Magyar Szó, 1983. január (40. évfolyam, 1-29. szám)

1983-01-26 / 24. szám

1983. január 26., szerda MAGTAR SZS 9 ZOMBOR Háromezer borjú kivitelre Minden eddiginél nagyobb fi­gyelmet igyekeznek fordítani az árukivitelre a Zombori Mezőgaz­dasági Kombinátban. Mindegyik társultmunka-alapszervezet megbí­zatást kapott: vizsgálja fölül a ki­viteli lehetőségeket és munkálkod­jon a kivitel növelésén. A fizetési mérleg javítása érdekében nagy je­lentőséget tulajdonítanak a hízott borjú kiszállításának, hiszen négy­ezer darab külföldön való értéke­sítésével annyi devizára tehetnek szert, mint az eddigi kivitellel összesen. Éppen ezért határozatot hoztak, hogy az idén komolyabban kell viszonyulni a hizlaláshoz, és összesen 3100 borjút kell hizlalás­ba fogniuk a munkaszervezeteknek. Elsőrendű feladatnak számít az ételgyár befejezése. Eddig mitegy kétmilliárd diárt fordítottak épí­tésre, és óriási nehézségeket jelen­tene­, ha félbeszakítanák a mun­kálatokat. Számítások szerint 1984 végéig kell befejezni a létesít­ményt. Madarak tele Hogyan hat a mai állatvilágra az enyhe időjárás? Valami nincs rendben az idő­járással. Szokatlanul enyhe a tél, havat, befagyott tócsát még nem­igen láttunk. A szánkók, a kor­csolyák a pincében porosodnak. Különös az idei tél, és veszélyes is. A szívbetegek ilyenkor gyak­rabban panaszkodnak orvosuknak, náthalázjárvány üti fel a fejét. Rendhagyó időjárás a mostani, de 18 fokot januárban mértek már 1949-ben 1965-ben is. Az el­múlt négy-öt évben sem volt ke­mény tél. Az ember, habár kissé megfázva, mivel nem tudja ho­gyan öltözködjön, de valahogy át­vészeli ezt a sok esetben nyo­masztó időjárást. De mi van az állatokkal, a madaraikkal? Rájuk hogyan hat a januári 18 fok? Borisz GAItOVNIKOV neves or­nitológust kerestük fel kérdésünk­kel péterváradi munkahelyén. — Az állatokban évezredeken át kialakult az ösztön, az ösztönsze­rű reagálás. Függetlenül attól, hogy milyen meleg van, amikor el­jön az idő, a költöző madarak dél­re vonulnak. Vegyük példának a gólyát. A Kelet-Európában élő gó­lyák a Boszporuszon keresztül Dél-Afrikába, egy kis részük In­diába költözik, a nyugatiak pedig a Gibraltáron át vándorolnak és Észak-Afrikában töltenek néhány hónapot. A vándormadár mindig visszatér, de vannak gólyafajták, amelyek állandóan Afrikában él­nek. Néhány nem költöző madarat hoztak az ornitológusok Nyugat- Európába. Arra voltak kíváncsiak, hogy elrepülnek-e a többi gólyá­val. Mit gondol, mi történt? Európában maradtak. Bennük nem fejlődött ki a költözés ösztö­ne. — Hogyan reagálnak a mostani időjárásra azok a madarak, ame­lyek itt maradnak, vagy csak időn­ként költöznek? — A szürkegém, a túzok, a vad­kacsa, a vadliba, a darvak csak akkor mozdulnak délebbre, amikor nagy fagyok vannak. Akkor is csak addig vonulnak, amíg befagyatlan tóra, mocsárra találnak. Ilyenkor északról rengeteg varjú keresi fel tartományunkat. A szürkegém, a túzok, a daru, a vadliba, a vad­kacsa a télen nem mozdult, a var­jak pedig nem érkeztek meg. — De, hiszen az épület előtti fán is láthatunk néhányat. — Ezek itteniek, nem vonulók. Az iroda ablaka előtt madárete­tő áll. Az