Magyar Szó, 1983. február (40. évfolyam, 45-57. szám)

1983-02-16 / 45. szám

1983. február 16., szerda MAGYAR SZÓ­MŰVELŐDÉS Eltemették dr. Lobi Árpádot Gyászülés a Vajdasági Múzeumban­­ Végső búcsú a neves vajdasági pedagógustól, történésztől, írótól és forradalmártól Lobi Árpád halála alkalmá­ból tegnap a Vajdasági­ Múzeum­ban, gyászülést tartottak, amelyen a történészi V. egyesületeinek tag­jai m Min­s jelen voltak a társa­­dalmii-politi­kai szervezetek, vala­mint az újvidéki Bölcsészettudo­mányi Kar Tört­énelemtudományi Tanszékének képviselői is. Az el­hunyt munkásságát Braro­slav Vra­­nešević történész, Lobi Árpád sok­éves munikiaik­álisa méltatta. — Kiemelkedő történész, író, költő, pedagógus, misliatista távo­zott sorainkból. Publicisztikai, iro­dalmi és tudomá­nyos munkáival gyakran szerepelt már a háború előtt is a haladó szellemű folyó­iratokban, az Ékben, a Hídban, vagy a Pregled, Nova Jugoslavija, Književrussk, Kultúra, Almamah savremenlih probléma és a Luč című folyóiratokban. Tevé­kenysé­­gét a második vitá­gháborúban sem szakította meg. A felszabadulás után Belg­rád­biain működött, tan­­terveket dolgozott ki a­z általános és a középiskolák számára, és mar­xista tanfolyamokat szervezett. 1947-től az újvidéki Tanárképző Főiskoláin tört­é­­elm­et és marxiz­must tanított, tőbb előadást tartott a politikai főikolá­k esti tagozatain is. Tevékenysége nyugdíjba vonu­lása u­tánn sem szakadt meg. Az újvidéki Bölcsészettudományi Kar hallgatói számára a magyar törté­nelem, majd a szociológia témakö­réből tartott előadásokat Sokoldalú társad­a­lmi,-poltikaii, művelődési és szakadatlan tudományos és irodal­mi­ tevékenysége a testvériségi egység, a humanizmus élharcosává avatta dr. Löbl Árpádot. Az elhunyt földi maradványai­ tegk­naap délután helyezték örök nyu­galomra az újvidéki Városi Teme­tőben. A jugoszláv és a vajdasági történészek egyesülete, valamint a Matica srpska nevében dr. Branis­­lav Vranešević mondott búcsúbe­szédet. A barátok nevében Burkus Valéria, a Történelemtudomá­nyi Tanszék nevében pedig dr. Mészá­ros Sándor búcsúz­tatta az elhuny­tat: — A Bölcsészettudományi Kar Törtém­elemtudományi Intézetétől kia­ptam a szomorú, fájdalmas meg­bízatást, hogy ismertessem dr. Löbl Árpád életútját, amely hosszú és súlyos betegség után véget ért. Egy életút, amely hihetetlenül tar­talmas­­ és gazdag. Életéről és mű­veiről majd az utókor is értéke­lést ad és a következő nemzedé­kiek is tanulhatnak tőle mint em­bertől, forradalmártól, publicistá­tól, írótól, tudóstól. Ment a munka és alkotás volt egész életének ér­telme, így a Történelem­tudom­ányii Intézet egyik legtevékenyebb kül­ső munkatársa volt, aki még éle­tének utolsó időszakában is kitar­tóan dolgozott, részt vállalt egyes tudományos projektumok megva­lósításában, a nemzetközi tudomá­nyos kapcsolatok ápolásában. Ezenkívül tanítónk is volt a há­ború után, amikor hallgatói vol­tunk a­z újvidéki Tartárképző Fő­iskolán, és később i­s, amikor kö­vettük a kutatómunkáiban. Ebben a­z időszakban is úgy viszonyultunk hozzá,, mi­ntt a háború utáni, vajda­sági marxist­ta történetem alapjai­nak létrehozásához. Pauszé, ez a háború utáni nevelőmunka csak egy ki­s része oktatói tevékenysé­gének, mert tiak­aárt