Magyar Szó, 1983. január (40. évfolyam, 1-29. szám)

1983-01-17 / 15. szám

1983. január 17., hétfő KÉPZŐMŰVÉSZETI LEVELEZŐ Gyökerek A pozsonyi Szlovák Nemzeti Képtár és az újvidéki Modern képtár együttműködése eredményeként láthattuk Újvidéken, a Matica srpska képtárában a Jelenkori szlovák képzőművészet cí­mű kiállítást. A tárlaton 34 alkotó 58 alkotása volt megtekinthe­tő. A művek keletkezési ideje: 1912-től napjainkig. Esztétikai közhely, hogy a műal­kotásokon megelevenedő valóság gazdagabb, sokrétűbb mint maga a valóság. Közhelyszerűségét leg­jobban azzal a Viktor Hugó-i me­taforával illusztrálhatjuk, hogy a művészet nem egyszerűen csak tükre a természetnek, hanem ho­morú „gyűjtőlencséje”, amely az elszórt sugarakat fénnyé, a fényt lánggá gyűjti, sűríti össze. Művé­szetté írták át „szülőföldjük szép határát” bemutatott alkotásaikon a szlovákiai festők. A genius loci pezsdítő szelleme hajtja át a ké­peket. Olyan hű krónikásokként mutatkoztak be, akik tudatosan, vallomásszerűen vallanak a szlo­vákiai tájról. Számukra a táj „lé­tet biztosító lényeget” jelent. Életművük és festőrangjuk in­dokolja, hogy a bemutatott alko­tók arcképcsarnokát a szlovák képzőművészet „nagy öregjeivel” kezdjük. M. A. Bazovsky a modern szlo­vák festészet egyik iskolateremtő mestere. Befelé forduló meditáló, lírai hang az ő vizuális hangja. A színkezelés hangsúlyos szerepet tölt be képein. M. Benka a szlo­vák nemzeti stílus megteremtésén fáradozott. Festészetének e táj és a paraszti lét az ihletője. Alkotá­saiért több rangos elismerésben részesült. Sokoldalú alkotó volt L. Fulla. A festészet és a grafika mellett illusztrátorként és díszlet­­tervezőként is jelentőset alkotott. Számos díjat nyert jó mesterség­gel, tanárosan öntudatos készség­gel készített képeivel. A táj és az ember lírai kapcsolata volt az ih­letője J. Fabini művészetének. Szűkebb pátriája, Banska Stivnica kimeríthetetlen, gazdag élmény­anyagot jelent J. Kollár művészi opuszában. Követi az évszakok változását és évről évre érettebben tér vissza a természeti ember mo­tívumokhoz. J. Lőrincz piktúrája expresszív jegyeket hordoz, ecset­kezelése temperamentumos. A fes­tészet és a grafika mellett illuszt­rátorként és plakáttervezőként jegyzi a szakma. Lírai, meditatív, vizuális hangon regél a szlovákiai tájak hű krónikása, D. Milly a szlovák vidék meghittségéről, bá­járól. Az egyediben is az általá­nost fogalmazza meg. Festészetet Párizsban a Julian és az Akade­mie Modernén tanult E. Simeko­­vá-Martinceková. A kései kubiz­­mus fegyvertárából vette festői fegyvereit. Színei lefokozottak. Kompozíciórendje végtelenül ki­egyensúlyozott és zárt. Bécsben, Pozsonyban és Párizsban tanult J. Sturdik. Az utóbbi húsz évben munkásságának meghatározó ele­me a tájélmény. Csendes, szemlé­lődő típus. A két háború közötti szociális festészet egyik legmar­kánsabb képviselője. A Képzőmű­vészeti Akadémiát Prágában fejez­te be L. Gandl. A monumentális festészet érdekli, de szívesen for­dul a mozaik és a gobelin felé. Nyílt, meleg festői beszéde egyéni falumitológiát teremtett. Dina­mikus képépítésre vallanak