Magyar Szó, 1983. február (40. évfolyam, 30-44. szám)

1983-02-13 / 42. szám

1983. február 13., vasárnap MAGYAR SZÓ­MŰVELŐDÉS A Koldusopera 1983-ban a Szabadkán a szabadkai Népszínház Bre­ebi-bemutatójáról „A Koldusopera értelmezésének lényege: a darab kulinárisnak látszik, valójában azért, hogy an­­tikulináris legyen. Szórakoztatónak látszik, de minduntalan fehráz Kellemes kikapcsolódás, mely kellemetlen és nyílt támadássá sű­rűsödik” — írta Giorgo Strehler, Brecht legnagyobb ismerője és leghívebb tolmácsa 1972-ben, mi­kor hozzálátott, hogy 16 év múl­tán ismét megrendezze a Koldus­operát Milánóban. A helyszín hangsúlyozása, azaz az ország tár­sadalmi berendezése, ahol színre kerül a darab, azért fontos, mert a józan logika szerint a kapita­lista társadalmakban csattan való­di kéjjel Brecht ostora, hiszen az opera, a melodráma, a naturalis­ta színház közönsége — lényegé­ben a hazug, habos formákat „gasztronómiai gyönyörrel” fo­gyasztó „művészetpártoló” polgár­ság itt tenyésztődik határtalanul. Brecht az általuk elviselhetetlen­né tett világ ellen lázadt, a kapi­tal­izmust, a kizsákmányolást, az elnyomást ok­asta es ulrah­atta­­ epikus szinata nézői­vel mindig is. Amíg az említett emberfajta létezik, a Brecht-aramák nem vai- ] пак muzeális ercekbe, ha csak nem­­ vonjak ki es vopjak leire a dra­­makool azt, ami a lényegük: a tar- i savaiom alapvető összefüggéseit ! jelleno bíralatot. Ezt viszont igen sokszor es sokan megtették a tör­­­­ténelem során, minek következté­ben Brecht megcsúfolására — .' I lázadó szerző darabjából nem lett­­ más, mint kulináris élvezeteket­­ szolgáló nabos torta, éppen olyan I hapos torta, am­ely ellen szerzőnk eredetileg agait. Az utóbbi években világszerte élénken frnytak a viták, hogyan­­ lehet, szabad és kell Breen.^t jat-­­ szám. Az epikus színház szellemé­ben vagy ezt a szellemet elvetve­­ — mivel ez a fajta színjátszás is­­ dogmává merevedett az idők során.­­ A legtöbb társulat elveti Brecht­­ből azt, ami kánonná merevedett belőle, de ha nem akarja Brechtet­­ megcsúfolni, akkor a lényegét, az ironikus, fanyar, éleslátó, bíráló szellemet megtartja. A kérdés, hogyan lehet ma, a nyolcvanas években Brecht Kol­dusoperáját játszani Szabadkán? Mit talált benne a rendező, Virág Mihály, amit most mindenképpen el akar mondani közönségének? Annál is inkább érdeklődésre tart­hat számot a válasz, mivel Virág egyszer már (1963-ban) megren­dezte Brechtnek ezt a zenés „já­tékát”. Virág Mihály nyilatkozatá­ban világosan megfogalmazta, mit­­ akar: „1963 óta sok minden meg­változott — mondta —, ebből ki­folyólag nem ábrázolhatjuk többé Bicska Maxit az alvilág valami­kori romantikus hősének, hiszen látjuk, hogy világszerte garázdál­kodnak a Bicska Maxi-féle gengsztervezérek (■ ■ •), élesebben és nyersebben kell kimunkálnunk bizonyos mozzanatokat a darab­ban, pl. az emberi kapcsolatok el­­üzletiesedésének gondolatát, mely szerint Peachum, a kolduskirály, ravasz számítással változtatja át a részvétet profilehetőséggé, mi­közben a bibliát reklámszövegként használja fel. Bicska Maxit a da­rab végén nemesi rangra emelik, és felveszik az előkelő társaság­ba. Ez régen csak egy parodisz­­tikus operai finálénak számított, ám napjainkban ez a befejezés súlyos időszerű