Magyar Szó, 1983. január (40. évfolyam, 1-29. szám)
1983-01-12 / 10. szám
SZOMSZÉDOLÁS MAGYAR POP-ROCK ÚJDONSÁGOK Szerencsés üzleti fogása immár évtizedek óta a nagyobb kiadóknak és együtteseknek — már azoknak, akik ezt megtehetik —, hogy év végén adják piacra a legsikeresebb kedvencek új nagylemezeit, ünnepi meglepetéseit. Szerencsés fogás, hiszen az ajándékozás hevületében könnyebben nyílnak meg a pénztárcák. Így tett a múlt év végén a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat is, s így igazán volt (s van) miből válogatnia a popzene-kedvelőknek. A hagyományról Húszéves a magyar rockzene. Az évfordulót kihasználva a MHV új sorozatot bocsátott ki ezzel a gyűjtőcímmel. Az éppen most húszéves Omega együttes Tízezer lépés című albumának éppúgy örülhet az érdeklődő, mint Koncz Zsuzsa Kis virág című nagylemezének, vagy a Locomotiv GT Bumm! című albumának. Nem mindenkinek adatott meg akkor sem, hogy nagylemezzel lépjen a közönség elé; a kislemezek hamar eltűntek a boltokból, a gyűjtők kezei közül pedig alighanem ritkán jutnak ma már tovább. Viszont vigasztalásul kapható a Rocklegendák című nagylemez, amelyen olyan ősrégi felvételek találhatók, mint az Illéstől a Táskarádió, Koncz Zsuzsától a Rohan az idő, a Metró együttestől a Pár csepp méz, s a már legendássá vált Rextől a Család. Aki esetleg elfáradna a régi hangoktól, annak figyelmébe ajánlhatjuk a legújabb Hungaria-nagylemezt, amely mi másról szólhatna, mint megy — angol turnén is részt vesz. A lemez anyaga mindenesetre az EMI angol cégnél van. Régi hangokról esett szó, füleljünk most továbbra is az ismert hangokra. A megszokott stílusról lesz alább szó. Mindenekelőtt Zoránról, akinek negyedik albuma szintén decemberben került a boltokba. A megszokott ezúttal nem lebecsülés. A színvonalat az énekesen kívül garantálhatja a már szintén megszokott, s egyéni hangvételért megszeretett szerzőpáros, Presser Gábor és Sztevanovity Dusán. A rádióban készült a lemez, amelynek címe — és tartalma — Tiezenegy dal. A diszkózene kedvelőinek ajánlhatjuk meghallgatásra Szűcs Judit új lemezét, amelynek címe Kihajolni veszélyes. Úgy látszik, az Omega-stúdió mind több zenekarnak, énekesnek egyengeti a pályáját, mert e lemez felvételei is itt készültek. Az énekesnő állandó kísérőzenekara viszont alkalmi társulás, de a Fregoli név neves zenészeket takar. És végül egy másik bevált szerzőpáros legújabb felvételei a Keretek között címet viselik. Máté Péter és S. Nagy István legújabb albumát minden bizonnyal sokan szívesen fogadják. a rock and rollról különös sorsa volt a Hungária nagylemezeinek. A Rock and roll party és a Hotel Menthol sikere után az együttes a nyáron kapta meg a platinalemezt, amelyet 250 000 eladott példány után adnak. Nos, a legújabb statisztikák szerint az elsőből már 380 000, míg a másodikból 347 000 talált eddig gazdára. A harmadik nagylemez a múlt év végén került a boltokba, de már az előjegyzés alapján elkelt belőle 130 000 példány. Nem új, de igazán gazdag árnyalati szín a Locomotiv GT a magyar poppalettán. A múlt év végén piacra adott LGT X című lemezüknek a zenéje — legalábbis a szerzők szándéka szerint — folytatása az igen nagy sikert aratott dupla albumnak, a Loksinak, s érdekessége hogy a tavasszal angol nyelvű változata a nagy-britaniai piacokon is kapható lesz. A lemez tehát szenzáció nélküli, de azért elképzelhető, hogy minden eddiginél nagyobb sikert hoz a zenekarnak, amely a nyáron — az óvatoskodók megfogalmazása szerint, ha minden jó! Vízszintes sorok: 1. Énekesmadár, 9. Kezet fog, 10. Tábor, 12. ... út, le is