Magyar Szó, 1983. január (40. évfolyam, 1-29. szám)

1983-01-12 / 10. szám

SZOMSZÉDOLÁS MAGYAR POP-ROCK ÚJDONSÁGOK Szerencsés üzleti fogása immár év­tizedek óta a nagyobb kiadóknak és együtteseknek — már azoknak, akik ezt megtehetik —, hogy év végén ad­ják piacra a legsikeresebb kedvencek új nagylemezeit, ünnepi meglepetéseit. Szerencsés fogás, hiszen az ajándéko­zás hevületében könnyebben nyílnak meg a pénztárcák. Így tett a múlt év végén a Magyar Hanglemezgyártó Vál­lalat is, s így igazán volt (s van) miből válogatnia a popzene-kedvelőknek. A hagyományról Húszéves a magyar rockzene. Az év­fordulót kihasználva a MHV új soroza­tot bocsátott ki ezzel a gyűjtőcímmel. Az éppen most húszéves Omega együt­tes Tízezer lépés című albumának éppúgy örülhet az érdeklődő, mint Koncz Zsuzsa Kis virág című nagyle­mezének, vagy a Locomotiv GT Bumm! című albumának. Nem mindenkinek adatott meg akkor sem, hogy nagyle­mezzel lépjen a közönség elé; a kis­lemezek hamar eltűntek a boltokból, a gyűjtők kezei közül pedig alighanem ritkán jutnak ma már tovább. Vi­szont vigasztalásul kapható a Rock­legendák című nagylemez, amelyen olyan ősrégi felvételek találhatók, mint az Illéstől a Táskarádió, Koncz Zsu­zsától a Rohan az idő, a Metró együt­testől a Pár csepp méz, s a már legen­dássá vált Rextől a Család. Aki esetleg elfáradna a régi hangok­tól, annak figyelmébe ajánlhatjuk a legújabb Hungaria-nagylemezt, amely mi másról szólhatna, mint megy — angol turnén is részt vesz. A lemez anyaga mindenesetre az EMI an­gol cégnél van. Régi hangokról esett szó, füleljünk most továbbra is az ismert hangokra. A megszokott stílusról lesz alább szó. Mindenekelőtt Zoránról, akinek negyedik albuma szintén de­cemberben került a boltokba. A meg­szokott ezúttal nem lebecsülés. A szín­vonalat­ az énekesen kívül garantál­hatja a már szintén megszokott, s egyéni hangvételért megszeretett szerző­páros, Presser Gábor és Sztevanovity Dusán. A rádióban készült a lemez, amelynek címe — és tartalma — Tie­zenegy dal. A diszkózene kedvelőinek ajánlhat­juk meghallgatásra Szűcs Judit új le­mezét, amelynek címe Kihajolni veszé­lyes. Úgy látszik, az Omega-stúdió mind több zenekarnak, énekesnek egyengeti a pályáját, mert e lemez fel­vételei is itt készültek. Az énekesnő ál­landó kísérőzenekara viszont alkalmi társulás, de a Fregoli név neves zené­szeket takar. És végül egy másik bevált szerzőpá­ros legújabb felvételei a Keretek kö­zött címet viselik. Máté Péter és S. Nagy István legújabb albumát minden bizonnyal sokan szívesen fogadják. a rock and rollról különös sorsa volt a Hungária nagy­lemezeinek. A Rock and roll party és a Hotel Menthol sikere után az együt­tes a nyáron kapta meg a platinale­mezt, amelyet 250 000 eladott példány után adnak. Nos, a legújabb statiszti­kák szerint az elsőből már 380 000, míg a másodikból 347 000 talált eddig gaz­dára. A harmadik nagylemez a múlt év végén került a boltokba, de már az előjegyzés alapján elkelt belőle 130 000 példány. Nem új, de igazán gazdag árnyalati szín a Locomotiv GT a magyar pop­palettán. A múlt év végén piacra adott LGT X című lemezüknek a ze­néje — legalábbis a szerzők szándéka szerint — folytatása az igen nagy si­kert aratott dupla albumnak, a Loksi­­nak, s érdekessége hogy a tavasszal angol nyelvű változata a nagy-brita­­niai piacokon is kapható lesz. A le­mez tehát szenzáció nélküli, de azért elképzelhető, hogy minden eddiginél nagyobb sikert hoz a zenekarnak, amely a nyáron — az óvatoskodók megfogalmazása szerint, ha minden jó! Vízszintes sorok: 1. Énekesmadár, 9. Kezet fog, 10. Tábor, 12. ... út, le is út, 