R. Mosko festményei. A hegyek és völgyek vonulatai a képnek ad­nak hullámzást, belső zenét. J. Bárta alkotói opuszának jelentős állomásai tájképei. E. Gwerk ke­rülővel tért meg szülőföldjére. Festőpályája állomásai — Buda­pest, Spanyolország, Nagybánya — hozzájárultak világképe kialakítá­sához. Az izmusok közül az ex­­presszionizmus hatott rá. A. Ja­­susch Budapesten, Münchenben és Párizsban tanult. Az avantgarde égisze alatt alkotott. E. Lehotsky fiatal korában az impresszionaliz­­mus hatása alá került. Festészeté­re az impresszionizmus és az ex­­presszionizmus nyomta rá bélye­gét. A szlovák képzőművészet közép­ső és fiatal korosztályának promi­nens alkotásaikat is felvonultatta a Szlovák Nemzeti Képtár. Igazán fiatal képzőművész nem is szere­pelt a tárlaton. A hosszan tartó fiatalság hosszan tartó ismeretlen­séget is jelent. Századunk művé­szetének forradalmárai húszas éve­ik elején, derekán már teljes fegyverzettel küzdöttek művésze­tükért. L. Berger festményein él a táj és izzik a szülőföld kimeríthetet­len élménye, szeretete. V. Popo­­vic látásmódja a gyermekrajzok naivitását és közvetlenségét idézi. Pozsonyban végezte tanulmányait V. Zlicanova. 1956-ban Szalzburg­­ban részt vett Oskar Kokoschka nyári tanfolyamán. Alkotó munkája a 70-es években ért be. Szimboliz­musa, választott jelképei a monda­nivalót az érthetőség szintjén to­vábbítják. A „fiatal” alkotók — M. Hrčka, M. Halik, J. Kudlička, M. Rašla, P.Rónai — alkotómunkáját a má­hoz közelítés jellemzi. Ember—fa­lu—mezőgazdaság, ember—város­­gyáripar formációk szerves, sok­rétű arculatának vizuális átírását és értékelését adják. Ami a szlovákiai képzőművészek e tárlatát jellemzi, az a lokálpat­riotizmus. E kifejezés adhat ara­nyozást, de lehet vállveregető. A tárlat állóvíz-állapotot tükrözött. DOBOSI Irén Martin Benka: Tallózás, 1941 körül Miloš A. Bazovsky: Vihar után, 1952 Nevena Bajagic: Horizont MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS Tanító néni Harmincöt évi munka a Kultúra Szikrái díj mögött — Elmondja Vera Pajtašev cservenkai pedagógus Vera Pajtašev cservenkai peda­gógust nagy öröm érte a múlt év utolsó napjaiban. Harmincöt év­nél is több népművelő munkájáért elnyerte a Tartományi Közműve­lődési Közösség Kultúra Szikrái díját. —­ A felszabadulás után Bogumil Karlavaris képzőművész szakos pe­dagógus alakította meg Cservenícán az amatőrszínházat. A színészek a tanulók meg a szülők voltak, s természetesen mi pedagógusok. 1946-ban mutattuk be az első elő­adást, azt hiszem az iskolai fel­ügyelő volt a címe. Én voltam a súgó. A város széli nagy magtár­ban próbáltunk. Ott volt hely. A munkakörülményekre mi akkor nem is gondoltunk. Mi a munka végeredményében, az előadás sike­rében láttunk mindent. Pályakezdő pedagógus voltam, akkor a súgás volt az iskolán kívüli első társa­dalmi tevékenységem. A súgás után azonban hamarosan meg kel­lett szólalnom a színpadon is. 1948-ban az Őrségen című darab­ban egy hetvenéves öregasszonyt játszottam, húszévesen. A lelkese­dés volt az egyetlen motivációm Nem voltunk mi akkor válogató­sak és követelőzzek, örültünk, hogy vége