út, 13. Ragaszkodó, 15. Romániai folyó, 17 Női név, 18. Sportfogadás, 20_évész, 21. Szén, lantán, 22. Énekesmadár, 24. Régi cégtáblákon: társa, 25. Vissza, előd, 26. Harap, 27. Zenei hármas, 29. Néma zaj! 30. Kicsinyítő, 31. Énekesmadár, 34. Paripa, tájnyelven, 36. Régi iskolatípus, 39. Tetejére, 40. „Segédláb” 42. Formai 43. Viselkedésmód. Függőleges sorok: 1. Börtönszoba, 2. Diákköszönés, 3. AES, 4. Kétszer ötven, 5. Cél szélei, 6. Ilyen fa is van, 7. Csahol, 8. Ráma, 9. Szükséges, 11. Jó ellentétpárja, 12. Énekesmadár, 13. Idecipel, 14. Veri, 16. Énekesmadár, 18. ... István, magyar szabadsághős, olasz altábornagy (1849), 19. Őszi hónap része, 22. Tüzelő, 23. Kiejtett betű, 26. József Attila verse, 28. Bolti árus igéje, 30. Főzelékféle, 32. Betűt vet, 33. Libahang, 35. Egy, olaszul, 37. Lantán, 38. Igerag, 40. Mozogni kezd! 41. Hangtalanul kér. Múlt heti rejtvényünk megfejtése: halászsas, keselyű, kánya, héják, sólyom, ölyv. Keresztrejtvény Öt énekesmadár nevének megfejtése a feladat. Sikerlista egyesült Államok 1. MEN AT WORK: Business As Usual 2. STRAY CATS: Built For Speed 3. LIONEL RICHIE: Lionel Richie 4. JOE JACKSON: Night And Day 5. SUPERTRAMP: Famous Last Words 6. DARYL HALL & JOHN OATES; НзО 7. MARVIN GAYE: Midnight Love 8. PAT BENATOR: Coda 9. LED ZEPPELIN: Coda 10. THE CLASH: Combat Rock NAGY-RRITANNIA 1. JOHN LENNON: The John Lennon Collection 2. THE JAM: Dig The New Breed 3. ABBA: The Singles — The First Ten Years 4. DIONNE WARWICK: Heartbreaker 5. DURAN DURAN: Rio 6. ELKIE BROOKS: Pearls II 7. KÜLÖNFÉLE ELŐADÓK: The Kids From Fame 8. DIANA ROSS: Love Songs 9. NAT KING COLE: 20 Greatest Love Songs 10. MADNESS: The Rise & Fall ■um ^ ^ I '^^'1 1983. január 12. A Magyar Sió melléklete — Szerkesitl Sever Lenke 245. szám Panaszkönyv S Slovéniában már több mint négy éve bevezették a piros panaszkönyveket, amelyekbe a vevők bejegyzik észrevételeiket. A vitás kérdések nagy részére mindjárt megoldást keresnek, s esetenként az üzletvezetők levélben válaszolnak vevőiknek. Mindenki számára világossá vált, hogy a nyilvános véleménynyilvánítás megváltoztatta a kereskedők magatartását, s így némileg enyhült a vásárlók áruhiány miatti elégedetlensége. A szlovéniai üzletekben már néhány éve az a gyakorlat, hogy a legszembetűnőbb helyre teszik a piros színű panaszkönyvet. A rendeletet 1978 második felében törvénybe foglalták, s azóta nemcsak az üzletekben, hanem az egyéb szolgáltatásokat végző munkaszervezetekben is gomba módra szaporodtak a panaszkönyvek. A szégyenlős kezdetek után a nagyobb helységekben ma már szinte minden önkiszolgálóban és áruházban kifüggesztették a táblát, hogy hol található a panaszkönyv, illetve a pénztárnál van elhelyezve. Ebben az áruhiányos időben, amikor a vásárlókat különösen érzékenyen érinti az elárusítók magatartása vagy az üzlet elégtelen ellátása, ezek a könyvek lettek a vásárlók legdemokratikusabb véleménynyilvánító eszközei. Az elégedetlen vásárló mindent beírhat a panaszkönyvbe, s észrevételeit az erre illetékes ügyvezető szervek megvitatják. A panaszkönyvek tulajdonképpen azért is vannak, hogy az illetékesek áttanulmányozzák, véleményezzék őket, vagy magyarázatot adjanak az észrevételekre. A városi felügyelőségek pedig gondoskodnak a törvény betartásáról. A panaszkönyvön kívül több üzlet, pénztáránál egy táblára fel van tüntetve a kereskedelmi felügyelők telefonszáma, az elégedetlen vevő tehát sérelmét rögtön közölheti a felügyelővel. Személyesen vagy telefonon az idén mintegy 2000 vásárló fordult a ljubljanai kereskedelmi felügyelőkhöz, de a