jelenségre mutat rá.” Eddig a nyilatkozat. Mi va­lósult me­g a rendezői szándék­ból? Nem sok, szinte semmi, mert a rendező sem tehet csodát. A­­ Koldusopera az inercia törvénye szerint olyanná formálódott, ami­lyen élet- és színházfelfogású, ami­lyen játékmódom színészekből áll a színház társulata, tehát a bé­kés, boldog, operettes hangulat lett úrrá a darabon. Aki szereti az operettet, mindenképpen nézze meg, nem fog csalódni. Virágnak, ha valóban azt akar­ta megvalósítani, amit nyilatko­­­­zott, akkor mégiscsak tennie kel­lett volna valamit elképzelése ér­dekében. Például: merészebb sze­reposztást eszközölhetett volna.­­ Nagy Istvánra, aki jellegzetes brechti figura, akiiben a némafil­mektől kezdve a „zenés kávéhá­­zak” világáig ironikusan, fanya­rul minden benne van, csak epi­zódszerepet bízott: ő a Jimmy II. megjelölésű koldus. De ezt a vil­lanásnyi szerepet is úgy játssza, hogy az előadás csaknem egyetlen hiteles pontjává válik. Rajta kí­vül Bana Irén az, aki Virág Mi­hálynak az eredeti, élesebb, nyer­sebb elképzelését szolgálja Kocsma Jennyként a társulat többi tagjától elütő, kiemelkedő alakítást nyújt­va. Albert János Peachumként, a „koldusbarát” cég tulajdonosaként túl finom, anélkül, hogy az e fi­nomság mögött lappangó gazsá­got éreztetné. Mereven áll és me­reven lép a színpadon. Mintha ki­zárólag csak az éneklésre figyel­­ne. Korica Miklós Bicska Maxija sem markáns. Alakja és hangja sem őt, sem Jónás Gabriellát (Pol­ly) nem predesztinálja brechti hőssé. Becsülettel eljátsszák a sze­repet, de halványak maradnak. Korica Miklós nem nagystílű hős, távol áll tőle a hétpróbás, ravasz gazemberek, vagy akár a terro­risták világa. A háborúról, a rend­őrkapitány (Medve Sándor) és a gensztervezér érdekegyeztető ba­rátságáról stb. szóló songok lány operettekké olvadnak. Hiányzik a leleplezés vadsága. Kama Margit Peachum feleségeként efogadható — nem rajta múlik, hogy nem egé­szen hiteles, hanem a közegen, amelyben játszik. Hitelessé akkor válhatna igazán, ha felerősödne, ha gyilkosan ironikus felhangokat kapna a színpadon mozgó tömeg, a koldusoknak és az utcalányok­nak a peachumnék iránti gyűlöle­te, megvetése. Egyszóval mindent összefoglalva a szabadkai Koldusoperában 1983- ban győzött a romantika, a kedé­lyesség, alulmaradt, vereséget szenvedett az éles, bíráló Brecht. Virág Mihály rendezése nagyjele­netekben bővelkedő, sokszereplős, „látványos” előadás,­­ de még az operettkedvelőknek is túl hosszú. A díszletet Aleksandar Zlatovic, a jelmezeket pedig Milanka Ber­berovic tervezte, vezényel Murányi Mátyás. BARTUC Gabriella Jelenet a szabadkai Koldusoperáb­ól Szombaton minden út Oromra vezetett Három pedagógusnemzedék találkozója az oromi iskolában Gyakran adunk hírt 25, 30 éves érettségi találkozókról, még az 50 éves sem számít történelmi ritkaságnak. Oromon azonban olyan találkozót szerveztek, mely párját ritkítja: találkozóra hív­ták mindazokat a pedagógusokat, akik a felszabadulás óta ott tanítottak. Három nemzedék találkozott szombaton Oromon: a legidőseb­beknek, akik a felszabadulás utáni években elsőként léptek itt kated­rára — sokan közülük nyugdíjas­ként jöttek el a találkozóra —, már a tanítványaik tanítványai is független, felnőtt emberek, egyi­­kük-másikuk