13. Ragaszkodó, 15. Romániai folyó, 17 Női név, 18. Sportfogadás, 20_é­vész, 21. Szén, lantán­, 22. Énekesmadár, 24. Régi cégtáblákon: társa, 25. Vissza, előd, 26. Harap, 27. Zenei hármas, 29. Néma zaj! 30. Kicsinyítő, 31. Énekes­­madár, 34. Paripa, tájnyelven, 36. Régi iskolatípus, 39. Tetejére, 40. „Segédláb” 42. Formai 43. Viselkedésmód. Függőleges sorok: 1. Börtönszoba, 2. Diákköszönés, 3. AES, 4. Kétszer ötven, 5. Cél szélei, 6. Ilyen fa is van, 7. Csa­hol, 8. Ráma, 9. Szükséges, 11. Jó el­lentétpárja, 12. Énekesmadár, 13. Ide­cipel, 14. Veri, 16. Énekesmadár, 18. ... István, magyar szabadsághős, olasz altábornagy (1849), 19. Őszi hónap része, 22. Tüzelő, 23. Kiejtett betű, 26. József Attila verse, 28. Bolti árus igéje, 30. Főzelékféle, 32. Betűt vet, 33. Libahang, 35. Egy, olaszul, 37. Lantán, 38. Igerag, 40. Mozogni kezd! 41. Hangtalanul kér. Múlt heti rejtvényünk megfejtése: halászsas, keselyű, kánya, héják, só­lyom, ölyv. Keresztrejtvény Öt énekesmadár nevének megfejtése a feladat. Sikerlista egyesült Államok 1. MEN AT WORK: Business As Usual 2. STRAY CATS: Built For Speed 3. LIONEL RICHIE: Lionel Richie 4. JOE JACKSON: Night And Day 5. SUPERTRAMP: Famous Last Words 6. DARYL HALL & JOHN OATES; НзО 7. MARVIN GAYE: Midnight Love 8. PAT BENATOR: Coda 9. LED ZEPPELIN: Coda 10. THE CLASH: Combat Rock NAGY-RRITANNIA 1. JOHN LENNON: The John Lennon Collection 2. THE JAM: Dig The New Breed 3. ABBA: The Singles — The First Ten Years 4. DIONNE WARWICK: Heartbreaker 5. DURAN DURAN: Rio 6. ELKIE BROOKS: Pearls II 7. KÜLÖNFÉLE ELŐADÓK: The Kids From Fame 8. DIANA ROSS: Love Songs 9. NAT KING COLE: 20 Greatest Love Songs 10. MADNESS: The Rise & Fall ■um ^ ^ I '^^'1 1983. január 12. A Magyar Sió melléklete — Szerkesitl Sever Lenke 245. szám Panaszkönyv S­ S­lovéniában már több mint négy éve bevezették a piros panaszkönyveket, amelyekbe a vevők bejegyzik észrevételeiket. A vitás kérdések nagy részére mind­járt megoldást keresnek, s esetenként az üzletvezetők levél­ben válaszolnak vevőiknek. Mindenki számára világossá vált, hogy a nyilvános véleménynyilvánítás megváltoztatta a kereskedők magatartását, s így némileg enyhült a vá­sárlók áruhiány miatti elégedetlensége. A szlovéniai üzletekben már néhány éve az a gyakor­lat, hogy a legszembetűnőbb helyre teszik a piros színű panaszkönyvet. A rendeletet 1978 második felében törvény­be foglalták, s azóta nemcsak az üzletekben, hanem az egyéb szolgáltatásokat végző munkaszervezetekben is gomba mód­ra szaporodtak a panaszkönyvek. A szégyenlős kezdetek után a nagyobb helységekben ma már szinte minden ön­­kiszolgálóban és áruházban kifüggesztették a táblát, hogy hol található a panaszkönyv, illetve a pénztárnál van el­helyezve. Ebben az áruhiányos időben, amikor a vásárlókat kü­lönösen érzékenyen érinti az elárusítók magatartása vagy az üzlet elégtelen ellátása, ezek a könyvek lettek a vásárlók legdemokratikusabb véleménynyilvánító eszközei. Az elége­detlen vásárló mindent beírhat a panaszkönyvbe, s észre­vételeit az erre illetékes ügyvezető szervek megvitatják. A panaszkönyvek tulajdonképpen azért is vannak, hogy az illetékesek áttanulmányozzák, véleményezzék őket, vagy magyarázatot adjanak az észrevételekre. A városi felügyelő­ségek pedig gondoskodnak a törvény betartásáról. A pa­naszkönyvön kívül több üzlet, pénztáránál egy táblára fel van tüntetve a kereskedelmi felügyelők telefonszáma, az elégedetlen vevő tehát sérelmét rögtön közölheti a felügye­lővel. Személyesen vagy telefonon az idén mintegy 2000 vásárló fordult a ljubljanai kereskedelmi felügyelőkhöz, de a többség