pályája a há­ború előtt is kiváltotta az akkori nemzedékek elismeréseit. Már az aflakioni cikitatórmumikájárnak is jel­lemzője volt a haladó e­szmék ter­jesztése. Ez persze üldöztetést, bün­tetést és áthelyezéseket vont ma­ga élán, de az akkori, rendszerre­ nem volt hajlandó kompromisz­­szumra. A húszas és h­arrm­incais évek középiskolása­, ak­iknek ta­nára és nevelője volt, sohasem fe­lejtették el. Még a közelmúltban is érettségi találkozóra hívták, és többször má­r súlyos betegen is megjelent ezeken az ös­szejövetele­­kem. A Vajdasági írószövetség nevé­ben Vasili­je Kalezsić szólt: — Rendkívül szerény, ám óriási műveltséggel rendelkező tudós, em­ber, tanító, író és költő volt Lángoló lelkesedéssel mutatott utat a fiatalabb nemzedékeknek. Tevé­kenységének min­den mozzanatát az emberbe vetett mély hit ha­totta át, amely lehetővé tette, hogy a legmostohább körülmények kö­zött is ember maradhasson. N. É. A gyászülés — Dr. Mészáros Sándor búcsúztatja az elhunytat (NÉMETH Mátyás felv.) Progresszív hagyomány tudat A helytörténeti ismeretek jelentőségéről az iskolában Az általános iskolai oktató-ne­velő folyamatban kiemelt helyen szerepel a hagyományápolás. El­engedhetetlenül fontos, hogy a ser­dülő gyerek látókörének tágulá­sakor tekintetével olykor-olykor érintse a múlt eseményeit is. Enél­kül elképzelhetetlen egyéniségé­nek harmonikus és sokoldalú fej­lődése. Mert ahhoz, hogy egykor majd megtalálja helyét a társada­lomban, fontos a múlt eseményei­nek és tényeinek az ismerete. A marxizmus tudományos alapokon is bebizonyította, milyen nagy mér­tékben befolyásolja a múlt a je­len eseményeit, milyen szoros múlt és jelen között az ok-okoza­ti feltételezettség. A napokban a becsei Petőfi Sán­dor Általános Iskolában Szűcs András iskolaigazgatóval a hagyo­mánytudat kialakításának jelen­tőségéről beszéltünk. — A hagyományápolás, a ha­gyománytudat kialakítása fontos helyet foglal el az oktató-nevelő munkában elsőtől nyolcadik osz­tályig. Az életkor figyelembevéte­lével először csak információkat közlünk, gyarapítjuk a diák isme­reteit, hogy fokozatosan eljussunk a tudományos alanokon történő kutatáshoz. Hangsúlyozni kell: a hagyományápolás nem merül ki a történelmi tények taglalásával, egyáltalán a hagyománytudat sok­kal több, mint a historikus tények ismerete. Egy vidék népművészeti motívumainak kutatása például nem olyan értelemben történelem — jóllehet, az ott lakó nép múlt­jának szerves része —, mint ahogy a történelemkönyvekben szereplő adatok a múltat prezentálják. Iskolánkban a hagyományápo­lás többféle formája is kifejezésre jut. A tanterv előirányozza, hogy irodalom- és történelemórán kü­lön is foglalkozzunk olyan ünne­pekkel, mint május 1-je novem­ber 29-e vagy éppen a felkelés és a felszabadulás napja. Ilyenkor a szaktanár az ünnephez fűződő ese­ményekről beszél. A szakköri munka keretében azután a helytörténeti ismeretek bővítésére is sor kerül. Gyakoriak a helytörténeti kirándulások, me­lyek nyomán valamilyen — iro­dalmi vagy képzőművészeti — al­kotás formájában diákjaink fel is dolgozzák a szerzett ismereteket. Az 1981/82. tanévben iskolánk ta­nulói az Újvidéki Rádió pályáza­tán díjat is nyertek egy, a népfel­szabadító háború részvevőivel ké­szült beszélgetésükkel. Népi tánc­­csoportunk a vidékünkön ismert táncok betanulásával foglalkozik. Gyakoriak a különféle kiállítások, melyek vidékünk múltjának egy­­egy részletét mutatják be. Irodalmi szakkörünk író-olva­só találkozókat szervez, és sűrűn szervezünk találkozásokat is a helybeli idősebb emberekkel. Em­lékezetes ünnepség volt iskolánk­ban két évvel ezelőtt. 