lett a háborúnak. Min­dent, amire csak szükségünk volt, a két kezünkkel csináltunk meg. A jelmezeket is, a kulisszákat is. Egyre több gyereket vontunk be a munkába. Megalakítottuk az isko­lai színjátszócsoportokat. Közben megnőttek a gyerekek, vonzotta őket a műkedvelő színjátszás. Az elmúlt 35 év alatt több mint 50 előadásban játszottam, majdnem mindig főszerepeket. Az új műve­lődési otthonban a korábbiakhoz képest álom volt dolgozni. A Mi­niszternőben egyik tanítványom­mal játszottam. Ő 13 éves volt akkor. Pera Stojančević, ma a Szabadkai Népszínház hivatásos színésze. Én is erre a szerepre emlékszem vissza a legszívesebben. A határozott asszonyi szerep meg­formálásához nem kellett sokat színészkednem. Az alakításért mindketen díjat is kaptunk. Ezzel az előadással eljutottunk a trebi­­njei köztársasági szemlére, Cser­­venkán ötször-hatszor bemutattuk, látta аг egész falu. A szöveget mindig a próbákon tanulom meg, erre tanítom a fiatalokat is. Any­­nyi más megbízatás mellett nem futotta volna az időmből, hogy ott­hon is a szereptanulással bíbelőd­jem. Színre vittük az Agóniát is. Tizenötször mutattuk be, a többi között a belgrádi Egyetemista Színpadon, Smederevska Palánkán, Pocarevacon és Surčinban. Nekem sohasem volt különösebb lámpalá­zam, hiszen tanítónő vagyok, nap­ról napra van közönségem: a gye­rekek. Csak addig izgulok, míg fel nem gördül a függöny. Tanítvá­nyaimnak is azt magyarázom min­dig, hogy bátran, a saját szavaik­kal mondják fel a leckét, beszélje­nek, érezzék, tudják, hogy mit mondanak. Bár most iskolaigazga­tó-helyettes vagyok, továbbra is vezetem az iskolai színjátszócso­portot. Az idén Boško Buha gyer­mekhős életének szeretnénk emlé­ket állítani. Minden évben készí­tünk egy-két előadást, a szemlékre is benevezünk. Az iskolán kívüli nevelőmunkát nem lehet elismeré­sekor mérni. Talán azt is mondha­tom, hogy az egész életemet ennek a munkának szenteltem. Nincs csa­ládom, nincsenek gyerekeim. Jól esik az elismerés, volt is részem benne, ezért a munkáért eddig már elnyertem a Köztársasági Köz­művelődési Közösség aranyérmét, a Májusi Játékok emléklapját, sok egyéni díjat is kaptam, művészeti képet, pohárkészletet, sok-sok ap­ró jelképes ajándékot... És most legutóbb, a Kultúra Szikrái díjat. Az amatőrizmus, az önkéntes mun­ka. A színháznak én vagyok a leg­idősebb tagja. Bár most már el­jártak fölöttem az évek, én még mindig nem azt mondom a fiata­loknak, hogy gyertek, ezt meg ezt csináljátok meg, hanem, hogy menjünk, ami jó nekünk, amihez kedvünk van, azt csináljuk. Ez így természetes, nem? A mai fia­talok éppen olyan lelkesek tudnak lenni, mint mi voltunk. Oda kell figyelni a munkájukra, el kell is­merni őket, az ízlésüket, a viselke­désüket. Szemléletükben kell irá­nyítani őket folyamatos és követ­kezetes nevelőmunkával. Azt hi­szem, a kitüntetést is ezért kap­tam. Most már néha-néha cserben hagy a korábbi tempóm, kezdem magam jól érezni az otthoni ka­rosszékben. Az idén a cservenkai amatőrszínház plakátjára felkerül majd egy mondat: Vera Pajtašev búcsúelőadása. vdf NEMESMILTICS KÉT SZÍNMŰVET PRÓBÁLNAK A FIATALOK A