éppen pedagógus. A három nemzedék találkozója azon­ban nem lehetett teljes: két kollé­gájuknak — Baszna­ Józsefnek, aki évtizedeken át tanítója és szelle­mi vezetője volt a falunak, és Nothof Györgynek, aki néhány évi oromi tanítóskodás után a Forum Könyvterjesztőnek lett a dolgozó­ja — csak az emlékét idézhették egyperces néma kegyeletadással. A találkozóról jegyzőkönyv is készült (közfelkiáltással e sorok íróját választották meg jegyző­könyvvezetőnek azzal a megfon­tolással, hogy mint újságírónak, úgyis az írás a kenyere). A jegy­zőkönyvben 78 egykori és mai oro­mi pedagógus vallomásai sorakoz­nak egymás után: 78 pedagógus­pálya hivatalos és személyes sors­fordulói — mindnek közreadásá­ból nem riport, hanem folytatásos regény kerekedne, így kénytelenek vagyunk a véletlenre bízni és ta­lálomra belelapozni a jegyzőkönyv­be. DOBsa Sándor: — Olyan rég volt, hogy ha egykori tanítványo­mat, az itt jelen levő Elek Irént nem látnám, talán el sem hin­ném . . . Később oktatásügyi meg­bízott lettem, azután iskolaigazga­tó Adorjánon. Társadalmi-politikai megbízatások a zernai, majd a sza­badkai járásban, köztársasági, szö­vetségi tisztségviselő — mind a mai napig. És erre a találkozóra volt szükség, hogy újra átéljem, milyen szén volt 18 évesen oromi tanító­nak lenni. .. NAGY Margit: — 1946-ban let­­tem tanító. Orom volt az első és egyben az utolsó állomáshelyem is. Férjhez mentem, itt maradtam, itt tanítottam megszakítás nélkül ad­dig a napig, mely életem legszebb és legszomorúbb napja volt, nyug­­díjba vonzásomig. Örülök, hogy sor került erre a találkozóra, ho­gy újra tatarozhat­tam azokkal, akikkel azokban a nagyon nehéz, de nagyon szép időkben együtt kezdjük: Tuskacs (Raffa­) Rózsával, Muhi Máriá­val, Bús (Bians) Magdolnával, Varga (Szabó) Tildával, Bagi (Bicskei) Máriával és ír többiek­­kel . . . LAJKÓ Mihály: — 1951-ben ke­rültem Oromra, az újfalusi isko­lába, százhúsz gyerek egyetlen ta­nítójaként. De nem sokáig voltam egyedül, mert segítettem magamon: megnősültem. Később Bosznai bá­csit követtem az igazgatói poszton, azután Szabadkára vitt életem út­ja. Tanítottam és tanultam egy­idejűleg 81-ig, azóta csak tanulok — nyugdíjasként élni. LAJKÓ Irma: — 1952-ben, mindjárt a tanítóképző elvégzése után kerültem ide. Én azt hittem, csak álláshoz jutok, közben férjhez is mentem — az előttem szólóhoz. A többit nem ismételném meg, csak annyit, hogy én még aktív vagyok: középiskolai tanárként dolgozom. TRIPOLSZKY Géza: — A hábo­rú után első tanító voltam a határ­széli Bicskei-iskolában. Az én rö­vid oromi tanítóskodásomnak is van élő tanúja, akkori tanítványa­im egyike, Bata (azóta Szöllősy Vágó) Veronika. A Bicskei-iskolában nem sokáig időztem: ott Nagymélykúti István maradt, engem pedig a szolgálati érdek Adorjánra helyeze­t, innen Zentára, különböző közművelődési megbízatásokba, míg végül a mú­zeumban horgonyoztam le. JUHÁSZ Irén: — Itt voltam kis-­­ diák (én vagyok az alibije Dobó­­ Sándornak), itt nagydiák, itt kezd­­­­tem tanítani, és min­t annyian má­sok, én sem lehettem próféta a sa­ját hazámban: átmentem a szom­szédos Oromhegyesre, férjhez men­tem, férjemmel együtt­ fejest ug­rottunk a társadalmi munkába. Annyira nem volt magánéletünk, hogy lassan megöregszünk, és most