1981-ben volt húszéves diáklapunk, a Fi­gyelő. Ebből az alkalomból min­den egyes volt szerkesztőjét meg­hívtuk. Iskolánk Petőfi Sándor nevét viseli, ezért az iskolanapot évente a nagy költőhöz méltón ünnepel­jük. Ezenkívül minden évben részt veszünk a Petőfi-iskolák júniusi találkozóján. Vetélkedők és verse­nyek formájában tizenkét iskola diákjai mérik össze ügyességüket és tudásukat. Szó van ilyenkor a forradalmi múlt eseményeiről, a Petőfi brigád történetének tagla­lásáról is. Mindezek diákjaink látókörének bővülését eredményezik, és dön­tően meghatározzák identitástuda­tukat. A gyerkek előremutató mó­don élik át a szülőföld, a vidék jelentőségét, és ez lehetővé teszi számukra, hogy a későbbiekben alkotóilag viszonyuljanak valósá­gunkhoz — fejezte be mondani­valóját Szűcs András igazgató: MÁK Ferenc Száz éve született Ivan Meštrović Számos rendezvénysorozat­tal emlékeznek meg egész Horvátországban, Jugoszlá­­via-szerte és Amerika egyes városaiban a nagy szobrász, Ivan Meštrović születésének századik évfordulójáról. Meštrović 1883. augusztus 15- én született Vrpoljén, 1962- ben halt meg South-Bend­­ben. A jubileum központi ün­nepsége szeptemberben lesz Zágrábban, a Jezsuita tér 4. alatti múzeumban, ahol ki­állítják a művész alkotásait. Hasonló jellegű kiállítás nyí­lik a spliti Meštrović galé­riában, továbbá a zágrábi Meštrović galériában, vala­mint Drnišen, Vrpoljén és néhány amerikai városban. A Jugoszláv Tudományos és Művészeti Akadémia, az ünnepségsorozat védnöke ta­nácskozást szervez Ivan Meštrovićnak, a modern mo­numentális szobrászat nagy­hatású mesterének a mun­kásságáról. (Tanjug) ZMAJRA EMLÉKEZÜNK Ma: a Matica srpska napja Rendezvénysorozat Jovan Jovanovic Zmaj születésének 156. évfordulója alkalmából A Matica srpska megalapításá­nak 157. évfordulója alakalmából ma este 6 órakor ünnepi ülést tartanak, amellyel megkezdődik Jovan Jovanovic Zmaj születése 150. évfordulójának a megünnep­lése. Ez alkalomból a Matica srpska dísztermében kiállítás nyí­lik a költő kézirataiból, leveleiből és könyveiből. Életművét dr. Bo­­žiđar Kovaček méltatja. Az ünnepi ülésen adják át Aleksandar Ris­­tovićnak az 1982. évi Zmaj-díjat. A Tartományi Közművelődési Közösség ünnepségszervező bizott­sága tegnapi ülésén elfogadta az évforduló ünnepségeinek a prog­ramját, amelynek kiteljesítésében részt vesznek az iskolák, a társa­dalmi-politikai szervezetek, a könyvkiadók, a művelődési in­tézmények, valamint a rádió, a televízió és a sajtó is. Az országos jellegű megemlékezés egész év­ben tart, a díszülést a költő szü­letésnapján, 1983. december 6-án rendezik meg az újvidéki Szerb Nemzeti Színházban. Újvidéken kezdeményezés született a költő emlékművének a felállítására. Zmaj több évig élt Bécsben, a bizottság támogatta azt a javasla­tot, hogy emléktáblát helyezzenek el azon az épületen, amelyben legtovább lakott. A posta