Magyar Szó, 1982. június (39. évfolyam, 163-177. szám)
1982-06-23 / 170. szám
Simple Minds Hétéves pályafutás és öt nagylemez után a Promised You a Miracle című kislemeznek köszönhetően került a napokban az érdeklődés középpontjába a glasgow-i SIMPLE MINDS együttes. Az öttagú csoport 1975-ben alakult, akkor, amikor a példaképüknek tartott együttesekben változások álltak be: Eno elhagyta a Roxi Musicot, Peter Gabriel a Genesist, Peter Hamill a Van Der Draaf Generátort, David Bowienak pedig amerikai pályafutása kezdődött ekkor. A punk és a ska zene kibontakozásának az évében alakult meg a Simple Minds együttes. Muzsikája kezdettől fogva az elektro-funk és a technoflash hangzású zene között mozgott. A zenei körökbe azonban csak a harmadik, az 1979-ben kiadott Empires & Dances című albumával robbant be. Ezzel az albummal új fejezet kezdődött a csoport munkásságában. Ezután nagy sikert aratott a Sons & Fascination című nagylemezzel, amelyből kislemez formájában a Love Song című dal lett igen népszerű. A Simple Minds együttes tagjai: Charles BURCHILL gitáros, Derek FORBES basszusgitáros, Brian McGEE dobos, Michael MacNEIL billentyűs, és Jim KERR énekes. Lemezeinek gyártásvezetője a kitűnő angol gitáros sztár, Steve Hillage. Itt említjük meg, hogy a zenkarban a napokban megtörtént az első személycsere is. A dobos Briant a Simple Minds új kislemezén már Mike OGLETREE helyettesítette. A glasgow-i együttes eddig megjelent négy szerzői és egy gyűjteményes albuma közül csak a legutóbbi, a Sons & Fascination kapható hazánkban. K. K. Az AC/DC és a Police helyett a Kraftwerk? Mivel az AC/DC és a Police együttes egyegy hangversenye 100 000 dollárba kerül, szervezőink lemondták mind a két zenekar nyárra tervezett split koncertjét. A nyugatnémet Kraftwerk együttes állítólag jóval olcsóbban lép fel (egy-egy hangversenyük hozzávetőleg 12 000 dollárba kerül), így szervezőink érdeklődése feléjük irányult. A Kraftwerk szabad terminusai szeptember 2-a, 3-a és 4-e. Heti lemezújdonságaink 1. LIPPS, INC.: Designer Music 2. BLACK SABBATH: Mob Rules 3. NAZARETH: Live Tonight 4. DONNA SUMMER: On The Radio 5. JAMES LAST: Hits Around The .Wohld Ezúttal hat zeneszerzőnek a nevét rejtettük el, hogy megkönnyítsük a megfejtést, mindegyikre egy-egy fő művének címével utalunk. Vízszintes sorok: 1. Trubadúr. 6. Láncba kapcsolják, 11. Belejegyez. 12. Sevillai borbély, 14. Visszató! 15. Parasztbecsület, 17. Izomkötő. 18. Marx fő műve. 20. Sava betűi. 21. Folyosó, 23. Trikódarab! 25. AE. 26. Nap, szerbhorvátul. 27. Tan betűi. 29. Balatoni faluból való. 32. A műveltető ige képzője. 35. Bohémélet. 37. Varázsfuvola. 39. Becézett Orsolya. 40. Tapasztal, érzékel. Függőleges sorok: 1. Ütlegelő. 2. Tova. 3. Pompás. 4. Állókép. 5. Gyermekkozmetikai szerek márkája. 6. Rágószerve. 7. Zavart sün! 8. Becézett Zsigmond. 9. Római kettes. 10. Dalmáciai kisváros. 11. Üzlet, népiesen. 12. Bolero. 13. Fehérnemű. 16. Ilyen mese is van. 19. Nagy érték. 22. Férfinév. 24. Fordított súlymérték! 26. Jó az ilyen palacsinta. 27. Öreg bácsika. 28. A Tisza mellékfolyója. 30. Egy szlovénul. 31. Középen kemény! 33. Véredénye. 34. Totál egyneműi. 36. Százegy. 38. Azonos mássalhangzók. Múlt heti rejtvényünk megfejtése: Barcelona, Elche, Mundial. Bilbao Ovideo. Keresztrejtvény Lemezismertető TOMAŽ DOMICEL: Kralke domače (RTVLJ) HARMADIK SZERZŐI ALBUMÁT a leghíresebb, a legszókimondóbb szlovén énekesszerző, Tomai Domicel) a legtehetségesebb, a legtapasztaltabb ljubljanai rockzenészek: Carli Novak, Dani Ganiev, Borut Cvič, Braco Doblekar, Dave Petris és Drágán Gajic közreműködésével készítette ortodox post punk produkcióban. A londoni BBC-ben mixelt album tizenkét szerzeményt tartalmaz, közülük hármat Neca Faik maribori énekesnő repertoárjából már ismerünk. A dalok stílusa igen változatos. Reggea, country és rockabilly jegyében íródott számok dominálnak a lemezen, amelynek különben a produkciója érdemel legtöbb dicséretet. A dalok igen „vastagon” és „keményen" lettek rögzítve. Talán ennek köszönhetően emlékeztetnek a Kratke demodé LP számai Neil Young újabb alkotásaira. Tornai Domicell ezen az albumán nemcsak szókimondó és jó hangú énekesként mutatkozik be, hanem tanúbizonyságot tesz arról is, hogy igen jó technikájú, igen tehetséges és sokoldalú gitáros, s hogy