döbbenünk rá, hogy még vesze­kedni sem volt időnk. Nem is tu­dom, hogy lettek a gyerekeink .. . TÍMÁR László: — 1954-ben csal­tak ide. Az akkor induló nyolc­­osztályos iskola első tanára vol­tam. Néha nagyon nehéz volt itt: voltam tanár és traktoros, kőműves és a kul­túregyesül­etben még jel­­lemszínész is, de legtovább — 17 évig — iskolaigazgató. A nyugdíj­hoz még fiatal vagyok, hát tovább dolgozom: pedagógiai vezetőként, matematikatanárként. BÁTHORI Katalin: — ötéves koromban, vendégségben jártam először Oromon. Ott volt Bosznai bácsi is megkérdezte, mi leszek, ha felnövök. Tanító néni — vágtam rá gondolkodás nélkül. Hát ha majd tanító leszel, gyere el ide tanítani — mondta. 1957-ben, amikor tanítói diplo­mával bekopogtattam hozzá és em­lékeztettem egykori ígéretére, még a szeme is könnybe lábadt. Ostor­kán, Dolinán, Oromon tanítottam, akkor gondoltam egyet, és fel­­mondtam — ma is bánom. Öt évig a közművelődésben dolgoztam — a szabadkai Népkörben — aztán is­mét az iskolában. Szilágyin és persze, mint eddig, most is nya­kig a kultúr­munkában ... PÖLHE Géza: — Tizenegy évet dolgoztam Dolinán és Oromon. Fő­leg a dolinai évekre emlékszem szívesen, mert a világ legszebb ne­vű iskolája volt a munkahelyem: A Bunyi úti ... (Azt már a rádióhall­gatóknak el sem kell mondanom, hogy annyi pályatársához hasonló­an ő is foglalkozást változtatott: ma a szabadkai Rádió újságírója). És még egy bizalmas közlés kíván­kozik ide: a találkozó megszerve­zésének ötlete feleségétől, Pethe Margittól származik, aki óvónő­ként dolgozott Dolinán. TUDOROVICH Erzsébet: — Ma­gyartanárként kerültem ide, meg­honosodtam itt. Nemritkán az az érzésem, hogy ebben az iskolában én vagyok a legpromibb oromi. SZABÓ Margit Ostorkán kezdett: — Ez a világ közepe — egyformán messze esik minden lakott hely­től, kövesúttól, vasúttól. Négy év után leköltöztem a hegyről a völgybe, Kispiacra. Azóta ott va­gyok, és minden jel arra mutat, hogy ott is maradok. Befejezésül idézzük a jegyző­könyv utolsó bejegyzését: Orom az első munkahelyem — már két éve. Hogy az utolsó-e, még nem tud­hatom. De volna egy kérdésem: annyian elmondjátok itt előttem, hogy idekerül+еЈек, férjhez men­tetek. Nem fejtenétek ki részlete­sen, hogy kell ezt csinálni?... —oOo— A történeti hűséghez tartozik, hogy a részvevők nem határoztak, a találkozót kétélvenként, minden váratlan év májusában megismét­lik. Ezt a határozatot a 78 jelen­levő aláírásával erősítette meg. Vé­gezetül pedig á­ljon itt a jegy­zőkönyvvezető aláírása is: SZÖLLÖSY VÁGÓ László s. k. A Libertatea vers- és novellapályázatánal­ A pancpovai Ubertatea című román nyelvű hetilap az elmúl év nove mb­erében. Tito elvtár s születésének 90., az AVNOJ **i­­so ülésszakának 40. évfordulója alkalmából Országépíté s címmel vers- és novellapályázatot­­ ki, amely na­­y érdeklődést vál­tott ki mind az olvasók, mind az írók körébe«. A pályázatig beérkezett 40 jeligés pályám« közül a legjobb elbeszélést* járó 5000 din­áros I. és a 3000 dináros III. díjat Marina Felice« MUNTEANU­ újvidéki írón« kapta. A 4000 dináros II. dí­jat Ilia POLTN^rA pancsova’ publicista érdemelte ki. A leg­jobb versért járó 4000 dinéros I díjat Carina BOJIN verseci veitőno kanta, a Ti. díjat, 300« dinárt F^ni-la TURCUAbTE ver­­seci, a ■’OOO dináros III. díj*»f n«dig NH*” COBAN aivH~kJ кбЧо. A díjazott elbeszélésüket «s verseket a Bibertat^a vásár­­február 12-i számában jelenteti meg. A díjak ünnepé­lyes átadtap«» február 25-én kerül sor Pa «csóván, a Liber­­tatea székházában. Egy régi feladat Pályavállazási tenérsak­át Középiskoláinkat, mint ismere­­tes, oktatási rendszerünk ésszerű­sítése érdekében szervezzük át.