt helyi közösségek és munkaszervezetek kitartottak eredeti álláspontjuk mellett, s így a csaknem kétórás vita sem hozta meg az egyhangú döntést. Erre tulajdonképpen számítani lehetett, hiszen az útépítésnek mind a három változata sebezhető. Érthető volt tehát a küldöttek dilemmája annál is inkább, mert a végrehajtó tanács által kidolgozott idevágó jelentés pontosságát többen is kétségbe vonták. Ebből ugyanis nem tűnik ki pontosan, mennyibe kerül egy-egy változat építése. A szentmihályi és a lankahídi küldöttség közös javaslatot terjesztett előaz ülésen: a községi végrehajtó tanács múlt pénteki határozatának (tulajdonképpen határozati javalatról van szó) megsemmisítését követelték, valamint azt, hogy a végrehajtó tanács még egyszer vizsgálja felül a kérdést, s gazdasági-társadalmi szempontból is indokolja meg egy-egy változat előnyét, illetve hátrányát Mint ismeretes, a végrehajtó tanács pénteki ülésén határozati javaslatiba foglalta: az út az udvarnoki gázlelőhelytől a Kontra nevű határrészen keresztül Medencéig épüljön. A megindoklás szerint pillanatnyilag ez a változat a legelfogadhatóbb, mert a Szervó Mihály Kombinát birtoka és a melencei helyi közösség teljes egészében fedezni fogja a hiányzó pénzösszeget. Hogy mennyi pénzről van szó, egyelőre senki sem tudja. Ami biztos: a Naftagas 60 millió dinárt különített el az út építésére, a hiányzó összeget viszont az egy-egy változatban érdekelt félnek kell előteremtenie. Nyilvánvaló, hogy Szentmihály és Jankahíd erre képtelen: a két falu csak 6,2 millió dinárt társíthat az út kiépítésére, a többit (senki sem tudja, mennyit) a községnek, vagy az útépítési érdekközösségnek kellene fedeznie. Pénz viszont nincs, sőt a jelenlegi középtávú fejlesztési tervből (az előzőtől eltérően) kimaradt a zrenjanini—szentmihály—lankahídi út kiszélesítése. Száz szónak is egy a vége: a községi képviselő-testület három tanácsa a heves szócsata után 23 ellenében és két tartózkodó szavazattal jóváhagyta a végrehajtó tanács határozati javaslatát. Az utat tehát a velencei határban fogja építeni a Naftagas. A kívánság és a reális lehetőség között óriási a különbség. A kérdést azonban nem lehet ilyen egyszerűen nyugtázni, mert a képviselő-testület négy évvel ezelőtti határozatából sem lett semmi. A pénzt másra költötték, a két szomszédos falu, Szentmihály és Jankahíd akkor is, most is a közúti forgalomra alkalmas út nélkül maradt- H. A. Hús helyett kávé a hűtőkocsiban Határtalan a csempészek találékonysága • Az utóbbi két hónap alatt tíz tonna kávét koboztak el a tartományi belügyi szervek A csempészek nagyon jól tudják, hogy a piacról hiányzó áruért a felárat is megfizeti a polgár. Ez történt a kávéval is. Mivel az utóbbi hónapokban az ismert deviza gondok miatt az üzletekbe egyáltalán nem jutott belőle, a feketézők „hadára” várt a hiány pótlása. Nyílt titok volt már, hogy tomlaszámra érkezik a kávé titkos utakon Ausztriából, Nyugat-Németországból, Olaszországból, sőt Magyarországról és Görögországból is, hogy a vámhatóság nem győzte az ellenőrzést, és nagyon sok esetet nem sikerült lelepleznie a határon. Ezért kapcsolódtak be az akcióba a tartományibelügyi szervek. Munkájuk nem volt hiábavaló. Az utóbbi két hónapban, pontosabban