Magyar Szó, 1983. február (40. évfolyam, 45-57. szám)

1983-02-21 / 50. szám

1983. február 21., hétfő Hat évtized a műkedve és szolgál­tában Ha egyszer majd megírják a topolyai amatőrizmus történetét, abban bizonyára külön fejezetet szentelnek PALANCSAI Jánosnak, aki már kerek hat évtizede te­vékenyen jelen van a topolyai műkedvelő életben. Míg beszélgetünk, előkerülnek a fényképek, oklevelek, elismerések, megelevenedik előttünk a húszas­harmincas évek Topolyája, a dalár­da,­­ műkedvelő színészek, a ke­délyes iparos-, batyu- és még ki tudja milyen bálák, amelyek akko­riban a műkedvelő élet velejárói voltak. — Éppen hatvan éve lesz ősz­szel, hogy bekapcsolódtam a to­polyai amatőr színjátszók munká­jába. A Tóth lány volt az első darab, amelyben szerepet kaptam, aztán követte Gárdonyi A bor című színműve, amelyben Bara­­csot játszottam, nem sokkal ké­sőbb a Csizmadia mint kísértetben és a Szegény juhászlegényben már én voltam a főszereplő. Nagyon szép emlékeim ezek, de miért is ne lennének szépek, hiszen akkor voltunk fiatalok. A színjátszással egyidőben eljártam a dalárdába is. A topolyai dalárda 1924-ben ala­kult. V­olt itt egy jó zenész, ta­nító, Hofmann Károly bácsi, aki kántortanító lévén orgonán, har­­móniumon is kitűnően játszott, ő lett a karnagyunk. Én a legelső naptól kezdve ott voltam. Nem­csak énekeltem, hanem kottáztam is. Az indulástól kezdve 63-an vol­tunk. Akkor ez még csak férfikar volt, a nőket nemigen vonták be ilyesmibe.­­ A munkája mellett hoever­n jutott ideje arra, hogy a színját­szók, de még a dalárda munkájá­ban is tevékenyen részt vegyen? — Dolgozni, azt kellett, legyűr­tem a napi tíz órámat az asztalos­­műhelyben — hatig dolgoztunk, aztán szaladtunk haza, meg­mosakodtunk és 7-re mentünk próbára. így volt ez szombat ki­vételével a hét minden napján. A színjátszók hamar nagy hír­névre tettek szert, erős gárdánk volt. Míg meg nem nősültem, ál­landóan kaptam a főszerepeket. Kaptam ugyan később is, de ak­kor már itt volt a család... De a juhászlegényt még nős koromban is el-eljátszottam. Nagyon kedvel­tem ezt a paraszt-operettet, mert így neveztük, énekes darab volt. Igen ám, csak ahogy múlt az idő, nekem meg étvágyam volt midig, és egyszer csak 90 meg 100 kilós lettem, és már nem néztem ki szegény juhászlegénynek. 1935-ben átadtam a helyem a fiataloknak, afféle tanácsadó lettem. Amikor a színjátszásból már kiöregedtem, akkor maradt a dalárda. Itt titkár voltam, így én küldtem szét a báli meghívókat is. Akkor ez még na­gyon divatban volt. Egy-egy bál alkalmával három-négyszáz meg­hívót is iszétküldtünk. Minden év­ben volt a hagyományos iparosbál, azután a színjátszók minden na­gyobb ünnepre készítettek műsort, előadás után volt bál is. A batyu­­bálak voltak a legjobbak. Ezt far­sang végén tartották. Ilyenkor el­búcsúztattuk a nagybőgőt, és ba­­tyubálat tartottunk. Mindenki hoz­ta a batyuját, benne a disznótoros kóstolót, de mindenki a másét ette ... Volt egy híres elismert cigányprímásunk, Kökény Dezső, azt mondta: Jánoskám, ne fizes­setek semmit, de ne hívjatok mást, csak minket. Vidékre nem nagyon mentünk, hálás közönség volt a topolyai. 