többség inkább a panaszkönyvbe jegyzi be észrevételeit. Az ellenőr a munkaszervezetet 30 000 dinárig terjedő, a dolgozót pedig 5000 dináros pénzbírsággal sújthatja, ha nem találja meg a panaszkönyvet vagy ha rendszertelenül vezetik. Szlovéniában ily módon igyekeznek útját állni a kereskedők önkényeskedésének, s a vásárlók is biztonságban érzik magukat. Vesna Maligaj háziasszony éppen egy ljubljanai nagy önkiszolgáló panaszkönyvébe jegyzett be valamit, amikor megszólítottuk. — Szerintem nemcsak a vásárlóknak, a kereskedőknek is jó, hogy van. Most egy ellátást javító megoldást javasoltam, de azelőtt bizony tiltakoztam is néhányszor. Az egyik áruház írásban is bocsánatot kért dolgozójának viselkedése miatt. — Nem hiszek a piros panaszkönyv hatalmában. Inkább az ellenőröknek telefonálok, ha már az üzletvezetővel nem tudok szép szóval zöld ágra vergődni. A vásárlók véleménye megoszlik, de mind többen jegyzik be észrevételeiket. Néhány ljubljanai üzletben utánajártunk, hogyan vált be a panaszkönyv. Néhol tele van észrevételekkel, néhol pedig üresen tátong, mint például a Metalka áruházban. Rafael Mohorc, a Metalka igazgatóhelyettese azt állította, hogy az üzletvezető minden héten átnézi a panaszkönyvet és minden komoly figyelmeztetésre írásban válaszol. Rendszerint azonban jelentéktelen dolgokról van szó. Amennyiben a sértett fél még az üzletben tartózkodik, elbeszélgetnek vele, ha pedig nincs, akkor írásban veszik fel vele a kapcsolatot, a levél másolatát pedig beragasztják a panaszkönyvbe. A magántaxisok egyesületének is van panaszkönyve, nem is egy. Joia Dokinak, az egyesület elnökének egész csinos kis gyűjteménye van belőle. A panaszkönyv lapjain nemcsak az érintett polgárok, hanem a taxisok bejegyzései is megtalálhatók. A polgárok a késést és a túl nagy számlát sérelmezik, a taxisok pedig nemegyszer kölcsönösen káromolják egymást. Nem sokat ér azonban a bejegyzés, mert attól még, saját bőrünkön tapasztaltuk, a taxis vígan többet számol fel a kelleténél. Azoknak a munkaszervezeteknek pedig, amelyek szeretnék, hogy elárusítóik lelkiismeretesen dolgozzanak, a panaszkönyv lehetővé teszi, hogy ellenőrizzék és minőségítsék munkájukat. A Sloveniales bútorszalonjában az elárusító személyesen kalauzolja el a vevőt a helyiségbe, ahol a panaszkönyvet tartják. — A panaszkönyv nemcsak az ügyvitel szégyenfoltja — mondta Juria Salt, az elárusítóközpont vezetője —, hanem az elárusító viselkedésének tükre is. Nehezebb megoldást találni, ha csak szóban tiltakozik a vevő, mintha leírja és aláírásával alá is támasztja állítását. A viták nagy részét szóban oldják meg, mert csakis ezzel magyarázható, hogy a négy év alatt alig húsz-egynéhány bejegyzés történt. Van panaszkönyve, noha a törvény nem kötelezi erre, a Siska egészségháznak is. A ljubljanai városi felügyelőségen azt is megtudtuk, jó lenne, ha az egészségházakban is kötelezővé tennék a panaszkönyvet, mert igen sok panasz éri őket. Mint kitűnt, a panaszkönyv kötelezi a személyzetet, s ahol bevették, ott nagyobb a rend. Az említett egészségházban is pusztán a formaság. Az észrevételeket, mert senki sem kötelezi őket erre, meg sem válaszolják. Az ember könnyen megy másik üzletbe, viszont kénytelen ahhoz az orvoshoz járni, akihez lakhelye szerint tartozik. Mindezek ellenére elmondható, hogy Szlovéniában sokkal jobban megszervezték a vásárlók védelmét, mint hazánk más vidékein. A ljubljanai Liška község fogyasztók tanácsának elnökétől is megkérdeztük, mennyire hasznosak a panaszkönyvek. Angela Setina elégedetlen a tanács munkája (Folytatása a 3. oldalon)