Liliomfival a községi szemlére Nemcsak kiváló munkakörülmé­nyek fontosak a műkedvelő szín­játszásban. Falun általában a leg­elemibb adottságokkal is baj van, az amatőrök mégis sokszor túlte­szik magukat a nehézségeken. A lelkesedés, az erős igény mindent legyőzhet. A nemesmiliticsi Németh László Ifjúsági Színjátszó Csoport tag­jainak sem kell a szomszédba menni fiatalos lendületért. Volt és zott velük rendezőként. Nagy si­ van köztük tizenöt éves középis­kolás, munkásfiatal, huszonéves földműves. Most két színművet ta­nul a csoport. Sokat jelentett a fiataloknak két évvel ezelőtt, hogy Sebestyén Ti­bor, a szabadkai Népszínház ma­gyar társulatának színésze dolgo­kört arattak Petőfi Sándor A helység kalapácsa című elbeszélő költeményének átdolgozott válto­zatával. Az új tehetségek: Bűnös Sándor és Tarlósi Mária. Zárics Mária és Rippli Littvai Katalin érdeme, hogy Kovács Il­dikó, Blaskovics Emma, Teseki Piroska, Szabó Sándor és az ifjú­sági csoport többi tagja révén nem szakad meg a folytonosság.­­ Szigligeti Ede Liliomfiát Rippli Littvai Katalinnal közösen visszük majd színre, most folynak a moz­gáspróbák. Legnagyobb örömünk­re a helyi szövetkezet rendelkezé­sünkre bocsátotta klubhelyiségét, itt tartjuk a próbákat. Ezzel a színművel szeretnénk ismét részt venni a zombori műkedvelő szín­játszók községi szemléjén — moztja Kovács András, a csoport tagja. Kenyó Géza és Babits Attila kezdeményezésére Az isten nem szerencsejátékos című színművet tanulják, ezt közösen rendezi a két előbbi fiatal. P. M. A nagy sikerű A helység kalap­ácsa egy jelenete (P. M. felv.) Újabb közönségsiker A zentai amatőrszínház bemutatója Január 8-án mutatta be a zen­tai Stevan Sremac Amatőr szín­ház Tabi László A végzet asszo­nya című vidám darabját a hiva­tásos színházaknak is becsületére várható közönségsikerrel. A lelkes és rokonszenves ki színészcsoport — Molnár Cs. Etelka, Szécsényi László, Danka Bartičević, Juhász Róbert, Sava Vujičić — tudása és igyekezete javát adta. Az író köz­ismert egyéni humorát sikerrel tolmácsolták, játékukkal mindvé­gig lekötötték a közönség figyel­mét. Külön érdemük, hogy mind­ezt a hatásvadászó helyzetkomi­kum és bohóckodás mellőzésével, érett játékkal, a szavak kifejező­­erejével érték el. Az egyszerű, modern díszlet is mintha a színé­szek játékát emelte volna ki. Most már bizonyos: ezek a fiatal színé­szek — a szereposztáshoz szinte „zavaróan” fiatalok — játékukkal és lendületükkel állandó színház­­látogató közönséget hódítottak maguknak, ami nem kis szó a te­levízió otthon marasztaló varázs­erejének ismeretében. — Nagyon izgultam, szorongva vártam ezt a napot, de most az előadás után úgy érzem, fárado­zásunk nem volt hiábavaló. A kö­zönség érdeklődése arra ösztönöz bennünket, hogy a következő elő­adáson még felszabadultabban játsszunk — mondta Danka Bat­­ričević, aki a darab rendezését is vállalta. Ez volt egyébként az el­ső rendezése. (Emellett szervezés­ből is kivette a részét.) A műked­velő színjátszásban tényleg a lel­kesedésen és a találékonyságon múlik minden. SZŐCS Árpád 19 Tomislav Suhecki: Férfiak a ku­tyával

Next