inkább a panaszkönyvbe jegyzi be észrevéte­leit. Az ellenőr a munkaszervezetet 30 000 dinárig terjedő, a dolgozót pedig 5000 dináros pénzbírsággal sújthatja, ha nem találja meg a panaszkönyvet vagy ha rendszertelenül vezetik. Szlovéniában ily módon igyekeznek útját állni a kereskedők önkényeskedésének, s a vásárlók is biztonság­ban érzik magukat. Vesna Maligaj háziasszony éppen egy ljubljanai nagy önkiszolgáló panaszkönyvébe jegyzett be valamit, amikor megszólítottuk. — Szerintem nemcsak a vásárlóknak, a ke­reskedőknek is jó, hogy van. Most egy ellátást javító meg­oldást javasoltam, de azelőtt bizony tiltakoztam is néhány­szor. Az egyik áruház írásban is bocsánatot kért dolgozójá­nak viselkedése miatt. — Nem hiszek a piros panaszkönyv hatalmában. In­kább az ellenőröknek telefonálok, ha már az üzletvezetővel nem tudok szép szóval zöld ágra vergődni. A vásárlók véleménye megoszlik, de mind többen jegy­zik be észrevételeiket. Néhány ljubljanai üzletben utána­jártunk, hogyan vált be a panaszkönyv. Néhol tele van észrevételekkel, néhol pedig üresen tátong, mint például a Metalka áruházban. Rafael Mohorc, a Metalka igazgatóhe­lyettese azt állította, hogy az üzletvezető minden héten át­nézi a panaszkönyvet és minden komoly figyelmeztetésre írásban válaszol. Rendszerint azonban jelentéktelen dolgok­ról van szó. Amennyiben a sértett fél még az üzletben tar­tózkodik, elbeszélgetnek vele, ha pedig nincs, akkor írásban veszik fel vele a kapcsolatot, a levél másolatát pedig be­ragasztják a panaszkönyvbe. A magántaxisok egyesületének is van panaszkönyve, nem is egy. Joia Dokinak, az egyesület elnökének egész csinos kis gyűjteménye van belőle. A panaszkönyv lapjain nemcsak az érintett polgárok, hanem a taxisok bejegyzései is megtalálhatók. A polgárok a késést és a túl nagy szám­lát sérelmezik, a taxisok pedig nemegyszer kölcsönösen ká­romolják egymást. Nem sokat ér azonban a bejegyzés, mert attól még, saját bőrünkön tapasztaltuk, a taxis vígan többet számol fel a kelleténél. Azoknak a munkaszervezeteknek pedig, amelyek szeret­nék, hogy elárusítóik lelkiismeretesen dolgozzanak, a pa­naszkönyv lehetővé teszi, hogy ellenőrizzék és minőségítsék munkájukat. A Sloveniales bútorszalonjában az elárusító személyesen kalauzolja el a vevőt a helyiségbe, ahol a pa­naszkönyvet tartják. — A panaszkönyv nemcsak az ügyvitel szégyenfoltja — mondta Juria Salt, az elárusítóközpont vezetője —, hanem az elárusító viselkedésének tükre is. Nehezebb megoldást találni, ha csak szóban tiltakozik a vevő, mintha leírja és aláírásával alá is támasztja állítását. A viták nagy részét szóban oldják meg, mert csakis ezzel magyarázható, hogy a négy év alatt alig húsz-egy­­néhány bejegyzés történt. Van panaszkönyve, noha a törvény nem kötelezi erre, a Siska egészségháznak is. A ljubljanai városi felügyelőségen azt is megtudtuk, jó lenne, ha az egészségházakban is kö­telezővé tennék a panaszkönyvet, mert igen sok panasz éri őket. Mint kitűnt, a panaszkönyv kötelezi a személyzetet, s ahol bevették, ott nagyobb a rend. Az említett egészség­házban is pusztán a formaság. Az észrevételeket, mert sen­ki sem kötelezi őket erre, meg sem válaszolják. Az ember könnyen megy másik üzletbe, viszont kénytelen ahhoz az orvoshoz járni, akihez lakhelye szerint tartozik. Mindezek ellenére elmondható, hogy Szlovéniában sok­kal jobban megszervezték a vásárlók védelmét, mint hazánk más vidékein. A ljubljanai Liška község fogyasztók tanácsá­nak elnökétől is megkérdeztük, mennyire hasznosak a pa­naszkönyvek. Angela Setina elégedetlen a tanács munkája­ (Folytatása a 3. oldalon)

Next