intézet dolgozói helyez­ték ide. — Mivel táplálkoznak ilyenkor a madarak? — Mindent, amire szükségük van, megtalálnak a természetben. Ilyen melegben előbújnak a rova­rok, a hó nem lepi el a magokat. — Tehát etetni nem kell őket. — Egyáltalán, sőt nem is sza­bad. Melegben káros a madárete­­tés, mivel megszokják, hogy kap­ják az élelmet, kihal belőlük a be­szerzési ösztön. Ellenben, amikor fagy és hó borítja a földeket, ak­kor veszélyben vannak madaraink. Akkor szórjunk nekik napraforgót és más olajmagvat, etessük őket sárgarépával, gyümölccsel. Nagyon szeretik a nem sózott szalonnát is, de kimondottan kedvelik a tejfölt. Ilyen enyhe télben veszélyes ke­nyeret, kenyérmorzsát adni a ma­daraknak, mivel a kenyér gyorsan romlik. A romlott, penészes kenyér fertőzést okozhat. Egy érdekes jelenségnek lehe­tünk szemtanúi. Egyre több a ma­dár a falvakban, városokban. Az erdők, ligetek irtása, a mocsarak lecsapolása, a permetezés lehet, hogy számunkra hasznos, de a ma­daraknak nem. Ahol megbomlik a természeti egyensúly, ahol nem ta­lálnak élelmet, nem élhetnek meg. Érdekes, de egyben szomorú megfigyelésben volt részem. Karló­cánál a szeméttelepen egyszerre 26 fajta madarat számláltam meg. Szürkegém, szarka, varjú, ve­réb ... A madár büszke állat, tar­tása van. Ezeknek nem volt, szin­te patkányokká züllöttek. — Valószínűleg különböző beteg­séget is magukra szednek. — Természetesen. Sajnos, a ma­darak betegségeiről keveset tu­dunk. — Előfordult már, hogy a szo­kottnál korábban költsön a madár? — Nem. Ez is ösztönszerű. Té­len a madarak 10—T5-ös csoport­ban élnek, de az idén észrevettem, hogy a szarkák párosan ülnek a fán. A meleg idő udvarlásra kész­tette őket, de költeni nem fognak. Tudják, mikor lesz elegendő rovar a fiókák etetéséhez. A tudósok, a szakemberek a madarak életét fi­gyelemmel kísérve pontosan meg­jósolják, mikor lesznek a rovarok támadásai, így idejében fel lehet készülni a növényvédelemre. — A vadászoknak az idén jó telük lehetett, hiszen a vadkacsák itt maradtak. — Nem csak ezért, hanem mert az ősz is eső nélküli, enyhébb volt, mint tavalyelőtt. A földekről mindent betakarítottak, így a va­daknak nem volt hol meghúzód­niuk a vadászok elől. A fácánok nem örültek sem a tavalyi ősz­nek, sem az idei télnek. NÉMETH Zoltán VAJDASÁG A fűtőolaj-ellátás ütemterve február 1-éig A Naftagas­promet Kiskereske­delmi Alapszervezete a következő mennyiségű fűtőolaj eladását irá­nyozta elő az elkövetkező héten tartományunk városaiban és fal­vaiban : ma 36 000 liter fűtőolaj kerül el­adásra Zrenjaninban. Pancsovára­­ 16 000 literes fűtőolaj-szállítmány­­ érkezik. 8000—8000 liter fűtőolaj kerül eladásra Sándorban, Apatin­­ban a Lenin utcai benzinkúton, Kanizsán a Jugoszláv Néphadse­reg utcai, Szenttamáson az Újvi­déki úti, az adai, cservenkai, csu­rogi, djurdjevói, Novi Žednik-i töltőállomásokon, továbbá Rumán a Vladimir Nazor utcai, Mitrovi­cán a November 29-e utcai, vala­mint a karlócai és platicevói ben­zinkutakon. Holnap, 27-én Zrenjanin 36 000 literes fűtőolaj-szállítmányt kap Pancsova 16 000, Sid pedig 15 000 liter fűtőolajat. Egyenként 8000 literes