1925-ben még rádió sem volt, ha az­­emberek szórakozni akartak, eljöttek megnézni bennünket. Egy­­egy dalos estre annyian összegyűl­tek, hogy alig fértek a Polyák­­féle vendéglőbe. A harmincas években egyesült a dalárda meg a műkedvelő egyesület, ezután ipa­ros dalegylet néven működött a háború kezdetéig. Nemrég adtuk át a dalegylet pecsétjét a mai da­lárda, a Petőfi brigád Emlékkórus vérbőségének. — Mi volt az akkori dalárda repertoárján? — Alighogy a Kodály-művek megjelentek a harmincas években, mi már énekeltük. A kottákat Pestről kaptuk. Nagyon sok meg­zenésített Petőfi-verset is felvet­tünk a repertoárba. A háborúval megszakad­t a dalárda munkája is. Az újraszervezéssel elég sokáig kellett várnunk. Úgy tíz évvel ez­előtt szóltak, hogy a Petőfi brigád Emlékkórusba verbuváljam össze a volt dalárda-tagokat. Szép szám­ban össze is jöttünk. Én egy-két éve nem járok rendszeresen, de ha fontosabb fellépés előtt áll a kórus, autóval eljönnek értem. Hiába, a nyolcvan évemnek már ez is kijár. János bácsi sokéves munkásságá­ért 1976-ban megkapta a Petőfi Emlékkórus aranyplakettjét. 1969 óta verseket ír. Különböző alkalmakra, a kórus fellépésére, az unoka születésnapjára, az 1911-ben végzett diákok hatvanéves talál­kozójára, amely egybeesett egy hat évtizeddel későbbi pioníravatással, sorra születtek a hosszab-rövidebb alkalmi versek. Költői példaképe Arany János. A Toldi-trilógia és az Arany-kötet állandóan kéznél van. A gondosan füzetbe másolt verseket legjobban talán Lantos Károly, nyugalmazott tanár sorai­val jellemezhetjük, aki a követ­kezőket írta róluk: „A versek me­leg hangú, közvetlen élményt fel­táró, szeretettel írt családversek, amelyek a közösséget átalakító, át­formáló új világ kiformálásában h­ati részvételt sem nélkülözik, így gazdag gondolatvilág és meleg é’­’és hajtja át őket.” NÁRAY Éva Paláncsi János MAGYAR SZÓ MŰVELŐDÉS­E A fiataloknak, a fiatalokért Igények és elvárások az Ifjúsági Otthon felszámolása után • Beszélgetés Mirko Gulkával Évekig tartott a vita a szabad­kai Ifjúsági és Pioní Otthon mun­kájának tartalmi és formai sajá­tosságairól. Társadalmi-politikai tisztségviselők, oktatási és művelő­dési dolgozók, idősek és fiatalok ■Halták szavukat. Nem ritkán homlokegyenest ellentétes nézetek csaptak össze: egyesek a priori pálcát törtek az intézmény felett, felszámolását sürgették, mások az otthon problémáit szélesebb síkról közelítették meg: milyen hatást gyakorol a SZISZ a fiatalokra és a fiatalokat tömörítő szervezetek­re. A vajúdás hosszan tartó volt: a múlt év végén született meg a legcélravezetőbbnek látszó megol­dás, mely radikálisan megváltoz­tatta nemcsak az ifjúsági otthon egzisztenciáját, hanem Szabadka művelődési erőviszonyait is. Ho­gyan és milyen módon — ezekkel a kérdésekkel kerestük fel Mirko GYILKÁT, a Művelődési Otthon programszervezési osztályának fő­szerkesztőjét. „ Az Ifjúsági Otthon egykori igazgatójaként alkalma volt alapo­san megismerkedni azokkal a kö­­rülményekkel, melyek a munkát gátolták és végül válságba hozták az intézményt. Mik volta­k ezek? — Az otthon megalapításakor Szabadka ifjúságának általános szükségleteiből indultak ki, a fia­talokkal való szervezett munka társadalmi igényéből. Ezek le­bontása konkrét feladatokra azon­ban csak felemás módon történt meg, még kevésbé sikerült megte­remteni a tevékenység fizikai és személyi feltételeit. Súlyosbította a helyzetet, hogy a Mladost If­júsági Művelődési­­ Egyesület is ugyanazt az épületet használta: csúcsidőben fizikailag nem volt le­hetséges sem egyik, sem másik szervezet munkájának kibontakoz­tatására. Sok volt az átfedés, a kettőzés is a