alkalmi bélyeget bocsát forgalomba, továb­bá plakátot és alkalmi meghívó­kat nyomtatnak. A Szocialista Szövetség orszá­gos választmányának a javaslatá­ra az ünnepséget szervező bizott­ságot a köztársaságok és Kosovó küldötteivel bővítik. A nemzeti­ségek soraiból szintén választanak küldötteket, hiszen Zmaj költé­szetét kezdettől fogva az együvé­­tartozás szelleme hatotta át A meglévő széleskörű program az új összetételű bizottság javaslatá­ra bizonyára módosul majd. A tartós akciók közül a Zmaj Mú­zeum megalapítását valamint a kamenicai Pionír otthon felépíté­sét emelték ki. Volf ZOMBOR Növekszik a pedagógusok keresete A társadalmi-politikai szervezetek kezdeményezésére javult az oktatásügy anyagi helyzete Zomborban tarthatatlan volt az a helyzet, hogy a pedagógusok 2000—8000 dinárral kevesebbet ke­restek, mint az azonos végzettsé­gű dolgozók a gazdaságban. Any­­nyira elfajult a dolog, hogy szá­mos pedagógus, szépen csöndben mást csinált, mint ami a hiva­tása, legkevésbé érdekelte az ok­tatás és nevelés. Ezt mérlegelte a községi képviselő-testület társa­­dalmitevékenység-ügyi bizottsága. Miután megállapította a tényállást, sürgős intézkedést kért a társa­dalmi-politikai szervezetektől, vég­rehajtó tanácstól és az oktatási ér­dekközösség közgyűlésétől. Először a községi végrehajtó ta­nács értékelte a helyzetet és azt latolgatta, hol vannak belső tar­talékok, hogy újabb póteszközöket szavazhassanak meg az oktatás­ügy céljaira. Megbízta a pénzügyi titkárságot, vizsgáljon ki minden lehetőséget. Ennek alapján, a vég­rehajtó tanács két javaslatot fo­gadott el. Először csökkentette az amortizációs kötelezettségeket a tanintézményekben, majd pedig tö­rölte a személyi jövedelem után fi­zetendő 2,1 százalékos adót, amit a községi költségvetésnek utalnak át. Ily módon majd nyolcmillió dinárja maradt az iskolának. A legérdekeltebb az oktatási ér­dekközösség volt. A közgyűlés kül­döttei az javasolták, hogy a tan­intézményeket egész évre, azaz 1982. január 1-jétől mentesítsék az érdekközösségi járulék befizetése alól. A három határozati javaslatot megtárgyalta a községi képviselő­­testület három tanácsa. Miután a küldötteknek megmagyarázták az intézkedés lényegét és politikai fontosságát, egyhangúlag elfogad­ták őket. Ily módon a zombori község tan­­intézményeinek finanszírozására, azaz most főleg a személyi jöve­delmek javítására, 1982. január 1-jétől számítva — tehát visszame­nőleg — mintegy 20 millió diná­ros póteszközt hagytak jóvá. Ne­héz kiszámítani, mennyivel lesz nagyobb a pedagógusok személyi jövedelme, de egyes adatok szerint, havi 10 százalékról van szó. Különösen a Vera Gucrnja Gyermekintézménynek érkezett az utolsó pillanatban az anyagi tá­mogatás, az óvoda, a bölcsőde és a napközi tevékenységére ugyanis nem volt elég pénz. A kilenchavi elszámoláskor veszteséges volt a munkaszervezet Érdemes külön szólni a község dolgozóinak szolidaritásáról, meg­értéséről, méltányolni kell azt a társadalmi-politikai hozzáállást, ahogyan ezt a fontos kérdést meg­oldották. PRIBILLA Mátyás a­ zombori Veljko Petrovic Egységes Középiskola két társult munka­­alapszervezetében, valamint az őrszállási és a bezdáni kihelyezett tagozaton majd száz pedagógus dolgozik. (P. M. felv.)

Next