fűtőolaj-szállítmány kerül eladásra ezen a napon Palicson, Kis­pajmokon, Becsén, Ürögön, Sza­badkán a Puskin téri, Apatinban a Jugoszláv Néphadsereg utcai, Verbászon a Lola Ribar utcai, Zomborban a P. Vojevic körúti, Kanizsán a Horgosi úti benzinkú­ton, ezenkívül Űrszálláson, Szta­­párban, Moravicán, Erdővégen, Hrtkovcin és Pazován a 2. számú benzinkúton. Pénteken, 28-án Zrenjanin 36 000 liter fűtőolajat kap. Ezen a napon 16 000 liter fűtőolaj kerül eladásra Bezdánban és Pancsován,­­ valamint 15 000 liter Palánkán.­­ Egyenként 8000 liter fűtőolaj lesz, ezen a napon Zentán az Adai úti, Zomborban a F. Kljajic utcai, Mitrovicán a Vasút utcai benzin­kúton, továbbá Topolyán, Járekon, Beocsinban, Gajdobrán, Kljajice­­vón, Celarevón, Kulpinban és Vojkán. Szombaton, 29-én 36 000 liter fű­tőolaj kerül eladásra Zrenjanin­ban, 16 000 lter Pancsován és 15 000 liter Indjiján a 2. számú benzinkúton. A zentai Petőfi Sán­dor utcai töltőállomás ezen a na­pon 8000 literes fűtőolaj-szállít­mányt kap. Ugyanennyi fűtőolaj lesz Bajmokon, Adán, Kulán, Ku­­puszinán, Szív­áron, Szabadkán a Puskin téri benzinkúton, Verbá­­szon a Pet­akr Šegulijev utcai, Zom­borban a P. Vojevic körúti és Ko­­njevic utcai töltőállomáson, Kuz­­minban, Tariján, Karlócán és Mitrovicán az iparövezeti benzin­kúton. Vasárnap, 30-án Zrenjanin 36 000 eteres­­fűtőolaj-szállítmányt kap, Pancsova 16 000, Hódság és Sid pedig 15 000 liter fűtőolajat. Egyen­ként 8000 literes fűtőolaj-szállít­mány érkezik Futakra, Sándorba, Topolyára, Zomborban a F. Kljajic utcai, Mitrovicán a November 29-e utcai, Rumán a Vladimír Nazor utcai benzinkút­ra, továbbá Celare­­vóra, Sajkásra, Perincire és Sima­­novcira. Hétfőn, 31-én 36 000 liter fűtő­olaj kerül eladásra Zrenjaninban, 16 000 liter Pancsován, 15 000 li­ter pedig Palánkán. Ezen a napon 3000 liter fűtőolaj lesz a kisbaj­­moki, cservenkai, a kanizsai Aleksa Sanitić-i, Apatinban a Le­­nin utcai és a Jugoszláv Néphad-­­sereg utcai benzinkúton, Szabad­­k­án a Puskin téri, Zomborban a P. Vojevic körúti töltőállomáson, valamint Mitrovicán a November 20-e utcai és a gladnoai benzin­kúton. Kedden, február 1-én Zrenjanin­­ban 36 000 liter fűtőolaj lesz. Pan­­csován 16 000 liter, Síden és Indji­­ján a 2. számú töltőállomáson 15 000 liter. A zentai Adai úti ben­zinkút, a verbászi Lola Ribar ut­cai töltőállomás szintén 8000 lite­res fűtőolaj-szállítmányt kap. Ugyanennyi kerül eladásra Adán, Moravicán, Péterrévén, Palicson, Bezdánban, Novi Zedniken, Djur­­djevón és Mitrovicán az ipari öve­zeti töltőállomáson. K-ny SZABÓSÁG Egy pillanatra sem áll le a varrógép Január, február a kiárusítások időszaka. A 30—40, sőt 50 száza­lékos engedménnyel kínált konfek­ció, méteráru, vagy egyéb bizony odacsalogatja a látogatókat az áru­házakba. Annál inkább, mert az ilyen alkalmak a családi költség­­vetésnek is kedveznek, hiszen a jó minőségű árut majdhogy féláron meg lehet vásárolni. Szabadkán, a belvárosi Centar Áruházban ezekben a napokban — különösen a délutáni órákban — óriási a forgalom. Az első emeleti ruházati osztályon a vásárlók so­kasága válogat a leértékelt készru­hák között. Kevesen távoznak