Művelődési Otthon­nal és más művelődési szerveze­tekkel. A káderproblémákat az igazgató­cserékkel vélték megoldani: tíz év alatt én a hatodik igazgatója vol­tam az Ifjúsági Otthonnak (mint­ha egy zenekar muzsikája lénye­gesen javulna attól, ha lecserélik a prímást). A problémák végül annyira felduzzadtak, hogy az ott­hon puszta léte vált kérdésessé. Egyesek valamiféle euthanasiát javasoltak (ezzel megrövidítve a haláltusát), mások — és szerencsé­re ők voltak többségben — abból indultak ki, hogy a város 36 ezer­nyi fiatalja művelődési, szórako­zási igényének kielégítését nem le­het (és nem szabad) a véletlenre bízni. Különösen nem akkor, ami­kor a klérus aktivitása fokozódik és minden alkalmat megragad, hogy a fiatalokat magához édes­gesse. Ilyen megfontolások alapján született meg a jelenlegi megol­dás. © Mondana valamit ennek rész­leteiről? — Az Ifjúsági és Pionírotthon jogilag megszűnt létezni. Tevé­kenységét, a programok finanszí­rozására szánt eszközökkel együtt a Művelődési Otthon, egy kisebb részét pedig a Veljko Vlahovic Munkásegyetem vette át. Ez az át­szervezés biztató távlatokat nyi­tott nem csupán a tevékenység fenntartása, hanem még gazdagabb kibontakozása előtt is. A programok realizálása a Mű­velődési Otthon programszervezési osztályának hatáskörébe ment át, ennek társadalmi irányító szerve a programtanács, amelynek 15 tag­ja közül 8 a SZISZ küldötte. A te­vékenység tartalmi és formai gaz­dagítását az összehasonlíthatatla­nul jobb feltételek teszik lehetővé. Az otthon például a téli hónapok­ban használhatatlan volt, mert a fűtést mind a mai napig nem sikerült megoldani, az épület egyes részeinek használatát a felügyelő­ség letiltotta. A Művelődési Otthon (a régi városháza) épülete ezzel szemben ideális lehetőségeket kí­nál nemcsak a tömeges, hanem a csoportos tevékenységek céljaira is . Mik az elképzeléseik és mit tettek eddig ezek megvalósításá­ért? — Arra törekszünk, hogy egyen­súlyba hozzuk a műsort a közön­ség rendkívül sokféle igényeivel. Amikor egyensúlyt mondok, nem az olcsó ízlés (ízléstelenség, giccs) kiszolgálására gondolok, hanem ar­ra, hogy a közönség minden rétege megtalálja műsorainkban az ér­deklődésének megfelelőt. Tudom, hogy megoszlanak a vélemények, de ettől függetlenül változatosság­ra törekszünk— mind a művészeti ágakat, mind pedig ezeken belül a műfajokat tekintve —, és hogy amit felkínálunk, az a maga ne­mében színvonalat jelentsen. Ha ennek az az ára, hogy a rendez­vények számát mérsékeljük a mi­nőség érdekében, véleményem sze­rint érdemes megadni ezt az árat. Külön kell itt szólnom még egy törekvésünkről. A munkaszerveze­tek, helyi közösségek, iskolák programszervezőivel való kapcso­latainkat új alapokra kívánjuk he­lyezni. Eddig ez a kapcsolat meg­lehetősen egyoldalú volt és nagy­jából a formális tájékoztatásra szo­rítkozott. Most speciális programo­kat készítünk elő számaikra (már történtek is ilyen irányú kezdemé­nyezések), amitől a tájékoztatás, a visszajelentés és a szervezőmunka tökéletesítését reméljük. Ebben a tekintetben óriási — ma még úgy­szólván kihasználatlan — lehető­ségeket kínál az üzemi sajtó. So­ron következő lépéseink egyike ezeknek a tájékoztatási szerveknek a mozgósítása lesz. Mindent összegezve: azok a vál­tozások, amelyek az elmúlt egy­két hónap alatt végbementek, és ezeknek már tapasztalható kezdeti eredményei az átszervezés jogo­sultságát