április és május folyamán 10 tonna kávét és sok más csempészárut koboztak el. Hihetetlenül találékonyak a csempészek, minden lehetőséget kihasználnak az áru illegális áthozatalára. A személygépkocsikban, a hűtőkocsikban és teherkocsikban a lehető legkülönbözőbb helyen találták meg az elrejtett kávét, színes televíziót, kazettás magnót stb. Érdekes az is, hogy a csempészek azt is jól tudják, hogy ha az elkobzott áru értéke nem haladja meg a 30 000 dinárt, nem indíthatnak ellenük bűnvádi eljárást. Számtalan olyan példa akadt, hogy a csempészáru értéke alig valamivel volt kevesebb ennél az összegnél. Az akció eredményeként több esetben sikerült jelentős mennyiségű csempészárura bukkanni. Május 13-án például a belgrád— zágrábi autóúton Mitrovica közelében Dulasz Szotirosz görög állampolgár hűtőkocsijában 3912 kilogramm kávét találtak. A kávét elkobozták, a gépkocsi vezetőjét pedig 150 000 dináros büntetéssel sújtották. Az áru Bécsből indult, Páráévi környéki polgárok egy csoportja ,„rendelte”, illetve vette meg külföldön. Pontosan nem tudni, mennyiért vállalta a hűtőkocsi sofőrje ezt a kockázatos utat. A másik nagy „zsákmányt” ugyancsak Mitrovica közelében kobozták el a belügyi szervek Putakisz Gianntszisz görög állampolgártól. Tehergépkocsijában 3000 kg kávét, egy színes televíziót, 12 kazettás rádiót és más csempészárut találtak. Az áru értéke 4 millió dinár. Belgrádi polgárok egy csoportja számára szállította „volna” 8000 márkáért. A belügyi szerveknek sikerült a „megrendelők” nyomára bukkanniuk. A fő szervezők Mitar Stamkovic és fogadott lánya, Milica Bošnjakovic belgrádi illetékességűek, bűnvádi eljárást indítanak ellenük. A görög állampolgárt 200 000 dináros pénzbírsággal sújtották. Mivel még nem sikerült kifizetnie a büntetést, a mitrowicai börtönben van. A belügyi szervek egyébként az említett két hónap folyamán még számtalan esetben bukkantak 100 kilogrammnál kevesebb csempészkávé nyomára, természetesen azonnal elkobozták, a „feketéző” polgárokat egyébként a vámügyi előírásokkal összhangban pénzbírsággal is sújtják. Cs. Zs. NÉHÁNY SORBAN ÜZEMANYAGHIÁNY MIATT már több mint egy hónapja tétlenül várakoznak a JAT mezőgazdasági repülőgépei a verseci repülőtéren, s mivel nincs deviza, kérdés, mikor változik meg a helyzet. Ez pedig jelentős kárt okoz a mezőgazdaságnak, mert a búza és a cukorrépa a szükséges ásványi sók nélkül maradt, a különböző kártevők pedig (például a cukorrépabarkó), rendkívül elszaporodtak. Ha hamarosan nem oldódik meg az üzemanyag kérdése, veszélybe kerülnek a gyümölcsösök és a szőlőkertek is, mert védelmük földi mechanizációval nem elég hatásos. A KÖZÖS KÜLKERESKEDELEM ÉRDEKÉBEN társult az újvidéki Naftagas-Promet és a pancsovai HIP-Komerc munkaszervezet. A tervek szerint, az új Naftahem összetett Társultmunka-szervezet még az idén 120 millió dollár értékű kivitelre tesz szert, ennek 90 százalékára a konvertibilis piacon. A kivitelen kívül a behozatal és a külföldi piackutatás tartozik az új munkaszervezet feladatkörébe, amelynek közös szolgálata mindössze 15 dolgozót foglalkoztat. A BELGRÁDI FEKETEPIACON MÁR 120 DINÁRT ÉR A DOLLÁR — ennyit hajlandók ugyanis fizetni érte azok a munkaszervezetek, amelyek devizahiány miatt