­­ Ennek értelmében fognak meg­szűnni az egységes középiskolák. Újra egységes lesz tehát a szak­irányú középfokú továbbképzés, s abban a tanulók négyféle képesí­­­­tést szerezhetnek. Mindez azt is eredményezi, hogy a pályaválasz­tásra — akárcsak 1975-öt megelő­zően ■—­ az általános iskolákban kell felkészíteni a diákokat. Olyan feladatokat és kötelezettségeket kapnak vissza tehát ezek az ok­tatási intézmények, melyeket ko­rábban is sikeresen végeztek. De vajon hogyan készülnek az álta­lános iskolák egykori feladataik újbóli ellátására? Történtek-e már lépések ebben az irányban? Erre kerestünk választ a becsei Petőfi Sándor Általános Iskolá­­­­ban, ahol beszélgetőpartnerünk SZŰCS András igazgató volt. — Bár semmiféle ilyen irányú jelzést nem kaptunk, tisztában va­gyunk feladatainkkal, és készü­lünk a pályaválasztási tanácsadás újbóli megszervezésére. Mint pe­dagógus mondom: nem titkolt megelégedettségünkre szolgál kö­zépiskolai rendszerünk ilyen irá­nyú fejlesztése. Hisz napnál is vi­lágosabban beigazolódott, hogy­­ oktatási rendszerünkben az egysé- ' ges középiskola két éve amolyan üresjáratnak bizonyult. Nem elégí­tette ki a társult munka igényeit,­­ és mint ilyen, összi­ . ci-'-ai szere- • pontból nagy-nagy ráfizetéssel­­ járt. Nem beszélve arról a vesz­teségről, melyet a két év egy-­­ egy, tanulmányait félbehagyó diák életében jelentett.­­ Annak, hogy a diákok a közép­ újfe­li vállalása 37 általános isk­olá­ban iskolai átszervezést követően újra az általános iskola nyolcadik osz­tálya után választhatnak hivatást, óriási az előnye. Hisz a pályavá­lasztási tanácsadás itt a diák nyolc évi munkájának ismeretében tör­ténik. Ez eleve lehetetlenné teszi az ad hoc döntéseket, melyeknek általában a pályatévesztettség, a hivatástudat hiánya volt a követ­kezménye. Nem kevésbé lényeges az sem, hogy az a diák, amelyik nem kíván továbbtanulni, a nyol­cadik osztály elvégzése után nyomban elhelyezkedhet. A leglényegesebb számunkra, hogy újra létrehozzuk a pályavá­lasztási bizottságokat. Ebben rend­szerint az osztályfőnökök, az isko­lai pedagógus, valamint a szülők képviselői vettek részt. Szükséges továbbá, hogy igénylésként hiva­talosan is megkapjuk községünk (esetleg egy nagyobb régió) káder­­szükségletét, káderszükségletének fölépítését. Maga a tény, hogy a pályavá­lasztás ezután újra az általános iskola befejezése után történik, újra helyes viszonyba állítja az oktatás logikai rendjét. Nem utol­sósorban azért, mert itt vetjük meg a munkára való nevelés alapjait, itt neveljük diákjainkat a leghatározottabban a hivatástu­dat vállalására. Pedagógiailag in­dokolt, hogy mindez egyénisége formálódásával, kialakulásával párhuzamosan épüljön be a diák tudatába. Vállaljuk tehát és készülünk a pályaválasztási tanácsadás meg­szervezésére — fejezte be a be­szélgetést Szűcs András igazgató M. F. 17

Next