igazolják. A végső érté­kelést a jövőnek kell megadnia. Nagyon remélem, hogy ez az ér­tékelés kedvező lesz. SZÖLLÖSY VÁGÓ László A fiatalokat érdeklő témák tömegeket vonzanak Tamásy Agyas Zsuzsa: Tey**' 4®rv (lavírozás) Tamásy Agyas Zsuzsa: Textil ten Az Antigoné Kulán A felfiatalított együttes sikere A kulai Művelődési Központ magyar társulata február 5-én be­mutatta Jean Anouilh Antigoné című darabját Petar Újévic rende­zésében. A kulai amatőrök nehéz feladat előtt álltak, de lelkes munkával, önfegyelemmel, a rendező gondots és lelkiismeretes segítségével le­küzdötték az akadályokat. Külö­nösen plasztikusan domborították ki Antigoné (Kovács Erika) és Kreón (Pavlyuk Antal) ellentétét. Jó alakítást nyújtott Kiskároly Hana és Baracskai Sándor is. A darab kísérőzenéjét igen funk­cionálisan válogatta össze Berkó László zenetanár. Az amatőr szín­játszók sziváci községi szemléjén is látni fogjuk a társulatot. SZINGYI Géza Szabadkai amatőr festők Az amatőrmozgalom Szabadkán mintegy három évtizedre tekint vissza. A kezdetben tizenhét, ma már száztizenöt főnyi csoport szép sikerekkel dicsekedhet. Minden egyes kiállítás megnyitására leg­alább száz látogató van jelen, köz­tük egyre több fiatal. Az amatőr festők közül többen már túllép­ték az amatőr szintet, egyre több a formai és tartalmi szempontból is jó alkotás. Ez egyaránt vonat­kozik a szobrászokra, festőkre és keramikusokra. Az elért eredmé­nyekhez nagyban hozzájárul Ivan Jandrić, aki 1970 óta áll a cso­port élén. A szabadkai Veljko Vlahovic Munkásegyetem tevékenysége nem­csak a dolgozók és a polgárok szakmai és politikai képzésében, oktatásában ért el példás sikere­ket hanem nagy támogatásban részesíti az amatőr festőket és szobrászokat is. Ebben az évben egy példás kezdeményezés van ki­bontakozóban. A községi szakszer­­vezeti tanács és a Munkásegye­tem közös szervezésében ugyanis minden május elsejére megnyílna az amatőrök egyévi munkáját szemléltető és felmérő kiállítás. A védnökséget a szakszervezet vál­lalja, ezenkívül gondoskodik a dí­jakról és oklevelekről, és meg is vásárol néhány munkát. A megvá­sárolt képekből az évek során egy gyűjtemény alakul. Az első ilyen jellegű kiállítás 1983. május else­jén nyílik meg. Az amatőr festők többsége a közvetlen termelésben dolgozik, autodidakta, ezért nagy jelentősé­ge van annak, hogy a Munkás­egyetem a pártfogójuk. Csak egy sajnálatos dolog történt: a műter­met a levéltárnak akarják adni. Az amatőrök mindig szívesen fo­gadják a segítséget, az akadémiai festők és szobrászok mégis inkább elszigetelődnek, minthogy segíte­nék a tehetségek mielőbbi kibon­takozását. Az amatőrök témavilága külön­böző. Leggyakrabban szűkebb pát­riánkat festik meg. Többen hajla­nak az impresszionizmus kolo­­risztiikája felé, elkötelezettjei a realizmusnak, vagy a mesevilágot festik meg. Többen a grafika el­kötelezettjei. A forma- és a szín­­gazdaságra való törekvés általános, kevesebben vonzódnak az absztrak­cióhoz és a szimbolizmushoz. Lá­tunk színgazdag és idillikus tája­kat, csendéleteket és enteriőröket. Figyelmet érdemelnek az akvarel­­lek és az egyre tartalmasabb port­rék. Többen alkalmaznak egysze­rű és tiszta kifejezésmódot. Az utóbbi években csökkent a szobrá­szok, az iparművészek és a kera­mikusok száma. Jó lenne, ha a május elsejei tárlat anyagát a munkaszerveze­tekben is és a község falvaiban is bemutatnák. GYERMÁN Tibor

Next