valóban jól kiismeri magát a rock & roll stílusirányzataiban. A nagylemez legjobb számai: Končno človek bez p roblemov, Joj, mami, punkeri grejo, Daj mi mir, ima lepe oöi, Parada, On ne išće straž, Samo najmoćniji ostajo és a Banane. EGYSZÓVAL: Tornai Domiceljnek három nagylemeze közül ez a legjobb alkotása. KOVÁCS Károly ■tin I ■ ^ ^ Ш | ^ ^ | 1982. június 23. A Magyar Szó melléklete — Szerkeszti Serer Lenke 216. szám A Csempészvonat angzatos és romantikus a csempészvonat, igazi neve: Venezia expresso, ám a név megtévesztő. Maga a vonat a csupa nyers élet, a szomorú valóság. Nemzeti tekintélyünk tisztességünk vására. Csupán azért kerültem föl rá, mert Párizsban lekéstem a közvetlen Belgrádig járó vasúti kocsit, a néhány órával későbbire kerültem fel, amelyről Velencében át kellett szállnom a már említett szerelvényre. Párizstól Veronáig egyesegyedül unatkoztam az első osztályú fülkében, Velencétől Monfalconéig szintén egyedül. Ott ért a meglepetés. Velence és Trieszt között körülbelül 160 kilométer a távolság, Monfalcone Trieszttől olyan harminc kilométer lehet. Amint megállt a vonat Monfalconéban, megrohantak bennünket az utasok. Jól felmálházva, hangosan, csörtetve, kapkodva a nagy csomagokat. Ha előre nem is tudtam, kik szállnak föl, semmi kétségem sem lehetett afelől, hogy csempészek nyomakodtak a fülkébe. Nem lopakodó, settenkedő, kicsi csomagjukat a hónuk alá rejtegető emberek, hanem az egész vasúti szerelvényt egyszerre elárasztó tömeg, hatalmas csomagokkal fölmálházott akrobaták, asszonyok, lányok, gyerekek. Jön a jegyszedő és kiderül, hogy a fülkébe benyomakodott öt embernek — egy férfi két nővel (egyikről azt állítja, a felesége, de éjjel mind a kettő az ölében aludt), egy hangosan ziháló asszony és egy tartózkodó férfi — nincsen első osztályú menetjegye. — Add a jegyet! Kifizetjük! — közli a kétasszonyos férfi. A jegyszedő kitölt neki három jegyet és kéri a pénzt. A férfi dinárt nyújt neki. Néhány mondat erejéig tiltakozik az olasz kalauz, hogy ez nem szabályos, de a felárat látván elhallgat és a zsebéből még visszajáró dinárt is kerít. Tehát nem itt fizettek neki először dinárral. Csendesen szemlélődöm. Azt hiszem naivul, hogy útitársaim majd leplezik előttem kilétüket, de csalódtam. Az a megtisztelés ér, hogy közébük valónak tekintenek és szabadon megbeszélik egymás ügyeit-bajait. — Nyolcezer dináromat elvettek reggel! — siránkozik a mellettem ülő ziháló asszonyság. Csak azt nem tudom, mennyi maradhatott még nála, mert, hogy bevásárolt, azt nem kell mesélnie, annyi a cucca, hogy minduntalan számolgatnia kell, megvan-e mind. — Nem félnek a vámtól? Elárultam, hogy nem egy a mesterségünk, de nem hallgatnak el, nem is köveznek meg, sőt ki sem zárnak a társalgásukból, hanem szinte megnyílnak előttem, alig várják, hogy elsírhassák keserveiket. Micsoda nehéz, micsoda foglalkozás! — Micsoda foglalkozás! — sóhajtom magam is. — Micsoda munka! Ha ezzel az erőfeszítéssel odahaza palántát nevelnénk, kukoricát kapálnánk, nem nagyobb hasznot hajtanánk? De ez csak az én paraszti észjárásomból telik ki. Nem termelni kell, nem! Kereskedni. No, jó helyen járok. Amint elhelyezkednek a nők, kezdik a fordított sztriptízt. A rsiár rajtuk levő ruha tetejébe még hetet, pontosan még hetet fölhúznak. És hogy ne látsszon ki egyiknek az újja a másiké alól, mindnek a tetejére fölkerül még egy pulóver. Nahát! álmélkodom. Pedig az igazi álmélkodás csak Triesztben kezdődhet. Ott már ordítozás, üvöltés, nyomakodás, tolongás, csomagok dobálása, hely után való könyörgés, kérés, fenyegetőzés veri fel az amúgy sem csendes pályaudvar nyugalmát. A szomszéd fülke eddig le volt zárva, rajta egy pecsétes felirat, hogy: „A jugoszláv vámszervek számára lefoglalva.” Kinek volt a fülkéhez kulcsa, nem figyelhettem meg, de néhány perc múlva az ajtót kinyitották és ez a kupé is megtelt. Sehol senki nem kérte számon, hogy ki nyitotta ki. Az a gyanúm, hogy valamelyik leleményes csempészünk ötletes helyszerzési trükkje volt az egész pecsétes papír. Na, de a jugoszláv állami szervek nevét felhasználva? Senki sem csinál belőle kérdést? Most már zsúfolt a vonat, kalauz nem jön, senki nem is várja. Hanem a riadalom beköltözik a csontvelőkbe. (Folytatása a 3. oldalon) Az utolsó utasok érkeznek a Venezia expressre, alias csempészvonatra