üres kézzel, egy-egy ruhadarab: nad­rág, zakó, szoknya, blúz, esetleg öltöny, vagy télikabát kerül a csomagba. Persze, a megvásárolt ruhanemű nem mindig áll úgy az emberen, mintha „rá szabták” volna. Át kell alakítani, használhatóvá tenni. A Centar Áruház szabóságán, amely a konfekciós részleg tőszomszédsá­gában van, naponta rengetegen fordulnak ide ilyen jellegű szol­gáltatásért. — Ilyenkor, télen, a nagy árle­szállítások idején, rengeteg dol­gunk van — mondja Váradi Géza, a szabóság egyik alkalmazottja. — Hárman dolgozunk ebben a mű­helyben, de nem győzzük a mun­kát. Sajnos, most még nehezebb helyzetben vagyunk, mert egyik társunk betegszabadságra ment, s kénytelenek voltunk a kereskedő­­részlegből új munkaerőt igényelni. Látogatásunk alkalmával is meggyőződhettünk arról, hogy csúcsforgalom van a Centar Áru­ház szabóságán. A fogasokon csüngtek az átalakításra váró nad­rágok, szoknyák, téli és átmeneti kabátok, öltönyök, de varrásra váró függöny is volt bőven a munkaasztalokon. — Ezekben a napokban, vagy pontosabban hetekben, átlagban 10—12 napot kell várakozni az át­adott ruhaneműre — kapcsolódik a beszélgetésbe Barbulovity Anna, aki éppen egy szoknyát alakított át. — Ha véget ér a kiárusítás, szin­te nincs is várakozási idő: egyik nap behozza a vásárló az átala­kításra váró ruhadarabot, másnap már készen van. Hogy milyen munkát végzünk legtöbbet, leg­gyakrabban? Leginkább rövidí­tünk, szűkítünk, mégpedig a nad­rágot és télikabátot. A legtöbb munka mégis talán a függönyök­kel van, hiszen ezek varrásánál van a legtöbb óhaj: fodros legyen, hullámos, minél érdekesebb, lát­ványosabb. Persze, mi igyekszünk eleget tenni a kívánalmaknak, s úgy elkészíteni a darabot, ahogyan a vásárló óhajtja. Egyébként az ilyen munka rend­kívüli szakértelmet igényel, hiszen itt minden munkafolyamatot ki­tűnően kell ismerni, csak így tud­nak eleget tenni a vásárlók igé­nyeinek. Váradi és Barbulovity a szabadkai Teljezničar Készruha­­gyárból jöttek az áruház műhelyé­be. Váradi mester több mint har­minc éve végzi ezt a munkát, s ezért kérdezzük az utánpótlásról, véleményét arról, hogy egyre ke­vesebb az ilyen szakavatott inaros, aki minden munkát el tudna vé­gezni. — Sajnos, valóban így van, mind kevesebb fiatal választja a sza­bóságot. S a gyárban is csak egy­­eev munkafázist végeznek a mai, zömmel fiatal szabók. Ha komplett munkát kell elvégezni, már nehe­zen, vagy egyáltalán nem megy. Úgy érzem, ezen a szakmai képzés kiszélesítésével lehetne segíteni, de főleg több gyakorlati munkával — vélekedik a mester. A Centar Áruház szabóságán to­vább folyik a munka. Egy pilla­natra sem áll le a varrógén csat­tog az olló, szaporán fűzik a tű­­re a cérnát. KIS IMRE Ferenc Lássuk csak, mennyit kell rövidíteni a zakó ujján? Váradi Géza és Barbulovity Anna munka közben. (L. KISS Ágnes felv.) ­BELPOLITIKA Teljesíteni a termelési és kiviteli tervet A becsei FADIP a tavalyinál 3 százalékkal nagyobb termelést irányozott elő . Termékeinek felét külföldön értékesíti Tavaly az utolsó negyedévben a becsei FADIP Autó- és Traktoral­­katrészgyárban mindent megtettek az előirányzott termelési terv