egyébként leállnának a termeléssel. Mint sok nagy munkaszervezet igazgatója mondja, semmi sem olyan drága számukra, mint ha leállnának a gépek, kényszerszabadságra mennének a dolgozók, s így teljesítetlen maradna a termelési és a kiviteli program. A belgrádi gazdasági kamara szemet huny a tiltott devizakereskedelem fölött, míg a körzeti gazdasági bíróság bünteti azokat a munkaszervezeteket, amelyekre rábizonyítja a vétket. Munkáját azonban nehezíti, hogy a dollárért kifizetett dinárt a munkaszervezetek provízióként mutatják ki. Egyelőre nem tudni, meddig marad ez az állapot, és kérdés, hogy az új devizatörvény tud-e majd változtatni a gyakorlaton. MAGYAR SZÓ Önéletrajzi vallomások AZ UNITARIZMUS ELLEN Egyben jugoszlávok is vagyunk A munkásosztály ügye melletti elkötelezettség s a mély meggyőződés, hogy az ember kizsákmányolásának felszámolásáért folyó harc a nemzetek valódi felszabadulásának előfeltétele, lehetővé tette, hogy a Kommunista Párt Jugoszlávia minden nemzetének és nemzetiségének vezető erejévé váljon, s a népek önrendelkezése és felszabadulása szempontjából sorsdöntő napokban e harc mozgatóereje és irányítója legyen. A szocialista Jugoszlávia egyenjogú nemzetek és nemzetiségek közössége, amelyben elvben helyesen oldottuk meg a nemzetiségi viszonyok valamennyi kérdését. A jugoszláviai nemzetek és nemzetiségek szabadságát és teljes egyenjogúságát a föderális berendezés s a társadalmi és munkásönigazgatás rendszere szavatolja. S ez biztosítja Jugoszlávia egységének tényleges távlatát. Természetesen vannak és továbbra is lesznek bizonyos problémák nemzeteink és nemzetiségeink, hazánk egyes területei között. Ezek leginkább gazdasági kérdésekből adódnak, de nem olyanok, hogy ne oldhatnánk meg őket viszonylag könynyen. S ha rendezésükben társadalmi berendezésünk szelleme és elvei vezérelnek bennünket, akkor semmiféle veszély nem fenyegeti Jugoszlávia egységét, és tényleges megoldásuknak sincs semmiféle akadálya. Az utóbbi időben valahogy ritkábban emlegetik Jugoszláviát, és gyakrabban a föderációt. De nekünk hangsúlyosan kell beszélnünk Jugoszláviáról. Mi valamenynyien szlovénok, horvátok, szerbek, macedónok, crnagoraiak vagyunk, de ugyanakkor jugoszlávok is, a szocialista Jugoszlávia polgárai. Ilyen értelemben erősítenünk kell az egyenjogú nemzetek és nemzetiségek jugoszláv szocialista közösségéhez való tartozás szellemét. Tehát nem az uniitarista értelemben vett jugoszlávságról van szó, amely tagadja a nemzeteket vagy kisebbíteni próbálja szerepüket. Az unitarist értelemben vett jugoszlávság ellen erélyesen harcoltunk, s a továbbiakban is küzdenünk kell az unitarizmus akár legcsekélyebb tendenciája ellen is, amely bármely nemzet hegemóniáját hordozza magában. El kell mélyíteni a Jugoszláviához való tartozásról szóló ismereteket, annak tudatát, hogy jugoszláv közösségünk erősítése valamennyi nemzetünk és nemzetiségünk ügye, s hogy csupán az ilyen közösség tudja szavatolni tényleges felvirágzásukat és jövőjüket. Minden jugoszláviai nemzet és nemzetiség tényleges egyenjogúsága és sokoldalú fejlődése érdekében le kell küzdenünk minden objektív nehézséget, erélyesen el kell hárítanunk minden szubjektív akadályt, állandó megalkuvás nélküli harcot kell