tel­jesítéséért. Szabad szombaton és vasárnap is folyt a munka, de mégsem pótolhatták az első ne­gyedévi lemaradást, amikor főleg nyersanyaghiány miatt nem lehe­tett folyamatos a termelés. Ezért nem véletlen, hogy a tavalyi prob­lémán okulva már az év második felében arra törekedtek, hogy az idei év első felére is biztosítsák a folyamatos termeléshez szükséges nyers- és újratermelési anyagot. Tavaly a gépkocsi-díszelemet gyártó részlegben okozott legtöbb gondot a nyersanyaghiány és rész­ben az, hogy a Zastava Művek sem tudta idejekorán átvenni az árut. Emiatt csak 70 százalékban való­síthatták meg a termelési tervet. A kiviteli terv teljesítése már valamivel kedvezőbb képet mutat. Az összkiviteli tervet teljesítették, a konvertibilis piacra azonban a tervezettnél 10 százalékkal keve­sebb árut szállítottak. Részben azért, mert újratermelési anyag híján nem teljesíthettek bizonyos szerződésbeli kötelezettségeket, ezenkívül elmaradt a Lengyelor­szág számára leszerződött kivitel. A FADIP-ban nagyon lényeges­nek tartják, hogy tavaly a gépko­­csi-díszelem és lökhárítógyár is je­lentős kivitelt ért el, tehát való­színű, hogy ezután ez a részleg is mind jelentősebb mértékben vesz részt az áruexportban. Mihajlo IKASTÓL, a munka­­szervezet vezérigazga­tójától meg­tudtuk, hogy az idénre 8 százalékos termelésnövelést irányoztak elő. A FADIP dolgozói tudatában vannak, hogy továbbra is igen összetett gazdálkodási körülmények között kell dolgozni, de ha minden a terv szerint halad, nem lesz különösebb probléma a terv teljesítésével, még túl is szárnyalhatják. — Munkaszervezetünkben már régóta tudjuk, hogy a folyamatos termelés előfeltétele termékeink exportja — mondta Mihajlo­vkác, a munkaszervezet vezérigazgatója. — Fő célunk, hogy behozatali szükségleteinket árukivitellel fe­dezzük, mégpedig úgy, hogy a tár­sadalmi-politikai közösség iránti kötelezettségünket is teljesítjük. Az idén 800 millió dinár értékű árut szándékozunk külföldre szállítani. A konvertibilis területre irányuló kivitel 40 százalékkal növekszik. A kiviteli érték 60—70 százalékára már van szerződésünk. Több kivi­teli formát ápolunk. A legjelentő­sebb a közvetlen export, de sikeres a hosszú távú kooperáció is, amelyben a FADIP társként v­esz részt más munkaszervezet megha­tározott végtermékének előállítá­sában, vagy a FADIP végterméké­nek előállításába segít be más munkaszervezet. Bár a konvertibilis területre irá­nyuló kivitel az alapvető cél, a Wiring területre irányuló is sokat jelent. A term­ékértékesítés mellett lehetőséget teremt bizonyos kom­penzációs ügyletek lebonyolítására, ezútán jelentős mennyiségű nyers- és újratermelési anyaghoz juthat a munkaszervezet. LAJBER György PANCSOVA Másfél milliárd dinár kivitel A pancsovai Utva tavaly össze­sen 1 500 000 000 dinár értékű ter­méket adott el külföldön. A kon­vertibilis területen 500 millió di­nár értékű árut értékesített, a klíringfizetési területen pedig 1 000 000 000 dinár értékűt. Az idei nehézségek ellenére is úgy tervezte, hogy 10 százalékkal nö­veli kivitelét, azáltal, hogy most a konvertibi­liis piacra több árut jut­tat. D. T.

Next