folytatnunk mindennemű nacionalizmus ellen, akár unitarizmus, akár sovinizmus és szeparatizmus formájában üti is fel a fejét. Szocialista társadalmunk, éppen azért, mert egyenjogú nemzetek és nemzetiségek szabad közössége, nem engedhet meg semmiféle kompromisszumot a nacionalizmus tekintetében. Külföldön bizonyos körök gyengeségnek, a gyorsabb fejlődés akadályának látják Jugoszlávia soknemzetiségű összetételét. Én pedig ismételten azt állítom, hogy a szocialista Jugoszlávia soknemzetiségű összetétele előnyünkre válik, mert a mindennapi gyakorlatban minden nemzet és nemzetiség egymás iránti tényleges megbecsülését ápoljuk. S ezért érthető, hogy ez a mi soknemzetiségű közösségünk fontos nemzetközi tényező az egyenjogúságért és a nemzetközi viszonyok demokratizálásáért folyó harcban. Mindenesetre helyes, hogy megkülönböztetünk két dolgot: a nacionalizmust és a sovinizmust az egyik, és az unitarizmust a másik oldalon. Ami a horvát unitaristák számát illeti, nem hiszem, hogy több van belőlük néhány száznál. A nacionalistáknak és sovinisztáknak azonban jóval nagyobb a bázisuk, s ezt ki is használják. Ezenkívül a függelékek mindennél erősebb fegyvert jelenítenek kezünkben az unitaristák elleni harcban, tehát nem kell tartanunk tőlük. Nem is léphetnek fel holmi párhuzamos erőként, mert a politikai eszközökön kívül adminisztratív eszközöket is alkalmaztunk ellenük. A legveszélyesebb osztályellenséggel, a sovinizmussal és a nacionalizmussal szemben azonban nem áltarthatjuk magunkat, és nem csökkenthetjük éberségünket, mert ez az osztályellenség bázisa. Ez a fő veszély. Úgy érzem, más köztársaságokban is sokan levonhatják a tanulságot abból, amiről beszéltünk. Mert máshol is van ilyesmi. Én pedig azt szeretném, hogy haladéktalanul orvosoljuk a bajokat, és akadályozzuk meg elterjedésüket. Ne hagyjuk magára a Horvát Kommunista Szövetséget most, amikor ilyen bonyolult a helyzet! Segítsünk rajta, mert segítenünk kell. (Folytatjuk. BELPOLITIKA------- Három évvel ezelőtt igen sok vitára adott okot Zentám a hővezeték épülő első szakaszának gazdasági és egyéb indokoltsága. Sokan úgy vélték, csak a cukolgyári fűtőművek hajt hasznot, s a polgárok, valamint az érdekelt társadalmi szervezetek aligha fogják a zsebükön is érezni ennek a létesítménynek az üzemelését. Üzembe helyezése óta két és fél év telt el, s ismeretes, hogy időközben jelentős mértékben megdrágultak az energiahordozók, elsősorban a fűtőolaj. Tavaly ősszel és egész télen súlyos ellátási zavarok merültek fel a fűtőanyag beszerzése terén. Ez úgy tűnik, arra ösztönözte a mezőgazdaságiipari kombinátot és a többi társadalmi szervezetet meg a polgárokat, hogy minél előbb építsék meg a második szakaszt. A télután a cukorgyár Termoelosctrana fűtőművének illetékesei akciót kezdeményeztek annak érdekében, hogy az érdekelt kollektívák is hozzájáruljanak a költségek fedezéséhez. A távfűtő-vezeték fő nyomócsövének mintegy 2500 méterrel való meghosszababítása ugyanis lehetővé teszi az eltelt fűtési idényben külön-külön működő öt kis kazánház megszüntetését, s ezzel együtt a háztartások fűtési díjszabásának viszonylagos mérséklését. Az akciót osztatlanul támogatták mindenütt. A kombinát rögtön vállalta a beruházás felét, a többit pedig társított eszközökkel igyekeztek előteremteni. — Sikerült-e nyélbe ütni a pénzügyi tervet? — érdeklődtünk Božidar VUJAČIČTÓL, a Termoelektrana igazgatójától. — Jelenleg 70 millió dinár van erre a célra elkülönítve, s az érvényes árak alapján, ennyi elegendő a terv szerinti beruházásra. Számolnunk kell azonban az esetleges pótmunkákkal és az anyagok megdrágulásával is. Emiatt még 10 millió dinárt igényeltünk a Beruházási Bank újvidéki bankjától. Jóváhagyása jószerivel csak idő kérdése, tehát a kivitelezési munkálatokat elkezdhettük. A kivitelező megválasztásakor azt is kénytelenek voltunk szem előtt tartani, melyik kínál fel több hitelt. A Pobeda TAMP 25 millió dinárt volt hajlandó erre a célra elkülöníteni, s ezzel megszerezte a fővállalkozói jogot. Egymaga azonban aligha végezhetné el a munkálatokat, noha a szerelés legnagyobb része rá vár. A földmunkákat a zentai Graditell Építőipari Munkaszervezetre bízta. Az elmúlt időszakban Zentán kevés példa akadt egy-egy beruházás határidős befejezésére. A kivitelező első „rohama” alapján azonban most erre jó esély van. — Talán mondanom sem kell, mi igyekezünk mindent megtenni, hogy a létesítmény a jelzett határidőre elkészüljön, sőt nekem az a véleményem, hogy ha sikerül hamarábbbefejezni a munkát, akkor mindenki csak jól járhat. — hallottuk FARKAS Tibor gépészmérnöktől. — A 323 milliméter átmérőjű csövek nagy részét már beszereztük, a kiáláruások szerint a szigetelőanyaggal sem lesz baj. Az első csatlakozás tehát — reméljük — október elsejéig elkészül, és a város központjában lehetőség nyílik a meglevő kazánházak kikapcsolására. A polgárok részéről azonban a reméltnél is élénkebb érdeklődés nyitvánuul meg a családi házak rákapcsolására. — Az elkövetkező fűtési idényben erre sajnos semmiképpen sem lesz lehetőség — tájékoztatott Dragan MILOJEVIČ, a cukorgyár fűtőmű termioenergetikus mérnöke. — A jelenleg épülő, úgynevezett második szakasszal ugyanis mi befejezettnek tekintjük ezt a beruházást; ez nem jelenti azt, hogy jövőre nem nyitunk újabb építőhelyet. A tél folyamán ugyanis körkérdéssel fordulunk az I. és az V. helyi közösség polgáraihoz, majd összegezzük a véleményeket, és hozzálátunk a másodlagos vezeték eszmei tervének kidolgozásához. Amennyiben a polgárok hozzáállása továbbra is a tavasszal tapasztalt lesz, akkor 1983 őszén már rákapcsolódhatnak a cukorgyár távfűtési rendszerére. A készülőfélben levő csatlakozás csak a Petőfi Sándor, a Népi forradalom és a Vojislav Ilie utcák kereszteződéséig terjed, tehát a többi városrészt nem érinti. Távlatilag hogyan lehetne megoldani az egész Zenta fűtését? — Mindenképpen újabb csatlakozásokat kellene építeni, de erre valószínűleg mostanában aligha kerül sor. Noha a távfűtési rendszer költségvetése mélyen más beruházások (szennyvízlevezető csatorna, melasz-program stb.) értéke alatt van, energiatakarékosság és a kitermelt hő felhasználásának célszerűsége szempontjából méltán vehetjük az utóbbi néhány évtized fő zentai befektetésének. A számítás egyszerű és az is, hogy a távfűtés továbbfejlesztésével igen jelentős energia és pénz takarítható meg. BOTH Mihály Készül a második szakasz Október elsejéig elkészül a jantai hővezeték első csatlakozása